SME
Sobota, 21. september, 2019 | Meniny má Matúš

Šéf SND: Vedel som, že budem často pod stresom

MARIÁN CHUDOVSKÝ je štvrtým človekom na čele SND za posledné štyri roky. Zlé čísla chce teraz zmeniť.

Marián Chudovský (53) vyštudoval opernú réžiu na VŠMU v Bratislave. V Slovenskom národnom divadle už pôsobil ako umelecký šéf a riaditeľ Opery, v roku 2006 šesť mesiacov viedol celé divadlo.Marián Chudovský (53) vyštudoval opernú réžiu na VŠMU v Bratislave. V Slovenskom národnom divadle už pôsobil ako umelecký šéf a riaditeľ Opery, v roku 2006 šesť mesiacov viedol celé divadlo.(Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Je štvrtým človekom na čele SND za posledné štyri roky. MARIÁN CHUDOVSKÝ toto prostredie dobre pozná, generálnym riaditeľom už raz bol. Teraz chce zmeniť zlé čísla a verí, že čoskoro sa bude viac debatovať o predstaveniach než o kauzách divadla.

Už ste oľutovali, že ste sa na to opäť dali?

„Ale vôbec nie. Táto práca ma baví a napĺňa. Vedel som, čo ma tu čaká, že budem často pod stresom. Ľutovať by som mohol neskôr, keby sme spravili nejaké fatálne chyby.“

Takže zatiaľ ste ich nespravili?

„Nie. Teraz ľutujem iba to, že divadlo sa nenachádza v dobrej ekonomickej a spoločenskej situácii. Nechcem sa vracať do minulosti, ale divadlo som prebral vo veľkej finančnej strate, ktorú nebolo z čoho vykryť. Jediný spôsob bolo ihneď prijať úsporné opatrenia. Okrem kumulovania funkcií a prepúšťania nadbytočných pracovníkov sme museli vykonať aj finančné zníženie nenárokovateľnej zložky mzdy zamestnancov. Niektorí tento nevyhnutný krok pochopili, no mnohí opatrenia neprijali pozitívne, čo sa dá pochopiť. Musel som veľa vysvetľovať, že sa snažím, aby v čo najkratšom možnom čase boli opäť štandardne finančne ohodnotení.“

Článok pokračuje pod video reklamou

Strata dosiahla takmer milión eur, čakali ste až také vysoké číslo?

„Už sa ju podarilo znížiť vďaka spomínaným opatreniam. Aktuálne číslo je 684-tisíc eur.“

Ako je vôbec možné, že vznikne vysoká strata?

„Základný problém je, že v prvom polroku sa zvýšili niektorým ľuďom platy, čo nebolo kryté rozpočtom. Netýkalo sa to len umelcov.“

Išlo o rozhodnutie pána Vajdičku, ktorý bol dočasne poverený vedením divadla?

„On to podpísal, na návrhy riaditeľov úsekov.“

Po vašom príchode ste vymenili niekoľko vedúcich zamestnancov, pracuje v SND ešte pán Vajdička?

„Jeho pracovný pomer sa ukončil k 30. novembru, dohodou.“

Dostal odstupné?

„Áno, v zmysle platných predpisov.“

Napriek tomu, že podpísal niekoľko problematických zmlúv ako napríklad nevýhodný prenájom bufetových priestorov?

„Tento prípad bol záležitosťou bývalého generálneho riaditeľa, riaditeľa marketingu a tiež ekonomickej riaditeľky, ktorá v divadle už nepracuje. Dostala výpoveď. Jej podriadená ju upozorňovala, že prenájom je veľmi problematický, napriek tomu nič nepodnikla. Ale už sa to napravilo. Máme nové, platné zmluvy. Na pochybenia klientelistického či korupčného rázu už boli podané trestné oznámenia na pracovníkov bývalého vedenia.“

Budete sa spätne domáhať aj osobnej zodpovednosti za škody?

„Vyvodili sme viaceré opatrenia. Nešlo len o prepustenie zamestnancov či podané trestné oznámenia, boli napríklad aj odobraté výkonnostné odmeny. O menách nechcem hovoriť, kým prebiehajú súdne úkony.“

Prečo ste si vlastne ekonomického riaditeľa vybrali až po umeleckých riaditeľoch, keď má divadlo takéto problémy?

„Ten post zostal neobsadený len približne mesiac. Cez prázdniny to nesúrilo, v lete sa nedejú žiadne špeciálne ekonomické operácie. Každý súbor má svojho ekonóma, svoj rozpočet, ktorý si stráži. Vytipoval som si pár osôb a nakoniec som usúdil, že bude najlepšie, keď to bude človek priamo z divadla. S pánom Müllerom sme sa dohodli na skúšobnej dobe do konca roka, je to zároveň opatrenie v rámci kumulácie funkcií, on totiž robí aj dane a účtovníctvo. Potom si povieme, čo ďalej.“

Prečo neboli verejné oznámenia na voľné pracovné miesta v divadle?

„Žiadne voľné miesta nemáme, prebieha len znižovanie počtu pracovníkov.“

Vo svojej koncepcii, s ktorou ste vyhrali konkurz, ste sľúbili decentralizáciu marketingu. V akom je štádiu?

„Sčasti už existuje. Sú posilnené kompetencie umeleckých riaditeľov a každý súbor má svojich marketingových pracovníkov, ale bolo by mylné úplne decentralizovať marketing. Potrebuje mať jedného riaditeľa, ktorý vytvára istý spoločný marketingový vizuál a stratégiu. Je dôležité pripomenúť aj to, že pod Centrum marketingu nespadá iba propagačné oddelenie, ale aj oddelenie predaja vstupeniek a abonentiek, prenájom priestorov alebo získavanie sponzorských prostriedkov. Aj preto si celkom dobre úplnú decentralizáciu marketingu predstaviť neviem.“

Kedysi existovala ročenka, po vašom príchode začal vychádzať časopis Portál SND. Aj ten ste avizovali v koncepcii, ako sa však financuje, keď je divadlo v červených číslach?

„Časopis potrebujeme. Z rezervy generálneho riaditeľa som naň dal sumu, ktorá uhradí náklady do konca roka. Potom budeme plánovať ďalej. Chcem sa vrátiť aj k ročenke. Už niekoľko rokov ju SND nemá. Pritom to je hlavný propagačný materiál a musí vyjsť vždy koncom mája. Obsahuje program na ďalšiu sezónu – diváci sa tak dozvedia pripravované tituly, ich termíny a obsadenia. Vydáva sa aj v nemčine a angličtine, divadlo svoju ročenku rozposiela po celej Európe. Nie je to len imidžová vec, okrem médií, divadelných inštitúcií a umeleckých agentúr ju napríklad využívajú aj cestovné kancelárie.“

Nie je trochu luxus mať ročenku aj časopis?

„Časopis je propagačný, informačný aj názorový priestor o dianí a ľuďoch v SND a nielen v ňom.. Na Slovensku totiž nevychádza žiadny divadelný časopis pre verejnosť.“

Vychádza Kód.

„Ale prosím vás, kto okrem úzkej skupiny odborníkov ho číta? Na rozdiel od neho si Portál za krátky čas získal medzi našimi divákmi celkom slušnú popularitu a odozvu.“

Kto číta Portál SND? Päťtisícový náklad je dosť vysoký.

„To nie je vysoký náklad. Existuje presná distribučná sieť, okrem toho, že časopis je zadarmo k dispozícii pre návštevníkov v priestoroch SND a na všetkých našich predajných miestach, distribuujeme ho aj prostredníctvom našich partnerských organizácií ako sú SNM, SNG alebo BKIS. Nachádza sa na miestach, kde sa zhromažďujú ľudia, aj v nemocniciach, či obchodných centrách. Novinkou je dohoda o partnerstve so sieťou kníhkupectiev Panta Rhei, kde ho tiež nájdete.“

A v akej podobe je dohoda s Ticketportálom o prepredaji vstupeniek?

„Zmluva bola v lete obnovená a platí do konca roka. Momentálne sme vo fáze prípravy verejného obstarávania, do ktorého sa budú môcť prihlásiť aj iní záujemcovia o spoluprácu pri externom predaji vstupeniek.“

Od novej sezóny ste začali na predpredaj používať systém ORES a portál www.navstevnik.sk. Následne prestal fungovať preklik zo webu divadla na Ticketportál, na ktorý boli návštevníci roky zvyknutí. Nespôsobilo to pokles návštevnosti?

„Vyskytli sa chyby, ktoré sa museli odstraňovať za chodu. Napriek tomu je prevažná väčšina reakcií na novinky týkajúce sa on-line predaja vstupeniek cez náš web výrazne pozitívna. SND bolo asi jediné divadlo v Európe, ktoré túto, dnes už bežnú funkciu nemalo. Naši diváci si už bežne kupujú vstupenky z domu a veľmi si tento komfort pochvaľujú. Čo sa týka septembrových tržieb, nikdy to nie je ideálne, divácky najsilnejšie sú tradične zimné mesiace. Návštevnosť nebola taká, ako by sme si želali, ale septembrové tržby boli v porovnaní s vlaňajšími vyššie.“

Kvôli zájazdu na Cyprus.

„Samozrejme, zájazdy sa tiež zarátavajú do tržieb.“

Keď je divadlo v strate a má slabšiu návštevnosť, prečo ste sa rozhodli udeliť pár ľuďom z vedenia odmeny?

„Keď niekto napríklad predíde ďalšej vysokej strate, získa sponzorské peniaze alebo s maximálnym nasadením pracuje od rána do večera, aj počas víkendov a robí veci nad rámec svojej práce, zaslúži si ocenenie. Nerozdávali sa tu peniaze vo veľkom ako v minulosti, išlo o kvartálne odmeny.“

Nedalo sa v rámci úsporných opatrení ušetriť aj na počte premiér? Oproti naplánovanému kontraktu s ministerstvom kultúry ich je viac.

„Celá sezóna už bola po mojom príchode zazmluvnená. Škrtla sa iba jedna premiéra, Luskáčik. Už to bolo síce rozbehnuté, ale veľmi zle pripravené - vysoké honoráre a iné neprípustné podmienky, hrozila strata 140-tisíc eur. Plánujeme však nového Luskáčika na ďalšie Vianoce.“

Zahraničné hviezdy budú mať vždy vyššie honoráre, nie?

„Osobnosti ako sú napríklad svetoznámi režiséri Konwitschny a Trelinski chápu, že na Slovensko sa nechodí zarábať. Sú ochotní spolupracovať za adekvátne honoráre, ktoré sú mierne nadštandardné, ale zďaleka nie európske. Uvažujú cez divadlo, nie cez honoráre. To sa týka aj nového šéfa Opery SND pána Haidera. Detaily, samozrejme, zverejňovať nebudem, ale čudovali by ste sa, aký má plat. Nesmierne si cením, že prijal tento post.“

A čo vaše vlastné ambície operného režiséra, zakázali ste si ich?

„Neprišiel som sem režírovať, ale viesť divadlo. Režírovania sa, samozrejme, nechcem úplne vzdať. Keď SND začne fungovať naplno, nejakú inscenáciu v rámci dovolenky či neplateného voľna si spravím rád. Ale nejde o mňa, v budúcej sezóne by v SND malo vzniknúť operné štúdio, kde sa budú môcť uplatniť mladí tvorcovia. A budeme podporovať i pôvodnú tvorbu. Napríklad 8. novembra 2013 už je potvrdená premiéra opery Ľubice Čekovskej.“

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Aj verejnosť si vyberá svojho Učiteľ Slovenska
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  3. Známe i menej známe tváre nechcú inú zdravotnú poisťovňu
  4. Bývate často chorý? Odmerajte si vlhkosť vzduchu
  5. Revolučný Volkswagen ID.3 naživo z Frankfurtu!
  6. Nepremeškajte túto šancu. Jedinečná konferencia sa blíži
  7. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  8. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom
  9. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid?
  10. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne
  1. Nový Focus ST - exkluzívne vo Ford POP Up Store
  2. Aj verejnosť si vyberá svojho Učiteľ Slovenska
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  4. Špičkový slovenský pretekár Maťo Homola je ambasádorom OMV
  5. Špičkový slovenský pretekár Maťo Homola je ambasádorom OMV
  6. Známe i menej známe tváre nechcú inú zdravotnú poisťovňu
  7. Bývate často chorý? Odmerajte si vlhkosť vzduchu
  8. Ochrana klímy spojí slovenské mestá a obce
  9. Revolučný Volkswagen ID.3 naživo z Frankfurtu!
  10. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú
  1. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid? 11 905
  2. Bývate často chorý? Odmerajte si vlhkosť vzduchu 10 037
  3. Známe i menej známe tváre nechcú inú zdravotnú poisťovňu 9 137
  4. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú 7 669
  5. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom 6 937
  6. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz 5 948
  7. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 5 858
  8. SEAT vyriešil problém s bezpečnosťou bezkľúčového prístupu 5 775
  9. Máte bolesti hlavy či depresie? Vinníkom môže byť intolerancia 5 743
  10. Vyhrajte cestu okolo sveta 5 701

Téma: Čo sa deje v SND