Noví Bedári alebo kade cesta nevedie

Oscarový Tom Hooper skúsil spojiť tradične povrchný muzikál s autentickou, realistickou formou. Výsledok je rozpačitý.

Záber z novej adaptácie Bedárov.(Zdroj: BONTONFILM)
Recenzia / Bedári
Veľká Británia 2012
Les Misérables
157 minút
Námet: Victor Hugo, Claude-Michel Schönberg, Alain Boublil.
Scenár: William Nicholson.
Réžia: Tom Hooper.
Kamera: Danny Cohen. Strih: Chris Dickens, Melanie Ann Oliver. Hudba: Claude-Michel Schönberg. Účinkujú: Hugh Jackman, Russell Crowe, Anne Hathaway, Amanda Seyfried, Sacha Baron Cohen, Helena Bonham Carter, Eddie Redmayne, Aaron Tveit, Samantha Barks, Daniel Huttlestone a ďalší.
Premiéra 3. januára 2013

Dobrý film nás dokáže pohltiť tak, že sa doňho doslova vžijeme a prestaneme vnímať okolie. Muzikál sa o to ani nepokúša, chce diváka okúzliť destilovanými citmi, divadelnou štylizáciou, hudbou, spevom, choreografiou, krásnymi zboristkami a výpravou. Úprimnosť spevohry je v jej neskrývanej hravej falošnosti. Realistický muzikál je oxymoron. Možno práve preto ho Tom Hooper nakrútil.

Victor Hugo má smolu. Jeho Zvonára u Matky božej ľudia poznajú najmä ako kreslenú disneyovku s pesničkami. A monumentálne 1 200-stranové dielo Bedári, to je zasa najmä muzikál z roku 1980 (svetová premiéra v Paríži) a predovšetkým naštudovanie z londýnskeho West Endu, ktoré sa hrá už 27 rokov, od roku 1987 aj na Broadwayi a v roku 1992 dorazilo i do Československa.

02_res.jpg

Filmová pocta inscenácii

Filmoví Bedári nie sú určení pre čitateľov románu, nevznikli pre Hugove myšlienky, posolstvá, silné presvedčivé príbehy a strhujúce charaktery. Nakrútili ich pre zapálených milovníkov muzikálu. Nie muzikálového žánru ako takého, ale londýnskej inscenácie. Sfilmovať ju chcel už v roku 1988 Alan Parker, po ňom Bruce Beresford a napokon projekt nadlho zakotvil u producenta Camerona Mackintosha, kde sa ho v roku 2011 ujal držiteľ Oscara za Kráľovu reč Tom Hooper.

Jeho režijná koncepcia je neobyčajná. Donedávna platilo, že ak chce spevoherný žáner fungovať, musí byť teatrálny a gýčový, s prepiatym štylizovaným herectvom, bohatou výpravou a efektmi. Baz Luhrmann dokázal, že gýč môže byť účinným jazykom filmovej postmoderny.

Hooper sa však vybral opačným smerom. Na jednej strane zo scenára prakticky odstránil hovorené slovo, nechal len hudbu, piesne a obsadil svetoznáme hviezdy. Na druhej strane však nakrúcal v autentických lokáciách alebo v hyperrealistických kulisách, s dobovými kostýmami a rekvizitami, so subjektívnou roztrasenou kontaktnou kamerou a najmä – nechal hercov hrať realisticky, bez prílišného nadhrávania. A pri tom spievať, často neumelo a udýchane, ale autenticky. Orchestrálny sprievod vznikal dodatočne až k nakrúteným pesničkám.

06_res.jpg

Muzikál hľadá superstar

Vznikla vizuálne neobyčajná a hviezdne obsadená filmová dráma, v ktorej postavy namiesto rozprávania spievajú. Štruktúra však kopíruje muzikálovú inscenáciu so všetkou jej umelosťou, strojenosťou a zjednodušovaním. Herci sa usilujú o autentické prežívanie... čoho? Divadelného muzikálu? Občas je to bez priznania muzikálovej štylizácie, bez choreografie, bez tanca slepá ulička: piesne sprevádza minimum akcie. Aktéri buď niekde stoja alebo sedia, hrajú emócie – a spievajú.

Ústrednú pieseň I Dreamed a Dream Hooper zachytil v jedinom dlhom detailnom zábere. Je to najsilnejšia pieseň, dojímavá Anne Hathaway ju spieva precítene, ale sledovať po celý čas len jej tvár je skôr televízne ako muzikálové či filmové.

Obsadenie Samanthy Barks, ktorá aj v londýnskom Queen's Theatre stvárňovala Eponine, zdôrazňuje, že Hugh Jackman a Russell Crowe sú určite lepší herci ako speváci. Spievanie občas nahrádzajú polohlasným recitatívom. A pretože svoje postavy stvárňujú realisticky, zvýrazňujú tým ich slabú motiváciu. V románe nechýba, v divadelnom muzikáli ju stačí zaspievať, takto postavený film však bez nej nefunguje. Nevieme, prečo sa Javert tak upäl na prenasledovanie Valjeana, ani prečo pred ním Valjean jednoducho neodíde niekam preč. Možno aj vďaka tomu si takmer celú šou ukradli pre seba Sacha Baron Cohen s Helenou Bonham–Carter v úlohách Thénardierovcov. Sú zlí, štylizovaní a hraví, preto podmaniví v hereckom prejave i v speve, akoby sem zablúdili z celkom iného muzikálu. A publikum ich miluje.

sm-0105-011-miserables.rw_res.jpg

Príjemná, ale slepá

Nové milénium filmovému muzikálu nepraje. Od Tanečnice v tme, Moulin Rouge, Fantóma opery a Chicaga sme sa dočkali burtonovského Sweeneyho Todda (tiež s Cohenom a Bonham-Carter!), teenagerského Hairsprayu, čudnej Mammia mia! a rozpačito prijatého pokusu o poklonu Fellinimu Deväť. Rock of Ages k nám ani nedorazil. V tomto zozname Hooperovi Bedári rozhodne patria k nadpriemeru. Stihli už – najmä v USA – získať veľa prestížnych cien, vrátane štyroch nominácií na Zlatý glóbus – no i tak sú najmä kuriozitou a dôkazom toho, že tadiaľto cesta k budúcnosti muzikálových filmov nevedie.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Odborári pokračujú v zbieraní podpisov za zastropovanie dôchodku
  3. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  4. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  5. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  6. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  7. Tip hypošpecialistu: Najlepší čas na Adlerovu je teraz!
  8. Jana Vaľová: Pokračujme po dobrej ceste
  9. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  10. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's?
  1. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  2. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  3. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  4. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  5. Tip hypošpecialistu: Najlepší čas na Adlerovu je teraz!
  6. Jana Vaľová: Pokračujme po dobrej ceste
  7. Sú "firmy na predaj" vhodné pre začínajúcich podnikateľov?
  8. Dôležité zmeny v založení s.r.o. od 1.9.2018
  9. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
  10. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára!
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 21 442
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 676
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 398
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 388
  5. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 268
  6. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 7 591
  7. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 898
  8. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 540
  9. Sládok Pilsner Urquell: Neviem prečo zdokonalovať Prazdroj 4 346
  10. Nepodceňujte príznaky psoriázy 3 554

Téma: Oscary 2013


Hlavné správy zo Sme.sk

TV

Cez čiaru s Pavlom Fejérom: Ľudí v Humennom ovláda strach

O tom, ako v meste vládne primátorka, sa šíria nelichotivé príbehy.

DOMOV

Polícia smeruje k obvineniu Kočnera z vraždy

Zsuzsová nemala dôvod na objednávku vraždy Kuciaka, upozornil Najvyšší súd.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Kočner je v putách, zrazu ho nikto nepozná

Ako fungoval Marian Kočner a zmenky.

Stĺpček Zuzany Kepplovej

Pred Maltou sme o Kočnera popredu

Rok od vraždy novinárky Galiziovej sú v cele len vykonávatelia.

Neprehliadnite tiež

Agnieszka Holland: V Rusku zabíjajú novinárov sústavne. Myslíme si, že sme lepší?

Slávna poľská režisérka nakrúca film o záhadnej smrti novinára.

Rádio Expres: Mladých hudobníkov hráme. Emme Drobnej pomohla Superstar

Rasťo Bečaver vysvetľuje, čím speváčka zaujala jeho rádio.