Ľúbostný príbeh dvoch šeliem, ktorý inšpiroval scientológ

Do našich kín prišiel film The Master so skvelým hereckým obsadením.

Joaquin Phoenix (vľavo) je nominovaný na Oscara za hlavnú úlohu a Philip Seymour Hoffman za vedľajšiu úlohu.(Zdroj: CONTINENTAL FILM)

P. T. Anderson nakrútil film s dnes už nepoužívanými kamerami, ktorý pripomína staré veľkofilmy, no jeho téma je súčasná.

V roku 2007 nás Paul Thomas Anderson uchvátil tragickým portrétom neľútostného naftového magnáta v dráme Čierna krv, ocenenej dvomi Oscarmi.

Teraz v dráme The Master, ktorá mala premiéru vlani na festivale v Benátkach, vytvoril hneď dve zlomené, zdeformované osobnosti: chladnokrvného pôžitkárskeho manipulátora – spisovateľa a zakladateľa duchovnej školy, prerastajúcej do podoby cirkvi – Lancastera Dodda (Philip Seymour Hoffman) a psychotického alkoholika, posadnutého neukojiteľnou sexuálnou žiadostivosťou Freddieho Quella (Joaquin Phoenix), ktorí v sebe nájdu spriaznené duše.

Frankenstein a monštrum

Ťažiskom filmu je ich zvláštny vzťah, oscilujúci medzi chlapským priateľstvom, láskou a vzdorom, odporom až nenávisťou. Dodd má ku Quellovi vzťah otca – stvoriteľa a Quelle sa mu zákonite vzpiera – ako monštrum doktorovi Frankensteinovi. Podľa Andersona je jeho film „love story tých dvoch chlapov“.

Joaquin Phoenix to na benátskom Lide charakterizoval slovami: „Hoci sú rozdielneho pôvodu, majú k sebe blízko. Obaja v sebe spoznali divé šelmy, len jeden z nich sa naučil svoju divokosť maskovať – a chce to učiť aj ostatných.“

Hoffman mu s úsmevom kontroval: „V každom z nás je niečo z nich. Každý si občas položí otázku: Dočerta – a prečo by som dnes nemohol vybehnúť do ulíc nahý a súložiť, s kým sa mi zachce?!“

Samozrejme, že herecky stojí film na Hoffmanových a Phoenixových výkonoch.

Hoffman potvrdzuje renomé tichého génia, ktorý sa bez známok námahy bezchybne a presvedčivo dokáže prehrať do akéhokoľvek charakteru. Ako Dodd isto nie náhodou pripomína Orsona Wellesa v jeho Občanovi Kanovi.

Phoenix naplno využíva svoje herecké nadanie i fyzické danosti vrátane zjazvenej hornej pery. No kým Hoffman v Benátkach pôsobil dojmom dobráckeho vyrovnaného tučniaka, Phoenix ešte stále sčasti viazol v úlohe, bol nevrlý a zlostný, pripaľoval si jednu cigaretu od druhej a odmietal novinárov.

sm-0111-015-hoffman.rw_res.jpg

Opäť autentický vzor

Anderson, ktorý sa v Čiernej krvi inšpiroval aj osudmi skutočného petrolejára Eda Dohenyho, sa priznal: „Pre The Master som mal dva zdroje inšpirácie. Prvým bol život a kariéra Rona Hubbarda, spisovateľa, ktorý sa stal zakladateľom dianetiky a scientologickej cirkvi. Druhým bol môj vlastný otec, ktorý počas 2. svetovej vojny bojoval v Pacifiku a nikdy sa nevyrovnal s hrôzami, čo tam prežil. Povojnové roky boli aj preto ideálnym časom na vznik najrôznejších hnutí – lebo vojna odhalila, že staré istoty neplatia – a nových nebolo, ale muži, ktorí sa vracali z frontu, ich potrebovali. Fascinovalo ma, ako aj tie najlepšie a najčistejšie pohnútky môžu viesť k netušeným dôsledkom.“

Priznal dokonca, že hotový film premietol svojmu priateľovi – známemu scientológovi Tomovi Cruisovi: „Áno, ukázal som mu ho a naďalej sme priatelia. Zvyšok je len medzi nami!“

the-master_res.jpg

Ako starý dobrý film

Anderson rád experimentuje aj so záznamovou technikou. Niektoré zábery Čiernej krvi nakrúcal s optikou z prastarej storočnej kamery.

The Master zasa vznikol s dnes už nepoužívanými kamerami na panoramatický filmový materiál formátu 70 mm. Režisér si pochvaľoval, že obraz sa vyznačuje úchvatnou kresbou s veľkou hĺbkou, ale priznal aj nevýhody. Kamery boli priveľké, poruchové a také hlučné, že takmer znemožňovali kontaktný záznam zvuku.

Do viacerých scén bolo treba pridať prirodzený zdroj ruchu – napríklad ventilátory – aby sa odôvodnilo vrčanie.

A skutočne, The Master nielen témou, príbehom a postavami, ale aj prácou s obrazom pripomína veľké filmy z polovice minulého storočia.

Otvorenosť, naturalizmus, občasný záchvev sebairónie, všadeprítomná otázka viery, náboženstva a ľudskej individuality v protiklade s poslušnosťou cirkevnej hierarchii sú však výsostne súčasné témy 21. storočia, príznačné pre filmovú tvorbu P. T. Andersona.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  6. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  7. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  3. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  5. Od septembra opäť po starom
  6. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  7. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  8. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  9. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  10. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 885
  2. Od septembra opäť po starom 6 135
  3. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 785
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 3 388
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 735
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 701
  7. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš? 1 202
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 194
  9. Ako sme jazdili v socializme 1 091
  10. Leto nekončí! 1 070

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Obchvat Ružomberka: už mal byť hotový, nakoniec bude meškať roky

Úsek D1 medzi Hubovou a Ivachnovou, ktorého súčasťou je aj obchvat mesta s 27-tisíc obyvateľmi, plánujú dokončiť až v roku 2021.

DOMOV

Odchod z koalície? Názory sú pol na pol, hovorí poslanec SNS

Fico ustúpil Dankovi a vláda v stredu nerokovala.

ŠPORT

Neapol hrá ako Real. Hamšíkovi sa vernosť môže oplatiť

Ľudia sa rozprávajú len o zápase, tvrdí Hamšík.

KOMENTÁRE

Fico môže stratiť viac než Danko

V prípade vabanku môže Smer stratiť viac než SNS. Už teraz má preň kauza nepríjemné dôsledky.

Neprehliadnite tiež

Zomrel jeden z najvýznamnejších jazzových gitaristov

Umelec sa predstavil v Bratislave aj s českou formáciou Robert Balzar Trio.

RECENZIA

Ako správa z paralelného vesmíru. Tak vyzerá Svěrákov film Po strništi bos

Český film je úkaz. Chcel byť chlapčenskou verziou Babičky?

Orchester môže popových hudobníkov zničiť. Je to tenký ľad

Meky Žbirka, Korben Dallas a Longital vysvetľujú, prečo sa rozhodli prerobiť svoje pesničky.

Rytmus bude nadávať, orchester hrať. Ľahší primitivizmus a ukáznenosť vraj idú dokopy

Žiadny hudobný nápad nevyvolal tento rok väčšiu kritiku.