SME

Fotografie ako Pianistov príbeh

Súčasne so svetovou premiérou filmu Pianista režiséra Romana Polanského vo Varšave bola predminulý týždeň v priestoroch varšavskej Kordegarda Gallery sprístupnená výstava francúzskeho fotografa Guya Ferrandisa. Okolo tridsať veľkoformátových fotografií ..

Adrien Brody ako Wladyslaw Szpilman v Polanského filme Pianista.

Súčasne so svetovou premiérou filmu Pianista režiséra Romana Polanského vo Varšave bola predminulý týždeň v priestoroch varšavskej Kordegarda Gallery sprístupnená výstava francúzskeho fotografa Guya Ferrandisa. Okolo tridsať veľkoformátových fotografií je čiernobielym dokumentom i príbehom o Polanského filme, ktorý tohto roku získal v Cannes Zlatú palmu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pianista rozpráva o piatich rokoch poľského klaviristu Wladyslawa Szpilmana (1911 - 2000) počas nacistickej okupácie. Človeka závislého od rozmarov osudu, neistého, čo sa stane v priebehu nasledujúcej hodiny, a súčasne naplneného vôľou k životu, ktorá mu dovolila vyjsť z najhorších okamihov.

SkryťVypnúť reklamu

„Práca na Pianistovi bola veľmi osobitá. Fotografie museli byť udržané v klasickom štýle, bez vedľajších efektov,“ povedal v rozhovore pre SME francúzsky fotograf Guy Ferrandis (1954). „Mám už za sebou viacero filmov, ale spolupráca s Polanským bola zážitkom a prácou na plný úväzok.“

Fotografia ako príbeh

Strapatá štica, dynamické pohyby, aktívny nepokoj v očiach, pri rukách vždy fotoaparát - Guy Ferrandis je klasickým obrazom fotografa, ktorý patrí k najvyťaženejším v oblasti kultúry. Nedávno fotil film Nenávisť režiséra Mathieu Kassowitza, pred jeho objektívom stáli najväčšie rockové a džezové hviezdy - U2, Rolling Stones, Miles Davis, Chet Baker, Iggy Pop, Frank Zappa, Tom Waits, Prince, Sex Pistols či David Bowie. Fotil humanitárne akcie Lekári sveta a divadelné predstavenia. Ferrandisovo meno sa spája s najväčšími francúzskymi denníkmi a týždenníkmi, ako sú Liberation, La Monde a Nouvel Observateur.

SkryťVypnúť reklamu

Jeho zásadou je, že fotenie musí odzrkadľovať príbeh. „Každá fotografia by mala mať samostatnú výpovednú hodnotu, ale zároveň by mala byť súčasťou väčšieho fotografického celku,“ hovorí Ferrandis. „Musí byť na nej cítiť, že záber je výsekom deja. Záber je políčkom, pred ktorým sa odvíjal život. A rovnako sa bude aj po ňom. Samozrejme, nie každý divák vidí všetky fotografie pokope, ale keď sa dostane k jednej z nich - napríklad k portrétu Romana Polanského - mal by sa pozerať s pocitom, že vidí veľkú časť jeho životného príbehu.“

Roman Polanski. FOTO - GUY FERRANDISEnergia, nápady, disciplína

Nemeckí vojaci pochodujúci ulicami Varšavy, zástupy ľudí na námestí z varšavského geta, ruiny mesta, klavirista Wladyslav Szpilman v podaní amerického herca Adriena Brodyho a portréty Romana Polanského. Fotografie akoby sa vynárali zo starých kresieb nájdených kdesi v rozvalinách Varšavy. Sú dokumentom holokaustu, ale i zázraku o tých, ktorí nacistické peklo prežili.

SkryťVypnúť reklamu

„Samozrejme, foteniu predchádzala dlhšia príprava. Čítal som scenár Ronalda Harwooda a knihu Wladyslawa Szpilmana, rozprával sa s Polanským, porovnával fotografie zo Spielbergovho filmu Schindlerov zoznam,“ hovorí Ferrandis. „Fotografie mali vystihovať film, ale zároveň nemali opakovať kameru Pawla Edelmana. Zbytočný pátos v nich nemal miesto. Nešlo o koncert rockovej hviezdy, ale ľudský príbeh z druhej svetovej vojny. Fascinujúca bola režisérska práca Romana Polanského. S prehľadom ovládal masové scény, predvádzal vojakom, ako majú pochodovať - všetko klapalo do posledného detailu. Energia, nápady a disciplína - to bol Polanski v Pianistovi.“

Viac než dokument

„Je dobre, že nikto z nás Pianistu nespracoval,“ komentoval Polanského film ďalší slávny poľský režisér Andrzej Wajda. „Nevedeli by sme to.“ Film bol na premiére ocenený standing ovation a nasledoval obrovský divácky záujem. Poľský denník Rzeczpospolita vo svojej recenzii napísal, že Polanski má odvahu a nebál sa množstva filmov, ktoré sa od konca vojny usilovali priblížiť vtedajšie hrôzy.

SkryťVypnúť reklamu

Ferrandisovým fotografiám zase zložil poklonu Polanski: „Keď mi povedali, že Pianistu bude fotiť Ferrandis, vedel som, že to bude viac než dokument. Výstava presviedča, že som mal pravdu.“ Expozícia Guy Ferrandisa vo varšavskej Kordegarda Gallery na ulici Krakowskie Przedmieście potrvá do 6. októbra.

Autor: ĽUDO PETRÁNSKY, Varšava - Bratislava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  2. Zariskoval a poslal k vode Wolt. Prešiel testom lojality
  3. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac?
  4. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus
  5. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  6. Objav prírodný ionťák, ktorý stojí za výkonom J. Slafkovského
  7. Steny neklamú. Čo vám praskliny hovoria o stave domu?
  8. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  1. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac?
  2. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus
  3. Zariskoval a poslal k vode Wolt. Prešiel testom lojality
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  5. FameL GmbH: Náhrada škody bez rizika nákladov
  6. Sú prípravky na imunitu len vyhodené peniaze?
  7. Nové átrium aj učebňa. V Pečovskej Novej Vsi investujú do školy
  8. Objav prírodný ionťák, ktorý stojí za výkonom J. Slafkovského
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 17 895
  2. Steny neklamú. Čo vám praskliny hovoria o stave domu? 7 643
  3. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame 4 990
  4. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne? 4 696
  5. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú 4 299
  6. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh 3 474
  7. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 2 553
  8. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 2 099
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  2. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  3. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  4. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  5. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  6. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  7. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  8. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  1. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 17 169
  2. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 16 128
  3. Dušan Koniar: Puč na Slovensku 15 279
  4. Ján Šeďo: To dopravní inžinieri všetko posr**i ! 12 097
  5. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém. 10 652
  6. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch 8 903
  7. Elena Antalová: Nehorekujme. Všetko je inak. 7 247
  8. Ivan Mlynár: Žiadať od komunistu Fica, aby povedal o SNP pravdu – misia imposibilná. 6 205
  1. Věra Tepličková: Vírus vraj sa objavil, parlament nám zamoril
  2. Jiří Ščobák: Proč je boj Palestinců konfliktem mezi bohatými a chudými? A co s tím má F*co?
  3. Radko Mačuha: Ficova fotka s Putinom nakoniec nebude zadarmo.
  4. Pavel Macko: Jednanie o bezpečnostných zárukách pre Ukrajinu
  5. Marcel Rebro: Fico, spýtaj sa Putina, ako sa majú príbuzní jeho obetí
  6. Radko Mačuha: Hory majú oči.
  7. Marcel Rebro: Fico v Pekingu: Európsky exot na Putinovej prehliadke
  8. Radko Mačuha: Podať si ruku s Putinom, nieje žiadne umenie.
SkryťZatvoriť reklamu