Viac chuti na debatu než na jedlo

Činohra SND uviedla Brechtovu Malomeštiakovu svadbu v réžii Diega de Breu.

Anna Javorková (zľava), Richard Stanke, Gabriela Dzúriková, Ivan Vojtek a Petra Vajdová v Malomeštiakovej svadbe.(Zdroj: MARTIN GEIŠBERG)

Slovinský režisér ponúkol inscenáciu plnú emócií, ktorú treba vidieť.

Konečne! Národné divadlo má inscenáciu, z ktorej môže časť divákov s pohoršením odísť, ako sa to už na predpremiére aj stalo. Niežeby doteraz naša prvá scéna nemala hry s otvoreným slovníkom, ale v tomto prípade nejde ani tak o slová. Práca s jedlom, slinami a symbolicky aj s inými telesnými tekutinami je súčasťou štýlu slovinského režiséra Diega de Breu. Po tejto inscenácii budete mať viac chuti na diskusiu ako na jedlo. Nie je to však šľahačková komédia, každá rozliata kvapka vína má svoj scénicky význam. Mladým ľuďom budú drsnejšie výrazové prostriedky zvolené na demystifikáciu najzákladnejšieho životného rituálu asi bližšie.

Predchádzajúca inscenácia Coriolana toho istého režiséra bola podobne silná, ale ak naznačíme, že akýsi rímsky vodca mal incestný pomer s mamou, nevyvoláme až také emócie, ako keď si môžeme pomyslieť, že ten dobrácky staršina (zaujímavo štylizovaný Dušan Jamrich) na svadbe možno nemal k svojej dcére len otcovský vzťah.

Dôležití sú herci a gestá

Hrá sa s grimasami, ktoré vedome aj nevedome nasadzujeme pri spoločenských kontaktoch. My súčasníci dnes a tu. Najnovšiu inscenáciu činohry totiž nevnímam ako pokus o satiru z medzivojnového Nemecka, hoci inscenácia jedným gestom pripomenula, že totalitný tlak na formálne rodinné hodnoty vyústil až do nacizmu.

Vynikajúce kostýmy Martina Kotúčka síce spoločnosť za stolom vracajú do dvadsiatych rokov, keď napísal Brecht svoju svadobnú jednoaktovku, no už to, že sa k téme vrátil v päťdesiatych rokoch, naznačuje, že sa zmenou spoločenských zriadení až tak veľa nezmení.

Scéna, ktorú si opäť navrhol režisér sám, sa nesnaží o originalitu. Pred sebou jeden dlhý stôl ako pri väčšine inscenácii tohto textu. Na veľkej scéne je to však pomerne odvážne rozhodnutie. Režisér nepodľahol pokušenie niečím zapratať prázdno, ak už musíme vyberať niečo zo skrinky, dopraje nám režisér len ten najmenší nočný stolík, aký sa dá kúpiť. Dôležití sú herci a drobné, presne zakódované gestá. Brea dobre cíti javiskový pohyb, tanečné scény majú geniálnu štylizáciu. So štýlom inscenácie ladí aj vynikajúca hudba Vladimíra Šarišského vrátane účelne využitých javiskových zvukov.

Obsadenie Richarda Stankeho do postavy mladoženáča je rozhodnutím samo osebe. Je presvedčivý ako zakríknutý synáčik svojej matky (skvelá Anna Javorková), ale aj ako pragmatický až surový manžel. Jeho vzťah k domácim prácam bol však možno až priveľmi kŕčovito zobrazený. Petra Vajdová urobila z nevesty veľkú tragikomickú postavu, ktorá navonok nechápe podtexty lascívnych pesničiek, no v skutočnosti si o spoločnosti a manželstve nerobí ilúzie. Scéna, v ktorej sa prítomní páni prichádzajú po jednom pohoršovať nad jej predčasným tehotenstvom či obraz manželského sexu patria k najsilnejším.

Lepšie víno by neponúkli

Výrazné figúrky manželského páru vytvorila vtipná Gabriela Dzuríková a až dojímavo hrajúci Ivan Vojtek. Vizuálne pôsobivá Judit Bárdos nasadila priveľký afekt, Peter Brajerčík dokázal byť prirodzený aj v neľahkých scénach. Najuvoľnenejší je ženíchov priateľ, ktorý si užíva komentovanie a flirtovanie s nevestou. Milanovi Ondríkovi táto poloha veľmi sedí.

Brechtovský svet nie je na veľkú oslavu. Na svadbu nepríde nikto zmeniť vodu na víno. Pitie je horké. A keby bolo ešte v pivnici aj lepšie víno, hosťom by ho ľutovali ponúknuť. Dobre, že odišli, povedia si mladí.

Nemajú to ľahké, môžu si vybrať akurát tak medzi masívnou posteľou, na ktorej už zomrel strýko na vodnatieľku, a vlastnoručne vyrobenou novou posteľou, ktorá sa rozpadáva, lebo sa šetrí na klincoch a podomácky vyrobené lepidlo – čítaj spojivo spoločnosti - nefunguje. Keby sa ľudia nehniezdili na stoličkách a nenazerali do cudzích skríň, možno by celé aj držalo pokope. Ibaže každý si túži sem­ tam do niečoho štuchnúť.

De Brea opäť ponúkol bratislavskému publiku krátky, emóciami nabitý kus. Treba ho vidieť, počuť od iných, aké je to zlé či dobré, nestačí.

RECENZIA / DIVADLO

Malomeštiakova svadba

Činohra SND Bratislava
Bertolt Brecht: Malomeštiakova svadba
Preklad: Martin Porubjak. Dramaturgia: Miriam Kičiňová
Kostýmy: Martin Kotúček. Hudba: Vladislav Šarišský. Scéna a réžia: Diego de Brea
Hrajú: Dušan Jamrich, Anna Javorková, Petra Vajdová, Richard Stanke a ďalší
Premiéra 9. februára

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  2. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  3. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  7. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  8. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  9. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  10. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 383
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 289
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 305
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 143
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 977
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 204
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 018
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 592
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 875
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 581

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.

ROZHOVOR

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú, riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel vysvetľuje prečo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop