Ľúbostný príbeh dvoch šeliem, ktorý inšpiroval scientológ

Do našich kín prišiel film The Master so skvelým hereckým obsadením.

Joaquin Phoenix (vľavo) je nominovaný na Oscara za hlavnú úlohu a Philip Seymour Hoffman za vedľajšiu úlohu.(Zdroj: CONTINENTAL FILM)

P. T. Anderson nakrútil film s dnes už nepoužívanými kamerami, ktorý pripomína staré veľkofilmy, no jeho téma je súčasná.

V roku 2007 nás Paul Thomas Anderson uchvátil tragickým portrétom neľútostného naftového magnáta v dráme Čierna krv, ocenenej dvomi Oscarmi.

Teraz v dráme The Master, ktorá mala premiéru vlani na festivale v Benátkach, vytvoril hneď dve zlomené, zdeformované osobnosti: chladnokrvného pôžitkárskeho manipulátora – spisovateľa a zakladateľa duchovnej školy, prerastajúcej do podoby cirkvi – Lancastera Dodda (Philip Seymour Hoffman) a psychotického alkoholika, posadnutého neukojiteľnou sexuálnou žiadostivosťou Freddieho Quella (Joaquin Phoenix), ktorí v sebe nájdu spriaznené duše.

Frankenstein a monštrum

Ťažiskom filmu je ich zvláštny vzťah, oscilujúci medzi chlapským priateľstvom, láskou a vzdorom, odporom až nenávisťou. Dodd má ku Quellovi vzťah otca – stvoriteľa a Quelle sa mu zákonite vzpiera – ako monštrum doktorovi Frankensteinovi. Podľa Andersona je jeho film „love story tých dvoch chlapov“.

Joaquin Phoenix to na benátskom Lide charakterizoval slovami: „Hoci sú rozdielneho pôvodu, majú k sebe blízko. Obaja v sebe spoznali divé šelmy, len jeden z nich sa naučil svoju divokosť maskovať – a chce to učiť aj ostatných.“

Hoffman mu s úsmevom kontroval: „V každom z nás je niečo z nich. Každý si občas položí otázku: Dočerta – a prečo by som dnes nemohol vybehnúť do ulíc nahý a súložiť, s kým sa mi zachce?!“

Samozrejme, že herecky stojí film na Hoffmanových a Phoenixových výkonoch.

Hoffman potvrdzuje renomé tichého génia, ktorý sa bez známok námahy bezchybne a presvedčivo dokáže prehrať do akéhokoľvek charakteru. Ako Dodd isto nie náhodou pripomína Orsona Wellesa v jeho Občanovi Kanovi.

Phoenix naplno využíva svoje herecké nadanie i fyzické danosti vrátane zjazvenej hornej pery. No kým Hoffman v Benátkach pôsobil dojmom dobráckeho vyrovnaného tučniaka, Phoenix ešte stále sčasti viazol v úlohe, bol nevrlý a zlostný, pripaľoval si jednu cigaretu od druhej a odmietal novinárov.

sm-0111-015-hoffman.rw_res.jpg

Opäť autentický vzor

Anderson, ktorý sa v Čiernej krvi inšpiroval aj osudmi skutočného petrolejára Eda Dohenyho, sa priznal: „Pre The Master som mal dva zdroje inšpirácie. Prvým bol život a kariéra Rona Hubbarda, spisovateľa, ktorý sa stal zakladateľom dianetiky a scientologickej cirkvi. Druhým bol môj vlastný otec, ktorý počas 2. svetovej vojny bojoval v Pacifiku a nikdy sa nevyrovnal s hrôzami, čo tam prežil. Povojnové roky boli aj preto ideálnym časom na vznik najrôznejších hnutí – lebo vojna odhalila, že staré istoty neplatia – a nových nebolo, ale muži, ktorí sa vracali z frontu, ich potrebovali. Fascinovalo ma, ako aj tie najlepšie a najčistejšie pohnútky môžu viesť k netušeným dôsledkom.“

Priznal dokonca, že hotový film premietol svojmu priateľovi – známemu scientológovi Tomovi Cruisovi: „Áno, ukázal som mu ho a naďalej sme priatelia. Zvyšok je len medzi nami!“

the-master_res.jpg

Ako starý dobrý film

Anderson rád experimentuje aj so záznamovou technikou. Niektoré zábery Čiernej krvi nakrúcal s optikou z prastarej storočnej kamery.

The Master zasa vznikol s dnes už nepoužívanými kamerami na panoramatický filmový materiál formátu 70 mm. Režisér si pochvaľoval, že obraz sa vyznačuje úchvatnou kresbou s veľkou hĺbkou, ale priznal aj nevýhody. Kamery boli priveľké, poruchové a také hlučné, že takmer znemožňovali kontaktný záznam zvuku.

Do viacerých scén bolo treba pridať prirodzený zdroj ruchu – napríklad ventilátory – aby sa odôvodnilo vrčanie.

A skutočne, The Master nielen témou, príbehom a postavami, ale aj prácou s obrazom pripomína veľké filmy z polovice minulého storočia.

Otvorenosť, naturalizmus, občasný záchvev sebairónie, všadeprítomná otázka viery, náboženstva a ľudskej individuality v protiklade s poslušnosťou cirkevnej hierarchii sú však výsostne súčasné témy 21. storočia, príznačné pre filmovú tvorbu P. T. Andersona.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  2. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  3. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  4. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 634
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 277
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 485
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 190
  5. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 039
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 846
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 051
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 712
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 520
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 921

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Chcete hypotéku? Banky zlacňujú, ale pomýliť sa dá ľahko

Ešte pred začatím jari, kedy sa predáva najviac hypoték, spustili banky akciové úroky.

KOMENTÁRE

Mihál opúšťa Sulíka. Máme na viac?

Predseda SaS je výraznou osobnosťou, ktorá ľudí rozdeľuje.

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Danko sa nás na nič nespýtal, hovorí šéf EPH.

KOMENTÁRE

Čo sa stane, keď krajinu ovládnu svorky pedofilov

Nezvládame chrániť ani deti, nieto sa ešte nachystať na zložitejšie výzvy.

Neprehliadnite tiež

Černošskí herci a Oscary, to je jednoduchá matematika

Tipnite si počet afroamerických hercov, ktorí získali Oscara za hlavnú úlohu

Vo filme odpratával mŕtve telá. V práci ich umýva

Géza Röhrig spomína, že oscarového Saulovho syna pred dvoma rokmi na Berlinale nechceli.

Žalovali ho, že vykrádal cudzí hrob. Nový autor Millenia v tom úspešne pokračuje

Slávne severské krimi zarába milióny, do kníhkupectiev príde už piaty raz.

Vieme milovať, keď nevieme, kedy toto slovo môžeme použiť?

Člen skupiny Osamelých bežcov Ivan Štrpka hovorí, že sme sa dostali do slovného smogu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop