Obraz s otáznikom a imperatívom

Zoya Museum vystavuje Júliusa Kollera, Petra Bartoša, Stana Filka a Rudolfa Sikoru

Ukážky z vystavovanej tvorby Júliusa Kollera a Stana Filka (vľavo v texte).(Zdroj: ZOYA)

Pointou výstavy je spojenie doteraz nezmieriteľných oponentov – klasického konceptu a maľby.

Aj keď výstava Obraz?! Obraz a koncept – z dejín nového vizuálneho myslenia doteraz nevyvoláva veľkú pozornosť, vymyká sa doterajšej bežnej produkcii Zoya Museum a Aukčnej siene Soga. Väčšinou v exkluzívnych výstavných priestoroch galérie za Modrou vystavujú klasiku, či overené medzinárodné hity, ktoré provokujú iba ak výškou dosiahnutých dražobných cien.

Chvályhodný hazard

A práve touto poslednou výstavou prekvapivo zahazardovali s diváckymi istotami živenými leskom Warholových celebrít. Ponúkajú tému patriacu skôr do akademického sveta umenia a spriama reagujúcu na výsostne teoretický spor. V tomto prípade o primáte akčných alebo maliarskych východísk v slovenskom konceptuálnom umení. Obrazy Júliusa Kollera, Petra Bartoša, Stana Filka a Rudolfa Sikoru sa takto prvýkrát objavujú ako obrazový – dôkazný materiál domáceho konceptu.

Autori výstavy Katarína Bajcurová, Ján Abelovský a Július Barczi nemohli zvoliť vhodnejší názov výstavy. Je nielen graficky úderný, ale aj presný obsahom, pretože témou je skutočne obraz s otáznikom a s imperatívom. Ten, ktorý bol vystavený hraničným situáciám, aby priniesol zásadné otázky typu: kto som a čomu slúžim. Ako najlapidárnejší symbol tradičných, teda v očiach konceptuálnych revolucionárov staromódnych hodnôt, nemal veľa šancí prežiť vtedajšiu inváziu.

Rituálna rozlúčka

Ukazuje sa však, že zdanlivá podvratnosť konceptuálnych stratégií obraz neobišla, ale naopak, ukázala ho v jeho dovtedy netušených polohách: v procese jeho vzniku, v akte hľadania či vo formulovaní jeho hraníc. A práve do revolučných pomerov 60. rokov vstupujú aj štyria teraz vystavujúci, vtedy len študenti a absolventi maliarskych katedier bratislavskej VŠVU.

Bartoš hneď po promóciách rozdal všetky dovtedy namaľované obrazy ako rituálnu rozlúčku s konvenčnými maliarskymi návykmi. Maľovanie považoval za tvorenie v tom najčistejšom zmysle slova. Načas sa mu „prvodotyk“ čiže bod, kde sa stretne maliar, farba a plátno, stal priam symbolickým priestorom, kde je maľba schopná existovať vo svojej panenskej neporušenej čistote.

Testovanie maľby

Podobne aj Kollerovo filozofovanie nad zmyslom obrazu a maľovania ho ešte v škole doviedlo k radikálnemu vpisovaniu slov do obrazu. Jeho vtedajšie písmové obrazy sú vlastne maľované piktogramy a aj pre dejiny umenia v zlomovom obraze More (1963 – 1964) sa len ťažko určuje hranica medzi zobrazením a textom.

Pokračoval testovaním maľby tým, že ju posúval k jej hraniciam. Leitmotívom Kollerovej „umeleckej misie“ by mohla byť aj otázka - kedy je ešte obraz obrazom a maľba maľbou?

Filkov pomaľovaný svet

Ani megalomanská túžba Stana Filka obsiahnuť univerzum umením ho nepozbavila maliarskej skúsenosti. No aj on mení jej pôvodné zadanie a farbou pomaľováva všetok okolitý svet, aby ho označil a roztriedil do svojho „filkovského“ symbolického metaporiadku.

Možno tu niekde mohli autori výstavy dorozprávať tému hľadania novej obraznosti. Ale rozhodli sa pokračovať obrazmi Ruda Sikoru, čo možno úplne nezodpovedá pôvodnej myšlienke výstavy - pýtania sa po zmysle obrazu. Lebo ten Sikorov už otvára iné témy, jednou z tých príznačných je spojenie takých paradoxných javov, ako je „pošpinenie“ konceptuálneho obsahu akoby estetickou kvalitou maľby.

Sikora ako pohyblivý stred

Ale ako to už raz povedal Tomáš Štrauss, autor myšlienky vyslovenej pred štyridsiatimi rokmi práve o maliarskych východiskách slovenského konceptu: „že práve Sikora zaujíma pozíciu pohyblivého stredu, medzi konceptom a staršou či novšou maľbou“.

A tu niekde treba hľadať pointu výstavy – v spojení do〜teraz nezmieriteľných oponentov – klasického konceptu a maľby. Navyše táto téma aktuálne rezonujúca aj v najvyšších poschodiach medzinárodnej teórie umenia sa vo vizuálnom príbehu tejto výstavy javí ako blízka aj našim dejinám umenia.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  2. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  3. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  4. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  7. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  8. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  9. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  10. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 816
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 600
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 085
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 309
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 901
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 492
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 459
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 065
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 613
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 2 944

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Miliardy ľudí čoskoro zažijú nevídanú klímu

Klimatická zmena prebieha nad zemou rýchlejšie ako nad oceánmi. Takmer polovica dnes žijúcich ľudí zažije podnebie aké nepoznáme

DOMOV

Sudca Hrubala: Neviem, či bol Procházka politická objednávka. Vyzerá to tak

Združenie Za otvorenú justíciu sa zrejme zmení na think-tank.

DOMOV

Kaliňák nechal schátrať ubytovňu pre policajtov. Teraz sa jej chce zbaviť

Ministerstvo zaplatilo 175-tisíc za projekt, ktorý skončil v koši.

ŠPORT

Slovenka dvakrát zdolala olympijskú víťazku. Len pár hodín po maturite

Andrea Podmaníková vraj veľkú favoritku rozplakala.

Neprehliadnite tiež

Nie je to dosť dobré. Slovenským filmárom chýba niekto, kto by im to povedal

Režisér György Kristóf oslávil úspech v Cannes v policajnej cele.

RECENZIA

Podivné príbehy, strašné udalosti a Instagram 19. storočia. Aký bol seriál 1890?

Historická detektívka s Jánom Koleníkom sa pokúsila priniesť na obrazovky niečo iné.

AKTUALIZOVANÉ

Na premiéru chcel prísť s opicou. Švédsky režisér získal Zlatú palmu v Cannes

Ruben Östlund vyhral s komédiou o riaditeľovi múzea.

V Nemecku zabíjali neonacisti, polícia z toho škandál neurobila

Herečka Diana Kruger reaguje na limity práva v boji proti terorizmu