Zázrakom, absolútne sme sa milovali, hovorí Dominik Tatarka o poslednej žene svojho života

Artforum vydá k storočnici Dominika Tatarku prvé oficiálne vydanie jeho autorského textu Navrávačky.

Artforum vydá k storočnici Dominika Tatarku prvé oficiálne vydanie jeho autorského textu Navrávačky.(Zdroj: MARTIN MARENČIN)

Po samizdate a exile vyšli Navrávačky aj v lete pred nežnou revolúciou '89 v oficiálnom literárnom periodiku ako vôbec prvý verejne publikovaný Tatarkov text v čase jeho dištancu. Potom nastala absurdná pauza vo vydávaní jeho diel.

„Ja viem, že zomieram, že odchádzam. Možno som iba smiešny pastier, nepochopiteľný človek. Jeden taký a taký človek, ktorý niečo chcel napísať, možno niečo aj napísal, ale z toho nezostalo nič,“ povzdychol si Dominik Tatarka v Navrávačkách, svojom poslednom diele, ktoré koncom mesiaca vydáva Artforum k autorovej nedožitej storočnici.

Existujem len pre políciu

Tá beznádej starého a chorého, zakázaného a šikanovaného spisovateľa v polovici 80. rokov, v „navrávačkovom“ čase, bola pochopiteľná. Od začiatku normalizácie (po odsúdení invázie a neskoršom podpise Charty 77), ako sám trpko hovoril, už neexistoval pre čitateľov, len pre políciu.

Našťastie, mýlil sa v citovanom výroku prinajmenšom v tom, že z jeho písania nezostalo nič - Tatarkova tvorba patrí do zlatého fondu slovenskej literatúry. Ale smutnou pravdou zároveň je, že hoci to bolo všetkým jasné, aj po páde totality zostával pre čitateľov známy čoraz viac svojím životným príbehom než knihami. Ich vydávanie bolo dlho akoby zakliate a Navrávačky neboli výnimkou.

Posledná múza

Príbeh ich vzniku sa začal v roku 1984, keď česká spisovateľka Eva Štolbová, očarená Tatarkovou knihou Písačky, vydanou v exilovom Indexe v Kolíne nad Rýnom, sa rozhodla osobne spoznať autora. Výsledkom ich rozhovorov od novembra 1985 do leta nasledujúceho roku bolo dvadsať audiokaziet, ale aj intenzívny citový vzťah. Štolbová sa stala poslednou ženou Tatarkovho života, múzou a láskou, žena, ktorá prišla s túžbou zvesiť ho z „tej šibenice z roku 1968“ ako z kríža a dotýkať sa ho tak dlho, až ožije.

„Pozrela si sa medzi svoje nožičky najprv, potom medzi svoje prsia, povedala si: páčim sa ti? Pravdaže sa mi nielen páčiš, ale objím ma, objím ma. No a ty si ma objala. A zázrakom, neočakávane, absolútne sme sa milovali. Pohľadom sme sa milovali, pocitom, filozofickým názorom,“ hovorí dojatý spisovateľ.

Dôvernosť a z nej vyplývajúca otvorenosť v kombinácii s majstrovským jazykom umožnila strhujúcim spôsobom predstaviť Tatarku prostredníctvom spomienok na matku, detstvo, študentské roky, vzťah k cirkvi, vojnu, povstanie, budovateľské časy, Pražskú jar, okupáciu a normalizáciu, redaktorskú a literárnu činnosť.

Obálka knihy Navrávačky (s fotografiou Tatarkových rúk od Viktora Stoilova), ktorú Artforum vydá 28. februára.

Z dialógov sa stal monológ

Všetkých dvadsať kaziet po prepísaní putovalo k emigrantovi Vilémovi Prečanovi, ktorý v Nemeckej spolkovej republike založil a viedol Československé dokumentačné stredisko nezávislej literatúry. Prepísaný text odovzdala Štolbová Ludvíkovi Vaculíkovi, ktorému dal Tatarka voľnú ruku, ako s ním naloží.

Podľa literárneho vedca Petra Zajaca sa prípravy vydania textu ujali Martin M. Šimečka a Ján Langoš, ktorí so Štolbovej súhlasom vypustili jej otázky a repliky, viaceré pasáže úplne vyradili a výrazne zmenili celú kompozíciu teraz už monologického textu. Dvadsať exemplárov potom Tatarka autorizoval.

