Ľúbostný príbeh dvoch šeliem, ktorý inšpiroval scientológ

Do našich kín prišiel film The Master so skvelým hereckým obsadením.

Joaquin Phoenix (vľavo) je nominovaný na Oscara za hlavnú úlohu a Philip Seymour Hoffman za vedľajšiu úlohu.(Zdroj: CONTINENTAL FILM)

P. T. Anderson nakrútil film s dnes už nepoužívanými kamerami, ktorý pripomína staré veľkofilmy, no jeho téma je súčasná.

V roku 2007 nás Paul Thomas Anderson uchvátil tragickým portrétom neľútostného naftového magnáta v dráme Čierna krv, ocenenej dvomi Oscarmi.

Teraz v dráme The Master, ktorá mala premiéru vlani na festivale v Benátkach, vytvoril hneď dve zlomené, zdeformované osobnosti: chladnokrvného pôžitkárskeho manipulátora – spisovateľa a zakladateľa duchovnej školy, prerastajúcej do podoby cirkvi – Lancastera Dodda (Philip Seymour Hoffman) a psychotického alkoholika, posadnutého neukojiteľnou sexuálnou žiadostivosťou Freddieho Quella (Joaquin Phoenix), ktorí v sebe nájdu spriaznené duše.

Frankenstein a monštrum

Ťažiskom filmu je ich zvláštny vzťah, oscilujúci medzi chlapským priateľstvom, láskou a vzdorom, odporom až nenávisťou. Dodd má ku Quellovi vzťah otca – stvoriteľa a Quelle sa mu zákonite vzpiera – ako monštrum doktorovi Frankensteinovi. Podľa Andersona je jeho film „love story tých dvoch chlapov“.

Joaquin Phoenix to na benátskom Lide charakterizoval slovami: „Hoci sú rozdielneho pôvodu, majú k sebe blízko. Obaja v sebe spoznali divé šelmy, len jeden z nich sa naučil svoju divokosť maskovať – a chce to učiť aj ostatných.“

Hoffman mu s úsmevom kontroval: „V každom z nás je niečo z nich. Každý si občas položí otázku: Dočerta – a prečo by som dnes nemohol vybehnúť do ulíc nahý a súložiť, s kým sa mi zachce?!“

Samozrejme, že herecky stojí film na Hoffmanových a Phoenixových výkonoch.

Hoffman potvrdzuje renomé tichého génia, ktorý sa bez známok námahy bezchybne a presvedčivo dokáže prehrať do akéhokoľvek charakteru. Ako Dodd isto nie náhodou pripomína Orsona Wellesa v jeho Občanovi Kanovi.

Phoenix naplno využíva svoje herecké nadanie i fyzické danosti vrátane zjazvenej hornej pery. No kým Hoffman v Benátkach pôsobil dojmom dobráckeho vyrovnaného tučniaka, Phoenix ešte stále sčasti viazol v úlohe, bol nevrlý a zlostný, pripaľoval si jednu cigaretu od druhej a odmietal novinárov.

sm-0111-015-hoffman.rw_res.jpg

Opäť autentický vzor

Anderson, ktorý sa v Čiernej krvi inšpiroval aj osudmi skutočného petrolejára Eda Dohenyho, sa priznal: „Pre The Master som mal dva zdroje inšpirácie. Prvým bol život a kariéra Rona Hubbarda, spisovateľa, ktorý sa stal zakladateľom dianetiky a scientologickej cirkvi. Druhým bol môj vlastný otec, ktorý počas 2. svetovej vojny bojoval v Pacifiku a nikdy sa nevyrovnal s hrôzami, čo tam prežil. Povojnové roky boli aj preto ideálnym časom na vznik najrôznejších hnutí – lebo vojna odhalila, že staré istoty neplatia – a nových nebolo, ale muži, ktorí sa vracali z frontu, ich potrebovali. Fascinovalo ma, ako aj tie najlepšie a najčistejšie pohnútky môžu viesť k netušeným dôsledkom.“

Priznal dokonca, že hotový film premietol svojmu priateľovi – známemu scientológovi Tomovi Cruisovi: „Áno, ukázal som mu ho a naďalej sme priatelia. Zvyšok je len medzi nami!“

the-master_res.jpg

Ako starý dobrý film

Anderson rád experimentuje aj so záznamovou technikou. Niektoré zábery Čiernej krvi nakrúcal s optikou z prastarej storočnej kamery.

The Master zasa vznikol s dnes už nepoužívanými kamerami na panoramatický filmový materiál formátu 70 mm. Režisér si pochvaľoval, že obraz sa vyznačuje úchvatnou kresbou s veľkou hĺbkou, ale priznal aj nevýhody. Kamery boli priveľké, poruchové a také hlučné, že takmer znemožňovali kontaktný záznam zvuku.

Do viacerých scén bolo treba pridať prirodzený zdroj ruchu – napríklad ventilátory – aby sa odôvodnilo vrčanie.

A skutočne, The Master nielen témou, príbehom a postavami, ale aj prácou s obrazom pripomína veľké filmy z polovice minulého storočia.

Otvorenosť, naturalizmus, občasný záchvev sebairónie, všadeprítomná otázka viery, náboženstva a ľudskej individuality v protiklade s poslušnosťou cirkevnej hierarchii sú však výsostne súčasné témy 21. storočia, príznačné pre filmovú tvorbu P. T. Andersona.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 974
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 11 830
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 770
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 666
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 301
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 147
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 564
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 388
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 374
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 127

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Odstrihnime sa od koreňov nenávisti (píše Michal Havran)

Pri výročí reformácie dokázali francúzski protestanti odsúdiť Lutherov antisemitizmus. A čo Slováci?

KOMENTÁRE

Púť do Compostely nám pripomína stratené ideály

Všetci pocestní sa v jednu chvíľu stretli, aby sa stručne pozdravili „buen camino“, a aby sa hneď potom aj rozišli.

Neprehliadnite tiež

Pre hudobníkov sa blížia Vianoce. Toto sú najočakávanejšie albumy do konca roka

Bolo to niekoľko plodných mesiacov. Môže to potvrdiť Beck, U2 alebo Jana Kirschnerová.

Juraj Lehotský: Rodičia často strácajú niečo, čo by ich mohlo robiť šťastnejšími

Režisér filmu Nina hľadá vo svojich filmoch paralely k vlastnému životu.

Zarába rekordne veľa, ale žije ako vojak. Stačilo, hovorí Madonna

Trvá dvadsať minút, kým jej po koncerte prestane pískať v ušiach.

Slovensko bude o Oscara súťažiť s Čiarou

Americká akadémia uvidí príbeh nelegálneho pašeráka Adama.