SME
Sobota, 25. marec, 2023 | Meniny má Marián

Je čoraz bližšie k cudzincom

Monografia o výraznej slovenskej maliarke Jane Farmanovej je plná rozumu aj citu.

Kniha vychádza v slovenskom a anglickom jazyku, je teda vhodná aj ako darček za hranice.Kniha vychádza v slovenskom a anglickom jazyku, je teda vhodná aj ako darček za hranice. (Zdroj: JAKUB HAUSKRECHT, BORIS NÉMETH)

Jana Farmanová má za sebou úspešný rok. Stihla veľa vystavovať, maľovať a s tímom ľudí pracovať na svojej prvej knihe.

Keď sme sa stretli pred dvoma rokmi v Nitre a hovorili o maľbách zo série Vlakové, bola nadšená, lebo poetka Mila Haugová jej navrhla, že na jednu z nich napíše báseň. Nemal to byť dlhý článok, no s Janou Farmanovou sme sa rozprávali viac než hodinu. O tom, že maľba je pre ňu taká prirodzená ako nádych a výdych, o práci v záhrade, lebo veď – netreba stále čosi vyrábať, aj o pokoji, ktorý nachádza v intenzívnom prežívaní prítomnosti.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Dva roky uplynuli. V ateliéri Jany Farmanovej pribudli nové akryly, akvarely aj maľby, ktoré počas toho obdobia videli diváci na šiestich výstavách. Pribudla aj spomínaná báseň, ale nielen tá. Zo spolupráce bratislavskej galérie Krokus a Slovartu vyšla v decembri aj jej prvá kniha – monografia.

Nemá žiadne zbytočné obmedzujúce názvy. Meno autorky jej úplne stačí. Napokon, nech jej maľby stretnete kedykoľvek, stále sú rovnako prirodzené ako nádych a výdych, nemajú žiadne náznaky, že by boli urobené nasilu a ide z nich ohromná sila intenzívneho prežívania prítomnosti.

melancholia_res.jpg

Z cyklu Melanchólia, 2006.

sm-0107-015-horolezkyna.rw_res.jpg

Horolezkyne, 2007 - 2008.

Nedá sa to oddeliť

Gabriela Kisová z galérie Krokus, kde nájdete do 25. januára aktuálnu výstavu najnovších malieb Jany Farmanovej, vraví, že chceli urobiť knihu, ktorá by oslovila širšie publikum ako len návštevníkov galérií. Preto sú v nej zastúpené rôzne textové žánre. Výber z diel mapuje Farmanovej tvorbu od roku 2000 po súčasnosť.
Nápad funguje. Najprv vás dostane obal - maľba dievčaťa vynárajúceho sa z vody vytlačená na plátne. Potom vôňa (akoby boli z papiera cítiť všetky tie farby) a ďalej sa už rozbehne súvislý príbeh, ktorý však nikdy nevyčerpá všetky pointy naraz.

SkryťVypnúť reklamu

Petr Vaňous píše o tvorbe Jany Farmanovej z pohľadu kurátora a teoretika, Ivana Moncoľová, tiež teoretička, vedie s autorkou profilový rozhovor, Eva Borušovičová hovorí o skrytom pôvabe pominuteľnosti a Mila Haugová v básni o dievčati, ktoré sa mení na ženu.

Každý inak, no nemenej osobne. A to je azda najzvláštnejšie, ako sú všetci osobní a ako veľmi cítiť, že nepíšu „iba“ o nejakých maľbách, že to nie je „iba“ monografia na doplnenie skladačky dejín umenia. Úplne prirodzene totiž hovoria aj o človeku, ktorý ich vytvoril. Spolu to vytvára záznam, komplexný po odbornej aj emocionálnej stránke.

Ak čo i len trochu poznáte tvorbu Jany Farmanovej, viete, že je s ňou taká spätá, že sa tie dve oblasti – tvorba a žitie – nedajú od seba oddeliť. A keď Farmanová hovorí, že „neexistuje nič cudzie, čím by som sa zaoberala, lebo všetko, čomu venujem čas a priestor, je iba mojou vlastnou cestou k sebapoznaniu“, neznamená, to, že tí, čo ju nepoznajú osobne, ostanú mimo. Čím je totiž Farmanová vo svojich maľbách osobnejšia, tým je bližšie aj k úplným cudzincom. Nemusí pritom nič vysvetľovať, všetko je povedané maľbou.

SkryťVypnúť reklamu

Nepolitizuje

Odpovedí na to, prečo to takto funguje, nájdete v knihe viac. Jedna z nich od Petra Vaňousa je azda najvýstižnejšia: „Nepracuje s vonkajšími tézami, ktoré by musela silovo presadzovať a ktoré by ju potom strhávali do oblastí mimo výtvarného umenia. Stráni sa definitívnych tvrdení, prázdnych hesiel a významotvorných noriem, v maľbe uzatvorenej forme a horizontu. Netúži po mocenskom vplyve na chod vecí. Nepolitizuje. Jej východisko je omnoho skromnejšie, tichšie, sústredenejšie, a preto múdrejšie.“

sm-0107-015-krokus.rw_res.jpg

Pohľad do aktuálnej výstavy v bratislavskej galérii Krokus.

sm-0107-015-jana.rw_res.jpg

Z cyklu Srdcové, 2011.

sm-0107-015-vlakove.rw_res.jpg

Z cyklu Vlakové, 2011.

sm-0107-015-spiace.rw_res.jpg

Sestry, 2012.

care_res.jpg

Starostlivosť, 2012.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  2. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  3. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  4. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  5. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  6. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  7. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  8. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  1. Sodastream sa mení
  2. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  3. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  4. Marec, poberaj sa, starec - do dôchodku na úrovni
  5. Už 110 rokov súčasťou každej domácnosti. ALPA oslavuje jubileum
  6. Lekárka z Ameriky: Kvalita medicíny v Šaci na mňa zapôsobila
  7. Výšku finančných darov zvolili zákazníci Tesca vo Zvolene
  8. Najväčší súboj obnovených pamiatok prebieha online
  1. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 8 267
  2. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 5 625
  3. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 4 160
  4. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 4 079
  5. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 3 834
  6. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 3 365
  7. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 686
  8. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 2 554
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Peter Krivda Soliwarski: Michal Studený v Galérii Čin Čin
  2. Milan Buno: Najväčšie záhady a mystériá Slovenska | 7 knižných tipov
  3. Peter Krivda Soliwarski: Fero Hauskrecht v Stredoeurópskom dome fotografie
  4. Alexander Hričko: Bláznivá feministka, alebo svetoznáma umelkyňa?
  5. Roman Kebísek: Ostrolúcka písala o Štúrovi ako orlovi a o sebe ako lastovičke
  6. Katarína Chudá: Floriografia: tajné symboly a odkazy v maľbách
  7. Ľuboš Vodička: O Ivančiciach na Morave a (nielen) o ich slávnych rodákoch
  8. Ľuboš Vodička: Kam v Budapešti, keď prší? Koller Art Gallery
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 8 962
  2. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 641
  3. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 3 727
  4. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 481
  5. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 3 445
  6. Rastislav Puchala: Ohavnosť spustošenia 3 088
  7. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 054
  8. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 2 400
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťZatvoriť reklamu