SME

Trestanci dostali skutočný trest

Talianski režiséri Tavianiovci nacvičili Shakespeara s mimoriadne ťažkými zločincami.

Cézar musí zomrieť: Väzni Shakespeara nehrali, ale prežívali.Cézar musí zomrieť: Väzni Shakespeara nehrali, ale prežívali. (Zdroj: ASFK)

Neorealizmus je úchvatný spôsob, ako meniť svet. Vo filme Cézar musí zomrieť hrajú väzni, ktorí sa vďaka nacvičovaniu Shakespearovej hry začali na seba pozerať inak.

Cesare deve morire (Cézar musí zomrieť) bratov Tavianiovcov je 76-minútová dráma o naštudovaní Shakespeara vo väzení.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tavianiovci strávili pri práci s väzňami šesť mesiacov. Postupmi typickými skôr pre hraný film zachytávajú celý proces od výberu hercov, prvých skúšok, stotožňovania sa hercov s postavami až po premiéru v rímskej väznici s mimoriadnou ostrahou Rebibbia pre obzvlášť ťažkých zločincov.

SkryťVypnúť reklamu

Kinematografia rada a úspešne zobrazuje inscenovanie divadelných hier. Spomeňme fenomenálneho Brookovho Marata / Sada (1967), Arcandovho Ježiša z Montrealu (1989) či Branaghov Zimný príbeh (1995), alebo hoci aj slovenské Chránené územie (2010).

Bratia Tavianiovci sa rozhodli rozviesť nápad po svojom. Scenáristicko-režisérska dvojica vstúpila do hraného filmu v 60. rokoch minulého storočia hlboko ovplyvnená neorealizmom a neskrýva ľavicové postoje, sympatie k ľuďom na okraji spoločnosti.

Načítavam video...

Ich otec, brat aj syn

Salvatore Striano, ktorý hrá Bruta, sa dostal na slobodu už v roku 2006. Stal sa úspešným divadelným hercom a rola vo filme Gomorra mu priniesla popularitu aj uznanie.

Tavianiovci nenakrúcajú „na prvú ostrú“, nezachytávajú spontánne náhodné scény, ale starostlivo a do detailov ich pripravujú, doslova inscenujú. Ich snímka je hraný film, no prevažne s nehercami, ktorí účinkujú v autentickom prostredí.

SkryťVypnúť reklamu

Autori využili, že ich priateľ, divadelný režisér Fabio Cavalli už roky pripravuje vo väznici Rebibbia s trestancami predstavenia a nie náhodou pre jeho nový projekt vybrali drámu o moci, zrade, arogancii a treste.

„Musíme vysloviť našu vďaku Shakespearovi,“ povedal Vittorio Taviani, keď vlani na berlínskom festivale za film preberal hlavnú cenu – Zlatého medveďa. „Vždy bol naším otcom, bratom a neskôr, keď sme zostarli, tak aj synom. Vzali sme jeho Iulia Caesara a prestavali sme ho. Usilovali sme sa zachovať ducha pôvodnej tragédie i spôsob rozprávania, ale zároveň sme ju zjednodušili a posunuli ďaleko od tradičnej javiskovej podoby.“

Sloboda ako trest

Ak ich film niečo zachytáva na spôsob dokumentu, tak rôzne fázy pôsobenia Shakespearovej drámy na trestancov – od prvotného zoznamovania sa cez jej postupné chápanie, osvojenie a prežívanie.

SkryťVypnúť reklamu

Neherec nehrá, ale prežíva. Nestáva sa postavou, ale navlieka ju postupne na seba, na svoj vzhľad, svoj charakter, svoj vkus ako druhú kožu, pri čom sa mení nielen rola, ale i ten, kto ju stvárňuje.

A práve tento fascinujúci proces dokázali Tavianiovci zachytiť s dojímavou otvorenosťou a bezprostrednosťou.

Shakespearova dráma postupne ožíva, herci začínajú inak vidieť nielen text, ale najmä sami seba. Pretože dráma je prepracovaná a herci ju hrajú svojím jazykom – najrôznejšími talianskymi dialektmi – hra sa začína prelínať s ich životom, takže niekedy nedokážeme odlíšiť jedno od druhého.

Zábery z predstavenia sú farebné, všetky ostatné čiernobiele. Obzvlášť silne pôsobia scény zo skúšok priamo v priestoroch väznice.

Mäkkou kresbou, nepriamym svetlom, sústredením sa na tváre, charaktery i sociálny status previnilcov akoby nás Tavianiovci presviedčali, že neorealizmus nie je nudná kapitola z dejín kinematografie, ale živý, životaschopný a úchvatný spôsob, ako stvárňovať a zároveň meniť svet.

SkryťVypnúť reklamu

Alebo, ako hovorí jeden z účinkujúcich väzňov: „Až keď som spoznal umenie, premenila sa moja cela na skutočné väzenie.“

Recenzia / film

CÉZAR MUSÍ ZOMRIEŤ

Cesare deve morire, Taliansko 2012, 76 minút
Scenár a réžia: Paolo Taviani, Vittorio Taviani
Účinkujú: Cosimo Rega, Salvatore Striano, Giovanni Arcuri, Antonio Frasca a ďalší
Premiéra v SR: 24. januára

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok na odľahlom severe
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  4. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  5. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  6. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  7. Keď sa z brigády stane kariéra
  8. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  4. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  5. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  6. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  7. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  8. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  1. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 9 330
  2. Keď sa z brigády stane kariéra 4 683
  3. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 4 027
  4. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 337
  5. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 1 495
  6. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 1 421
  7. Fanúšikov dostanú na zápas 5 minút pred výkopom 1 413
  8. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 1 402
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Samuel Ivančák: Ako je to medzi nebom a zemou? Bratislavské publikum zažilo premiéru novej piesne Petra Lipu
  2. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  3. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  4. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  5. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  6. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  7. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  8. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  1. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 17 502
  2. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 16 268
  3. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 14 142
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 13 468
  5. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 12 035
  6. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 8 835
  7. Marian Faktor: Pravda o tom, kto zderie pracujúcich a kde naozaj skončia ich zdravotné odvody 6 123
  8. Martin Ondráš: Zákon čo legalizuje podvod? Alebo ako Slovensko stratí kontrolu nad pôdou 6 037
  1. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  2. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  3. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  4. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
  5. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
  6. Dušan Koniar: Predčasniatka, kávičkári ako ja (Kávička na malíčka 2025)
  7. Marian Nanias: Dopláca Slovensko na členstvo v EÚ, alebo získava?
  8. Věra Tepličková: Viac šťastia ako rozumu
SkryťZatvoriť reklamu