Navrávačky veľmi rýchlo vyšli vo viacerých vydaniach, v bratislavskom samizdatovom Fragmente, vo Vaculíkovej edícii Petlice a v roku 1988 v už spomínanom exilovom Indexe. Výnimočnou udalosťou, predznamenávajúcou rútiaci sa režim v Československu, bolo uverejnenie prvej časti Navrávačiek v oficiálnom periodiku Slovenské pohľady v lete 1989, čo bol vôbec prvý verejne publikovaný Tatarkov text ešte v čase jeho trvajúceho dištancu. Druhá časť knihy potom vyšla v tom istom mesačníku už v nových pomeroch v marci 1990.

„Naše vydanie Navrávačiek sa opiera práve o verziu v Slovenských pohľadoch,“ hovorí šéf Artfora Vladimír Michal. „Pravda, všetky predchádzajúce samizdatové a exilové vydania sa líšili len nepatrne, drobnými detailmi gramatického rázu.“

Hľadá sa rukopis knihy Sám proti noci

Formát aj vizuál knihy nadväzuje na trojicu Tatarkových diel Prútené kreslá, Démon súhlasu a Panna zázračnica, ktoré vyšli v Artfore v roku 2009 a znamenali prelom v splácaní dlhu voči vydávaniu diel najvýznamnejšieho slovenského disidentského spisovateľa.

Na knižnom trhu sa však v roku 2000 objavila kniha z Literárneho informačného centra nazvaná Navrávačky s Dominikom Tatarkom. Ide o nový prepis pôvodných nahrávok, ktorý je dialogickým záznamom rozhovorov, kým terajšie vydanie v Artfore predstavuje autorský text Dominika Tatarku. Ako uvádza Peter Zajac, tento fakt ani jeden z oboch textov nediskredituje, len poukazuje na ich rozdielne autorstvo, textovú podobu a funkciu.

Artforum, ktoré chce Navrávačky oficiálne uviesť 28. februára, má ambíciu vydať aj ďalšiu Tatarkovu knihu Sám proti noci.

„Zmluva s majiteľmi autorských práv je podpísaná, chýba nám však originál. Pátrame a uvidíme, za pokus to rozhodne stojí,“ hovorí Vladimír Michal.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  2. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  3. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  4. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  7. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  8. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  9. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  10. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 795
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 583
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 211
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 386
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 913
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 484
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 458
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 103
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 611
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 2 957

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Miliardy ľudí čoskoro zažijú nevídanú klímu

Klimatická zmena prebieha nad zemou rýchlejšie ako nad oceánmi. Takmer polovica dnes žijúcich ľudí zažije podnebie aké nepoznáme

DOMOV

Sudca Hrubala: Neviem, či bol Procházka politická objednávka. Vyzerá to tak

Združenie Za otvorenú justíciu sa zrejme zmení na think-tank.

DOMOV

Kaliňák nechal schátrať ubytovňu pre policajtov. Teraz sa jej chce zbaviť

Ministerstvo zaplatilo 175-tisíc za projekt, ktorý skončil v koši.

KULTÚRA

Nie je to dosť dobré. Slovenským filmárom chýba niekto, kto by im to povedal

Režisér György Kristóf oslávil úspech v Cannes v policajnej cele.

Neprehliadnite tiež

Nie je to dosť dobré. Slovenským filmárom chýba niekto, kto by im to povedal

Režisér György Kristóf oslávil úspech v Cannes v policajnej cele.

RECENZIA

Podivné príbehy, strašné udalosti a Instagram 19. storočia. Aký bol seriál 1890?

Historická detektívka s Jánom Koleníkom sa pokúsila priniesť na obrazovky niečo iné.

AKTUALIZOVANÉ

Na premiéru chcel prísť s opicou. Švédsky režisér získal Zlatú palmu v Cannes

Ruben Östlund vyhral s komédiou o riaditeľovi múzea.

V Nemecku zabíjali neonacisti, polícia z toho škandál neurobila

Herečka Diana Kruger reaguje na limity práva v boji proti terorizmu