SME

Trestanci dostali skutočný trest

Talianski režiséri Tavianiovci nacvičili Shakespeara s mimoriadne ťažkými zločincami.

Cézar musí zomrieť: Väzni Shakespeara nehrali, ale prežívali.Cézar musí zomrieť: Väzni Shakespeara nehrali, ale prežívali. (Zdroj: ASFK)

Neorealizmus je úchvatný spôsob, ako meniť svet. Vo filme Cézar musí zomrieť hrajú väzni, ktorí sa vďaka nacvičovaniu Shakespearovej hry začali na seba pozerať inak.

Cesare deve morire (Cézar musí zomrieť) bratov Tavianiovcov je 76-minútová dráma o naštudovaní Shakespeara vo väzení.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tavianiovci strávili pri práci s väzňami šesť mesiacov. Postupmi typickými skôr pre hraný film zachytávajú celý proces od výberu hercov, prvých skúšok, stotožňovania sa hercov s postavami až po premiéru v rímskej väznici s mimoriadnou ostrahou Rebibbia pre obzvlášť ťažkých zločincov.

SkryťVypnúť reklamu

Kinematografia rada a úspešne zobrazuje inscenovanie divadelných hier. Spomeňme fenomenálneho Brookovho Marata / Sada (1967), Arcandovho Ježiša z Montrealu (1989) či Branaghov Zimný príbeh (1995), alebo hoci aj slovenské Chránené územie (2010).

Bratia Tavianiovci sa rozhodli rozviesť nápad po svojom. Scenáristicko-režisérska dvojica vstúpila do hraného filmu v 60. rokoch minulého storočia hlboko ovplyvnená neorealizmom a neskrýva ľavicové postoje, sympatie k ľuďom na okraji spoločnosti.

Načítavam video...

Ich otec, brat aj syn

Salvatore Striano, ktorý hrá Bruta, sa dostal na slobodu už v roku 2006. Stal sa úspešným divadelným hercom a rola vo filme Gomorra mu priniesla popularitu aj uznanie.

Tavianiovci nenakrúcajú „na prvú ostrú“, nezachytávajú spontánne náhodné scény, ale starostlivo a do detailov ich pripravujú, doslova inscenujú. Ich snímka je hraný film, no prevažne s nehercami, ktorí účinkujú v autentickom prostredí.

SkryťVypnúť reklamu

Autori využili, že ich priateľ, divadelný režisér Fabio Cavalli už roky pripravuje vo väznici Rebibbia s trestancami predstavenia a nie náhodou pre jeho nový projekt vybrali drámu o moci, zrade, arogancii a treste.

„Musíme vysloviť našu vďaku Shakespearovi,“ povedal Vittorio Taviani, keď vlani na berlínskom festivale za film preberal hlavnú cenu – Zlatého medveďa. „Vždy bol naším otcom, bratom a neskôr, keď sme zostarli, tak aj synom. Vzali sme jeho Iulia Caesara a prestavali sme ho. Usilovali sme sa zachovať ducha pôvodnej tragédie i spôsob rozprávania, ale zároveň sme ju zjednodušili a posunuli ďaleko od tradičnej javiskovej podoby.“

Sloboda ako trest

Ak ich film niečo zachytáva na spôsob dokumentu, tak rôzne fázy pôsobenia Shakespearovej drámy na trestancov – od prvotného zoznamovania sa cez jej postupné chápanie, osvojenie a prežívanie.

SkryťVypnúť reklamu

Neherec nehrá, ale prežíva. Nestáva sa postavou, ale navlieka ju postupne na seba, na svoj vzhľad, svoj charakter, svoj vkus ako druhú kožu, pri čom sa mení nielen rola, ale i ten, kto ju stvárňuje.

A práve tento fascinujúci proces dokázali Tavianiovci zachytiť s dojímavou otvorenosťou a bezprostrednosťou.

Shakespearova dráma postupne ožíva, herci začínajú inak vidieť nielen text, ale najmä sami seba. Pretože dráma je prepracovaná a herci ju hrajú svojím jazykom – najrôznejšími talianskymi dialektmi – hra sa začína prelínať s ich životom, takže niekedy nedokážeme odlíšiť jedno od druhého.

Zábery z predstavenia sú farebné, všetky ostatné čiernobiele. Obzvlášť silne pôsobia scény zo skúšok priamo v priestoroch väznice.

Mäkkou kresbou, nepriamym svetlom, sústredením sa na tváre, charaktery i sociálny status previnilcov akoby nás Tavianiovci presviedčali, že neorealizmus nie je nudná kapitola z dejín kinematografie, ale živý, životaschopný a úchvatný spôsob, ako stvárňovať a zároveň meniť svet.

SkryťVypnúť reklamu

Alebo, ako hovorí jeden z účinkujúcich väzňov: „Až keď som spoznal umenie, premenila sa moja cela na skutočné väzenie.“

Recenzia / film

CÉZAR MUSÍ ZOMRIEŤ

Cesare deve morire, Taliansko 2012, 76 minút
Scenár a réžia: Paolo Taviani, Vittorio Taviani
Účinkujú: Cosimo Rega, Salvatore Striano, Giovanni Arcuri, Antonio Frasca a ďalší
Premiéra v SR: 24. januára

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Za 30 rokov videl v autoškole všeličo. Vodiči už nie sú tak zruční
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. Záhradkári, pracujte len ráno a večer
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. OTS: LESY SR sa dištancujú od nepravdivých tvrdení
  4. Influenceri vzali na dovolenku ľudí, ktorých nepoznali
  5. Uprostred leta prichádza princ na bielom koni
  6. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  7. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  8. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 10 791
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 8 647
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 2 857
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 544
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 202
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 101
  7. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 1 985
  8. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku? 1 512
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  2. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  3. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  4. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  5. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  6. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  7. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  8. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  1. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 622
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 14 100
  3. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 14 091
  4. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 12 200
  5. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 616
  6. Juraj Kumičák: Ako Cyril a Metod fašistom pomáhali... 6 881
  7. Dávid Polák: Denník Dezoláta 6 564
  8. Rastislav Puchala: Ficovo devínske šialenstvo 5 301
  1. Věra Tepličková: Vážený pán premiér
  2. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny!
  3. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene
  4. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii
  5. INESS: Aké je (ne)produktívne zdravotníctvo?
  6. Marcel Rebro: Prezident v maskáčoch: Pellegrini sa ide hrať na vojačika, zatiaľ čo krajina horí
  7. Marcel Rebro: Fico medzi čajom a oknom: Moskva nerada, keď sa kamoši pretvarujú
  8. Věra Tepličková: Krutá rana pre opozíciu: Minister Takáč opäť nakupoval potraviny
SkryťZatvoriť reklamu