V šesťdesiatych rokoch pomáhala rocková hudba zastaviť vojnu vo Vietname. V nasledujúcom desaťročí sa československí boľševici obávali vlasatých hudobníkov, ktorí sa rozhodli žiť svoje životy po svojom, nezávisle od režimu. Na základe vykonštruovaného procesu s The Plastic People Of Universe vznikla Charta 77. V nasledujúcom desaťročí zásluhou Boba Geldofa a jeho Live Aid muzikanti vyzbierali milióny dolárov pre hladujúcu Afriku.
Podvratnosť je jednou z výsad populárnej hudby. V roku 1989 si americká folková speváčka Joan Baezová pozvala mimo dramaturgického plánu na bratislavské pódium polozakázaného slovenského pesničkára Ivana Hoffmana. Počas druhej skladby mu zhrození komunistickí funkcionári vypli prúd.
Na Slovensku roku 2002 hudobné skupiny v troch nezávislých kampaniach presviedčajú ľudí, aby šli voliť. Koncerty - v pondelok a utorok - na bratislavskom Hlavnom námestí boli vyvrcholením nezávislých kampaní. Trochu zvláštne na tom bolo, že zatiaľ čo rock bol vždy v opozícii a vždy proti establishmentu, slovenskí hudobníci na bratislavskom námestí vyzerali, ako keby hrali, hlavne v utorok, na veľkej predvolebnej šou.
Z pódií, ktoré hostili neškodných predstaviteľov klasického popu (IMT Smile, Lucia Šoralová, Peter Lipa), alebo modernejších a súčasnejších interpretov (Para, Jana Kirschnerová) - sa ozývali slogany o dôležitosti každého volebného hlasu. Iba skupina Hex povedala, že pôjdeme voliť znovu tých istých trulov. Inak nepadlo ani slovo o tom, že to bude s rozhodovaním ťažšie ako pred štyrmi rokmi. Že sa budeme musieť (vedome) rozhodnúť pre menšie zlo? Alebo sa strachovať, že náš volebný lístok znovu prepadne? Ako keby u nás stále platilo socialistické pravidlo, že hudobníci majú len hrať kvalitný, ale neškodný slovenský pop.