Noví Bedári alebo kade cesta nevedie

Oscarový Tom Hooper skúsil spojiť tradične povrchný muzikál s autentickou, realistickou formou. Výsledok je rozpačitý.

Záber z novej adaptácie Bedárov.(Zdroj: BONTONFILM)
Recenzia / Bedári
Veľká Británia 2012
Les Misérables
157 minút
Námet: Victor Hugo, Claude-Michel Schönberg, Alain Boublil.
Scenár: William Nicholson.
Réžia: Tom Hooper.
Kamera: Danny Cohen. Strih: Chris Dickens, Melanie Ann Oliver. Hudba: Claude-Michel Schönberg. Účinkujú: Hugh Jackman, Russell Crowe, Anne Hathaway, Amanda Seyfried, Sacha Baron Cohen, Helena Bonham Carter, Eddie Redmayne, Aaron Tveit, Samantha Barks, Daniel Huttlestone a ďalší.
Premiéra 3. januára 2013

Dobrý film nás dokáže pohltiť tak, že sa doňho doslova vžijeme a prestaneme vnímať okolie. Muzikál sa o to ani nepokúša, chce diváka okúzliť destilovanými citmi, divadelnou štylizáciou, hudbou, spevom, choreografiou, krásnymi zboristkami a výpravou. Úprimnosť spevohry je v jej neskrývanej hravej falošnosti. Realistický muzikál je oxymoron. Možno práve preto ho Tom Hooper nakrútil.

Victor Hugo má smolu. Jeho Zvonára u Matky božej ľudia poznajú najmä ako kreslenú disneyovku s pesničkami. A monumentálne 1 200-stranové dielo Bedári, to je zasa najmä muzikál z roku 1980 (svetová premiéra v Paríži) a predovšetkým naštudovanie z londýnskeho West Endu, ktoré sa hrá už 27 rokov, od roku 1987 aj na Broadwayi a v roku 1992 dorazilo i do Československa.

02_res.jpg

Filmová pocta inscenácii

Filmoví Bedári nie sú určení pre čitateľov románu, nevznikli pre Hugove myšlienky, posolstvá, silné presvedčivé príbehy a strhujúce charaktery. Nakrútili ich pre zapálených milovníkov muzikálu. Nie muzikálového žánru ako takého, ale londýnskej inscenácie. Sfilmovať ju chcel už v roku 1988 Alan Parker, po ňom Bruce Beresford a napokon projekt nadlho zakotvil u producenta Camerona Mackintosha, kde sa ho v roku 2011 ujal držiteľ Oscara za Kráľovu reč Tom Hooper.

Jeho režijná koncepcia je neobyčajná. Donedávna platilo, že ak chce spevoherný žáner fungovať, musí byť teatrálny a gýčový, s prepiatym štylizovaným herectvom, bohatou výpravou a efektmi. Baz Luhrmann dokázal, že gýč môže byť účinným jazykom filmovej postmoderny.

Hooper sa však vybral opačným smerom. Na jednej strane zo scenára prakticky odstránil hovorené slovo, nechal len hudbu, piesne a obsadil svetoznáme hviezdy. Na druhej strane však nakrúcal v autentických lokáciách alebo v hyperrealistických kulisách, s dobovými kostýmami a rekvizitami, so subjektívnou roztrasenou kontaktnou kamerou a najmä – nechal hercov hrať realisticky, bez prílišného nadhrávania. A pri tom spievať, často neumelo a udýchane, ale autenticky. Orchestrálny sprievod vznikal dodatočne až k nakrúteným pesničkám.

06_res.jpg

Muzikál hľadá superstar

Vznikla vizuálne neobyčajná a hviezdne obsadená filmová dráma, v ktorej postavy namiesto rozprávania spievajú. Štruktúra však kopíruje muzikálovú inscenáciu so všetkou jej umelosťou, strojenosťou a zjednodušovaním. Herci sa usilujú o autentické prežívanie... čoho? Divadelného muzikálu? Občas je to bez priznania muzikálovej štylizácie, bez choreografie, bez tanca slepá ulička: piesne sprevádza minimum akcie. Aktéri buď niekde stoja alebo sedia, hrajú emócie – a spievajú.

Ústrednú pieseň I Dreamed a Dream Hooper zachytil v jedinom dlhom detailnom zábere. Je to najsilnejšia pieseň, dojímavá Anne Hathaway ju spieva precítene, ale sledovať po celý čas len jej tvár je skôr televízne ako muzikálové či filmové.

Obsadenie Samanthy Barks, ktorá aj v londýnskom Queen's Theatre stvárňovala Eponine, zdôrazňuje, že Hugh Jackman a Russell Crowe sú určite lepší herci ako speváci. Spievanie občas nahrádzajú polohlasným recitatívom. A pretože svoje postavy stvárňujú realisticky, zvýrazňujú tým ich slabú motiváciu. V románe nechýba, v divadelnom muzikáli ju stačí zaspievať, takto postavený film však bez nej nefunguje. Nevieme, prečo sa Javert tak upäl na prenasledovanie Valjeana, ani prečo pred ním Valjean jednoducho neodíde niekam preč. Možno aj vďaka tomu si takmer celú šou ukradli pre seba Sacha Baron Cohen s Helenou Bonham–Carter v úlohách Thénardierovcov. Sú zlí, štylizovaní a hraví, preto podmaniví v hereckom prejave i v speve, akoby sem zablúdili z celkom iného muzikálu. A publikum ich miluje.

sm-0105-011-miserables.rw_res.jpg

Príjemná, ale slepá

Nové milénium filmovému muzikálu nepraje. Od Tanečnice v tme, Moulin Rouge, Fantóma opery a Chicaga sme sa dočkali burtonovského Sweeneyho Todda (tiež s Cohenom a Bonham-Carter!), teenagerského Hairsprayu, čudnej Mammia mia! a rozpačito prijatého pokusu o poklonu Fellinimu Deväť. Rock of Ages k nám ani nedorazil. V tomto zozname Hooperovi Bedári rozhodne patria k nadpriemeru. Stihli už – najmä v USA – získať veľa prestížnych cien, vrátane štyroch nominácií na Zlatý glóbus – no i tak sú najmä kuriozitou a dôkazom toho, že tadiaľto cesta k budúcnosti muzikálových filmov nevedie.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 17 261
  2. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 6 950
  3. Moskva alebo Petrohrad? 4 629
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 3 322
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 557
  6. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 2 189
  7. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 2 183
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 723
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 617
  10. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 191

Téma: Oscary 2013


Hlavné správy zo Sme.sk

SPIŠ KORZÁR

Filmár: To, čo sa deje v lesoch, presiahlo únosnú mieru

Zmenu už žiadajú tisíce ľudí.

KOMENTÁRE

O ozajstných hlupákoch. Bez mien, všeobecne

Vždy bol na smiech, čo však, neznamená, že by sme sa ho nemali báť.

Neprehliadnite tiež

Šéf Fondu na podporu umenia: Odborníkov je málo, bojujeme s konfliktom záujmov

Prioritami pre fond na nasledujúci rok sú národné výročia. Stanovilo to ministerstvo.

ROZHOVOR

Viliam Klimáček: Musel som prekonať Dubčekovu auru dobráka

Bol mužom minulosti. Film o ňom sa pýta, prečo ho všetci milovali.

Na hymnu Nežnej revolúcie chce Ivo Hoffman zabudnúť. Napísal jej opačnú verziu

Už desať rokov nehral na gitare, spoločnosť ho sklamala.

Chceli hymnickú pieseň, v ktorej bude slovo Rosa

Pustite si najväčšie hity pesničkára Wabiho Daněka.