SME

Šéf SND: Vedel som, že budem často pod stresom

MARIÁN CHUDOVSKÝ je štvrtým človekom na čele SND za posledné štyri roky. Zlé čísla chce teraz zmeniť.

Marián Chudovský (53) vyštudoval opernú réžiu na VŠMU v Bratislave. V Slovenskom národnom divadle už pôsobil ako umelecký šéf a riaditeľ Opery, v roku 2006 šesť mesiacov viedol celé divadlo.Marián Chudovský (53) vyštudoval opernú réžiu na VŠMU v Bratislave. V Slovenskom národnom divadle už pôsobil ako umelecký šéf a riaditeľ Opery, v roku 2006 šesť mesiacov viedol celé divadlo. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Je štvrtým človekom na čele SND za posledné štyri roky. MARIÁN CHUDOVSKÝ toto prostredie dobre pozná, generálnym riaditeľom už raz bol. Teraz chce zmeniť zlé čísla a verí, že čoskoro sa bude viac debatovať o predstaveniach než o kauzách divadla.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Už ste oľutovali, že ste sa na to opäť dali?

„Ale vôbec nie. Táto práca ma baví a napĺňa. Vedel som, čo ma tu čaká, že budem často pod stresom. Ľutovať by som mohol neskôr, keby sme spravili nejaké fatálne chyby.“

Takže zatiaľ ste ich nespravili?

„Nie. Teraz ľutujem iba to, že divadlo sa nenachádza v dobrej ekonomickej a spoločenskej situácii. Nechcem sa vracať do minulosti, ale divadlo som prebral vo veľkej finančnej strate, ktorú nebolo z čoho vykryť. Jediný spôsob bolo ihneď prijať úsporné opatrenia. Okrem kumulovania funkcií a prepúšťania nadbytočných pracovníkov sme museli vykonať aj finančné zníženie nenárokovateľnej zložky mzdy zamestnancov. Niektorí tento nevyhnutný krok pochopili, no mnohí opatrenia neprijali pozitívne, čo sa dá pochopiť. Musel som veľa vysvetľovať, že sa snažím, aby v čo najkratšom možnom čase boli opäť štandardne finančne ohodnotení.“

SkryťVypnúť reklamu

Strata dosiahla takmer milión eur, čakali ste až také vysoké číslo?

„Už sa ju podarilo znížiť vďaka spomínaným opatreniam. Aktuálne číslo je 684-tisíc eur.“

Ako je vôbec možné, že vznikne vysoká strata?

„Základný problém je, že v prvom polroku sa zvýšili niektorým ľuďom platy, čo nebolo kryté rozpočtom. Netýkalo sa to len umelcov.“

Išlo o rozhodnutie pána Vajdičku, ktorý bol dočasne poverený vedením divadla?

„On to podpísal, na návrhy riaditeľov úsekov.“

Po vašom príchode ste vymenili niekoľko vedúcich zamestnancov, pracuje v SND ešte pán Vajdička?

„Jeho pracovný pomer sa ukončil k 30. novembru, dohodou.“

Dostal odstupné?

„Áno, v zmysle platných predpisov.“

Napriek tomu, že podpísal niekoľko problematických zmlúv ako napríklad nevýhodný prenájom bufetových priestorov?

SkryťVypnúť reklamu

„Tento prípad bol záležitosťou bývalého generálneho riaditeľa, riaditeľa marketingu a tiež ekonomickej riaditeľky, ktorá v divadle už nepracuje. Dostala výpoveď. Jej podriadená ju upozorňovala, že prenájom je veľmi problematický, napriek tomu nič nepodnikla. Ale už sa to napravilo. Máme nové, platné zmluvy. Na pochybenia klientelistického či korupčného rázu už boli podané trestné oznámenia na pracovníkov bývalého vedenia.“

Budete sa spätne domáhať aj osobnej zodpovednosti za škody?

„Vyvodili sme viaceré opatrenia. Nešlo len o prepustenie zamestnancov či podané trestné oznámenia, boli napríklad aj odobraté výkonnostné odmeny. O menách nechcem hovoriť, kým prebiehajú súdne úkony.“

Prečo ste si vlastne ekonomického riaditeľa vybrali až po umeleckých riaditeľoch, keď má divadlo takéto problémy?

