Americká akadémia mala tento rok šťastie. Do hlavnej kategórie mohla nominovať filmy, ktoré mali úspech u kritikov aj divákov.
Vlani bolo celkom pochopiteľné, že víťazom Oscarov bol film The Artist. Francúzi ho nakrútili duchaplne, odvážne a originálne, a navyše ním aj vyznali lásku Hollywoodu. Najmä starým časom, keď ľudia film milovali, hoci bol ešte nemý a čiernobiely.
Členovia americkej akadémie sa však počas hlasovania nesprávajú vždy romanticky, respektíve, nemajú to dovolené. Ich The Artist očaril, ale stále zostalo veľa takých, čo sa ho báli. V severoamerických kinách zaň diváci zaplatili dokopy štyridsaťpäť miliónov dolárov, čo vôbec nie je zlé. Ak však akadémia chce, aby sa na televízny prenos z odovzdávania Oscarov pozeralo čo najviac divákov, najprv musí nominovať filmy, ktoré zarobili ešte viac.
Tento rok sa jej to evidentne podarilo.
Dospelí to nezachránia
Dobré časy boli napríklad pred pätnástimi rokmi. Mimoriadne populárny Titanic bol nominovaný v štrnástich kategóriách a na to, ako dopadne, bolo potom zvedavých päťdesiatpäť miliónov divákov. Potom však sledovanosť Oscarov začala klesať, akadémiu kritizovali za to, že zo súťaže urobila vážnu šou pre dospelých. Tínedžeri ju nemali prečo pozerať, lebo žiadny svoj obľúbený film, herca ani herečku tam nevideli.
Preto v roku 2010 nastala zmena, akadémia rozšírila hlavnú kategóriu a môže do nej nominovať od päť do desať filmov, ak dostanú určité percento hlasov. Tak majú naraz šancu alternatívnejšie aj populárnejšie filmy.
Napríklad minulý rok sa na vyhlásenie víťaza pozeralo 39 miliónov divákov. Nie je to síce číslo z čias Titanicu, predpokladá sa však, že tentoraz bude vyšie. Nádejné výpočty podporujú údaje z kín. Keď sa spočítajú svetové tržby všetkých deviatich kandidátov, vyjde vysoké číslo – dve miliardy dolárov. Vlani bolo menšie – len 1,2 miliardy.
Najúspešnejší bol film Anga Leeho Pí a jeho život, vo svete zarobil 600 miliónov. Django, Lincoln, Terapia láskou, Argo aj Bedári prešli len v severoamerických kinách cez stovku.
Tentoraz prešla aj politika
A neboli to zrovna tie najromantickejšie filmy. Tarantino a Spielberg rozprávali o otroctve a porušovaní ľudských práv, Argo a Tridsať minút po polnoci sú filmy o politike, sile spravodajských služieb a postavení USA vo svete. Pí a jeho život je úvahou o súboji viery a rozumu, a ešte aj romantická komédia Terapia láskou má hrdinov, ktorým komplikujú život psychické problémy.
Je to do istej miery aj šťastná náhoda, že tento rok boli v oscarovej súťaži filmy, ktoré sa väčšinou páčili aj kritikom, aj divákom. Štúdiám sa už isto vrátili peniaze, ktoré vložili do kampane (agentúra Reuters píše, že v prípade Arga aj Lincolna to bolo sedem a pol milióna dolárov), keď sa ešte dalo ovplyvniť hlasovanie akadémie.
Netreba pritom zabudnúť, že Oscary sú ceny, ktoré patria k sláve a sile filmového priemyslu, a preto ich dostávajú najmä filmy z hlavného prúdu. Tie, ktoré vznikajú s autorskejšími ambíciami a riskujú, môže akadémia odignorovať, ale zase dostávajú ceny na festivaloch.
Občas sa stane, že sa tieto dva svety pretnú, ako v prípade The Artist. Na festivale v Cannes bol ohromným prekvapením a o pár mesiacov už mal samozrejmého Oscara.
Príležitosť vidieť víťaza sme dostali
Oscarové šance filmu treba radšej dopredu vytušiť. Potom už v kinách nemusí byť.
„Oscar je silnou značkou s dlhoročnou tradíciou, pre divákov je zárukou kvality. Účinkuje podobne ako známe meno režiséra alebo hereckej hviezdy, čo nám pomáha pri programovaní filmov a ich medializácii,“ hovorí Dagmar Krepopová z distribučnej spoločnosti Magic Box.
V poslednom čase sa čakanie na oscarové filmy skrátilo a tento rok boli šance 8:1, že víťaza sme už v kinách mali. Z deviatich filmov nominovaných v hlavnej kategórii sa zatiaľ najviac darilo Divokému Djangovi, za päť týždňov ho videlo skoro 50tisíc ľudí. Vysokú návštevnosť mal film Pí a jeho život (27tisíc za deväť týždňov) a napriek náročnosti témy aj Láska (13tisíc za dva týždne) a Lincoln (10tisíc za štyri). Komédia Terapia láskou (na snímke) mala pätnásťtisíc divákov za jeden týždeň, ale to ani prekvapením nebolo, lebo v nej hrá Bradley Cooper, podľa časopisu People Magazine vraj najsexi muž.
Distribučné spoločnosti reagujú na výsledky Oscarov, stáva sa, že víťazný film znovu nasadia do kín. „Oplatí sa to, niektorí sa o filme dozvedia až vďaka Oscarovi,“ hovorí Adriana Kráľovičová z Magic Boxu. „V prípade, že v rovnakom čase do kín vtrhne očakávaný blockbuster, ani čerstvá výhra Oscara nezaručuje, že sa diváci na film pohrnú,“ myslí si zasa Zuzana Szabóova z Bontonfilmu.
Andrea Baisová z Forum Filmu hodnotí efekt vrátených filmov za „minimálny“ a Juraj Brocko z Itafilmu má takisto nejednoznačné skúsenosti. Hovorí: „Spravili sme to v prípade Sociálnej siete od Davida Finchera pred dvomi rokmi. Film bol už tri mesiace v kinách, v čase Oscarov sa o ňom viac písalo. Ale návštevnosť bola priemerná. Pri dnešnom pretlaku filmov je ťažko takýto film vtesnať do programu multikín.“
Zatiaľ sme v kinách nemali len jeden film z tohtoročných kandidátov, Divoké stvorenia južných krajín (na snímke vyššie) prinesie Asociácia slovenských filmových klubov v apríli. Neznáme mená zostali v kategórii cudzojazyčných filmov alebo dokumentov. Dagmar Krepopová z Magic Boxu si myslí, že by stálo za to distribuovať napríklad hudobný dokument Searching for Sugar Man.
kk