SME
Piatok, 10. apríl, 2020 | Meniny má Igor

SND má kultivovať, ale nie prudérne

Režisér Roman Polák sa vracia do národného divadla s cieľom osloviť čo najviac divákov.

Roman Polák (55) po štúdiu divadelnej réžie na VŠMU pôsobil v Štátnom divadle v Košiciach a v Divadle SNP v Martine. Výrazné inscenácie pripravil aj pre bratislavské Divadlo Astorka - Korzo ’90. Činohru SND už viedol v rokoch 2006 - 2008.Roman Polák (55) po štúdiu divadelnej réžie na VŠMU pôsobil v Štátnom divadle v Košiciach a v Divadle SNP v Martine. Výrazné inscenácie pripravil aj pre bratislavské Divadlo Astorka - Korzo ’90. Činohru SND už viedol v rokoch 2006 - 2008. (Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Činohru SND dobre pozná. Už ju dva roky viedol. Teraz to ROMAN POLÁK skúsi druhýkrát.

S akými očakávaniami nastupujete na tento post?

„Nemám ich také veľké, ako po prvý raz. Beriem to ako príležitosť, ktorú som nemotivoval ani neočakával, ale neuhol som jej napriek vnútorným polemikám. Uvidím, či to bude mať význam pre širšiu divadelnú spoločnosť.“

Vstupujete do tej istej rieky?

„Ani rieka už nie je tá istá, ani moja noha nie.“

Čo sa zmenilo v SND za posledné roky?

„Veľa nie, stále sa hľadá miera autonómnosti súborov voči centralizácii, ktorá je v niektorých prípadoch nevyhnutná. S generálnym riaditeľom Mariánom Chudovským som sa dohodol na spolupráci aj preto, že jeho víziou je holdingová spoločnosť. Je to však istý proces, aby súbory na seba nenarážali po finančnej stránke a aby každý vedel, čo môže žiadať a akú má zodpovednosť.“

Článok pokračuje pod video reklamou

Osvedčilo sa vám, že ste prišli do divadla už skôr, aby ste pripravili nasledujúci sezónu?

„Zobrali sme si príklad z Čiech, kde nový šéf, prichádzal pol roka pred oficiálnym nástupom. Táto sezóna je ale ešte výsledok práce doterajšieho riaditeľ Emila Horvátha a jeho dramaturgického tímu.“

Chystáte výraznejšie personálne zmeny?

„Radikálne zmeny neočakávam. Široko koncipovaný súbor má aj svoje problémy, ale treba ich riešiť individuálne, aby bol inšpirovaný vnútornou aj vonkajšou konkurenciou.“

Pri vašom odchode zo SND v roku 2008 ste neskrývali ani isté napätia medzi vami a súborom. Bude to teraz lepšie?

„Ako režisér som prešiel väčšinou súborov na Slovensku. Menšie divadlá sú zomknutejšie, je tam menšia konkurencia, mnohokrát je tam aj príjemnejšia atmosféra. Činohra SND nie je, a asi ani nikdy nebola, jednoliatym kolektívom. Kým boli v divadle interní režiséri, každý z nich mal vlastnú skupinu hercov. Vznikli mini kolektívy, ktoré tlmočili svoj divadelný názor a štýl, to je pozitívne. Vytvárať jednoliaty kolektív je zložité, ak má byť divadlo širokospektrálne. Mojou úlohou je vytvoriť istú rovnováhu, medzi týmito skupinami, a to aj prizývaním jednotlivých režisérov.“

Odchádza dramaturg Martin Kubran?

„Dokončí sezónu, je to určite zaujímavý, špecifický dramaturg. V ďalšom období budeme spolupracovať, ale už len na projektoch. Aj režisér Ballek bol na mieste dramaturga, ale nemal plánovanú žiadnu dramaturgiu, tak som mu ponúkol inú možnosť spolupráce, tiež na konkrétny projekt. Chcem, aby línia iného názoru v činohre pokračovala.“

Čo by malo dnes národné divadlo ponúkať?

„Každý priveľmi radikálny názor na túto otázku je fundamentalistický.“

Napríklad?

„Že divadlo má byť len o súčasných hrách a súčasných pocitoch, modernými radikálnymi prostriedkami. Je to pravda, ale nie celá. Nemyslím si, že by malo byť všetko smerované do jedného prúdu. Bratislava je veľmi chudobná na divadlá, sú tu v podstate tri repertoárové so súbormi, čo je málo. ND musí potom plniť rôzne funkcie od zábavnej až po náučnú, či mienkotvornú.“

Akú dramaturgiu chcete teda presadzovať?

„Mám projekt na štyri roky, počas ktorých by som chcel prejsť od klasiky svetovej a slovenskej až po najlepšie hry svetového súčasného repertoáru. Najpodstatnejšie nie je akú hru vyberieme, ale kto ju bude režírovať, aký bude jeho svetonázor, pocity a profesionálne schopnosti. Pre každú sezónu chcem vytvoriť základnú dramaturgickú špecifičnosť.“

Chystáte aj nejaké zmeny v zameraní jednotlivých sál?

„Štúdio by sa malo vyprofilovať na náročnejšiu dramaturgiu. Nový priestor v modrom salóniku by sa mal otvoriť pre divadlo poézie, malé hry, benefície, diskusie, stretnutia s tvorcami, teda akúsi nepravidelnú dramaturgiu, ktorá nemusí byť stálou súčasťou repertoáru. Z nevyužitých kuchynských priestorov v podzemí chcem vytvoriť ešte menší a ešte experimentálnejší priestor.“

A čo veľká scéna?

„Veľké javisko je pre veľké hry, ktoré prichádzajú s veľkými témami, ktoré inscenujú tvorcovia schopní osloviť širšie publikom. Nie povrchnou aktualizáciou, ale vnútorným objavením tém, ktoré sú živé v spoločnosti.“

Nitrianske divadlo nazvalo svoju aktuálnu sezónu sezónou smiechu. V SND sa dá skôr hovoriť o sezóne plaču.

„Dramaturgia by mala byť vyvážená. Rád by som nadviazal na tituly akými bola moja Anna Karenina, či Čičvákov Faust, teda na nezameniteľné veľké hry, ktoré si v takom rozsahu iné divadlá nemôžu dovoliť, už len preto, že je tam veľa hercov a postáv. V dnešnej dobe sa už na západe píšu hry len pre malý počet hercov, zahrať tam nejakú klasiku je problém. Som zvedavý na ďalšiu réžiu Diega de Breu. V septembri čakáme na Nvotovu inscenáciu Mnoho kriku pre nič.“

Aké poučenie ste si zobrali z inscenácie Aj kone sa strieľajú?

„Divácky je to veľmi úspešná. Aj také budeme robiť. Otázka znie, či máme vlastne dosť tvorcov, ktorí sú schopní zaujať divákov na veľkej scéne aj hrami bez komediálneho razenia, ale so silným humanistickým posolstvom.“

Za predchádzajúcich vedení SND bola snaha objednávať nové hry u slovenských autorov. Bude pokračovať?

„Bude, ale nebudem sa do nej unáhlene hrnúť. Na dobré hry treba čas, treba s autormi pracovať. Našou ambíciou je, aby sme oslovili nielen slovenské, ale aj stredoeurópske zázemie tvorcov.“

Vaša tvár je aj na PFke divadla Astorka? Nie je to konflikt záujmov?

„Túto sezónu tam nerežírujem a o budúcej sa budeme rozprávať. Nemyslím si, že s funkciou, ktorú som získal by mala skončiť moja režijná cesta.“

Nový marketing SND sa zviditeľnil, pracuje viac so známymi osobnosťami. Je to dobrá cesta?

„Áno, je dravší. Od septembra neboli v činohre výrazné problémy s návštevnosťou. Ak sa niektorá inscenácia aj nepodarí, je to legitímne. Otázka je, ako dlho zostane na repertoári, či má význam sa ju pokúšať oživovať. Podstatné je, že divák musí vedieť, na čo ide. Je zbytočné, aby napríklad ľudia prichádzali na inscenáciu, ktorá je určená celkom inému publiku. Divadlo nesmie diváka klamať a oslovovať všetky spektrá divákov. Na jednej strane je výrazne konzervatívne publikum, na druhej tí, čo žiadajú zmenu v štýle hrania a inscenovania. SND má kultivovať, ale nemusí byť pritom prudérne. Ani v obsahu, ani vo forme.“

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Klienti Tatra banky majú zadarmo lekára na telefóne a iné služby
  2. Zvolenská mliekareň posiela slovenským hrdinom super nápoj
  3. Originálne ochranné rúško pre každého!
  4. Krížovky nielen na veľkonočné lúštenie
  5. Prečo by ste mali prestať kosiť? Lebo budete mať krajší trávnik
  6. Denník SME s rúškom na ochranu tváre len za 2,90 €
  7. Vo VÚB si odložíte splátky až na 9 mesiacov
  8. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace
  9. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho
  10. Garancia účtov zadarmo a milión eur na boj s koronavírusom
  1. Zvolenská mliekareň posiela slovenským hrdinom super nápoj
  2. Klienti Tatra banky majú zadarmo lekára na telefóne a iné služby
  3. Prečo vás raz GPS modul v autokamere zachráni...
  4. Nadácia Orange navýši Fond pomoci o ďalších 100 000 eur
  5. O2 Športová akadémia Mateja Tótha spúšťa Telesnú na doma
  6. Originálne ochranné rúško pre každého!
  7. BILLA venovala seniorom potravinové balíčky
  8. Prečo by ste mali prestať kosiť? Lebo budete mať krajší trávnik
  9. Krížovky nielen na veľkonočné lúštenie
  10. Denník SME s rúškom na ochranu tváre len za 2,90 €
  1. Prečo by ste mali prestať kosiť? Lebo budete mať krajší trávnik 31 881
  2. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy 26 056
  3. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší? 25 052
  4. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami 17 832
  5. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace 16 620
  6. Denník SME s rúškom na ochranu tváre len za 2,90 € 13 308
  7. Safari v Afrike: Vidieť divé zvieratá je ohromný zážitok 12 893
  8. Zarábať na poklese trhov nie je zložité. Čo treba robiť? 12 191
  9. Originálne ochranné rúško pre každého! 11 948
  10. Pľúcne ventilátory zo stieračov na nový Leon. Skvelý nápad SEAT! 11 913

Téma: Čo sa deje v SND

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Hlavné správy zo Sme.sk

Opáskovaní a strážení. Matovič uzavrel na Spiši päť osád

V osadách je málo nakazených na to, aby ich zavreli.

Ľudia z Hájika sa cítia ako vo väzení.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Nákaza už buble!

Matovič si požičal Rómov ako politickú pomôcku.

Zuzana Kepplová

Tlmočníčka: O posunku, ako ukázať Matoviča, rozhodli lajky

Barbara Randušková tlmočí nepočujúcim premiérove tlačovky.

Barbara Randušková hovorí, že pri tlmočení je veľmi dôležitá mimika.

Neprehliadnite tiež

Katarzia počas minuloročného štvorkoncertu na festivale Viva Musica, na ktorom vystúpila s Danom Bártom, Janou Kirschner a Korben Dallas.
Hailee Steinfeld ako poetka Emily Dickinson v seriáli Dickinson.
SME v divadle

Poďte so SME do divadla: Fanny a Alexander

SND pripravilo program, ktorý môžete pozerať z domu.

SME v divadle. Pozrite si predstavenia Slovenského národného divadla na SME.sk.

Bob Dylan dobyl po prvýkrát singlový rebríček Billboardu

Legendárnemu muzikantovi sa to podarilo s takmer 17-minútovou piesňou Murder Most Foul.

Bob Dylan.