Ešte v roku 1988 sa zrodil v spolupráci brnianskych súborov Divadla na provázku a HaDivadla „scénický časopis“ Rozrazil číslo 1/88 O demokracii. Hneď v prvom predstavení inscenovali krátku hru-esej Václava Havla – samozrejme, nie pod jeho menom – o vzniku Československa v roku 1918 Zajtra to spustíme. Nasledovali ďalšie projekty: Rozrazil 2/89 (Občanské fórum), Rozrazil 3/99 (K súčasnosti) a Rozrazil 4/06 (O Brne).
Tento rok pokračoval spoločný projekt už piatym „scénickým časopisom“ Rozrazil: O našej terajšej kríze. Štvorhodinové predstavenie v réžii Morávka, Amslera, Rychlíka, Petrželkovej a ďalších sa odohrávalo simultánne v deviatich priestoroch Divadla Husa na provázku od suterénu až po podkrovie, od vstupnej haly po sklad kulís, od krčmy po schodište, od pivničnej scény po veľkú sálu.
S pachuťou výsledku prezidentských volieb
Hralo sa tri večery za sebou počas a tesne po prezidentských voľbách. Pre súbor i väčšinu jeho divákov – masívne podporujúcich Schwarzenberga – trpká pilulka.
Diváci putovali vo viacerých skupinách všetkými priestormi a napokon sa zhromaždili v hlavnej sále. Zažili pestré fragmenty českých a československých dejín – od Libušinho proroctva po súčasnú krízu, od politických sporov po sociálnu biedu, od Havla po Zemana, od bezdomovcov po výpalníkov, od lúzrov po developerov.
Paradoxné bolo, že jednotlivé epizódy, ktoré spektakulárnym spôsobom zobrazovali konkrétne historické udalosti – či už z ďalekej, alebo blízkej minulosti i súčasnosti – boli skôr efektné než úderné. A to, čo vzniklo v komorných či priam zastrčených priestoroch a sústredilo sa na jednu tému a nie na „veľké a pestré plátno“, malo najväčšiu razanciu.
Analýza strát a nálezov
Taký bol výstup dvoch naštvaných upratovačiek, ktoré mali v zabordelovanej pivnici urobiť poriadok - čo bolo prakticky nemožné - a tak len bohapusto nadávali a neporiadok ešte väčšmi rozhádzali. Zrazu sa z krátkej scénky stala najvýraznejšia metafora súčasnosti.
A v inom pivničnom priestore – na scéne Divadla u stolu – sme si posadali okolo jediného stola a herec a režisér František Derfler nám s jasným občianskym postojom v sústredenej intimite prečítal úryvok textu psychológa Milana Nakonečného Straty a nálezy, ktorý presne analyzuje súčasnú morálnu krízu spoločnosti.
Ako sa zdá aj z tohto posledného Rozrazilu, Česi to nebudú mať so svojím novým prezidentom ľahké, ale ani on to nebude mať ľahké minimálne s polovicou Čechov.
Břetislav Rychlík, jeden z tvorcov Rozrazilu, poznamenal: „Každá silná, autentická divadelná výpoveď musí byť ukotvená v tom, čo sa v spoločnosti deje. Aj keď to bude intímna výpoveď. Ako vraví fotograf Josef Koudelka: Umelec má byť trvalo zdravo nasratý. To je celkom dobrý motív.“