Večná snúbenica jari atakuje tabu

V Slovenskej národnej galérii otvorili veľkú výstavu Jany Želibskej, jednej z najvýznamnejších slovenských výtvarníčok.

Jana Želibská: Ona. (1967)

Názov Zákaz dotyku je iba metafora. Autorka novej výstavy v SNG totiž robí pravý opak – rafinovane a s humorom sa dotýka podstaty vecí.

Je rok 1967. Na dobrej adrese, v Galérii Cypriána Majerníka (ešte na Hurbanovom námestí) otvára svoju prvú samostatnú výstavu Možnosť odkrývania Jana Želibská, dvadsaťšesťročné dievča.

Profesor Želibský vtedy vraj polovážne – položartovne vravel kolegom na škole, že sa už naozaj „rozpakuje vstúpiť do ateliéru dcéry, ktorý sa zapĺňa eroticky akcentovanými dielami“, spomína v texte z roku 1996 teoretik Radislav Matuštík. Nehovoriac o tom, že to všetko bol ešte len začiatok. Začiatok odkrývania symbolov, hľadania významov, ironických hier, ošiaľu zmyslov, rafinovaného nadhľadu, spoločných akcií a performance – takých bizarných z dnešného pohľadu.

Článok pokračuje pod video reklamou

A fakt je, že aj dnes sa možno ktosi bude prechádzaním dvoch poschodí národnej galérie „rozpakovať“ nad množstvom pŕs, kosoštvorcov, erotických symbolov a odhalených tiel. To všetko na výstave Zákaz dotyku je. Ale nie je v tom žiadne klišé, žiadna vulgárnosť, žiadne mužsko-ženské boje.

Je to rafinovaná hra na dotýkanie sa absurdných zákazov a zakazovanie stereotypov či predsudkov. Ale ako výstižnejšie iný raz napísal Matuštík, verbalizovať také presvedčivé spôsoby, aké používa Želibská na atakovanie tabu, je priam pochabé.

sm-1130-014-sestry.rw_res.jpg

Jana Želibská: Sestry II. (1999)

Priama a energická

Obe súčasné kurátorky rozsiahlej retrospektívy, Vladimíra Büngerová a Lucia Gregorová, sa zhodujú, že práve Matuštík ako prvý z teoretikov poukázal na to, čo je pre tvorbu Jany Želibskej charakteristické. „Nevnímal jej diela v lokálnom rozmere, dokázal v nich čítať rozličné vplyvy. Mal nadhľad, rovnako ako ona, nepotreboval ju škatuľkovať a často bol aj súčasťou jej akcií a performance,“ hovorí Büngerová.

Tie sa konali najmä v období 60. - 70. rokov. V silnej generácii výtvarníkov – mužov si však Želibská dokázala nájsť svoje vlastné miesto. „Rešpektovali ju, bola pre nich skrátka Želibáčka, Jana, autorita,“ hovorí Gregorová. „Raz mi povedala, viete, našťastie, my ženy nemáme to, čo chlapi, že musíme stále všade byť. Ona to nepotrebovala, je skromná, robí to svoje a pritom presne vie, čo chce. Je priama a energická.“

Ich vzájomná spolupráca na výstave trvala dva roky. Výsledok mohol vyzerať aj inak. Kurátorky objavili mnoho dosiaľ neznámeho, archív kresieb, množstvo diel z op-artového obdobia či melancholické diela. To, čo nenájdete v galérii, je však v skutočne parádnom katalógu (autor Boris Meluš) aj s odbornými štúdiami.

sm-1130-014-jana.rw_res.jpg

Jana Želibská: Morský pozdrav (1970)

V kufri do Paríža

Medzi viac ako stovkou vystavených diel je aj viac unikátnych repríz či dokonca premiér. Výnimočnú silu má najmä prvé poschodie, kde sa podarilo zrekonštruovať priestorové diela, napríklad spomínanú výstavu – Možnosť odkrývania (1967), dielo Chuť raja (1973), ktoré autorka tajne prevážala v kufri ako divadelnú kulisu do Paríža, kde ju Pierre Restany nazval „večnou snúbenicou jari“ či dielo Kandarya – Mahadeva (1969), ktoré bolo v legendárnej Špálovke v Prahe. Kurátorky nechceli vystaviť iba dobové fotografie. „Je to o zážitku, človek musí cítiť ich priestor,“ zhodujú sa.

Zákaz dotyku tvorí okrem environmentov aj množstvo fotografií, grafík, kresieb, objektov a videotvorby, s ktorou autorka začala pracovať v 90. rokoch, ako aj najčerstvejšie inštalácie.

Ak si všetko chcete dobre pozrieť, vyhraďte si viac času. Alebo sa vráťte. Zákaz dotyku potrvá do 17. marca, súčasťou budú aj sprievodné akcie, výklady kurátoriek a autorky.

sm-1130-014-muz.rw_res.jpg

sm-1130-014-zelibska.rw_res.jpg

Jana Želibská: Kus zeme I.-II. (1974)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čerešne dozreli: Aj po zmenách na hypotekárnom trhu chutia!
  2. Edite sa podarilo schudnúť 30 kilogramov vďaka 3D Chili
  3. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  4. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  6. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  7. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  10. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  1. Intenzívne sa rozvíjajúca spolupráca s čínskymi univerzitami
  2. Šariš obliekol svoje pivá do unikátneho šatu
  3. Chcete zažiť skvelú dovolenku 2018? Na toto netreba zabudnúť!
  4. Events you should not miss during your visit in Bratislava
  5. Modernizácia rozvodov tepla v Medzeve, Slavošovciach a Plešivci
  6. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  7. Čerešne dozreli: Aj po zmenách na hypotekárnom trhu chutia!
  8. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  9. Edite sa podarilo schudnúť 30 kilogramov vďaka 3D Chili
  10. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  1. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 48 859
  2. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 15 766
  3. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 15 589
  4. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 13 826
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 10 418
  6. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 8 449
  7. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 6 296
  8. Máte nad 40? Skontrolujte si, či je Vaše srdce skutočne zdravé 6 190
  9. Volkswagen je vďaka bonusom dostupnejší 6 053
  10. Ostrov Ischia sa stáva top európskou letnou destináciou 5 828

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Nezabudnite, komunisti už raz na Slovensku prevrat urobili

Situácia v tých kritických dňoch bola trochu iná, než v českých krajinách.

Dnes píše Jaroslav Rumpli

Zákaz smrti do preambuly

Smrť je hnusoba. Okrem iného spôsobuje, že nahonobené majetky akosi nie je možné užívať si donekonečna.

Neprehliadnite tiež

Binder, Ormandík a Sadovská vystavujú na sídlisku. Začína sa nová éra?

Osem výtvarníkov dokončuje obrovské diela v Dúbravke.