SME

On je sladký, ona krásna

Nová scéna uvádza muzikál Princ a Večernica. Príbeh je iný ako vo Vorlíčkovom filme

Princ a Večernica na Novej scéne.Princ a Večernica na Novej scéne. (Zdroj: CTIBOR BACHRATÝ)

Bude to zrejme obľúbené predstavenie pre babičky aj vnúčikov. Z divadla odídu ohlušení a nasýtení veľkorysou vizualitou.

Divadelnú hru Princ a Večernica netreba s filmom porovnávať, upozorňoval autor libreta nového slovenského muzikálu Ľubomír Feldek. Kým filmoví tvorcovia Jiří Brdečka a Václav Vorlíček sa dali viac viesť ľudovým a rozprávkovým príbehom, spracovaným Karolom Jaromírom Erbenom, Feldek si z neho zobral prakticky len názov a základné motívy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Doba irónii nepraje

Kráľovský pár sa vydáva hľadať ženíchov pre svoje tri dcéry, a cez noc ich nepremyslene nechá na starosť nie celkom zodpovednému Princovi. Princezné využijú prvú príležitosť, aby sa vyhli nútenému sobášu a utečú s troma podivnými chlapíkmi. Tí si tri nevesty najprv trochu vyskúšajú, až na záver odhalia svoj hviezdny pôvod.

SkryťVypnúť reklamu

Slnečník sa tvári ako správca pláže, Mesačník je pastierom oviec a Veterník cirkusantom. Princeznám sa však zapáčia aj prosté pozemské kráľovstvá, a tak deti dostávajú lekciu z pracovitosti.

Kebyže aj logika príbehu či motivácia postáv sem-tam zaškrípala, je to pekné a príjemné na pohľad. Scéna cirkusu vizuálne konkuruje poetike Cirque du Soleil, milé je aj zobrazenie ovečiek. Popri hľadaní sestier však princ, samozrejme, nezabúda túžiť po nedostupnej Večernici, ktorú dosiahne až vtedy, keď sa na svet pozrie srdcom.

Kým tvorcovia zo zlatej éry českých rozprávok považovali za povinnosť rozprávkové príbehy nadľahčovať, dnešná doba veľkej irónii nepraje. Všetko je také, ako má byť, Princ je sladký a Večernica krásna, tak to naznačuje už gýčový pútač tróniaci na priečelí divadla. Musíme byť teda vďační za každý vtip, ktorý skúsený Ľubomír Feldek do textu vložil.

SkryťVypnúť reklamu

Skvieť sa na oblohe

Patrik Vyskočil je spevácky suverénny, málo opozeraný, ale herecky prvoplánový. Aj Jana Lieskovská zvládla dobre spevácky part, škoda, že Večernica nemala herecky v popise viac, než sa skvieť na oblohe. Z pána Mrakomora, ktorého vo filme stvárnil Radovan Brzobohatý, sa v tomto príbehu stala závistlivá meteorologička Mrákota, pri ktorej si tvorcovia neodpustili oslovenie slečna.

Princovi prinesie do cesty dážď i krupobitie, ba skúša ho aj sama zviesť. Eva Pavlíková si túto výraznú postavu - ako sa dnes vraví - „užila“. Kráľ v podaní Romana Fédera v alternácii s iniciátorom celého projektu Jurajom Ďurdiakom mal zastávať skôr konzervatívne názory, je teda skôr figúrkou, nie osobnosťou, akou kedysi býval Vladimír Menšík. Marte Sládečkovej v postave liberálnejšej kráľovnej tvorcovia herecky zviazali ruky tým, že ju nechali hrať v češtine.

SkryťVypnúť reklamu

Bez autorského nápadu

Nová scéna rozhodla investovať do tejto produkcie veľkoryso, návštevnosť bude asi vysoká. Podobné oddychové produkcie vhodné pre babičky aj vnúčikov sa najlepšie predávajú. V réžii Petra Oravca sa všetko hýbe a bliká, protagonisti sa odvážne vznášajú nad javiskom aj nad hľadiskom, svetelné efekty menia atmosféru v celej sále, nehovoriac už o sedemdesiatich barokovo honosných kostýmoch výtvarníčky Ľudmily Várossovej, ktoré sú azda aj najväčším zdrojom vtipu.

