Od bunky, vlnovky a špirály až k štruktúram lásky

Galéria Nedbalka v Bratislave otvorila výstavu sôch Juraja Rusňáka s názvom Bioformy.

Meditácia, 1983, sadra.(Zdroj: PETER PAŠKO)

Galéria Nedbalka v Bratislave otvorila výstavu sôch Juraja Rusňáka.

V kruhoch teoretikov umenia trochu prekvapivá voľba. Prvá výstava galérie Nedbalka v centre Bratislavy stavila na istotu Stana Filka, druhá, ktorú práve otvorili, upozorňuje na sochára Juraja Rusňáka. „Jeho meno ostalo akosi v tieni,“ vysvetľuje kurátorka Katarína Müllerová. Priznáva, že dôvod, prečo ho vybrala, bol čiastočne osobný. „Tento druh sochy mám veľmi rada a to, čo som našla v jeho ateliéri, ma až prekvapilo kvalitou.“

Tvorbu Juraja Rusňáka nebolo na výstavách v ostatných rokoch veľmi vídať, táto patrí rozsahom azda k najväčším. Okrem toho, že má snahu opätovne pripomenúť sochára patriaceho medzi silnú generáciu autorov tvoriacich v 60. rokoch, je i pôsobivo čitateľná aj pre nezainteresovaného diváka.

Ten by mohol povedať, že na začiatku bola bunka. Potom vlnovka, špirála a až potom celé abstraktné Štruktúry lásky. Tri základné bronzové tvary, organizmy či bioformy, ako ich autor nazýva, sa stali stavebnou hmotou ostatných diel. Ako jediné stoja na čiernych podstavcoch medzi bielymi s akýmsi víťazoslávnym gestom.

V skutočnosti to bolo trochu naopak. Najprv bolo torzo. Klasický ateliér sochy, obdiv ku gréckej a indickej filozofii. „Juraj Rusňák zostal klasickým sochárom, dodnes vníma sochu ako figúru, ako tvar, ako celistvý objekt,“ hovorí Müllerová.

Postupne sa však jeho sochy menili. Napokon, keď si prezriete tri vystavené torzá zo 60. rokov, zistíte ako presne táto premena v priebehu zopár rokov vyzerala. „Veľa autorov dospelo od figurálnej plastiky k abstrakcii, no tam aj skončili. On dospel k abstrakcii a pokračoval. Zo základných tvarov, bunky, vlnovky a špirály začal rozvíjať až takmer figurálne bioštruktúry, za ktorými opäť stáli priam klasické témy: matka s dieťaťom, rodina,“ vysvetľuje Müllerová.

Rusňákovi tento postup umožnili najmä východiskové 60. roky a prenikanie svetových tendencií umenia k nám. „Veľmi skoro dospel k organickému tvaru. To je z pohľadu slovenského sochárstva veľmi zaujímavé, lebo sochárov, ktorí by sa venovali práve takýmto mäkkým, oblým tvarom a sochárskej abstrakcii, u nás naozaj nie je veľa,“ hovorí Müllerová.

Sochy, zväčša zo sadry, zopár aj z epoxidu červenej, žltej a čiernej farby, dopĺňajú grafiky a kresby ilustrujúce Rusňákovo myslenie na poli svojho média. Veľkú časť tvoria kresby voskom a pastelom, ktoré pre zdravotné komplikácie v deväťdesiatych a nultých rokoch nahradili samotné modelovanie.

Rusňák v nich plynule pokračuje, vzdáva poctu Henrymu Moorovi, vytvára (novo)tvary vzťahov, ľudí a vecí. Napriek vysokému veku vraj chodí denne do svojho ateliéru, v ktorom akoby zastal čas, a pracuje. Jeho ateliér vám na výstave ukáže film z archívu Slovenskej televízie od Jána Mančušku.

bioforma_xvii_1971_res.jpg

Bioforma XVII., 1971, epoxid.

sm-0110-015-doverna_blizkost.rw_res.jpg

Dôverná blízkosť, 1985, epoxid.

pastel_01_res.jpg

Sediaca (Spomienka na H. Moora) 1993, voska a pastel na papieri 62 x 44 cm


herakles_res.jpg

Hérakles podopiera Alkménu, 80. roky 20. storočia, sadra, v. 35 cm

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  3. Top First moment dovolenky na leto 2018
  4. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  5. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  6. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  7. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  9. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať
  10. Slováci triedia lepšie
  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  3. Riešenia pre hnedú planétu
  4. Veľtrh vzdelávania v Srbsku
  5. Exkurzia študijných programov AKP a PSA SvF STU v Bratislave
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  8. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  9. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 18 530
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 6 866
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 5 872
  4. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 3 138
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 459
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 957
  7. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 908
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 701
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 586
  10. Slováci triedia lepšie 1 205

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

SME vás prevedie cez štvrťstoročie

Významné dni si pamätáme aj cez vlastné príbehy. Rozmýšľame, kde sme boli v 1989, komu sme v 1993 tlieskali a čoho sme sa v 1995 báli.

DOMOV

Dobré ráno: Privítajte nových pánov, singularita je tu

O nových pokrokoch vo vývoji umelej inteligencie.

KOMENTÁRE

Mobilizácia Smeru. Kto ďalej dohodí kameňom

Kamene ako najlepšia formu sebaobrany.

Neprehliadnite tiež

Francúzsko sa lúčilo s rockerom Johnnym Hallydayom

Všetky podujatia sprevádzali prísne bezpečnostné opatrenia.

Leonardo DiCaprio nebol dosť dobrý, na Titanicu sa s ním nepočítalo

Po 20 rokoch Kate Winslet prezradila, kto s ňou mal hrať hlavnú rolu.

V Prahe sa hľadal svätý grál. Zhoreli kvôli tomu kulisy za milióny

Na Slovensku sa dá vidieť seriál Súmrak templárov. Dialógy jeho prvej epizódy šuštia papierom.

RECENZIA

Na toľko bolesti sa nepripravíte. Strhujúca kniha Malý život vás za ňu odmení

Hanya Yanagihara napísala majstrovský román o priateľstve.