Hra Holokaust je veľkým gestom, ktoré presahuje divadlo Aréna

Viliam Klimáček vo svojej novej hre povyberal zažltnuté sépiové fotografie a vsadil ich do provokatívneho moderného rámu.

Na scéne sa prelína minulosť so súčasnosťou.(Zdroj: ROMAN SKYBA)

Viliam Klimáček vo svojej novej hre Holokaust povyberal zažltnuté sépiové fotografie a vsadil ich do provokatívneho moderného rámu.

„Celý môj život až dodnes je determinovaný Osvienčimom,“ spomína Hilda Hrabovecká, ktorá sa dostala do prvého dievčenského transportu do koncentračného tábora zo Slovenska.

Do akej miery je touto traumou stále ovplyvnená aj súčasná spoločnosť? Aj na to sa snaží odpovedať novinka divadla Aréna.

Už nič nevyriešime?

Nachádzame sa v dnešnom showroome, výstavnej sieni navonok nepolitického komerčného záujmu. Ale čo nie je u nás politické?

Režisér Rastislav Ballek opäť zvolil poetiku neporiadku. Na scéne je všetko akoby v prestavbe, na steny sa lepia nové plagáty a symboly. Nahé figuríny môžu vzdialene pripomínať obete koncentrákov.

Ide o bývalú kaviareň Ruža, ktorú kedysi zarizoval reprezentant štátu, básnik Ambróz Králik, ktorý neskôr po neúspešnom flirte s komunizmom utiekol do Argentíny. Jeho dcéra prichádza po rokoch na Slovensko uplatniť si reštitučný nárok, no je nemilo prekvapená, že naň arizátori nemajú nárok.

„Urobte za tým hrubú čiaru, ľudia. Už nič nevyriešite. Ak bol niekto vinný, už nežije. Cez vojnu sa tak zachovali všetci. Veď každému je to už jedno. Kto dnes rieši nejaké morálne dilemy, keď má sám toľko svojich problémov.

Ak všetci, čo dodnes žijú z ukradnutého majetku, opustia ten majetok, tak odídem a poviem... stala sa chyba. Pardon,“ vraví Anna Králiková, ktorá odmieta opľuť pamiatku svojich rodičov.

Podobné provokatívne postrehy však nevychádzajú zakaždým z divadelnej situácie, čo ako hendikep najviac cítime najviac práve na postave Anny Králikovej (Kristína Greppelová). Celá druhá časť hry už pozostáva len z monológov. Herci v nej vytvárajú akoby vlastné náhrobné kamene. Po prestávke sa mení celá perspektíva, tí, čo boli na javisku, sú v hľadisku a naopak. Tento režijný nápad nebol len samoúčelným nápadom.

Klimáček sa snažil integrovať archívne materiály do hry tak, aby nepôsobili ako vysvetlivky pod textom, ale občas predsa len zaškrípe poučenie či nutná informácia. Nezaprel však ani vlastnú poetickú licenciu. Vďaka nej sa takmer stávame svedkami premiéry slovenského veľkofilmu o Svätoplukovi.

Na tomto efektnom príklade sa podarilo demonštrovať mnohé rozpory vtedajších čias, hoci je otázne, či by sa prípadný hraný film v tomto čase mohol venovať práve slovanskému lídrovi.

Realizmus aj groteska

Napriek nie najčistejšej artikulácii zostane postava Ambróza Králika v podarí Milana Ondríka ešte dlho v pamäti.

Škoda, že Dana Košická nedostala v postave pôvodnej majiteľky kaviarne Rózy Rozenfeldovej viac priestoru na hereckú akciu.

Zuzana Porubjaková ako mladá Ester bola plná príjemnej energie, ale aj trochu prehrávala.

Vynikajúci bol Gregor Hološka ako gardista Jano Pujdes. Sústredene sa do postáv vložili aj Zuzana Kanócz či Rebeka Poláková. Decentný výkon podal Braňo Deák.

Najviac problematickou bola postava Hany Kostolníkovej v podaní Petry Vajdovej, ktorá mala prejsť od dedinskej siroty po mondénnu podnikateľku. Na nej najviac cítiť váhanie inscenátorov medzi realizmom a prvkami grotesky (či až klauniády).

Zaujímavejšie ako sporné začlenenie hry Voskovca a Wericha pôsobil dobový rozhlasový komentátor v podaní Martina Hronského.

Inscenácia Holokaust je veľkým gestom, ktoré presahuje hranice divadla, ale zároveň zostáva autentickým umeleckým dielom.

Silná téma sa obracia s výčitkami nielen do minulosti, ale aj voči súčasnosti. K tomu, aby sa osudy postáv dostali divákom celkom pod kožu, však niečo ešte chýbalo.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Top First moment dovolenky na leto 2018
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 21 687
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 648
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 170
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 699
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 302
  6. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 529
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 507
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 396
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 359
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 1 024

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Denne im prejde cez ruky šesťsto kíl múky. Ako sa robí maces na Slovensku

Maces kupujú hlavne ľudia s problémami s trávením.

KOMENTÁRE

Rok 1997: Zmrznutý Leo desil viac než elektrikár Mečiar

Moc stále držal v rukách Mečiar a z rodinných osláv sa stávali nočné mory.

SVET

Kurz sa dohodol s krajnou pravicou, sľubuje proeurópsku vládu

Ľudovci a Slobodní sa dohodli na koalícii.

Neprehliadnite tiež

Anna Kendrick: Som rada, že som nemala záložný plán

Americká herečka sa v detstve často cítila inou a neviditeľnou. Dojem, že niekam nepatrí, má i dnes.

Vo veku 82 rokov zomrel dlhoročný sólista opery SND Pavol Mauréry

Na doskách slovenskej prvej opernej scény ako sólista 21 rokov - od roku 1978 až do roku 1999.

Horehronské spevy majú zápis v UNESCO. Čo pre to muselo Slovensko urobiť?

Vo svetovom kultúrnom dedičstve nemáme veľa zápisov. Na vine môže byť zložitý proces schválenia.

Môže byť z toho ešte aj Oscar. Herečka zo Slovenska stúpa ďalej

Film s Alexandrou Borbély zaujal americkú akadémiu.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Podarilo sa nemožné, nový film zachránil Hviezdne vojny

Nové Hviezdne vojny sa môžu stať filmom roka.