Herci z bratislavských ulíc vstupujú na scénu

Bratislavskí bezdomovci - Joshua, Eva, Tibor, Blanka, Jaro - predavači časopisu Nota bene, skúšajú v réžii Juraja Šulíka v Štúdiu 12 na Jakubovom námestí 2. Hra, ktorá ešte nemá názov, vznikla z ich životných príbehov, ale aj túžob a snov. „Z toho sme ...


Na skúške. FOTO - MILAN ILLÍK

Bratislavskí bezdomovci - Joshua, Eva, Tibor, Blanka, Jaro - predavači časopisu Nota bene, skúšajú v réžii Juraja Šulíka v Štúdiu 12 na Jakubovom námestí 2. Hra, ktorá ešte nemá názov, vznikla z ich životných príbehov, ale aj túžob a snov. „Z toho sme vytvárali príbeh,“ tvrdí režisér Juraj Šulík. „Hráme ešte Rómea a Júliu. Improvizácie hercov na tému tejto hry.“ Premiéra bude v prvej polovici októbra.

Skúšky sú verejné. „Diváci si môžu pozrieť predstavenie ešte v procese tvorby, vidieť jej spôsob. Tiež to bude zaujímavé porovnanie v závere s výsledným predstavením,“ hovorí Šulík. Herec Joshua práve dokončil monológ, ale zostane stáť na pódiu. „No, ja sa len bojím…,“ povie, s obavou zahľadený do hľadiska, „keď tu už budú aj ľudia v hľadisku, čo bude.“ Hyperaktívna kolegyňa Eva, herečka s neprehliadnuteľnou režisérskou ambíciou, tieňová šéfka súboru, mu vraví bojovne: „Čo sa bojíš, Joshua? Tak normálne pekne to budeš hovoriť, ako teraz. Len ešte aj tej sympatickej zákazníčke, čo od teba kúpila dnes časopis, alebo tomu, čo práveže nekúpil, to ukážeš.“ Joshua rozpráva na javisku o matke, jej obraze, predstave, sne. On sám matku nikdy nepoznal.

„Ráno vstanem, zobudím Zdenku, Zdenka zobudí deti, ja im natriem maslo na rožky, ona ich oblečie do menčestrových nohavíc a riflových bundičiek,“ začína sa výstup Tibora. „Potom idem von, utriem sajtku, skontrolujem sviečku, posadím deti do sajtky, dám im na hlavy kožené čiapky, také ako nosia pretekári, a odveziem ich do školy.“ Hrá postavu, ktorá je v centre dramatického konfliktu. Keď nie je na scéne, len mlčky sedí, keď začne hrať, je to jasné: každý ansámbl má svoju hviezdu, tento má Tibora. On je stár. Tibor je nadaný prirodzenosťou, úspornosťou a jemnosťou prejavu. Pozeráte sa naňho, počúvate ho a veríte mu.

V divadle bezdomovcov, na rozdiel od profesionálneho, nie je cieľom len premiéra, ale samotná tvorba predstavenia. Tvorba tohto predstavenia zaváňa luxusom. Luxusom, ktorým sú medziľudské vzťahy: snaha protagonistov vzájomne si porozumieť, pomalé rozmotávanie príbehu, komunikácia s režisérom, objav, že si vzájomne môžu dávať na javisku podnety, a tak meniť svoju aj partnerovu situáciu, odvaha vstúpiť a zasiahnuť do spoločného príbehu.

Asi ešte dôležitejšia ako výsledný - pravdepodobne veľmi konkrétny a jednoduchý - obraz, ktorý si budeme môcť pozrieť na premiére predstavenia, je abstraktná kresba, ktorá presvitá na jeho rube.

V tom je zároveň úskalie všetkých projektov, ktoré sú založené nie na umení samom osebe, ale na identite, zvláštnosti, výnimočnosti jeho tvorcov. Divadelné projekty, v ktorých účinkujú chorí, mentálne postihnutí, vyliečení narkomani či alkoholici, väzni, typ hercov, ktorý láka režisérov, autorov aj divákov preto, že si myslia, že životy takto postihnutých ľudí sú už vlastne hotovou drámou samy osebe. Že ich každodenná realita je dramatickým, napínavým a často aj tragickým skutočným príbehom a že túto svoju životnú drámu vnesú viac-menej automaticky aj do tvorby a predstavenia. Toto očakávanie ostáva však často nenaplnené.

Týchto hercov poznáte. Nie z časopisov o filme a divadle, ale z rohov ulíc. Predávajú vám Nota bene v uliciach Bratislavy a čoraz častejšie vo svojich postrehoch v tomto časopise píšu práve o svojich zákazníkoch. Dívajú sa na nás čoraz pozornejšie. Pozorujú. Bezdomovci, ktorí hľadajú útočisko v každom, kto pred ich pohľadom neuhne očami. Príďte im ho opätovať do divadla, verejné skúšky sú ešte 18. a 19. septembra. JANA PARKROVÁ

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  2. Ako na refinancovanie hypotéky
  3. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  4. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  6. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  7. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  10. Splnený sen
  1. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  2. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  3. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  4. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  5. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  6. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  7. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  8. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  9. Vysoká hra o súdne trovy
  10. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 13 699
  2. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 13 658
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 5 109
  4. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 3 487
  5. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 546
  6. Splnený sen 2 259
  7. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 1 747
  8. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou 1 125
  9. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 1 093
  10. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 977

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Šitie bez umŕtvenia či facka. Pôrody sprevádza aj násilie, tvrdia aktivistky

Prednostovia pôrodnickych kliník násilie na rodičkách odmietajú.

KOMENTÁRE

Odsúdenci, ktorí dávno prišli o politický vplyv

Aspoň jedna emblematická kauza sa neskončila v stratene a zmare.

Neprehliadnite tiež

Vec a Midi: Neonacisti na nás čakali pred klubom. A polícia nás neochránila

Kultový album Trosky oslavuje dvadsať rokov. Vtedy to mal rap ťažké, vravia jeho tvorcovia.

Aké je počúvať Trosky po dvadsiatich rokoch

Debut Trosiek z roku 1997 je jedným z najzásadnejších albumov slovenskej modernej hudby.

Hrobári mali súťaž, rozhodcom bola smrtka. Česi oceňujú reportáž fotografa zo SME

Jozef Jakubčo nechcel znevažovať súťaž hrobárov, ale musel sa smiať.