Detská opera je málo frekventovaný žáner. Zrejme aj preto sa na plagát Opery Slovenského národného divadla po pomerne krátkom čase vracia Veľká doktorská rozprávka od skladateľa Milana Dubovského (1940).
No z detí, ktoré na nej začiatkom 90. rokov vyrastali, sú možno medzičasom rodičia a do divadla privedú svojich potomkov. Teda ak na predstavenie obetujú deň dovolenky. Nielen premiéry, ale aj sedem z desiatich repríz do konca sezóny totiž divadlo naplánovalo na predpoludnie pracovného dňa. A tak prvé stretnutie s operou absolvuje mnoho detí pod dozorom učiteľov bez možnosti položiť mame či tatovi zvedavé otázky. Vzhľadom na to, že Dubovský koncipoval svoje dielko ako prostriedok prvého kontaktu s operou a adresoval ho deťom od štyroch do desiatich rokov, je to obrovská škoda.
Vo Veľkej doktorskej rozprávke sa deti stretávajú so známymi postavičkami: psíčkom a mačičkou pečúcimi tortu, vílou Amálkou, černokňažníkom Magiášom, princeznou Zubejdou, trpaslíkom, vodníkom. Ich príbehy spája dobrý ujo doktor Majzlík, ktorý rozprávkovým pacientom poskytuje lekársku starostlivosť.
Režisérka Andrea Hlinková a výtvarníčka Miriam Struhárová prepojili štyri autonómne rozprávky jednoduchým, no účinným a pre malého diváka zrozumiteľným fórom. Pôdorysom scény je nadrozmerné leporelo s 3D obrázkami, jeho stránky sa obracajú prostredníctvom točne.
Hlinkovej koncepcia neprináša zreteľnejšie výchovné posolstvo (hoci príležitosť by tu bola), ale aspoň pomáha deťom „potykať si“ s náročným divadelným druhom. Inscenácia je farebná, kostýmovo pestrá, roztancovaná (podarené sú najmä malé tanečnice zo skupiny Jumbo) a ak si odmyslíme pár detailov (detskej produkcii hororové masky na tvárach duchov z hradu černokňažníka Magiáša nesvedčia), tak aj vcelku vkusná a primerane interaktívna.
Všetci protagonisti si účinkovanie v rozprávke zjavne užívajú. Občas síce musia zabojovať s hlučne inštrumentovaným (frekventovaná dychová sekcia) a dirigentom Mariánom Lejavom nie vždy dostatočne kroteným orchestrom, ich výkony sú napriek tomu kvalitné a vyrovnané.
Autor: autorka je operná kritička