Scéna Pavla Andraška umožňuje veľmi pružné premeny, dobre zvládnuté sú aj projekcie, ale akoby sa priveľmi nechal spútať tradičnou estetikou.

Na choreografii Mariána Hlavatého nie je inscenácia postavená, ale ani na nej nepadá. V prípade muzikálu by sa asi najviac patrilo hovoriť o hudbe. Jej autor Ľubomír Dolný skombinoval rôzne štýly a rytmy od ľudovky, džezu až po tango. Hudba sa na nás doslovne valí, z akejsi základnej muzikálovej esencie však necítime žiadny individuálny hudobný rukopis ani nápad a z predstavenia neodchádzame s výraznou melódiou v hlave.

SkryťVypnúť reklamu

Divák je však natoľko ohlušený hlasným ozvučením a celkovou vizualitou, že z divadla zrejme aj tak odíde nasýtený.

Princ a Večernica

Recenzia

Scenár a texty piesní: Ľubomír Feldek

Réžia: Peter Oravec

l Hudba: Ľubomír Dolný Dramaturgia: Slavka Civáňová. Špeciálne efekty: Peter Šesták. Scéna: Pavol Andraško. Kostýmy: Ľudmila Várossová. Choreografia: Marián Hlavatý

Účinkujú: Patrik Vyskočil/ Dárius Koči, Jana Lieskovská /Mária Lechmanová, Eva Pavlíková/Miriam Marčeková, Marta Sládečková/Lucia Vráblicová, Juraj Ďurdiak/ Roman Féder

Premiéra: 30. novembra a 1. decembra na Novej scéne

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  2. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  3. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  4. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  5. Domáce poistenie v dobe nárastu extrémov počasia a škôd
  6. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  7. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo
  8. Urobte krok k štúdiu, ktoré premení vašu vášeň na profesiu.
  1. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  2. Invázne rastliny ako superpotraviny
  3. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  4. Keď tankovaním získate viac než len plnú nádrž
  5. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  6. OTS: Stanovisko LESY SR k tvrdeniam politickej strany Demokrati
  7. Tento recept na svieže letné občerstvenie si nenechajte ujsť
  8. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 6 116
  2. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo 4 663
  3. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne 4 542
  4. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 4 224
  5. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie 4 173
  6. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár 2 601
  7. Ficova vláda extrémne zbrojí, u Kaliňáka kašlú na zákon 2 052
  8. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 1 791
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  2. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  3. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  4. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  5. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  6. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  7. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  8. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  1. Elena Antalová: Takže k tým Rážovcom a nášmu skvelému životu 17 055
  2. Monika Albertiová: Máme po puči 14 128
  3. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok, na konci dňa hlboké ospravedlnenie Hamranovi, Spišiakovi a čurillovcom stačiť nebude 12 838
  4. Ivan Čáni: V Smere seno nežerú. Tomu verím. 9 617
  5. Jozef Foltýn: Podpriemerný Slovan zaujal len arogantným trénerom 8 155
  6. Grácz Ján: Krátky oznam pre všetkých národovcov. 7 057
  7. Ján Valchár: Keď Rusku ide karta, tak ešte jeden blog 6 824
  8. Radko Mačuha: Viete, ako býva Šimečka a ako Fico? 5 621
  1. Radko Mačuha: Fico má nový slogan pre PS - poslušné slovensko.
  2. Marcel Rebro: Nezlomné deti padlých hrdinov ďakujú nezlomným Slovákom
  3. Věra Tepličková: Rýchla chôdza možno už len s evidenčným číslom
  4. INESS: Čo priniesla konkurencia zdravotných poisťovní
  5. Radko Mačuha: Ruský Disneyland.
  6. Radko Mačuha: Padák - slovenský vynález.
  7. Radko Mačuha: Za neonacizmus na Ukrajine môže Putin.
  8. Marcel Rebro: Trump a Putin na Aljaške: Rokovanie o Ukrajine bez Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu