Noví Bedári alebo kade cesta nevedie

Oscarový Tom Hooper skúsil spojiť tradične povrchný muzikál s autentickou, realistickou formou. Výsledok je rozpačitý.

Záber z novej adaptácie Bedárov.(Zdroj: BONTONFILM)
Recenzia / Bedári
Veľká Británia 2012
Les Misérables
157 minút
Námet: Victor Hugo, Claude-Michel Schönberg, Alain Boublil.
Scenár: William Nicholson.
Réžia: Tom Hooper.
Kamera: Danny Cohen. Strih: Chris Dickens, Melanie Ann Oliver. Hudba: Claude-Michel Schönberg. Účinkujú: Hugh Jackman, Russell Crowe, Anne Hathaway, Amanda Seyfried, Sacha Baron Cohen, Helena Bonham Carter, Eddie Redmayne, Aaron Tveit, Samantha Barks, Daniel Huttlestone a ďalší.
Premiéra 3. januára 2013

Dobrý film nás dokáže pohltiť tak, že sa doňho doslova vžijeme a prestaneme vnímať okolie. Muzikál sa o to ani nepokúša, chce diváka okúzliť destilovanými citmi, divadelnou štylizáciou, hudbou, spevom, choreografiou, krásnymi zboristkami a výpravou. Úprimnosť spevohry je v jej neskrývanej hravej falošnosti. Realistický muzikál je oxymoron. Možno práve preto ho Tom Hooper nakrútil.

Victor Hugo má smolu. Jeho Zvonára u Matky božej ľudia poznajú najmä ako kreslenú disneyovku s pesničkami. A monumentálne 1 200-stranové dielo Bedári, to je zasa najmä muzikál z roku 1980 (svetová premiéra v Paríži) a predovšetkým naštudovanie z londýnskeho West Endu, ktoré sa hrá už 27 rokov, od roku 1987 aj na Broadwayi a v roku 1992 dorazilo i do Československa.

02_res.jpg

Filmová pocta inscenácii

Filmoví Bedári nie sú určení pre čitateľov románu, nevznikli pre Hugove myšlienky, posolstvá, silné presvedčivé príbehy a strhujúce charaktery. Nakrútili ich pre zapálených milovníkov muzikálu. Nie muzikálového žánru ako takého, ale londýnskej inscenácie. Sfilmovať ju chcel už v roku 1988 Alan Parker, po ňom Bruce Beresford a napokon projekt nadlho zakotvil u producenta Camerona Mackintosha, kde sa ho v roku 2011 ujal držiteľ Oscara za Kráľovu reč Tom Hooper.

Jeho režijná koncepcia je neobyčajná. Donedávna platilo, že ak chce spevoherný žáner fungovať, musí byť teatrálny a gýčový, s prepiatym štylizovaným herectvom, bohatou výpravou a efektmi. Baz Luhrmann dokázal, že gýč môže byť účinným jazykom filmovej postmoderny.

Hooper sa však vybral opačným smerom. Na jednej strane zo scenára prakticky odstránil hovorené slovo, nechal len hudbu, piesne a obsadil svetoznáme hviezdy. Na druhej strane však nakrúcal v autentických lokáciách alebo v hyperrealistických kulisách, s dobovými kostýmami a rekvizitami, so subjektívnou roztrasenou kontaktnou kamerou a najmä – nechal hercov hrať realisticky, bez prílišného nadhrávania. A pri tom spievať, často neumelo a udýchane, ale autenticky. Orchestrálny sprievod vznikal dodatočne až k nakrúteným pesničkám.

06_res.jpg

Muzikál hľadá superstar

Vznikla vizuálne neobyčajná a hviezdne obsadená filmová dráma, v ktorej postavy namiesto rozprávania spievajú. Štruktúra však kopíruje muzikálovú inscenáciu so všetkou jej umelosťou, strojenosťou a zjednodušovaním. Herci sa usilujú o autentické prežívanie... čoho? Divadelného muzikálu? Občas je to bez priznania muzikálovej štylizácie, bez choreografie, bez tanca slepá ulička: piesne sprevádza minimum akcie. Aktéri buď niekde stoja alebo sedia, hrajú emócie – a spievajú.

Ústrednú pieseň I Dreamed a Dream Hooper zachytil v jedinom dlhom detailnom zábere. Je to najsilnejšia pieseň, dojímavá Anne Hathaway ju spieva precítene, ale sledovať po celý čas len jej tvár je skôr televízne ako muzikálové či filmové.

Obsadenie Samanthy Barks, ktorá aj v londýnskom Queen's Theatre stvárňovala Eponine, zdôrazňuje, že Hugh Jackman a Russell Crowe sú určite lepší herci ako speváci. Spievanie občas nahrádzajú polohlasným recitatívom. A pretože svoje postavy stvárňujú realisticky, zvýrazňujú tým ich slabú motiváciu. V románe nechýba, v divadelnom muzikáli ju stačí zaspievať, takto postavený film však bez nej nefunguje. Nevieme, prečo sa Javert tak upäl na prenasledovanie Valjeana, ani prečo pred ním Valjean jednoducho neodíde niekam preč. Možno aj vďaka tomu si takmer celú šou ukradli pre seba Sacha Baron Cohen s Helenou Bonham–Carter v úlohách Thénardierovcov. Sú zlí, štylizovaní a hraví, preto podmaniví v hereckom prejave i v speve, akoby sem zablúdili z celkom iného muzikálu. A publikum ich miluje.

sm-0105-011-miserables.rw_res.jpg

Príjemná, ale slepá

Nové milénium filmovému muzikálu nepraje. Od Tanečnice v tme, Moulin Rouge, Fantóma opery a Chicaga sme sa dočkali burtonovského Sweeneyho Todda (tiež s Cohenom a Bonham-Carter!), teenagerského Hairsprayu, čudnej Mammia mia! a rozpačito prijatého pokusu o poklonu Fellinimu Deväť. Rock of Ages k nám ani nedorazil. V tomto zozname Hooperovi Bedári rozhodne patria k nadpriemeru. Stihli už – najmä v USA – získať veľa prestížnych cien, vrátane štyroch nominácií na Zlatý glóbus – no i tak sú najmä kuriozitou a dôkazom toho, že tadiaľto cesta k budúcnosti muzikálových filmov nevedie.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  2. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami.
  2. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  3. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  4. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  5. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  6. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  7. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  8. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  9. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  10. Cíťte sa v priestore príjemne
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 10 053
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 526
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 282
  4. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 4 056
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 972
  6. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 891
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 764
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 491
  9. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 2 056
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 750

Téma: Oscary 2013


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prečo by Plavčan nemal byť ministrom

Peter Plavčan, ktorého si vybrala SNS, mal za sebou kauzy, už keď sa stal členom vlády. Aj keď ďalšie pribúdajú, odstúpiť zatiaľ neplánuje.

KOMENTÁRE

Keď už je trápne posmievať sa ministrovi školstva

Dôležité je ukázať, kto to celé vymyslel. A či to je riadená schéma.

ŠPORT

Ružomberok potrápil favorita, s Evertonom prehral iba o gól

Jediný gól stretnutia strelil kapitán domácich Leighton Baines.

TECH

Vedci ukázali, aké majú ľudia nezvyčajné sexuálne túžby

Štúdia naznačila, že rozdiel medzi mužmi a ženami nie je veľký.

Neprehliadnite tiež

ROZHOVOR

Maliar Šille: Pred Mickey Mousom sa nedá ujsť. Je za tým krutý biznis

V Kunsthalle má Erik Šille veľkú výstavu plnú popkultúrnych postavičiek.

Mercury Prize sa na seba snaží upozorniť. Nominovala Eda Sheerana

Kto nahral britský album roka? Pozrite si nominácie na najprestížnejšiu hudobnú cenu.

Ak beriete život ako muzikál, tento film je pre vás

Do kín prichádza Baby Driver. Triler, v ktorom hrá neustále hudba.

O knihách

Recenzia knihy Antihrdina: Ľudstvo je definitívne v keli

Alexandra Salmela románom Antihrdina prekročila obmedzenia slovenskej literárnej pece.