Civilnosť a presvedčivosť Astorke sedia. V množstve drobných príbehov sa však stratila tragika, predstaveniu Idiot chýba katarzia.
Dramatizácia veľkého románu sa nedá urobiť inak ako útržkovito. Režisér Miroslav Krobot našil vlastnú dramatizáciu Dostojevského Idiota na telo hercov z Astorky, ale aj na obmedzený priestor scény bez technického zázemia. Celý dej zasadil do hostinca patriacemu Ivolginovcom, v ktorom sa ubytoval knieža Myškin.
Nestrácame čas s logistikou a prestavbami scény, ide sa priamo na drobné i veľké ľudské slabosti. Scéna Andreja Ďuríka je neutrálna natoľko, že ju môžeme vnímať symbolicky, na pozadí jednoduchých sivohnedých drevených obkladov sa dobre vynímajú postavy vo výrazných kostýmoch Ivy Němcovej.
Výnimočné sú aj masky Martina Blizniaka, ktoré upravili hercov tak, ako ich nepoznáme.
Paralyzovaný čudák
Kľúčovým momentom inscenácie tohto románu je interpretácia „idiota“. Marián Miezga sa ako knieža Myškin trochu bál konať aj cítiť, snaha byť dobrým ho priveľmi paralyzovala, kostýmovo bol štylizovaný na čudáka. Jeho vzťahy k ženám boli trochu inertné, nemohli nadchnúť ani dojať.
Najvýraznejšie dopadol vášnivý vzťah Nastasie Filippovny a Parfema Rogožina. Lukáš Latinák bol v životnej role násilného milovníka absolútne presvedčivý. Aj Rebeka Poláková bola ako Nastasia výrazná, ale niečo jej k k hĺbke tragiky ženy so zlou povesťou ešte chýbalo.
Agjala Zuzany Porubjakovej bola citlivá a sústredená, ale nemohla zahrať celú šírku svojej postavy. Dcéra z dobrej rodiny generála Jepančina je totiž v hostinci zamestnaná ako servírka, čo nezodpovedá jej postaveniu v románe a hlavne ju automaticky znevýhodňuje voči afektovanej zákazníčke Nastasii.
Nie sú to banality
Z množstva vedľajších postáv si Krobot vybral prostejších, smiešnejších a zúfalejší ľudí. Do centra sa tak dostáva trochu divná rodina Ivolginovcov. Ustarostenú a pragmatickú Varvaru výborne stvárnila Anna Šišková, jej bratovi Gaňovi dal Marián Labuda ml. výrazný imidž.
Nezabudnuteľný je popletený generál v podaní Borisa Farkaša. Aj vypočítavý Pticyn Róberta Jakaba či chorľavý Ippolit Juraja Kemku boli výborné stvárnené charaktery.
Krobotovo sústredenie na civilnosť a presvedčivosť Astorke veľmi svedčí. Divák dostáva šancu zasmiať sa, a nie na banalitách. Réžia dala priestor množstvu drobných príbehov, trochu jej však unikol záver, ktorý neponúkol katarziu.
Odmietnutie akéhokoľvek divadelného čarovania navyše dalo celej inscenácii nádych staromilskosti. Astorka však dostala do repertoáru kvalitnú inscenáciu, ktorá diváka neklame.
Recenzia: Divdalo
Astorka: Idiot
Divadlo Astorka-Korzo 90 Bratislava
F. M. Dostojevskij: Idiot
Dramatizácia a réžia: Miroslav Krobot. Dramaturgia a preklad: Andrea Domeová. Scéna: Andrej Ďurík.
Kostýmy: Iva Němcová
Hrajú: Marián Miezga, Lukáš Latinák, Rebeka Poláková, Anna Šišková, Boris Farkaš, Marián Labuda ml.,
Zuzana Porubjaková,
Róbert Jakab, Juraj Kemka, Zuzana Konečná
Premiéra: 24. januára