SME

Trestanci dostali skutočný trest

Talianski režiséri Tavianiovci nacvičili Shakespeara s mimoriadne ťažkými zločincami.

Cézar musí zomrieť: Väzni Shakespeara nehrali, ale prežívali.Cézar musí zomrieť: Väzni Shakespeara nehrali, ale prežívali. (Zdroj: ASFK)

Neorealizmus je úchvatný spôsob, ako meniť svet. Vo filme Cézar musí zomrieť hrajú väzni, ktorí sa vďaka nacvičovaniu Shakespearovej hry začali na seba pozerať inak.

Cesare deve morire (Cézar musí zomrieť) bratov Tavianiovcov je 76-minútová dráma o naštudovaní Shakespeara vo väzení.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tavianiovci strávili pri práci s väzňami šesť mesiacov. Postupmi typickými skôr pre hraný film zachytávajú celý proces od výberu hercov, prvých skúšok, stotožňovania sa hercov s postavami až po premiéru v rímskej väznici s mimoriadnou ostrahou Rebibbia pre obzvlášť ťažkých zločincov.

SkryťVypnúť reklamu

Kinematografia rada a úspešne zobrazuje inscenovanie divadelných hier. Spomeňme fenomenálneho Brookovho Marata / Sada (1967), Arcandovho Ježiša z Montrealu (1989) či Branaghov Zimný príbeh (1995), alebo hoci aj slovenské Chránené územie (2010).

Bratia Tavianiovci sa rozhodli rozviesť nápad po svojom. Scenáristicko-režisérska dvojica vstúpila do hraného filmu v 60. rokoch minulého storočia hlboko ovplyvnená neorealizmom a neskrýva ľavicové postoje, sympatie k ľuďom na okraji spoločnosti.

Načítavam video...

Ich otec, brat aj syn

Salvatore Striano, ktorý hrá Bruta, sa dostal na slobodu už v roku 2006. Stal sa úspešným divadelným hercom a rola vo filme Gomorra mu priniesla popularitu aj uznanie.

Tavianiovci nenakrúcajú „na prvú ostrú“, nezachytávajú spontánne náhodné scény, ale starostlivo a do detailov ich pripravujú, doslova inscenujú. Ich snímka je hraný film, no prevažne s nehercami, ktorí účinkujú v autentickom prostredí.

SkryťVypnúť reklamu

Autori využili, že ich priateľ, divadelný režisér Fabio Cavalli už roky pripravuje vo väznici Rebibbia s trestancami predstavenia a nie náhodou pre jeho nový projekt vybrali drámu o moci, zrade, arogancii a treste.

„Musíme vysloviť našu vďaku Shakespearovi,“ povedal Vittorio Taviani, keď vlani na berlínskom festivale za film preberal hlavnú cenu – Zlatého medveďa. „Vždy bol naším otcom, bratom a neskôr, keď sme zostarli, tak aj synom. Vzali sme jeho Iulia Caesara a prestavali sme ho. Usilovali sme sa zachovať ducha pôvodnej tragédie i spôsob rozprávania, ale zároveň sme ju zjednodušili a posunuli ďaleko od tradičnej javiskovej podoby.“

Sloboda ako trest

Ak ich film niečo zachytáva na spôsob dokumentu, tak rôzne fázy pôsobenia Shakespearovej drámy na trestancov – od prvotného zoznamovania sa cez jej postupné chápanie, osvojenie a prežívanie.

SkryťVypnúť reklamu

Neherec nehrá, ale prežíva. Nestáva sa postavou, ale navlieka ju postupne na seba, na svoj vzhľad, svoj charakter, svoj vkus ako druhú kožu, pri čom sa mení nielen rola, ale i ten, kto ju stvárňuje.

A práve tento fascinujúci proces dokázali Tavianiovci zachytiť s dojímavou otvorenosťou a bezprostrednosťou.

Shakespearova dráma postupne ožíva, herci začínajú inak vidieť nielen text, ale najmä sami seba. Pretože dráma je prepracovaná a herci ju hrajú svojím jazykom – najrôznejšími talianskymi dialektmi – hra sa začína prelínať s ich životom, takže niekedy nedokážeme odlíšiť jedno od druhého.

Zábery z predstavenia sú farebné, všetky ostatné čiernobiele. Obzvlášť silne pôsobia scény zo skúšok priamo v priestoroch väznice.

Mäkkou kresbou, nepriamym svetlom, sústredením sa na tváre, charaktery i sociálny status previnilcov akoby nás Tavianiovci presviedčali, že neorealizmus nie je nudná kapitola z dejín kinematografie, ale živý, životaschopný a úchvatný spôsob, ako stvárňovať a zároveň meniť svet.

SkryťVypnúť reklamu

Alebo, ako hovorí jeden z účinkujúcich väzňov: „Až keď som spoznal umenie, premenila sa moja cela na skutočné väzenie.“

Recenzia / film

CÉZAR MUSÍ ZOMRIEŤ

Cesare deve morire, Taliansko 2012, 76 minút
Scenár a réžia: Paolo Taviani, Vittorio Taviani
Účinkujú: Cosimo Rega, Salvatore Striano, Giovanni Arcuri, Antonio Frasca a ďalší
Premiéra v SR: 24. januára

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  2. Plaťte, šetrite, investujte moderne – prehľadne a na pár ťuknutí
  3. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  4. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  5. IAD Investičný Realitný Fond: Kooperativa mieri do Twin City C
  6. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke
  7. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  8. Čo bude toto leto in?
  1. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  2. Plaťte, šetrite, investujte moderne – prehľadne a na pár ťuknutí
  3. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  4. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  5. LESY SR hostili prestížne udeľovanie cien CIC
  6. IAD Investičný Realitný Fond: Kooperativa mieri do Twin City C
  7. Dá sa na Slovensku zbohatnúť poctivo?
  8. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke
  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 8 540
  2. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 8 161
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 958
  4. Dá sa na Slovensku zbohatnúť poctivo? 3 527
  5. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 3 036
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 952
  7. Čo bude toto leto in? 2 779
  8. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke 2 665
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 771
  2. Otilia Horrocks: Keď sa p. redaktorka Benedikovičová opýtala premiéra Roberta Fica na PPA haciendy... /plus video/ 6 931
  3. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 6 842
  4. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 229
  5. Martin Ondráš: Podivné penzióny vs rozkrádanie eurofondov - skutočná pravda 5 080
  6. Viktor Pamula: Odkaz premiera jeho voličom i nám všetkým. 4 861
  7. Tomáš Mikloško: Toxické peklo: Ako rozpoznať narcistu a jeho obeť 4 626
  8. Eva Gallova: Dopadnú Ukrajinci tak ako za starých čias dopadli Indiáni? 4 449
  1. Věra Tepličková: Bujak Marián alebo Odkaz ženám, čo obľubujú bitkárov
  2. Věra Tepličková: Temné progresívne sily ovládli Brusel
  3. Marcel Rebro: Bude na ochranu premiéra Fica prijatý "LEX ALKOHOL"?
  4. INESS: Cena zamestnanca verzus OECD: ktoré je správne?
  5. Radko Mačuha: Teleráno na ministerstve kultúry?
  6. Roman Kebísek: Pilárik: Harpha Davidica, 1651, slovenský literárny barok
  7. Marcel Rebro: Na Slovensku s jeho pomocou lovia medvede, v Ukrajine Rusov
  8. Marian Nanias: Jadrové zbrane – versus - Umelá Inteligencia.
SkryťZatvoriť reklamu