FÓRUM

Zhrnúť svoj život cez sériu adries

Paul Auster vo svojej monografii rezignoval na „poriadok“ a necháva na čitateľovi, či spozná súvislosti a zorientuje sa v nich

KNIHA TÝŽDŇA / ZIMNÝ DENNÍK

Paul Auster vo svojej monografii rezignoval na „poriadok“ a necháva na čitateľovi, či spozná súvislosti a zorientuje sa v nich

„Myslíš si, že sa ti to nikdy nestane, že sa ti to nemôže stať, že si jediný človek na svete, ktorému sa nič z tohto nestane, a potom sa ti to postupne všetko začne diať, ako sa to stalo všetkým ostatným.“ Paul Auster v knihe Zimný denník (Artforum, preklad Vladislav Gális) rekapituluje svoj život tak, akoby ho prežil niekto iný. Spomienky napísal v druhej osobe; prihovára sa sám sebe. „Vstúpil si do zimy svojho života.“

Monografia starnutia

Je to akási monografia, v ktorej autor rezignoval na akýkoľvek poriadok. Od narodenia rovno do zrelého veku, cez obdobie starnutia a späť. A zase tam. A zase späť. Vedľa seba kladie tak zlomové udalosti, ako aj nepodstatné detaily. Jeho pohľad do minulosti je skôr nesúrodý ako autentický. V každom prípade prevláda remeslo dobrého rozprávača, ktorý dokáže previesť vlastným životom bez toho, že by súdil ten váš.

Paul Auster je románopisec, básnik, prekladateľ, filmový scenárista a režisér. Narodil sa v roku 1947 v židovskej rodine v New Jersey, študoval na Kolumbijskej univerzite a pár rokov pôsobil vo Francúzsku ako prekladateľ. V roku 1974 sa vrátil do Spojených štátov a začal sa venovať autorskej tvorbe. Žije v New Yorku.

To sú fakty, ktoré sa objavujú aj v knihe Zimný denník. Majú sa týkať „toho“, komu sa autor prihovára. Všetko, o čom píše, čo spomína, spomína s istotou, no nenalieha. Akoby nebolo dôležité, čo je pravda a čo fikcia. Necháva na čitateľovi, či pozná súvislosti.

Ovplyvnený francúzskym existencionalizmom kladie otázky – kto si, ako vnímaš sám seba, ako sa vidíš a či sa vôbec vidíš. V bezsenných nociach sa mu do hlavy predierajú postavy z textov, ktoré píše. Prešiel dlhú cestu od chlapčenstva k súčasnosti, no na padajúci sneh sa dnes pozerá s rovnakým úžasom ako v detstve. Snehová búrka, metelice, rozmazaný vír bieleho snehu a jazyky ľadu. Taká je pre Paula Austera zima jeho života.

Telesnosť a smrť

Telesné slasti, sexuálne slasti, slasti z jedla, pitia, fajčenia, horúci kúpeľ a dýchanie. U Austera hrá telesnosť jednu z hlavných rolí. Mal mnohé lásky, v ženách hľadal vnútorné svetlo, iskru, žiaru; priznáva, že ich kráse nevedel nikdy odolať a pre lásku stále šalie. Poháre vína mu roky prinášali potešenie, podobne ako cigary. Aj písanie sa u neho začína v tele. Je preňho hudbou tela, nižšou formou tanca. Smrť si uvedomuje ako pevnú súčasť života. Pamätá sa na všetky. Tá najhoršia bola jednoznačne smrť jeho mamy. „Nedokázal si plakať. Nedokázal si plakať tak, ako to ľudia normálne robievajú, a tak sa tvoje telo normálne zosypalo a trúchlilo za teba.“

Pasáž, v ktorej píše Auster o svojej mame, patrí medzi najkrajšie v celej knihe.. Aj keď mu bola matkou vrúcnou a oddanou, viac sa jej venuje ako žene než mame. Nebola síce najkrajšou ženou na svete, no správala sa tak, akoby ňou bola. Syn v nej videl tri odlišné ženy: divu, ktorá vedela očariť svet, zároveň solídnu a zodpovednú bytosť, ženu s nohami pevne na zemi, ale aj vystrašenú a uťahanú neurotičku, bezmocné stvorenie.

V porovnaní s týmto píše o svojej (druhej) manželke oveľa racionálnejšie. Je pre neho najprenikavejším mozgom, aký kedy stretol. Láska, práca a deti – to je to, čo ich spája.

Približne štyridsať strán venuje Auster svojim bytom a domom. Od narodenia do súčasnosti ich vystriedal dvadsaťjeden. Rôzne miesta, mestá, susedia, majitelia, kde písal básne, kde prekladal, kde sa s kým zoznámil, prvé bývanie bez rodičov, prvé so ženou, prvý dom, cestovanie, manželstvo prvé, druhé, deti... Cez sériu adries dokázal zhrnúť celý svoj život.

Kniha Zimný denník nebola v Spojených štátoch a Anglicku prijatá jednoznačne pozitívne. Tamojší kritici jej vyčítali najmä autorovu samoľúbosť, s akou opísal vlastný život; pre niektorých bola sklamaním, nazvali ju „narcistickou meditáciou“.

Ďalšie knihy

Brooklynské frašky

Ikar, 2007

Príbehy o veľkých otázkach života i smrti bez akéhokoľvek tónu trpkosti. Pramienky malých príbehov sa spájajú do presvedčivého toku spolu s brilantnými úvahami i zábavnými anekdotami. Napínavý román prekypujúci humorom i nehou.

Kniha ilúzií

Ikar – Odeon, 2004

Život univerzitného profesora Davida Zimmera sa po havárii lietadla s jeho manželkou a dvoma synmi zosype. Preruší kontakty s okolitým svetom a jeho zúfalstvo vyústi do depresií a alkoholizmu. Strhujúci príbeh o smútku, bolesti, túžbach a nádeji...

Mr. Vertigo

Prostor, 2004

Prepracovaná metafora amerického sna. Autor originálne a s nadhľadom konfrontuje dospievanie malej siroty s vyzrievaním americkej spoločnosti, s udalosťami, ktoré otriasli na počiatku minulého storočia dejinami Spojených štátov.

Newyorská trilogie

Prostor, 2008

Tri strhujúce detektívne príbehy, vyšetrovanie ktorých sa odvíja na základe podivuhodného telefonátu. Autor skladá hold tzv. drsnej škole americkej detektívky.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  2. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  3. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  4. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 634
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 277
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 485
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 190
  5. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 039
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 846
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 051
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 712
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 520
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 921

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Chcete hypotéku? Banky zlacňujú, ale pomýliť sa dá ľahko

Ešte pred začatím jari, kedy sa predáva najviac hypoték, spustili banky akciové úroky.

KOMENTÁRE

Mihál opúšťa Sulíka. Máme na viac?

Predseda SaS je výraznou osobnosťou, ktorá ľudí rozdeľuje.

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Danko sa nás na nič nespýtal, hovorí šéf EPH.

KOMENTÁRE

Čo sa stane, keď krajinu ovládnu svorky pedofilov

Nezvládame chrániť ani deti, nieto sa ešte nachystať na zložitejšie výzvy.

Neprehliadnite tiež

Černošskí herci a Oscary, to je jednoduchá matematika

Tipnite si počet afroamerických hercov, ktorí získali Oscara za hlavnú úlohu

Vo filme odpratával mŕtve telá. V práci ich umýva

Géza Röhrig spomína, že oscarového Saulovho syna pred dvoma rokmi na Berlinale nechceli.

Žalovali ho, že vykrádal cudzí hrob. Nový autor Millenia v tom úspešne pokračuje

Slávne severské krimi zarába milióny, do kníhkupectiev príde už piaty raz.

Vieme milovať, keď nevieme, kedy toto slovo môžeme použiť?

Člen skupiny Osamelých bežcov Ivan Štrpka hovorí, že sme sa dostali do slovného smogu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop