Od bunky, vlnovky a špirály až k štruktúram lásky

Galéria Nedbalka v Bratislave otvorila výstavu sôch Juraja Rusňáka s názvom Bioformy.

Meditácia, 1983, sadra.(Zdroj: PETER PAŠKO)

Galéria Nedbalka v Bratislave otvorila výstavu sôch Juraja Rusňáka.

V kruhoch teoretikov umenia trochu prekvapivá voľba. Prvá výstava galérie Nedbalka v centre Bratislavy stavila na istotu Stana Filka, druhá, ktorú práve otvorili, upozorňuje na sochára Juraja Rusňáka. „Jeho meno ostalo akosi v tieni,“ vysvetľuje kurátorka Katarína Müllerová. Priznáva, že dôvod, prečo ho vybrala, bol čiastočne osobný. „Tento druh sochy mám veľmi rada a to, čo som našla v jeho ateliéri, ma až prekvapilo kvalitou.“

Článok pokračuje pod video reklamou

Tvorbu Juraja Rusňáka nebolo na výstavách v ostatných rokoch veľmi vídať, táto patrí rozsahom azda k najväčším. Okrem toho, že má snahu opätovne pripomenúť sochára patriaceho medzi silnú generáciu autorov tvoriacich v 60. rokoch, je i pôsobivo čitateľná aj pre nezainteresovaného diváka.

Ten by mohol povedať, že na začiatku bola bunka. Potom vlnovka, špirála a až potom celé abstraktné Štruktúry lásky. Tri základné bronzové tvary, organizmy či bioformy, ako ich autor nazýva, sa stali stavebnou hmotou ostatných diel. Ako jediné stoja na čiernych podstavcoch medzi bielymi s akýmsi víťazoslávnym gestom.

V skutočnosti to bolo trochu naopak. Najprv bolo torzo. Klasický ateliér sochy, obdiv ku gréckej a indickej filozofii. „Juraj Rusňák zostal klasickým sochárom, dodnes vníma sochu ako figúru, ako tvar, ako celistvý objekt,“ hovorí Müllerová.

Postupne sa však jeho sochy menili. Napokon, keď si prezriete tri vystavené torzá zo 60. rokov, zistíte ako presne táto premena v priebehu zopár rokov vyzerala. „Veľa autorov dospelo od figurálnej plastiky k abstrakcii, no tam aj skončili. On dospel k abstrakcii a pokračoval. Zo základných tvarov, bunky, vlnovky a špirály začal rozvíjať až takmer figurálne bioštruktúry, za ktorými opäť stáli priam klasické témy: matka s dieťaťom, rodina,“ vysvetľuje Müllerová.

Rusňákovi tento postup umožnili najmä východiskové 60. roky a prenikanie svetových tendencií umenia k nám. „Veľmi skoro dospel k organickému tvaru. To je z pohľadu slovenského sochárstva veľmi zaujímavé, lebo sochárov, ktorí by sa venovali práve takýmto mäkkým, oblým tvarom a sochárskej abstrakcii, u nás naozaj nie je veľa,“ hovorí Müllerová.

Sochy, zväčša zo sadry, zopár aj z epoxidu červenej, žltej a čiernej farby, dopĺňajú grafiky a kresby ilustrujúce Rusňákovo myslenie na poli svojho média. Veľkú časť tvoria kresby voskom a pastelom, ktoré pre zdravotné komplikácie v deväťdesiatych a nultých rokoch nahradili samotné modelovanie.

Rusňák v nich plynule pokračuje, vzdáva poctu Henrymu Moorovi, vytvára (novo)tvary vzťahov, ľudí a vecí. Napriek vysokému veku vraj chodí denne do svojho ateliéru, v ktorom akoby zastal čas, a pracuje. Jeho ateliér vám na výstave ukáže film z archívu Slovenskej televízie od Jána Mančušku.

bioforma_xvii_1971_res.jpg

Bioforma XVII., 1971, epoxid.

sm-0110-015-doverna_blizkost.rw_res.jpg

Dôverná blízkosť, 1985, epoxid.

pastel_01_res.jpg

Sediaca (Spomienka na H. Moora) 1993, voska a pastel na papieri 62 x 44 cm


herakles_res.jpg

Hérakles podopiera Alkménu, 80. roky 20. storočia, sadra, v. 35 cm

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Ak Vás nikdy nič nebolelo, nestrácajte čas čítaním tohto článku!
  3. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  4. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  5. Talent - vzdelanie - úspech
  6. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  7. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  8. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  9. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  10. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  1. Zastrašovanie od majiteľov hotela Danube nehoráznosťou!
  2. Naše finančné družstvo - postoj člena vyjadrený básňou
  3. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  4. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
  5. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  6. Depresia. Kedy ju treba liečiť?
  7. Bratislavčania môžu žiadať príspevok na polopodzemné kontajnery
  8. Mototechna predala za päť rokov už 40 tisíc áut
  9. HubHub spája sily s Neulogy
  10. Na SPU v Nitre vznikla Konfuciova trieda
  1. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 22 329
  2. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 14 824
  3. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 8 414
  4. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc 8 028
  5. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 7 445
  6. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 5 610
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 365
  8. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 5 181
  9. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 4 824
  10. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk 3 322

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Procházka: Prečo vláda vznikla tak rýchlo? Smer rozdával karty

Špeciálne vydanie podcastu. Peter Tkačenko sa rozprával s Radoslavom Procházkom.

Neprehliadnite tiež

Berlinale ocenilo českého režiséra a herca Jiřího Menzela

Prevzal ju za neho rakúsky herec Peter Simonischek.

ROZHOVOR

Psychologička: Čím menšie je sebavedomie brancov, tým stabilnejšia je ich organizácia

Majú pocit, že nie sú dosť dobrí. Potrebujú dostávať rozkazy, hovorí.

Výstava o Weinwurmovi vás prenesie na iné miesta. Pozrite si fotky

V SNG je skvelá výstava o medzivojnovom architektovi.

Postavil takmer polovicu Bratislavy a skoro sme naňho zabudli. Weinwurmov osud je záhada (rozhovor)

Kurátorka výstavy o medzivojnovom architektovi Henrieta Moravčíková vysvetľuje, čím sa začali socialistické paneláky.