SME

Hra Holokaust je veľkým gestom, ktoré presahuje divadlo Aréna

Viliam Klimáček vo svojej novej hre povyberal zažltnuté sépiové fotografie a vsadil ich do provokatívneho moderného rámu.

Na scéne sa prelína minulosť so súčasnosťou.Na scéne sa prelína minulosť so súčasnosťou. (Zdroj: ROMAN SKYBA)

Viliam Klimáček vo svojej novej hre Holokaust povyberal zažltnuté sépiové fotografie a vsadil ich do provokatívneho moderného rámu.

„Celý môj život až dodnes je determinovaný Osvienčimom,“ spomína Hilda Hrabovecká, ktorá sa dostala do prvého dievčenského transportu do koncentračného tábora zo Slovenska.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Do akej miery je touto traumou stále ovplyvnená aj súčasná spoločnosť? Aj na to sa snaží odpovedať novinka divadla Aréna.

Už nič nevyriešime?

Nachádzame sa v dnešnom showroome, výstavnej sieni navonok nepolitického komerčného záujmu. Ale čo nie je u nás politické?

SkryťVypnúť reklamu

Režisér Rastislav Ballek opäť zvolil poetiku neporiadku. Na scéne je všetko akoby v prestavbe, na steny sa lepia nové plagáty a symboly. Nahé figuríny môžu vzdialene pripomínať obete koncentrákov.

Ide o bývalú kaviareň Ruža, ktorú kedysi zarizoval reprezentant štátu, básnik Ambróz Králik, ktorý neskôr po neúspešnom flirte s komunizmom utiekol do Argentíny. Jeho dcéra prichádza po rokoch na Slovensko uplatniť si reštitučný nárok, no je nemilo prekvapená, že naň arizátori nemajú nárok.

„Urobte za tým hrubú čiaru, ľudia. Už nič nevyriešite. Ak bol niekto vinný, už nežije. Cez vojnu sa tak zachovali všetci. Veď každému je to už jedno. Kto dnes rieši nejaké morálne dilemy, keď má sám toľko svojich problémov.

Ak všetci, čo dodnes žijú z ukradnutého majetku, opustia ten majetok, tak odídem a poviem... stala sa chyba. Pardon,“ vraví Anna Králiková, ktorá odmieta opľuť pamiatku svojich rodičov.

SkryťVypnúť reklamu

Podobné provokatívne postrehy však nevychádzajú zakaždým z divadelnej situácie, čo ako hendikep najviac cítime najviac práve na postave Anny Králikovej (Kristína Greppelová). Celá druhá časť hry už pozostáva len z monológov. Herci v nej vytvárajú akoby vlastné náhrobné kamene. Po prestávke sa mení celá perspektíva, tí, čo boli na javisku, sú v hľadisku a naopak. Tento režijný nápad nebol len samoúčelným nápadom.

Klimáček sa snažil integrovať archívne materiály do hry tak, aby nepôsobili ako vysvetlivky pod textom, ale občas predsa len zaškrípe poučenie či nutná informácia. Nezaprel však ani vlastnú poetickú licenciu. Vďaka nej sa takmer stávame svedkami premiéry slovenského veľkofilmu o Svätoplukovi.

Na tomto efektnom príklade sa podarilo demonštrovať mnohé rozpory vtedajších čias, hoci je otázne, či by sa prípadný hraný film v tomto čase mohol venovať práve slovanskému lídrovi.

SkryťVypnúť reklamu

Realizmus aj groteska

Napriek nie najčistejšej artikulácii zostane postava Ambróza Králika v podarí Milana Ondríka ešte dlho v pamäti.

Škoda, že Dana Košická nedostala v postave pôvodnej majiteľky kaviarne Rózy Rozenfeldovej viac priestoru na hereckú akciu.

Zuzana Porubjaková ako mladá Ester bola plná príjemnej energie, ale aj trochu prehrávala.

Vynikajúci bol Gregor Hološka ako gardista Jano Pujdes. Sústredene sa do postáv vložili aj Zuzana Kanócz či Rebeka Poláková. Decentný výkon podal Braňo Deák.

Najviac problematickou bola postava Hany Kostolníkovej v podaní Petry Vajdovej, ktorá mala prejsť od dedinskej siroty po mondénnu podnikateľku. Na nej najviac cítiť váhanie inscenátorov medzi realizmom a prvkami grotesky (či až klauniády).

SkryťVypnúť reklamu

Zaujímavejšie ako sporné začlenenie hry Voskovca a Wericha pôsobil dobový rozhlasový komentátor v podaní Martina Hronského.

Inscenácia Holokaust je veľkým gestom, ktoré presahuje hranice divadla, ale zároveň zostáva autentickým umeleckým dielom.

Silná téma sa obracia s výčitkami nielen do minulosti, ale aj voči súčasnosti. K tomu, aby sa osudy postáv dostali divákom celkom pod kožu, však niečo ešte chýbalo.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  3. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  4. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  5. Plaťte, šetrite, investujte moderne – prehľadne a na pár ťuknutí
  6. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  7. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  8. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  1. Takto chutí zlato
  2. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  4. Vyskúšali sme Asus ProArt P16, notebook pre kreatívcov
  5. Sovy chránia lesy: LESY SR hlásia úspech s vtáčími búdkami
  6. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  8. Šaca v Lige majstrov futbalovej medicíny
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 7 333
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 6 782
  3. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 6 770
  4. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 682
  5. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 3 596
  6. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd 3 526
  7. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke 2 316
  8. Nová predajňa PLANEO v Spišskej Novej Vsi 2 134
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 45 275
  2. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 417
  3. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 8 933
  4. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 8 812
  5. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 6 431
  6. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 671
  7. Otilia Horrocks: Demokrati pod paľbou... trestné oznámenia a fyzická inzultácia 4 859
  8. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 392
  1. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  2. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  3. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  4. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  5. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  6. Věra Tepličková: Šok v Levoči
  7. Tupou Ceruzou: Kamarát Viktor
  8. Radko Mačuha: Aj Európa má svoju suverénnu politiku.
SkryťZatvoriť reklamu