Uctievanie logiky, očarenie z náhody

Viktor Hulík vystavuje v Dome umenia aj v Galérii Z

Výstava sa na jar presunie na významné galerijné adresy – do Vasarelyho múzea v Budapešti a potom do Topičovho salónu v Prahe.(Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ, GALÉRIA Z)

Medzníkom tvorby kľúčovej postavy našej geometrickej abstrakcie bol rok 1993.

Ak by mal záujemca o bratislavskú dvojvýstavu Viktora Hulíka Ars Geometrica (-1993+), inštalovanú v Dome umenia a Galérii Z, náhodou problém, v akom poradí ju navštíviť, tak má „problém“ úplne zbytočný. Obe expozície totiž spája konzistentnosť autorovej tvorby, charakterizovaná ustavičným spochybňovaním prvoplánového vnímania reality a fascinovaním nekonečnou variabilnosťou výtvarných možností geometrickej abstrakcie.

Pocta posúvačom

Je síce pravda, že z hľadiska chronológie - to je tých mínus 1993 z názvu výstavy - by sa ponúkala najprv Galéria Z. No ak sa rozhodnete začať v Dome umenia, kde je prezentácia diel posledného dvadsaťročia, a až potom spoznáte prvé autorove dotyky s geometriou, nič to nemení na pôsobivom výsledku, potvrdzujúcom konštatovanie kurátorky Xénie Lettrichovej, že Hulík je v súčasnosti ústrednou osobnosťou slovenskej geometrickej abstrakcie.

„Rok 1993 tentoraz nemá historický politický podtext, je to len zhoda okolností, že práve on sa stal medzníkom mojej tvorby,“ hovorí Hulík. V 80. rokoch postupne opúšťal klasický závesný obraz, už mu nestačila statika maľby a jeho záujem sa presúval na pohyb a priestor. Stálou inšpiráciou však zostala príroda so svojou rozmanitosťou foriem, a keďže podobnou vlastnosťou sa vyznačuje aj geometria, Hulíkov umelecký osud bol spečatený.

„Najskôr som robil len také kolážovité zásahy, plošné geometrizujúce momenty, ktoré sa časom rozvinuli do plastických, reliéfnych koláží.“ Latentný pohyb skrytý v nových významoch takto menenej reality sa zmenil na pohyb skutočný. Zrodili sa Hulíkove posúvače, reliéfne objekty, ktorých manipulácia je založená na princípe skladacieho metra, „colštoku“.

„Posúvače mi poskytli neskutočné množstvo variantov. To, čo som robil v prvých kolážach, sa v posúvačoch skĺbilo do vytvárania geometrických štruktúr, prvky statickej reliéfnej koláže som dokázal rozpohybovať.“ Očarenie z netradičného média vyjadril svojho času aj putovnou výstavou Pocta colštoku.

Náhoda ako princíp

Vďaka posúvačom Hulíka pozvali v roku 1992 aj do nemeckého Ludwigshafenu na výstavu, kde sa ocitol v spoločnosti Duchampa, Ernsta, Arpa, Raya a ďalších velikánov výtvarného umenia. Účasť na tejto výstave zabezpečila Hulíkovi trvalé miesto v kontexte svetového geometrického a konštruktivistického umenia. „Výstava mala názov Náhoda ako princíp v umení 20. storočia,“ hovorí Hulík. „Potvrdzovala fakt, že pre geometrické umenie je typická symbióza očarujúcej náhodilosti s logickou postupnosťou jednotlivých výtvarných krokov.“

Rovnako to platí pre colštoky, ako aj pre ďalšie sféry jeho tvorby, ktorými sú geoposúvače a počítačová grafika. To už je ten čas 1993 plus. „V geoposúvačoch si tiež určím základný geometrický tvar, hranatý či kruhový, plochu pokryjem štvorcami, trojuholníkmi alebo inou geometrickou štruktúrou a rozhodnem sa pre miesto, kam umiestnim os, okolo ktorej sa to všetko môže otáčať. Po jasnom zámere vstupuje tým otáčaním či hýbaním do procesu tvorby náhoda, objavujúca nekonečné možnosti.“ Zákonitým výsledkom je potom takmer vždy aj vznik sérií.

Biela, čierna a sivá

„Aj pri počítačovej grafike, ktorú paralelne vytváram od toho roku 1993, je princíp rovnaký. Narábam s rovnakým počtom línií, pričom ich klonovaním sa mi otvárajú ďalšie, možno niekde tušené, no vždy znova a znova milo prekvapujúce riešenia.“ Niektoré vystavené veľkoformátové grafiky zaujmú aj svojou farebnosťou. „Bolo to obdobie očarenia farbami, aké stretne asi každého výtvarníka. Na výstave však dominujú čierna, biela a sivá.“

To sa týka najmä geoposúvačov, ktoré lákajú návštevníka užiť si čaro vytvárania nových konfigurácií. „Áno, každý variabilný objekt je na to, aby sa s ním variovalo, ale po zlých skúsenostiach z niektorých výstav som sa rozhodol vyvesiť upozornenie, aby návštevníci s exponátmi nemanipulovali. Sú nastavené na túto výstavu.“

Rozkoš z odkrývania ďalších možností geometrickej abstrakcie zostáva výhradnou výsadou tvorcu. Ostatní sa môžu kochať jej výsledkami.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 8 442
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 690
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 688
  4. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 213
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 2 026
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 582
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 340
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 300
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 187
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 929

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Podnikajú na hranici prežitia. V kráľovstve polievok sa držková nevarí

Do niekoľkých hrncov naložili dvaja Bratislavčania svojho tvorivého ducha i značnú časť finančných úspor.

PLUS

Prečo je dobré nájsť si architekta

Len rozumný architekt vymyslí dom, v ktorom budete naozaj šťastní.

ŠPORT

Fotografka z Tour: Sagan má výraznú tvár, je fotogenický

Češka bola roky jedinou ženou, ktorá fotila Tour z motorky.

DOMOV

Obec, kde sa nestrácajú eurofondy, stavia wellness centrum

Za dva roky dali prácu 80 ľuďom.

Neprehliadnite tiež

Nové Káčerovo lahodí oku. Pravé dobrodružstvo však neukázalo

Animované seriály za tridsať rokov vyrástli. Musia si to uvedomiť aj disneyovky.

Organizátor Grapu: Zvažovali sme evakuáciu festivalu

Piešťanský festival potrápilo najmä počasie, návštevníci mu vyčítali hygienu a zvuk.