„SPOLUPRÁCA S POLANSKÝM BOLA PRÁCOU NA PLNÝ ÚVÄZOK,“ POVEDAL FRANCÚZSKY FOTOGRAF GUY FERRANDIS

Fotografie ako Pianistov príbeh

Súčasne so svetovou premiérou filmu Pianista režiséra Romana Polanského vo Varšave bola predminulý týždeň v priestoroch varšavskej Kordegarda Gallery sprístupnená výstava francúzskeho fotografa Guya Ferrandisa. Okolo tridsať veľkoformátových fotografií ..


Adrien Brody ako Wladyslaw Szpilman v Polanského filme Pianista.


Súčasne so svetovou premiérou filmu Pianista režiséra Romana Polanského vo Varšave bola predminulý týždeň v priestoroch varšavskej Kordegarda Gallery sprístupnená výstava francúzskeho fotografa Guya Ferrandisa. Okolo tridsať veľkoformátových fotografií je čiernobielym dokumentom i príbehom o Polanského filme, ktorý tohto roku získal v Cannes Zlatú palmu.

Pianista rozpráva o piatich rokoch poľského klaviristu Wladyslawa Szpilmana (1911 - 2000) počas nacistickej okupácie. Človeka závislého od rozmarov osudu, neistého, čo sa stane v priebehu nasledujúcej hodiny, a súčasne naplneného vôľou k životu, ktorá mu dovolila vyjsť z najhorších okamihov.

„Práca na Pianistovi bola veľmi osobitá. Fotografie museli byť udržané v klasickom štýle, bez vedľajších efektov,“ povedal v rozhovore pre SME francúzsky fotograf Guy Ferrandis (1954). „Mám už za sebou viacero filmov, ale spolupráca s Polanským bola zážitkom a prácou na plný úväzok.“

Fotografia ako príbeh

Strapatá štica, dynamické pohyby, aktívny nepokoj v očiach, pri rukách vždy fotoaparát - Guy Ferrandis je klasickým obrazom fotografa, ktorý patrí k najvyťaženejším v oblasti kultúry. Nedávno fotil film Nenávisť režiséra Mathieu Kassowitza, pred jeho objektívom stáli najväčšie rockové a džezové hviezdy - U2, Rolling Stones, Miles Davis, Chet Baker, Iggy Pop, Frank Zappa, Tom Waits, Prince, Sex Pistols či David Bowie. Fotil humanitárne akcie Lekári sveta a divadelné predstavenia. Ferrandisovo meno sa spája s najväčšími francúzskymi denníkmi a týždenníkmi, ako sú Liberation, La Monde a Nouvel Observateur.

Jeho zásadou je, že fotenie musí odzrkadľovať príbeh. „Každá fotografia by mala mať samostatnú výpovednú hodnotu, ale zároveň by mala byť súčasťou väčšieho fotografického celku,“ hovorí Ferrandis. „Musí byť na nej cítiť, že záber je výsekom deja. Záber je políčkom, pred ktorým sa odvíjal život. A rovnako sa bude aj po ňom. Samozrejme, nie každý divák vidí všetky fotografie pokope, ale keď sa dostane k jednej z nich - napríklad k portrétu Romana Polanského - mal by sa pozerať s pocitom, že vidí veľkú časť jeho životného príbehu.“


Roman Polanski. FOTO - GUY FERRANDIS

Energia, nápady, disciplína

Nemeckí vojaci pochodujúci ulicami Varšavy, zástupy ľudí na námestí z varšavského geta, ruiny mesta, klavirista Wladyslav Szpilman v podaní amerického herca Adriena Brodyho a portréty Romana Polanského. Fotografie akoby sa vynárali zo starých kresieb nájdených kdesi v rozvalinách Varšavy. Sú dokumentom holokaustu, ale i zázraku o tých, ktorí nacistické peklo prežili.

„Samozrejme, foteniu predchádzala dlhšia príprava. Čítal som scenár Ronalda Harwooda a knihu Wladyslawa Szpilmana, rozprával sa s Polanským, porovnával fotografie zo Spielbergovho filmu Schindlerov zoznam,“ hovorí Ferrandis. „Fotografie mali vystihovať film, ale zároveň nemali opakovať kameru Pawla Edelmana. Zbytočný pátos v nich nemal miesto. Nešlo o koncert rockovej hviezdy, ale ľudský príbeh z druhej svetovej vojny. Fascinujúca bola režisérska práca Romana Polanského. S prehľadom ovládal masové scény, predvádzal vojakom, ako majú pochodovať - všetko klapalo do posledného detailu. Energia, nápady a disciplína - to bol Polanski v Pianistovi.“

Viac než dokument

„Je dobre, že nikto z nás Pianistu nespracoval,“ komentoval Polanského film ďalší slávny poľský režisér Andrzej Wajda. „Nevedeli by sme to.“ Film bol na premiére ocenený standing ovation a nasledoval obrovský divácky záujem. Poľský denník Rzeczpospolita vo svojej recenzii napísal, že Polanski má odvahu a nebál sa množstva filmov, ktoré sa od konca vojny usilovali priblížiť vtedajšie hrôzy.

Ferrandisovým fotografiám zase zložil poklonu Polanski: „Keď mi povedali, že Pianistu bude fotiť Ferrandis, vedel som, že to bude viac než dokument. Výstava presviedča, že som mal pravdu.“ Expozícia Guy Ferrandisa vo varšavskej Kordegarda Gallery na ulici Krakowskie Przedmieście potrvá do 6. októbra.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  3. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  4. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  7. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  1. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  2. Študenti stredných a vysokých škôl môžu získať na účet 1000€
  3. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  4. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  5. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  6. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  7. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  8. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  9. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  10. Leto nekončí!
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 160
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 2 225
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 085
  4. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 839
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 802
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 355
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 277
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 203
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 144
  10. Leto nekončí! 790

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Plavčan a SNS sú za svoju kauzu zodpovední. Ale Smer nie je bez viny

Smer sa nemôže tváriť, že nemá nič spoločné so systémom, akým sa delia eurofondy.

KOMENTÁRE

Boja sa, čo sa stane, ak z vojny zmizne človek. Elon Musk to chce zastaviť

Cieľ je ušľachtilý, ale nesplniteľný.

Neprehliadnite tiež

Dostali drsnú školu. Súčasní výtvarníci vracajú grafiku do galérie

Grafika nemusí byť len poklesnutý žáner, ukazuje výstava Drsná škola v SNG.

Aj vrahovia počúvajú hudbu. Z hudobníkov robia nevinných spolupáchateľov

Meno speváka Johnnyho Casha nosili neonacisti na tričku počas protestov v Charlottesville. Kto mal podobnú smolu?

O knihách

Rozhovory s katom (recenzia knihy)

Kniha Kazimierz Moczarskeho Rozhovory s katom hovorí o 225 dňoch v jednej cele s vysokým dôstojníkom SS, zodpovedným za likvidáciu približne 70-tisíc Židov vo varšavskom gete na jar 1943.

O knihách

Macko Pú a nočný stolík Miky Rosovej

Mika Rosová je spisovateľka a blogerka, ktorá žije v Prahe, ale rada si zgustne na slovenskej literatúre. Ale určite sú aj knihy, ktoré ma rada na svojom Nočnom stolíku.