Od bunky, vlnovky a špirály až k štruktúram lásky

Galéria Nedbalka v Bratislave otvorila výstavu sôch Juraja Rusňáka s názvom Bioformy.

Meditácia, 1983, sadra.(Zdroj: PETER PAŠKO)

Galéria Nedbalka v Bratislave otvorila výstavu sôch Juraja Rusňáka.

V kruhoch teoretikov umenia trochu prekvapivá voľba. Prvá výstava galérie Nedbalka v centre Bratislavy stavila na istotu Stana Filka, druhá, ktorú práve otvorili, upozorňuje na sochára Juraja Rusňáka. „Jeho meno ostalo akosi v tieni,“ vysvetľuje kurátorka Katarína Müllerová. Priznáva, že dôvod, prečo ho vybrala, bol čiastočne osobný. „Tento druh sochy mám veľmi rada a to, čo som našla v jeho ateliéri, ma až prekvapilo kvalitou.“

Článok pokračuje pod video reklamou

Tvorbu Juraja Rusňáka nebolo na výstavách v ostatných rokoch veľmi vídať, táto patrí rozsahom azda k najväčším. Okrem toho, že má snahu opätovne pripomenúť sochára patriaceho medzi silnú generáciu autorov tvoriacich v 60. rokoch, je i pôsobivo čitateľná aj pre nezainteresovaného diváka.

Ten by mohol povedať, že na začiatku bola bunka. Potom vlnovka, špirála a až potom celé abstraktné Štruktúry lásky. Tri základné bronzové tvary, organizmy či bioformy, ako ich autor nazýva, sa stali stavebnou hmotou ostatných diel. Ako jediné stoja na čiernych podstavcoch medzi bielymi s akýmsi víťazoslávnym gestom.

V skutočnosti to bolo trochu naopak. Najprv bolo torzo. Klasický ateliér sochy, obdiv ku gréckej a indickej filozofii. „Juraj Rusňák zostal klasickým sochárom, dodnes vníma sochu ako figúru, ako tvar, ako celistvý objekt,“ hovorí Müllerová.

Postupne sa však jeho sochy menili. Napokon, keď si prezriete tri vystavené torzá zo 60. rokov, zistíte ako presne táto premena v priebehu zopár rokov vyzerala. „Veľa autorov dospelo od figurálnej plastiky k abstrakcii, no tam aj skončili. On dospel k abstrakcii a pokračoval. Zo základných tvarov, bunky, vlnovky a špirály začal rozvíjať až takmer figurálne bioštruktúry, za ktorými opäť stáli priam klasické témy: matka s dieťaťom, rodina,“ vysvetľuje Müllerová.

Rusňákovi tento postup umožnili najmä východiskové 60. roky a prenikanie svetových tendencií umenia k nám. „Veľmi skoro dospel k organickému tvaru. To je z pohľadu slovenského sochárstva veľmi zaujímavé, lebo sochárov, ktorí by sa venovali práve takýmto mäkkým, oblým tvarom a sochárskej abstrakcii, u nás naozaj nie je veľa,“ hovorí Müllerová.

Sochy, zväčša zo sadry, zopár aj z epoxidu červenej, žltej a čiernej farby, dopĺňajú grafiky a kresby ilustrujúce Rusňákovo myslenie na poli svojho média. Veľkú časť tvoria kresby voskom a pastelom, ktoré pre zdravotné komplikácie v deväťdesiatych a nultých rokoch nahradili samotné modelovanie.

Rusňák v nich plynule pokračuje, vzdáva poctu Henrymu Moorovi, vytvára (novo)tvary vzťahov, ľudí a vecí. Napriek vysokému veku vraj chodí denne do svojho ateliéru, v ktorom akoby zastal čas, a pracuje. Jeho ateliér vám na výstave ukáže film z archívu Slovenskej televízie od Jána Mančušku.

bioforma_xvii_1971_res.jpg

Bioforma XVII., 1971, epoxid.

sm-0110-015-doverna_blizkost.rw_res.jpg

Dôverná blízkosť, 1985, epoxid.

pastel_01_res.jpg

Sediaca (Spomienka na H. Moora) 1993, voska a pastel na papieri 62 x 44 cm


herakles_res.jpg

Hérakles podopiera Alkménu, 80. roky 20. storočia, sadra, v. 35 cm

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  2. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  3. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  6. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  7. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  8. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Virtuálne sídlo v Bratislave
  2. Dovolenka snov či chladnička plná jedla? Oslavujte s BILLA
  3. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  4. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  5. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  6. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  7. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  8. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  9. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  10. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 17 081
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 981
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 485
  4. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 733
  5. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 8 842
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 599
  7. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 7 249
  8. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 6 156
  9. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 6 154
  10. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 956

Hlavné správy zo Sme.sk

Komentár Bena Cunninghama

Nasledujme Kanadu. Legalizácia marihuany je zmena k lepšiemu

Bremeno dokazovania musí teraz prejsť na tých, čo sú proti legalizácii.

ŠPORT

Vlhová má zákaz chodiť domov. Pre jej úspech sa obetujú všetci

Vlhová má nového servismana, ktorý jej robí raňajky.

Neprehliadnite tiež

O knihách

Andy Weir: Chcem len, aby sa ľudia bavili

Nerobím politiku. V mojom písaní nie je žiadne moralizovanie alebo posolstvo.

Zomreli pred sto rokmi, ale až teraz sa stali ľuďmi. Jackson ohuruje novým filmom

Na premiére vojnového filmu They Shall Not Grow Old bol aj princ William.