Dexter ani Tarantino krv nevynašli

Najviac krvákov pohromade nie je v kine ani v televízii, ale v Slovenskej národnej galérii na výstave Krv.

Z videa Maroša Rovňáka Hyaena.(Zdroj: SNG)

Kurátor Dušan Buran dal vedľa seba barokové krucifixy, maľby, šperky, plagáty a urobil to dobre.

Výstava Krv
SNG Bratislava, potrvá do 31. marca
Kurátor: Dušan Buran
Autori: B. Baláž, M. Rovňák, P. Illo, K. Španihelová, M. Lányi, P. Macho, J. Hojstričová, J. Koller, S. Filko, Monogramista T.D, L. Dovičáková, C. Majerník, V. Hložník, M. Kvetan, R. Čerevka, P. Kalmus, Bety K. Majerníková, V. Perunovich a ďalší.
Sprievodné akcie: každý utorok projekcie v kine Lumiére, nedeľné komentované prehliadky, diskusie a prednášky o krvi v literatúre, divadle, umení, krvi a islame...

Toho prvého poznáte z rovnomenného televízneho seriálu. Inak sympatický Dexter skrátka rád vraždí. A vraždí s takou chuťou, že mu to zožerie obrovské publikum, ktoré ťažko označiť za jednoliate či rovno krvilačné.

O prúdoch lepkavej tekutiny by isto vedel rozprávať aj Quentin Tarantino. Veď pre množstvo krvi sa musel vzdať aj slávnostnej premiéry Divokého Djanga, keď bola Amerika ešte príliš otrasená z masovej streľby v škole.

V tejto súvislosti sa patrí pripomenúť aj Hermanna Nitscha. Tiež sa rád vyžíval v krvi. Jeho Mystické divadlo orgií, ktorého súčasťou boli v 60. – 90. rokoch desiatky šialených rituálnych performance, počas ktorých zabíjali zvieratá a ich mäso, vnútornosti a krv sa miešali s prúdom ľudí, zas patrí do kategórie výtvarného umenia.

V Slovenskej národnej galérii síce nenájdete ani jednu z týchto postáv, no o každej z nich je tak trochu reč. Neurobia vám tam pukance a nenechajú vás vyžívať sa v bizarných scénach, no šanca, že odídete bez toho, aby ste sa čo i len raz spýtali – čo to má vlastne všetko znamenať – je veľmi malá. Výstava Krv rozpráva o využití a význame krvi v dejinách (umenia) fascinujúci príbeh plný trefných súvislostí.

6_res.jpg

Pignoni, Simone. Sv. Praxedis. 1650 – 1700. SNG, Bratislava

sm-0125-016-illo.rw_res.jpg

Patrik Illo: Misa – krvinka. 2006. Majetok autora

Staré a nové

Dušan Buran, kurátor výstavy, sa mohol zamerať výlučne na takzvané vysoké umenie, ale neurobil to. Zvolil dobrý spôsob prelínania starého a nového, vysokého a nízkeho. Ešte aj svoj úvodný text v katalógu začína popkultúrnym fenoménom filmov Twilight.

Netreba však hovoriť len o filmoch. Popravu Saddáma Husajna si pozriete kedykoľvek na webe, rovnako dolapenie plukovníka Kaddáfího, Usámu bin Ládina a mnohých ďalších. Je to však niečo nové? Dejiny a frazeologické slovníky sú predsa plné krvi.

Postupne to návštevníkom približuje osem sekcií. Idú od „svätej krvi“ – gotických a barokových krucifixov a zobrazenia krvi na náboženské účely cez erbové listiny hlásajúce o „modrej krvi“, krv, s ktorou idú umelci na trh, grafický dizajn, šperky, zmienenú „mediálnu krv“ až po úryvok z Hviezdoslavových Krvavých sonetov. Z formálneho hľadiska sa prehliadka končí epilógom s názvom „Zo srdca“ – ukazujúc rôzne podoby tohto orgánu od baroka až po Srdce nad Hradom Jiřího Davida.

Odkadiaľ kam

Keď však vychádzate, musíte opäť prejsť cez miestnosť, ktorou sa výstava začína. Sú v nej kalichy zo 17. – 18. storočia, inštalácia Vessny Perunovich a maľba bohato, priam gýčovo zdobenej futbalovej (?) tenisky Matúša Lányiho s názvom IHS.

Na prvýkrát môžete okolo nej prejsť a ani si ju nevšimnúť, no na ten druhý sa už pristavíte. A možno sa zrazu s úplne neznámymi ľuďmi ocitnete nad otázkou, koľko krvi sa skrýva za dnešnými ikonami, náboženstvami alebo naopak, koľko viery sa skrýva za materializmom.

Otázka – odkadiaľ kam? – je tu pritom kľúčová a čitateľná v každej z miestností. Nielen z pohľadu vonkajšieho, formálneho zobrazenia a využitia krvi, ale aj z vnútorného, filozofického a etického pohľadu.

Jej príbeh pritom ostáva otvorený – subjektívnym interpretáciám jednotlivých diel i celku, ale aj jej skúmaniu v ďalších oblastiach umenia a ne-umenia ako prízvukuje Dušan Buran.

Priznáva, že „filmová krv“ je jednou z najdôležitejších a aj preto prebiehajú v kine Lumiére sprievodné projekcie. Aj katalóg s textami kurátora, Lucie Gregorovej a Radoslava Ragača detailnejšie opisujúci krv v umení 20. storočia a stredoveku, je však celkom slušným trilerom.

sm-0125-016-krucifix.rw_res.jpg

Stredoeurópsky (kremnický?) sochár: Morový krucifix z Kremnice – detail. Po 1709. SNG Bratislava


8_res.jpg

Neznámy fotograf. 1968 (Procesia s Československou zástavou v Prahe). MV SR – Slovenský národný archív Bratislava


sm-0125-016-raneny.rw_res.jpg

Monogramista T.D. (Dezider Tóth). Ranený obraz I. 1976, Zbierka Prvej slovenskej investičnej skupiny Bratislava


sm-0125-016-kvapka.rw_res.jpg

Katarína Oroszová. Kvapka krvi. 2006. Súkromná zbierka


sm-0125-016-majernik.rw_res.jpg

Cyprián Majerník. Milenci na periférii. 1935. SNG, Bratislava


Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  2. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  3. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  6. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  7. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  8. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  9. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  10. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  1. Virtuálne sídlo v Bratislave
  2. Dovolenka snov či chladnička plná jedla? Oslavujte s BILLA
  3. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  4. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  5. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  6. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  7. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  8. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  9. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  10. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 17 082
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 981
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 485
  4. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 733
  5. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 8 843
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 599
  7. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 7 250
  8. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 6 158
  9. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 6 156
  10. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 956

Hlavné správy zo Sme.sk

Komentár Bena Cunninghama

Nasledujme Kanadu. Legalizácia marihuany je zmena k lepšiemu

Bremeno dokazovania musí teraz prejsť na tých, čo sú proti legalizácii.

ŠPORT

Vlhová má zákaz chodiť domov. Pre jej úspech sa obetujú všetci

Vlhová má nového servismana, ktorý jej robí raňajky.

Neprehliadnite tiež

O knihách

Andy Weir: Chcem len, aby sa ľudia bavili

Nerobím politiku. V mojom písaní nie je žiadne moralizovanie alebo posolstvo.

Zomreli pred sto rokmi, ale až teraz sa stali ľuďmi. Jackson ohuruje novým filmom

Na premiére vojnového filmu They Shall Not Grow Old bol aj princ William.