Francúzski herci majú neprimerané honoráre

Nielen Depardieu dráždi Francúzov. V Le Monde vyšiel článok: Naši herci zarábajú priveľa.

Vincent Cassel mal vraj vo filme Darrena Aronofského Čierna labuť (na snímke s Natalie Portman) desaťkrát menší honorár, ako je zvyknutý pri nakrúcaní francúzskeho filmu.(Zdroj: OUTNOW)

Francúzski filmári sa boja o svoje výnimočné postavenie. Verejná kritika ich honorárov vraj môže viesť k zrušeniu priaznivej legislatívy na podporu výroby.

Francúzi by sa vraj nemali hnevať na Gérarda Depardieua, že nechce platiť milionársku daň, a nemuseli by sa trápiť práve tým, že sa odsťahoval do Belgicka.

Ich peniaze sa strácajú po celý rok a na rôznych miestach v prešvihnutých honorároch hercov a režisérov. Pred koncom roka to v denníku Le Monde napísal distribútor Vincent Maraval.

Keby to bol nejaký neznámy alebo neúspešný obchodník, frustrovaný svojimi výsledkami, zrejme by sa vo Francúzsku pokojne oslavovalo a potom šlo nakrúcať ďalej.

Vincent Maraval je však medzi filmármi rešpektovanou osobou, a preto jeho slová vzápätí odcitovali mnohé ďalšie médiá. Založil úspešnú spoločnosť Wild Bunch a medzinárodne distribuoval filmy Woodyho Allena, Stevena Soderbergha, Darrena Aronofského či Kusturicu.

Zverejnil čísla, ktoré sú presné a správne. Áno, Depardieu pri svojom hneve zamlčal, že vďaka francúzskym zákonom mu aj z verejných zdrojov vopred vyplatia honorár bez ohľadu na to, aký ziskový jeho film bude.

Lenže jeho asi ako jediného Maraval nakoniec obhajoval. Napríklad vo filme Mammuth vraj hral zadarmo, lebo chcel pomôcť jeho avantgardným režisérom.

sch2.jpg
Štát by nemal okrádať občanov. Ani vtedy, keď sa volajú Gérard Depardieu, píše Peter Schutz

Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

V USA robia za menej

Iní herci takí ohľaduplní nie sú, tvrdí Maraval. Aj najväčšie hviezdy podľa neho prispievajú k tomu, že aj tie najnavštevovanejšie filmy sú vo Francúzsku stratové.

Píše, že Vincent Cassel, Jean Reno, Marion Cotillard či Audrey Tautou dostanú za jeden film od 500-­tisíc do dvoch miliónov eur. Keď hrajú v americkom filme, uspokoja sa s desaťkrát menším honorárom.

Priemerný francúzsky herec zas v priemernom francúzskom filme dostane viac, ako dostal Benicio del Toro za hlavnú úlohu v dvojdielnom opuse Che.

A režisér Philippe Lioret, hoci je uznávaný (nedávno nakrútil výbornú emigrantskú drámu Welcome), zarobil dvakrát viac ako Steven Soderbergh a sedemkrát viac ako Aronofsky za Čiernu labuť.

Maravalovi sa zdá pozoruhodné, že priemerný rozpočet francúzskeho filmu je 5,4 milióna eur, kým nezávislý americký film vznikne za tri.

Kultúrna výnimka

Kým neprišli Nedotknuteľní, bola vo Francúzsku najúspešnejšia komédia Vitajte u Ch’tiov. Dnes má jej režisér Danny Boon nový film s Dianou Krugerovou Le Plan Parfait, ale už nie taký úspešný.

„Na predaných lístkoch sa zarobilo 1,2 milióna eur, ale Boon dostal honorár 3,5 milióna,“ píše Maraval. „Desaťkrát menší zisk, desaťkrát väčší rozpočet, to je ekonomika francúzskeho filmu.“

Samozrejme, že na jeho výpočty zareagovali viacerí filmári. Ibaže zverejnené čísla zatiaľ nikto nespochybnil. Argumenty majú iné. „Francúzske hviezdy zarábajú priveľa, to je pravda, ale koľko takých hviezd je? Päťdesiat? Tridsať? Desať?“ pýta sa herec a režisér Sam Karmann.

„Kým producent nemá aspoň jedného herca, na ktorom sa dá zarobiť, svoj film nenakrúti. Okrem toho, zvyšných 20­tisíc umelcov zarába menej ako tisíc eur na deň, lebo od roku 2000 klesli ich honoráre na polovicu.“

Vo Francúzsku sa film považuje za „kultúrnu výnimku“ a roky už platia zákony, ktoré podporujú filmovú výrobu. Verejnoprávne kanály sa do nej musia priamo zapájať a tie súkromné doň musia investovať.

Štátna finančná podpora sa neprideľuje len centrálne, ale aj z regiónov. Riaditeľ Francúzskej filmotéky Serge Toubiana sa obáva, že Maravalov príspevok v Le Monde naruší túto „krehkú rovnováhu“ a nanovo povzbudí politikov, aby zákon napadli.

„Ako sa teraz budeme obhajovať v Bruseli, ktorý by chcel filmárov zbaviť ochrany v liberálnej ekonomike?“ pýta sa v časopise Le Point.

Keď sa hovorí o Oscaroch

Len známy filmový kritik a historik Jean­Michel Frodon skúsil byť trochu optimistický. Maravalova kritika je vraj trochu prehnaná, lebo práve teraz sa francúzskemu filmu celkom darí.

V roku 2011 sa v miestnych kinách predalo 216 miliónov lístkov, 40 percent zisku tvoril vstup na domáce filmy. „Vlaňajšok nebol taký dobrý, ale hovoriť o katastrofe je nemiestne. Od roku 2000 je vývoj neustále priaznivý,“ cituje ho server Slate.fr.

Štatistiky hovoria, že Jean Reno aj Depardieu sú stále populárni aj v USA, režiséri Michel Gondry (držiteľ Oscara za Večný svit nepoškvrnenej mysle) a Luc Besson sú schopní nakrúcať v angličtine, herečky Juliette Binoche (na snímke z filmu Krzysztofa Kieslowskeho Tri farby: Modrá) a Isabelle Huppert sa považujú za záruku dobrého kina, Binoche má Oscara za Anglického pacienta, Marion Cotillard má Oscara za Edith Piaf, Jean Dujardin za The Artist.

The Artist sa stal aj prvým zahraničným filmom vôbec, čo dostal Oscara aj v hlavnej kategórii. Ale to netreba Vincentovi Maravalovi hovoriť. To on zatelefonoval vplyvným americkým producentom Weinsteinovcom, či by nechceli prísť do Paríža. S prísľubom, že sa tam práve nakrúca zaujímavý čiernobiely a nemý film a s otázkou, či by sa na jeho prípadnej sláve nechceli podieľať.

Rozpočty a honoráre na Slovensku

Honorár 1000 eur na deň má minimum hercov.

Honoráre slovenských hercov sa podľa zdrojov SME pohybujú od 200 do 1000 eur na deň, najvyšší dostáva len zopár hercov. Jeden film má približne 30 nakrúcacích dní.

Slovenskí režiséri dostávajú za film väčšinou od 10­ do 25­-tisíc eur. U nás sú režiséri často aj producentmi, ale so ziskom z predaných lístkov nemôžu veľmi počítať, ten býva veľmi malý.

Priemerný rozpočet slovenského filmu je 1 – 1,2 milióna eur (najdrahšie sú dobové).

Podiel štátu (cez Adiovizuálny fond, zriadený v roku 2009) môže byť aj 30 – 40 percent rozpočtu.

Najbohatší herci na svete

Podľa časopisu Forbes stále vedie Tom Cruise.

Najväčšie herecké hviezdy vo Francúzsku (Jean Reno, Marion Cotillard) zarábajú od 500­tisíc do 2 miliónov eur

V Hollywoode v roku 2012 podľa časopisu Forbes najviac zarobili: Tom Cruise (75 miliónov dolárov), Leonardo DiCaprio a Adam Sandler (po 37), Dwayne Johnson (36), Ben Stiller (33), Sacha Baron Cohen a Johnny Depp (po 30)

kk

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  5. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  7. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  8. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  1. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  2. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  3. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  4. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  5. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  6. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  9. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  10. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 15 818
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 8 626
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 586
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 877
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 3 076
  6. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 821
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 1 810
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások 1 800
  9. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 633
  10. Moskva alebo Petrohrad? 1 393

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Zástupca firmy, ktorej zadržali 112 kamiónov: Máme dvesto vodičov z Rumunska a šiestich Slovákov

Belgické úrady podozrievajú firmu North Sea Express, že vykorisťuje vodičov.

KOMENTÁRE

Môže byť Harabin škodcom?

Aj v pozícii radového sudcu vyzerá Harabin na nebezpečného škodcu.

KOMENTÁRE

Slovensko ničí lowcostová mentalita. Kedy s tým niečo urobíme?

Atmosféra nedôstojnosti nás ničí.

Neprehliadnite tiež

O knihách

David Lagencrantz pre SME: Strach zo mňa urobil lepšieho spisovateľa

Sloboda prejavu je dnes ohrozená. Význam a potreba dobrej žurnalistiky sú dnes väčšie ako kedykoľvek doteraz.

Neschudol, nepribral, aj tak sa extrémne zmenil. Gary Oldman hrá Churchilla

Dostať tvár britského premiéra bolo utrpením. Čoskoro v kinách.

Nič úprimné nevie povedať, aj tak je Taylor Swift najpredávanejšou speváčkou

Spieva o mužoch, na ktorých chce zabudnúť. Výsledkom je ukričaný album.

ROZHOVOR

Jeremy Renner pre SME: Ako Johnny Depp neskončím, víno za päťtisíc mi musíte kúpiť vy

Hviezdny herec prišiel na rozhovor, aj keď mal obe ruky zlomené.