SME
Piatok, 3. december, 2021 | Meniny má OldrichKrížovkyKrížovky

Fotografie ako Pianistov príbeh

Súčasne so svetovou premiérou filmu Pianista režiséra Romana Polanského vo Varšave bola predminulý týždeň v priestoroch varšavskej Kordegarda Gallery sprístupnená výstava francúzskeho fotografa Guya Ferrandisa. Okolo tridsať veľkoformátových fotografií ..


Adrien Brody ako Wladyslaw Szpilman v Polanského filme Pianista.


Súčasne so svetovou premiérou filmu Pianista režiséra Romana Polanského vo Varšave bola predminulý týždeň v priestoroch varšavskej Kordegarda Gallery sprístupnená výstava francúzskeho fotografa Guya Ferrandisa. Okolo tridsať veľkoformátových fotografií je čiernobielym dokumentom i príbehom o Polanského filme, ktorý tohto roku získal v Cannes Zlatú palmu.

Pianista rozpráva o piatich rokoch poľského klaviristu Wladyslawa Szpilmana (1911 - 2000) počas nacistickej okupácie. Človeka závislého od rozmarov osudu, neistého, čo sa stane v priebehu nasledujúcej hodiny, a súčasne naplneného vôľou k životu, ktorá mu dovolila vyjsť z najhorších okamihov.

„Práca na Pianistovi bola veľmi osobitá. Fotografie museli byť udržané v klasickom štýle, bez vedľajších efektov,“ povedal v rozhovore pre SME francúzsky fotograf Guy Ferrandis (1954). „Mám už za sebou viacero filmov, ale spolupráca s Polanským bola zážitkom a prácou na plný úväzok.“

Fotografia ako príbeh

Strapatá štica, dynamické pohyby, aktívny nepokoj v očiach, pri rukách vždy fotoaparát - Guy Ferrandis je klasickým obrazom fotografa, ktorý patrí k najvyťaženejším v oblasti kultúry. Nedávno fotil film Nenávisť režiséra Mathieu Kassowitza, pred jeho objektívom stáli najväčšie rockové a džezové hviezdy - U2, Rolling Stones, Miles Davis, Chet Baker, Iggy Pop, Frank Zappa, Tom Waits, Prince, Sex Pistols či David Bowie. Fotil humanitárne akcie Lekári sveta a divadelné predstavenia. Ferrandisovo meno sa spája s najväčšími francúzskymi denníkmi a týždenníkmi, ako sú Liberation, La Monde a Nouvel Observateur.

Jeho zásadou je, že fotenie musí odzrkadľovať príbeh. „Každá fotografia by mala mať samostatnú výpovednú hodnotu, ale zároveň by mala byť súčasťou väčšieho fotografického celku,“ hovorí Ferrandis. „Musí byť na nej cítiť, že záber je výsekom deja. Záber je políčkom, pred ktorým sa odvíjal život. A rovnako sa bude aj po ňom. Samozrejme, nie každý divák vidí všetky fotografie pokope, ale keď sa dostane k jednej z nich - napríklad k portrétu Romana Polanského - mal by sa pozerať s pocitom, že vidí veľkú časť jeho životného príbehu.“


Roman Polanski. FOTO - GUY FERRANDIS

Energia, nápady, disciplína

Nemeckí vojaci pochodujúci ulicami Varšavy, zástupy ľudí na námestí z varšavského geta, ruiny mesta, klavirista Wladyslav Szpilman v podaní amerického herca Adriena Brodyho a portréty Romana Polanského. Fotografie akoby sa vynárali zo starých kresieb nájdených kdesi v rozvalinách Varšavy. Sú dokumentom holokaustu, ale i zázraku o tých, ktorí nacistické peklo prežili.

„Samozrejme, foteniu predchádzala dlhšia príprava. Čítal som scenár Ronalda Harwooda a knihu Wladyslawa Szpilmana, rozprával sa s Polanským, porovnával fotografie zo Spielbergovho filmu Schindlerov zoznam,“ hovorí Ferrandis. „Fotografie mali vystihovať film, ale zároveň nemali opakovať kameru Pawla Edelmana. Zbytočný pátos v nich nemal miesto. Nešlo o koncert rockovej hviezdy, ale ľudský príbeh z druhej svetovej vojny. Fascinujúca bola režisérska práca Romana Polanského. S prehľadom ovládal masové scény, predvádzal vojakom, ako majú pochodovať - všetko klapalo do posledného detailu. Energia, nápady a disciplína - to bol Polanski v Pianistovi.“

Viac než dokument

„Je dobre, že nikto z nás Pianistu nespracoval,“ komentoval Polanského film ďalší slávny poľský režisér Andrzej Wajda. „Nevedeli by sme to.“ Film bol na premiére ocenený standing ovation a nasledoval obrovský divácky záujem. Poľský denník Rzeczpospolita vo svojej recenzii napísal, že Polanski má odvahu a nebál sa množstva filmov, ktoré sa od konca vojny usilovali priblížiť vtedajšie hrôzy.

Ferrandisovým fotografiám zase zložil poklonu Polanski: „Keď mi povedali, že Pianistu bude fotiť Ferrandis, vedel som, že to bude viac než dokument. Výstava presviedča, že som mal pravdu.“ Expozícia Guy Ferrandisa vo varšavskej Kordegarda Gallery na ulici Krakowskie Przedmieście potrvá do 6. októbra.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Máš rád výzvy? Zmeň svet a urob veci inak, teraz
  2. Tento rok turizmu neprial
  3. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  4. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  5. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  6. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  7. Opäť sme na dobrej vlne
  8. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  9. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  10. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  1. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  2. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  3. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  4. Opäť sme na dobrej vlne
  5. Aj mikulášske balíčku môžu byť zdravé. Zistite ako na to.
  6. 365.bank sa stala bankou roka na Slovensku
  7. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  8. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  9. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  10. Tento rok turizmu neprial
  1. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 16 298
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 14 433
  3. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 9 973
  4. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 764
  5. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 787
  6. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 5 481
  7. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 5 426
  8. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 4 979
  9. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 3 960
  10. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 2 759
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anton Kaiser: Život a dielo Františka Hermana
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.10. - 4.11.1921)
  3. Monika Nagyova: Luník IX. Myslela som si, že som naň pripravená, ale nebola som.
  4. Marek Kendera: Príbeh Alvina Straighta, David Lynch
  5. Viera Polakovičová: Hviezda kontratenorového neba Jakub Józef Orliński po prvýkrát v Bratislave
  6. Samuel Ivančák: Bezodný archív RTVS a jeho poklady: Marián Varga
  7. Viera Polakovičová: Fascinujúca Messa da Requiem Giuseppe Verdiho v Redute
  8. Zuzana Pavlisová: Putovanie dejinami Spiša
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 13 436
  2. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 991
  3. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 7 694
  4. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 5 076
  5. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 737
  6. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 4 736
  7. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 710
  8. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 567
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu