Od bunky, vlnovky a špirály až k štruktúram lásky

Galéria Nedbalka v Bratislave otvorila výstavu sôch Juraja Rusňáka s názvom Bioformy.

Meditácia, 1983, sadra.(Zdroj: PETER PAŠKO)

Galéria Nedbalka v Bratislave otvorila výstavu sôch Juraja Rusňáka.

V kruhoch teoretikov umenia trochu prekvapivá voľba. Prvá výstava galérie Nedbalka v centre Bratislavy stavila na istotu Stana Filka, druhá, ktorú práve otvorili, upozorňuje na sochára Juraja Rusňáka. „Jeho meno ostalo akosi v tieni,“ vysvetľuje kurátorka Katarína Müllerová. Priznáva, že dôvod, prečo ho vybrala, bol čiastočne osobný. „Tento druh sochy mám veľmi rada a to, čo som našla v jeho ateliéri, ma až prekvapilo kvalitou.“

Tvorbu Juraja Rusňáka nebolo na výstavách v ostatných rokoch veľmi vídať, táto patrí rozsahom azda k najväčším. Okrem toho, že má snahu opätovne pripomenúť sochára patriaceho medzi silnú generáciu autorov tvoriacich v 60. rokoch, je i pôsobivo čitateľná aj pre nezainteresovaného diváka.

Ten by mohol povedať, že na začiatku bola bunka. Potom vlnovka, špirála a až potom celé abstraktné Štruktúry lásky. Tri základné bronzové tvary, organizmy či bioformy, ako ich autor nazýva, sa stali stavebnou hmotou ostatných diel. Ako jediné stoja na čiernych podstavcoch medzi bielymi s akýmsi víťazoslávnym gestom.

V skutočnosti to bolo trochu naopak. Najprv bolo torzo. Klasický ateliér sochy, obdiv ku gréckej a indickej filozofii. „Juraj Rusňák zostal klasickým sochárom, dodnes vníma sochu ako figúru, ako tvar, ako celistvý objekt,“ hovorí Müllerová.

Postupne sa však jeho sochy menili. Napokon, keď si prezriete tri vystavené torzá zo 60. rokov, zistíte ako presne táto premena v priebehu zopár rokov vyzerala. „Veľa autorov dospelo od figurálnej plastiky k abstrakcii, no tam aj skončili. On dospel k abstrakcii a pokračoval. Zo základných tvarov, bunky, vlnovky a špirály začal rozvíjať až takmer figurálne bioštruktúry, za ktorými opäť stáli priam klasické témy: matka s dieťaťom, rodina,“ vysvetľuje Müllerová.

Rusňákovi tento postup umožnili najmä východiskové 60. roky a prenikanie svetových tendencií umenia k nám. „Veľmi skoro dospel k organickému tvaru. To je z pohľadu slovenského sochárstva veľmi zaujímavé, lebo sochárov, ktorí by sa venovali práve takýmto mäkkým, oblým tvarom a sochárskej abstrakcii, u nás naozaj nie je veľa,“ hovorí Müllerová.

Sochy, zväčša zo sadry, zopár aj z epoxidu červenej, žltej a čiernej farby, dopĺňajú grafiky a kresby ilustrujúce Rusňákovo myslenie na poli svojho média. Veľkú časť tvoria kresby voskom a pastelom, ktoré pre zdravotné komplikácie v deväťdesiatych a nultých rokoch nahradili samotné modelovanie.

Rusňák v nich plynule pokračuje, vzdáva poctu Henrymu Moorovi, vytvára (novo)tvary vzťahov, ľudí a vecí. Napriek vysokému veku vraj chodí denne do svojho ateliéru, v ktorom akoby zastal čas, a pracuje. Jeho ateliér vám na výstave ukáže film z archívu Slovenskej televízie od Jána Mančušku.

bioforma_xvii_1971_res.jpg

Bioforma XVII., 1971, epoxid.

sm-0110-015-doverna_blizkost.rw_res.jpg

Dôverná blízkosť, 1985, epoxid.

pastel_01_res.jpg

Sediaca (Spomienka na H. Moora) 1993, voska a pastel na papieri 62 x 44 cm


herakles_res.jpg

Hérakles podopiera Alkménu, 80. roky 20. storočia, sadra, v. 35 cm

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  4. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  6. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  7. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  10. Splnený sen
  1. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  2. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  3. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  4. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  5. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  6. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  7. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  8. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  9. Vysoká hra o súdne trovy
  10. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 13 946
  2. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 10 883
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 4 909
  4. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 3 051
  5. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 112
  6. Splnený sen 2 049
  7. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 1 616
  8. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou 1 030
  9. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 983
  10. Ako na refinancovanie hypotéky 927

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Šitie bez umŕtvenia či facka. Pôrody sprevádza aj násilie, tvrdia aktivistky

Prednostovia pôrodnickych kliník násilie na rodičkách odmietajú.

KOMENTÁRE

Odsúdenci, ktorí dávno prišli o politický vplyv

Aspoň jedna emblematická kauza sa neskončila v stratene a zmare.

Neprehliadnite tiež

Vec a Midi: Neonacisti na nás čakali pred klubom. A polícia nás neochránila

Kultový album Trosky oslavuje dvadsať rokov. Vtedy to mal rap ťažké, vravia jeho tvorcovia.

Aké je počúvať Trosky po dvadsiatich rokoch

Debut Trosiek z roku 1997 je jedným z najzásadnejších albumov slovenskej modernej hudby.

Hrobári mali súťaž, rozhodcom bola smrtka. Česi oceňujú reportáž fotografa zo SME

Jozef Jakubčo nechcel znevažovať súťaž hrobárov, ale musel sa smiať.