SME

Zabudnite na Freddieho Mercuryho

V predstavení Queen spojili Mário Radačovský a Laco Lučenič tanečné divadlo so živou hudbou. Zaujímavý nápad im nevyšiel najlepšie.

Počas predstavenia je na pódiu s tanečníkmi Laco Lučenič, ktorý sa rôzne pohráva s hudbou Queen.Počas predstavenia je na pódiu s tanečníkmi Laco Lučenič, ktorý sa rôzne pohráva s hudbou Queen. (Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Bratislavská Nová scéna ponúka novinku postavenú na niekoľkých známych menách. Svetových aj domácich.

Nastúpiť v divadle „artovejšiu“ cestu je postup hodný pozornosti. Vyhlásenie riaditeľa bratislavskej Novej scény však ešte nič nehovorí o kvalite a úspechu inscenácií.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na svet tak prišlo tanečné divadlo Queen. Tím okolo choreografa Mária Radačovského sa nechal inšpirovať hudbou slávnej britskej kapely a jej charizmatickým lídrom Freddiem Mercurym.

Divadelný titul s takýmto názvom vyznieva takpovediac populisticky – zákerná myšlienka, že sa ktosi priživuje na svetoznámej značke a rockovú ikonu akurát tak zosmiešni, jednoducho visí vo vzduchu.

SkryťVypnúť reklamu

Na druhej strane – divák je úprimne zvedavý a rád sa zvezie na vlne známych skladieb. Nepôjde to však ľahko.

Drámu si domyslite sami

Scéna je prázdna, premietanie na zadnú projekciu sľubuje ďalší rozmer. Najprv prichádza krátke tanečné intro malej žienky z garderóby v kostýme anglickej kráľovnej.

Vzápätí nás za mixážnym pultom víta Laco Lučenič. Osobne. Pokúša sa vyhnať z javiska ženský element, no ako neskôr vysvitne, bude to ťažké, až nemožné. Okrem toho, že hrá sám seba – teda dídžeja, hudobníka a producenta, má za úlohu aj viesť konkurz tanečníkov, ktorí prišli zabojovať o rolu Freddieho v tanečnej podobe k skladbe Bohemian Rhapsody.

V prvej časti sa mu predstavujú tanečníci, medzi ktorých sa nenápadne prepletú aj tanečníčky. Freddieho tanečnú postavu mal pôvodne získať iba jeden človek, no stáva sa materiálom pre tanečný kolektív, pre spoločnú choreografiu.

SkryťVypnúť reklamu

Ak by niekto čakal extravagantnú šou typu Freddieho pohybových exhibícií na živých koncertoch, nedočká sa. Ak by sa chcel nechať nerušene unášať známou obľúbenou hudbou, tiež môže zostať prekvapený. Ak je zvedavý na Freddieho dvojníka, je úplne mimo. A ak očakáva prvoplánovú drámu, bude si ju musieť domyslieť.

Sám neviditeľný režisér (súčasť príbehu), publikum ešte zmätie výrokom: nezaváňa to tu trochu intelektuálčinou?

Libretom muzikálu sa stáva príbeh o vzniku tanečného predstavenia, čo je sympatický prístup. Tvorcovia majú na zreteli, že treba byť voči materiálu pokorný.

S použitím Freddieho hudby narábajú opatrne. Výber skladieb neradia chronologicky, kľúčom je skôr ich potenciál pre tanečný výraz. Fanúšikov kapely môže rozladiť, že vlastne nejde o poctu veľkému spevákovi.

SkryťVypnúť reklamu

Na druhej strane, tvorcovia neváhajú použiť skladbu Mother Love - Freddieho labutiu pieseň, ktorú nahral ako úplne poslednú v štúdiu. Práve tá je napokon zdrojom najemotívnejších momentov v druhej časti predstavenia, keď sa príbeh preklápa a konkurz sa mení na výpravnú generálku.

Namiesto režiséra muzika

Skladby kapely Queen sú v rukách Laca Lučeniča, ktorý ich mixuje v prospech príbehu i tanečnej logiky, miestami však akoby príliš zasahoval do kompaktnosti hudobného výrazu. Živé gitarové vstupy sú o. k., prekvapením je, že celé predstavenie sa končí krátkym „sóličkom“.

Práve tento moment upozorňuje, že Lučeničova postava (ako jediná) tu má činoherný rozmer. Nie je to len Lučenič na prvú. To, ako ju zvládol herecky, je jedna vec (zvíťazil obyčajný civilný prístup), horšie je, že postave nebola venovaná režijná pozornosť.

SkryťVypnúť reklamu

Celkovo možno povedať, že to, čo tejto inscenácii chýbalo, bola poriadna réžia. Aj keď tu programovo išlo o tanečnú zložku, ktorá bola naozaj prepracovaná a zvládnutá, inscenácia pôsobila nedorobene, akoby jej dobré uchopenie vypadlo tvorcom z rúk.

Je to škoda, riešenia by sa určite našli. Uvažovať o tejto hre s rozpačitosťou však nebráni uznať, že bola dramaturgicky poctivo stavaná a choreografia i tanečné výkony si naozaj právom pýtajú pozornosť.

Queen

Choreografia: Mário Radačovský

Výber hudby, DJing, multimediálny koncept: Laco Lučenič

Libreto: Peter Pavlac

Dramaturgia: Miroslava Kovářová

Scéna: Marek Hollý

Kostýmy: Katarína Holková

Účinkujú členovia tanečného súboru divadla Nová scéna

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  3. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  4. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  5. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  6. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  3. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  4. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  5. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  6. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  7. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  8. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 46 250
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 11 953
  3. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 7 659
  4. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 884
  5. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 5 124
  6. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 4 580
  7. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 4 016
  8. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 590
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 61 766
  2. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 083
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 18 833
  4. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 16 147
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 13 358
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 011
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 863
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 428
  1. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  2. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  3. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  4. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
  6. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  7. Radko Mačuha: Ideme ďalej.
  8. Tupou Ceruzou: Hrádza proti progresivizmu
SkryťZatvoriť reklamu