
FOTO - STV
„Mrožek je niečo iné než Ionesco, tak ako Havel je iný než Beckett. Niečo však určite majú spoločné,“ povedal kedysi Milan Lasica. „Ale títo naši autori, a Mrožka tiež považujem za nášho, ako keby viac videli dovnútra javov, ktoré inde mohli mať za absurdné, a my sme ich žili ako realitu.“
Slawomir Mrožek je pravdepodobne najhranejším poľským dramatikom v Poľsku aj v zahraničí, jedným z najvýznamnejších svetových dramatikov vôbec. Od roku 1963 žil mimo Poľska. Najskôr s poľským pasom v Taliansku, po roku 1968 ako emigrant v Paríži a potom v Mexiku. Do Krakova sa vrátil až roku 1996. Emigrantov, smutnú komédiu, napísal v parížskom exile. Vystupujú v nej dve postavy - dvaja muži, jeden z nich je zatrpknutý východeurópsky intelektuál, exulant, druhý tiež zatrpknutý východoeurópsky sedliak, gastarbeiter. Nemajú mená, dvaja cudzí muži, krajania, dobrovoľne vytrhnutí zo svojich životov, vegetujúci bez zmyslu v úbohom byte v bližšie neurčenom západnom meste.
Emigrantov s Milanom Lasicom a Mariánom Labudom v réžii Martina Porubjaka uviedlo bratislavské Štúdio S v roku 1989, v tesne prednovembrovej sezóne a s veľkým úspechom ju hrali niekoľko rokov. Emigranti v Štúdiu S patrili k znakom pokročilého rozkladu reálneho socializmu, potichu rozleptávaného divadelníkmi a divadelnými predstaveniami. V hre nepadne ani slovo o politike, a pritom je to hra o emigrácii, jednom z posledných veľkých tabu. Témou je nadčasové metafyzické trápenie dvoch tragicky smiešnych bytostí, ktorých život donútil spoločne si variť čaj, jesť si navzájom konzervy a hádať sa o muchách.
O dvanásť rokov sme videli Emigrantov na obrazovke Slovenskej televízie v tom istom obsadení a tej istej réžii v novej verzii ako televízny film. Hercom nevŕzga pod nohami divadelná scéna, pohybujú sa v zaprášenom priestrannom prízemnom sklade a na chvíľu z neho odídu do parku. Inak zostalo všetko rovnaké: slávny Mrožkov text, slávni Labuda a Lasica. A výsledok je aj tak smutný.
Naraz chýba naliehavý dôvod, prečo sa dívať na hodinový dialóg v televízii. Zmizlo absurdné napätie zmenené na realitu. Nie preto, že téma už nie je horúca. Možno je to tým, že z obnovených Emigrantov zmizlo vnútorné zaujatie. Naraz je tá možnosť, ktorá kedysi nebola, Emigranti sú overenou hodnotou, a teda nebol dôvod, aby tento televízny film nevznikol. Okrem jediného: že nebol ani dôvod, aby vznikol.