SkryťVypnúť reklamu

„Ten post zostal neobsadený len približne mesiac. Cez prázdniny to nesúrilo, v lete sa nedejú žiadne špeciálne ekonomické operácie. Každý súbor má svojho ekonóma, svoj rozpočet, ktorý si stráži. Vytipoval som si pár osôb a nakoniec som usúdil, že bude najlepšie, keď to bude človek priamo z divadla. S pánom Müllerom sme sa dohodli na skúšobnej dobe do konca roka, je to zároveň opatrenie v rámci kumulácie funkcií, on totiž robí aj dane a účtovníctvo. Potom si povieme, čo ďalej.“

Prečo neboli verejné oznámenia na voľné pracovné miesta v divadle?

„Žiadne voľné miesta nemáme, prebieha len znižovanie počtu pracovníkov.“

Vo svojej koncepcii, s ktorou ste vyhrali konkurz, ste sľúbili decentralizáciu marketingu. V akom je štádiu?

„Sčasti už existuje. Sú posilnené kompetencie umeleckých riaditeľov a každý súbor má svojich marketingových pracovníkov, ale bolo by mylné úplne decentralizovať marketing. Potrebuje mať jedného riaditeľa, ktorý vytvára istý spoločný marketingový vizuál a stratégiu. Je dôležité pripomenúť aj to, že pod Centrum marketingu nespadá iba propagačné oddelenie, ale aj oddelenie predaja vstupeniek a abonentiek, prenájom priestorov alebo získavanie sponzorských prostriedkov. Aj preto si celkom dobre úplnú decentralizáciu marketingu predstaviť neviem.“

SkryťVypnúť reklamu

Kedysi existovala ročenka, po vašom príchode začal vychádzať časopis Portál SND. Aj ten ste avizovali v koncepcii, ako sa však financuje, keď je divadlo v červených číslach?

„Časopis potrebujeme. Z rezervy generálneho riaditeľa som naň dal sumu, ktorá uhradí náklady do konca roka. Potom budeme plánovať ďalej. Chcem sa vrátiť aj k ročenke. Už niekoľko rokov ju SND nemá. Pritom to je hlavný propagačný materiál a musí vyjsť vždy koncom mája. Obsahuje program na ďalšiu sezónu – diváci sa tak dozvedia pripravované tituly, ich termíny a obsadenia. Vydáva sa aj v nemčine a angličtine, divadlo svoju ročenku rozposiela po celej Európe. Nie je to len imidžová vec, okrem médií, divadelných inštitúcií a umeleckých agentúr ju napríklad využívajú aj cestovné kancelárie.“

SkryťVypnúť reklamu

Nie je trochu luxus mať ročenku aj časopis?

„Časopis je propagačný, informačný aj názorový priestor o dianí a ľuďoch v SND a nielen v ňom.. Na Slovensku totiž nevychádza žiadny divadelný časopis pre verejnosť.“

Vychádza Kód.

„Ale prosím vás, kto okrem úzkej skupiny odborníkov ho číta? Na rozdiel od neho si Portál za krátky čas získal medzi našimi divákmi celkom slušnú popularitu a odozvu.“

Kto číta Portál SND? Päťtisícový náklad je dosť vysoký.

„To nie je vysoký náklad. Existuje presná distribučná sieť, okrem toho, že časopis je zadarmo k dispozícii pre návštevníkov v priestoroch SND a na všetkých našich predajných miestach, distribuujeme ho aj prostredníctvom našich partnerských organizácií ako sú SNM, SNG alebo BKIS. Nachádza sa na miestach, kde sa zhromažďujú ľudia, aj v nemocniciach, či obchodných centrách. Novinkou je dohoda o partnerstve so sieťou kníhkupectiev Panta Rhei, kde ho tiež nájdete.“

SkryťVypnúť reklamu

A v akej podobe je dohoda s Ticketportálom o prepredaji vstupeniek?

„Zmluva bola v lete obnovená a platí do konca roka. Momentálne sme vo fáze prípravy verejného obstarávania, do ktorého sa budú môcť prihlásiť aj iní záujemcovia o spoluprácu pri externom predaji vstupeniek.“

Od novej sezóny ste začali na predpredaj používať systém ORES a portál www.navstevnik.sk. Následne prestal fungovať preklik zo webu divadla na Ticketportál, na ktorý boli návštevníci roky zvyknutí. Nespôsobilo to pokles návštevnosti?

„Vyskytli sa chyby, ktoré sa museli odstraňovať za chodu. Napriek tomu je prevažná väčšina reakcií na novinky týkajúce sa on-line predaja vstupeniek cez náš web výrazne pozitívna. SND bolo asi jediné divadlo v Európe, ktoré túto, dnes už bežnú funkciu nemalo. Naši diváci si už bežne kupujú vstupenky z domu a veľmi si tento komfort pochvaľujú. Čo sa týka septembrových tržieb, nikdy to nie je ideálne, divácky najsilnejšie sú tradične zimné mesiace. Návštevnosť nebola taká, ako by sme si želali, ale septembrové tržby boli v porovnaní s vlaňajšími vyššie.“

SkryťVypnúť reklamu

Kvôli zájazdu na Cyprus.

„Samozrejme, zájazdy sa tiež zarátavajú do tržieb.“

Keď je divadlo v strate a má slabšiu návštevnosť, prečo ste sa rozhodli udeliť pár ľuďom z vedenia odmeny?

„Keď niekto napríklad predíde ďalšej vysokej strate, získa sponzorské peniaze alebo s maximálnym nasadením pracuje od rána do večera, aj počas víkendov a robí veci nad rámec svojej práce, zaslúži si ocenenie. Nerozdávali sa tu peniaze vo veľkom ako v minulosti, išlo o kvartálne odmeny.“

Nedalo sa v rámci úsporných opatrení ušetriť aj na počte premiér? Oproti naplánovanému kontraktu s ministerstvom kultúry ich je viac.

„Celá sezóna už bola po mojom príchode zazmluvnená. Škrtla sa iba jedna premiéra, Luskáčik. Už to bolo síce rozbehnuté, ale veľmi zle pripravené - vysoké honoráre a iné neprípustné podmienky, hrozila strata 140-tisíc eur. Plánujeme však nového Luskáčika na ďalšie Vianoce.“

SkryťVypnúť reklamu

Zahraničné hviezdy budú mať vždy vyššie honoráre, nie?

„Osobnosti ako sú napríklad svetoznámi režiséri Konwitschny a Trelinski chápu, že na Slovensko sa nechodí zarábať. Sú ochotní spolupracovať za adekvátne honoráre, ktoré sú mierne nadštandardné, ale zďaleka nie európske. Uvažujú cez divadlo, nie cez honoráre. To sa týka aj nového šéfa Opery SND pána Haidera. Detaily, samozrejme, zverejňovať nebudem, ale čudovali by ste sa, aký má plat. Nesmierne si cením, že prijal tento post.“

A čo vaše vlastné ambície operného režiséra, zakázali ste si ich?

„Neprišiel som sem režírovať, ale viesť divadlo. Režírovania sa, samozrejme, nechcem úplne vzdať. Keď SND začne fungovať naplno, nejakú inscenáciu v rámci dovolenky či neplateného voľna si spravím rád. Ale nejde o mňa, v budúcej sezóne by v SND malo vzniknúť operné štúdio, kde sa budú môcť uplatniť mladí tvorcovia. A budeme podporovať i pôvodnú tvorbu. Napríklad 8. novembra 2013 už je potvrdená premiéra opery Ľubice Čekovskej.“

Čo sa deje v SND

Generálny riaditeľ SND Matej Drlička

Vedenie divadla znížilo počet interných sólistov.


SITA 1
Réka Derzsi a Kristína Kilo v inscenácii Zoči voči - Szemtől szemben.

Hra Zoči-voči otvára otázku národnostného spolužitia v 21. storočí


13
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  3. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  4. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  6. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  7. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  2. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  3. Kam smerujú peniaze bohatých?
  4. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  6. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  8. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 889
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 7 568
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 5 968
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 802
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 367
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 715
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 517
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 298
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 26 872
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 914
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 9 111
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 768
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 8 145
  6. Peter Franek: Pán Šaško a HLAS - ďakujeme. 7 619
  7. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 7 452
  8. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 344
  1. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  2. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  3. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  4. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  5. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  7. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  8. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
SkryťZatvoriť reklamu