Hra Holokaust je veľkým gestom, ktoré presahuje divadlo Aréna

Viliam Klimáček vo svojej novej hre povyberal zažltnuté sépiové fotografie a vsadil ich do provokatívneho moderného rámu.

Na scéne sa prelína minulosť so súčasnosťou.(Zdroj: ROMAN SKYBA)

Viliam Klimáček vo svojej novej hre Holokaust povyberal zažltnuté sépiové fotografie a vsadil ich do provokatívneho moderného rámu.

„Celý môj život až dodnes je determinovaný Osvienčimom,“ spomína Hilda Hrabovecká, ktorá sa dostala do prvého dievčenského transportu do koncentračného tábora zo Slovenska.

Do akej miery je touto traumou stále ovplyvnená aj súčasná spoločnosť? Aj na to sa snaží odpovedať novinka divadla Aréna.

Už nič nevyriešime?

Nachádzame sa v dnešnom showroome, výstavnej sieni navonok nepolitického komerčného záujmu. Ale čo nie je u nás politické?

Režisér Rastislav Ballek opäť zvolil poetiku neporiadku. Na scéne je všetko akoby v prestavbe, na steny sa lepia nové plagáty a symboly. Nahé figuríny môžu vzdialene pripomínať obete koncentrákov.

Ide o bývalú kaviareň Ruža, ktorú kedysi zarizoval reprezentant štátu, básnik Ambróz Králik, ktorý neskôr po neúspešnom flirte s komunizmom utiekol do Argentíny. Jeho dcéra prichádza po rokoch na Slovensko uplatniť si reštitučný nárok, no je nemilo prekvapená, že naň arizátori nemajú nárok.

„Urobte za tým hrubú čiaru, ľudia. Už nič nevyriešite. Ak bol niekto vinný, už nežije. Cez vojnu sa tak zachovali všetci. Veď každému je to už jedno. Kto dnes rieši nejaké morálne dilemy, keď má sám toľko svojich problémov.

Ak všetci, čo dodnes žijú z ukradnutého majetku, opustia ten majetok, tak odídem a poviem... stala sa chyba. Pardon,“ vraví Anna Králiková, ktorá odmieta opľuť pamiatku svojich rodičov.

Podobné provokatívne postrehy však nevychádzajú zakaždým z divadelnej situácie, čo ako hendikep najviac cítime najviac práve na postave Anny Králikovej (Kristína Greppelová). Celá druhá časť hry už pozostáva len z monológov. Herci v nej vytvárajú akoby vlastné náhrobné kamene. Po prestávke sa mení celá perspektíva, tí, čo boli na javisku, sú v hľadisku a naopak. Tento režijný nápad nebol len samoúčelným nápadom.

Klimáček sa snažil integrovať archívne materiály do hry tak, aby nepôsobili ako vysvetlivky pod textom, ale občas predsa len zaškrípe poučenie či nutná informácia. Nezaprel však ani vlastnú poetickú licenciu. Vďaka nej sa takmer stávame svedkami premiéry slovenského veľkofilmu o Svätoplukovi.

Na tomto efektnom príklade sa podarilo demonštrovať mnohé rozpory vtedajších čias, hoci je otázne, či by sa prípadný hraný film v tomto čase mohol venovať práve slovanskému lídrovi.

Realizmus aj groteska

Napriek nie najčistejšej artikulácii zostane postava Ambróza Králika v podarí Milana Ondríka ešte dlho v pamäti.

Škoda, že Dana Košická nedostala v postave pôvodnej majiteľky kaviarne Rózy Rozenfeldovej viac priestoru na hereckú akciu.

Zuzana Porubjaková ako mladá Ester bola plná príjemnej energie, ale aj trochu prehrávala.

Vynikajúci bol Gregor Hološka ako gardista Jano Pujdes. Sústredene sa do postáv vložili aj Zuzana Kanócz či Rebeka Poláková. Decentný výkon podal Braňo Deák.

Najviac problematickou bola postava Hany Kostolníkovej v podaní Petry Vajdovej, ktorá mala prejsť od dedinskej siroty po mondénnu podnikateľku. Na nej najviac cítiť váhanie inscenátorov medzi realizmom a prvkami grotesky (či až klauniády).

Zaujímavejšie ako sporné začlenenie hry Voskovca a Wericha pôsobil dobový rozhlasový komentátor v podaní Martina Hronského.

Inscenácia Holokaust je veľkým gestom, ktoré presahuje hranice divadla, ale zároveň zostáva autentickým umeleckým dielom.

Silná téma sa obracia s výčitkami nielen do minulosti, ale aj voči súčasnosti. K tomu, aby sa osudy postáv dostali divákom celkom pod kožu, však niečo ešte chýbalo.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako financovať obnovu bytového domu v 2017
  2. Zvažujete nové auto? Namiesto platenia celej sumy skúste paušál
  3. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň
  4. Dvojnásobný šampión v rozhovore o ceste, ktorá mu priniesla zisk
  5. Cestou - necestou
  6. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  7. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  8. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  9. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  10. Zábavný aj sebavedomý
  1. Zvažujete nové auto? Namiesto platenia celej sumy skúste paušál
  2. Ako financovať obnovu bytového domu v 2017
  3. Dom od ES - bolo to fajn
  4. Zdravé zuby rovná sa zdravý kôň
  5. Majsterka Európy v silovom trojboji zo SvF STU
  6. Obnova kaštieľa v Malinove
  7. Vklad na kataster vybavíte od marca elektronicky
  8. Nulový úrok pre klientov, ktorí si do mBank prenesú kreditku
  9. Ako inovovať vo vašej firme? Poradí vám odborný seminár
  10. Nové bývanie bez murovania
  1. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie 13 540
  2. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň 11 257
  3. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci 10 368
  4. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností 3 618
  5. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3 3 358
  6. Za štadiónom Lokomotívy rastie zaujímavý projekt 3 271
  7. Zábavný aj sebavedomý 2 780
  8. Zákaznícky servis Martinusu sa dostal medzi svetovú špičku 2 487
  9. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo 2 138
  10. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre 1 963

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Držiteľka Pulizterovej ceny: Jeden článok môže zmeniť svet

Novinárka pomohla vyslobodiť viac ako dvetisíc otrokov thajského krevetového priemyslu.

SVET

Ryby, ktoré ste si kúpili, možno ulovili otroci

Komplikovaná sieť maskuje súvislosť medzi rybami a ľuďmi, ktorí ich chytajú.

DOMOV

Ako naozaj vyzerajú miesta späté s únosom Kováča ml.

Kde sú, čo sa tam stalo a ako sa odlišujú od filmového spracovania?

KOMENTÁRE

Príbeh pokrivených amnestií už nebude mať ďalších hrdinov

Okrem tých, čo sa zachovali hrdinsky v najtemnejších časoch.

Neprehliadnite tiež

Zomrela pani Grapová. Žena, ktorá sa nikdy nepohla z domu

Bola to najlepšia herecká mama, akú som kedy mal, povedal Leonardo DiCaprio.

Aj my sme mali Cimrmana. Milan Adamčiak bol vždy prvý

Slovenského umelca uznával aj John Cage.

Adamčiak pochopil dobu, vedel, že s klasikou si už nevystačíme. Svet mu dal za pravdu

O živote samotárskeho experimentátora hovorí Michal Murín.

Mala po ordinačných hodinách a neotvorila žene v núdzi. Nesie vinu za jej smrť?

Bratia Dardennovci prichádzajú s príbehom mladej lekárky.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop