Je čoraz bližšie k cudzincom

Monografia o výraznej slovenskej maliarke Jane Farmanovej je plná rozumu aj citu.

Kniha vychádza v slovenskom a anglickom jazyku, je teda vhodná aj ako darček za hranice.(Zdroj: JAKUB HAUSKRECHT, BORIS NÉMETH)

Jana Farmanová má za sebou úspešný rok. Stihla veľa vystavovať, maľovať a s tímom ľudí pracovať na svojej prvej knihe.

Keď sme sa stretli pred dvoma rokmi v Nitre a hovorili o maľbách zo série Vlakové, bola nadšená, lebo poetka Mila Haugová jej navrhla, že na jednu z nich napíše báseň. Nemal to byť dlhý článok, no s Janou Farmanovou sme sa rozprávali viac než hodinu. O tom, že maľba je pre ňu taká prirodzená ako nádych a výdych, o práci v záhrade, lebo veď – netreba stále čosi vyrábať, aj o pokoji, ktorý nachádza v intenzívnom prežívaní prítomnosti.

Dva roky uplynuli. V ateliéri Jany Farmanovej pribudli nové akryly, akvarely aj maľby, ktoré počas toho obdobia videli diváci na šiestich výstavách. Pribudla aj spomínaná báseň, ale nielen tá. Zo spolupráce bratislavskej galérie Krokus a Slovartu vyšla v decembri aj jej prvá kniha – monografia.

Nemá žiadne zbytočné obmedzujúce názvy. Meno autorky jej úplne stačí. Napokon, nech jej maľby stretnete kedykoľvek, stále sú rovnako prirodzené ako nádych a výdych, nemajú žiadne náznaky, že by boli urobené nasilu a ide z nich ohromná sila intenzívneho prežívania prítomnosti.

melancholia_res.jpg

Z cyklu Melanchólia, 2006.

sm-0107-015-horolezkyna.rw_res.jpg

Horolezkyne, 2007 - 2008.

Nedá sa to oddeliť

Gabriela Kisová z galérie Krokus, kde nájdete do 25. januára aktuálnu výstavu najnovších malieb Jany Farmanovej, vraví, že chceli urobiť knihu, ktorá by oslovila širšie publikum ako len návštevníkov galérií. Preto sú v nej zastúpené rôzne textové žánre. Výber z diel mapuje Farmanovej tvorbu od roku 2000 po súčasnosť.
Nápad funguje. Najprv vás dostane obal - maľba dievčaťa vynárajúceho sa z vody vytlačená na plátne. Potom vôňa (akoby boli z papiera cítiť všetky tie farby) a ďalej sa už rozbehne súvislý príbeh, ktorý však nikdy nevyčerpá všetky pointy naraz.

Petr Vaňous píše o tvorbe Jany Farmanovej z pohľadu kurátora a teoretika, Ivana Moncoľová, tiež teoretička, vedie s autorkou profilový rozhovor, Eva Borušovičová hovorí o skrytom pôvabe pominuteľnosti a Mila Haugová v básni o dievčati, ktoré sa mení na ženu.

Každý inak, no nemenej osobne. A to je azda najzvláštnejšie, ako sú všetci osobní a ako veľmi cítiť, že nepíšu „iba“ o nejakých maľbách, že to nie je „iba“ monografia na doplnenie skladačky dejín umenia. Úplne prirodzene totiž hovoria aj o človeku, ktorý ich vytvoril. Spolu to vytvára záznam, komplexný po odbornej aj emocionálnej stránke.

Ak čo i len trochu poznáte tvorbu Jany Farmanovej, viete, že je s ňou taká spätá, že sa tie dve oblasti – tvorba a žitie – nedajú od seba oddeliť. A keď Farmanová hovorí, že „neexistuje nič cudzie, čím by som sa zaoberala, lebo všetko, čomu venujem čas a priestor, je iba mojou vlastnou cestou k sebapoznaniu“, neznamená, to, že tí, čo ju nepoznajú osobne, ostanú mimo. Čím je totiž Farmanová vo svojich maľbách osobnejšia, tým je bližšie aj k úplným cudzincom. Nemusí pritom nič vysvetľovať, všetko je povedané maľbou.

Nepolitizuje

Odpovedí na to, prečo to takto funguje, nájdete v knihe viac. Jedna z nich od Petra Vaňousa je azda najvýstižnejšia: „Nepracuje s vonkajšími tézami, ktoré by musela silovo presadzovať a ktoré by ju potom strhávali do oblastí mimo výtvarného umenia. Stráni sa definitívnych tvrdení, prázdnych hesiel a významotvorných noriem, v maľbe uzatvorenej forme a horizontu. Netúži po mocenskom vplyve na chod vecí. Nepolitizuje. Jej východisko je omnoho skromnejšie, tichšie, sústredenejšie, a preto múdrejšie.“

sm-0107-015-krokus.rw_res.jpg

Pohľad do aktuálnej výstavy v bratislavskej galérii Krokus.

sm-0107-015-jana.rw_res.jpg

Z cyklu Srdcové, 2011.

sm-0107-015-vlakove.rw_res.jpg

Z cyklu Vlakové, 2011.

sm-0107-015-spiace.rw_res.jpg

Sestry, 2012.

care_res.jpg

Starostlivosť, 2012.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň
  2. Dvojnásobný šampión v rozhovore o ceste, ktorá mu priniesla zisk
  3. Cestou - necestou
  4. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  5. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  6. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  7. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  8. Zábavný aj sebavedomý
  9. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3
  10. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo
  1. Ako financovať obnovu bytového domu v 2017
  2. Dom od ES - bolo to fajn
  3. Zdravé zuby rovná sa zdravý kôň
  4. Majsterka Európy v silovom trojboji zo SvF STU
  5. Obnova kaštieľa v Malinove
  6. Vklad na kataster vybavíte od marca elektronicky
  7. Nulový úrok pre klientov, ktorí si do mBank prenesú kreditku
  8. Ako inovovať vo vašej firme? Poradí vám odborný seminár
  9. Nové bývanie bez murovania
  10. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň
  1. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie 13 681
  2. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň 11 015
  3. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci 10 287
  4. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností 3 757
  5. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3 3 420
  6. Za štadiónom Lokomotívy rastie zaujímavý projekt 3 264
  7. Zábavný aj sebavedomý 2 818
  8. Zákaznícky servis Martinusu sa dostal medzi svetovú špičku 2 481
  9. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo 2 157
  10. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre 1 927

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Držiteľka Pulizterovej ceny: Jeden článok môže zmeniť svet

Novinárka pomohla vyslobodiť viac ako dvetisíc otrokov thajského krevetového priemyslu.

SVET

Ryby, ktoré ste si kúpili, možno ulovili otroci

Komplikovaná sieť maskuje súvislosť medzi rybami a ľuďmi, ktorí ich chytajú.

Neprehliadnite tiež

Zomrela pani Grapová. Žena, ktorá sa nikdy nepohla z domu

Bola to najlepšia herecká mama, akú som kedy mal, povedal Leonardo DiCaprio.

Aj my sme mali Cimrmana. Milan Adamčiak bol vždy prvý

Slovenského umelca uznával aj John Cage.

Adamčiak pochopil dobu, vedel, že s klasikou si už nevystačíme. Svet mu dal za pravdu

O živote samotárskeho experimentátora hovorí Michal Murín.

Mala po ordinačných hodinách a neotvorila žene v núdzi. Nesie vinu za jej smrť?

Bratia Dardennovci prichádzajú s príbehom mladej lekárky.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop