SME
Streda, 27. október, 2021 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Oscar nie je romantický, zarába

Vysokú sledovanosť z odovzdávania cien zabezpečujú také filmy, ako bol Titanic.

Pí a jeho život: Film Anga Leeho o vnútornej ceste mladého stroskotanca bol spomedzi nominovaných filmov v USA divácky najúspešnejší.Pí a jeho život: Film Anga Leeho o vnútornej ceste mladého stroskotanca bol spomedzi nominovaných filmov v USA divácky najúspešnejší. (Zdroj: BONTONFILM)

Americká akadémia mala tento rok šťastie. Do hlavnej kategórie mohla nominovať filmy, ktoré mali úspech u kritikov aj divákov.

Vlani bolo celkom pochopiteľné, že víťazom Oscarov bol film The Artist. Francúzi ho nakrútili duchaplne, odvážne a originálne, a navyše ním aj vyznali lásku Hollywoodu. Najmä starým časom, keď ľudia film milovali, hoci bol ešte nemý a čiernobiely.

Členovia americkej akadémie sa však počas hlasovania nesprávajú vždy romanticky, respektíve, nemajú to dovolené. Ich The Artist očaril, ale stále zostalo veľa takých, čo sa ho báli. V severoamerických kinách zaň diváci zaplatili dokopy štyridsaťpäť miliónov dolárov, čo vôbec nie je zlé. Ak však akadémia chce, aby sa na televízny prenos z odovzdávania Oscarov pozeralo čo najviac divákov, najprv musí nominovať filmy, ktoré zarobili ešte viac.

Tento rok sa jej to evidentne podarilo.

Dospelí to nezachránia

Dobré časy boli napríklad pred pätnástimi rokmi. Mimoriadne populárny Titanic bol nominovaný v štrnástich kategóriách a na to, ako dopadne, bolo potom zvedavých päťdesiatpäť miliónov divákov. Potom však sledovanosť Oscarov začala klesať, akadémiu kritizovali za to, že zo súťaže urobila vážnu šou pre dospelých. Tínedžeri ju nemali prečo pozerať, lebo žiadny svoj obľúbený film, herca ani herečku tam nevideli.

Preto v roku 2010 nastala zmena, akadémia rozšírila hlavnú kategóriu a môže do nej nominovať od päť do desať filmov, ak dostanú určité percento hlasov. Tak majú naraz šancu alternatívnejšie aj populárnejšie filmy.

Napríklad minulý rok sa na vyhlásenie víťaza pozeralo 39 miliónov divákov. Nie je to síce číslo z čias Titanicu, predpokladá sa však, že tentoraz bude vyšie. Nádejné výpočty podporujú údaje z kín. Keď sa spočítajú svetové tržby všetkých deviatich kandidátov, vyjde vysoké číslo – dve miliardy dolárov. Vlani bolo menšie – len 1,2 miliardy.

Najúspešnejší bol film Anga Leeho Pí a jeho život, vo svete zarobil 600 miliónov. Django, Lincoln, Terapia láskou, Argo aj Bedári prešli len v severoamerických kinách cez stovku.

Tentoraz prešla aj politika

A neboli to zrovna tie najromantickejšie filmy. Tarantino a Spielberg rozprávali o otroctve a porušovaní ľudských práv, Argo a Tridsať minút po polnoci sú filmy o politike, sile spravodajských služieb a postavení USA vo svete. Pí a jeho život je úvahou o súboji viery a rozumu, a ešte aj romantická komédia Terapia láskou má hrdinov, ktorým komplikujú život psychické problémy.

Je to do istej miery aj šťastná náhoda, že tento rok boli v oscarovej súťaži filmy, ktoré sa väčšinou páčili aj kritikom, aj divákom. Štúdiám sa už isto vrátili peniaze, ktoré vložili do kampane (agentúra Reuters píše, že v prípade Arga aj Lincolna to bolo sedem a pol milióna dolárov), keď sa ešte dalo ovplyvniť hlasovanie akadémie.

Netreba pritom zabudnúť, že Oscary sú ceny, ktoré patria k sláve a sile filmového priemyslu, a preto ich dostávajú najmä filmy z hlavného prúdu. Tie, ktoré vznikajú s autorskejšími ambíciami a riskujú, môže akadémia odignorovať, ale zase dostávajú ceny na festivaloch.

Občas sa stane, že sa tieto dva svety pretnú, ako v prípade The Artist. Na festivale v Cannes bol ohromným prekvapením a o pár mesiacov už mal samozrejmého Oscara.

Príležitosť vidieť víťaza sme dostali

Oscarové šance filmu treba radšej dopredu vytušiť. Potom už v kinách nemusí byť.

„Oscar je silnou značkou s dlhoročnou tradíciou, pre divákov je zárukou kvality. Účinkuje podobne ako známe meno režiséra alebo hereckej hviezdy, čo nám pomáha pri programovaní filmov a ich medializácii,“ hovorí Dagmar Krepopová z distribučnej spoločnosti Magic Box.

V poslednom čase sa čakanie na oscarové filmy skrátilo a tento rok boli šance 8:1, že víťaza sme už v kinách mali. Z deviatich filmov nominovaných v hlavnej kategórii sa zatiaľ najviac darilo Divokému Djangovi, za päť týždňov ho videlo skoro 50­tisíc ľudí. Vysokú návštevnosť mal film Pí a jeho život (27­tisíc za deväť týždňov) a napriek náročnosti témy aj Láska (13­tisíc za dva týždne) a Lincoln (10­tisíc za štyri). Komédia Terapia láskou (na snímke) mala pätnásťtisíc divákov za jeden týždeň, ale to ani prekvapením nebolo, lebo v nej hrá Bradley Cooper, podľa časopisu People Magazine vraj najsexi muž.

Distribučné spoločnosti reagujú na výsledky Oscarov, stáva sa, že víťazný film znovu nasadia do kín. „Oplatí sa to, niektorí sa o filme dozvedia až vďaka Oscarovi,“ hovorí Adriana Kráľovičová z Magic Boxu. „V prípade, že v rovnakom čase do kín vtrhne očakávaný blockbuster, ani čerstvá výhra Oscara nezaručuje, že sa diváci na film pohrnú,“ myslí si zasa Zuzana Szabóova z Bontonfilmu.

Andrea Baisová z Forum Filmu hodnotí efekt vrátených filmov za „minimálny“ a Juraj Brocko z Itafilmu má takisto nejednoznačné skúsenosti. Hovorí: „Spravili sme to v prípade Sociálnej siete od Davida Finchera pred dvomi rokmi. Film bol už tri mesiace v kinách, v čase Oscarov sa o ňom viac písalo. Ale návštevnosť bola priemerná. Pri dnešnom pretlaku filmov je ťažko takýto film vtesnať do programu multikín.“

Zatiaľ sme v kinách nemali len jeden film z tohtoročných kandidátov, Divoké stvorenia južných krajín (na snímke vyššie) prinesie Asociácia slovenských filmových klubov v apríli. Neznáme mená zostali v kategórii cudzojazyčných filmov alebo dokumentov. Dagmar Krepopová z Magic Boxu si myslí, že by stálo za to distribuovať napríklad hudobný dokument Searching for Sugar Man.

kk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  2. Ako by ste chceli bývať? Zapojte sa do prieskumu o bývaní
  3. Vraciame spoločnosti priazeň, ktorú nám už 30 rokov prejavuje
  4. Takto ochránite peniaze pred infláciou
  5. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  6. Adecco: Personálna agentúra má byť pre klienta partnerom
  7. Digitálne zručnosti žiakov a študentov podporí Nadácia Orange
  8. Vyťahovanie zapadnutého jazyka je mýtus
  9. Heľenine oči zahrajú hit o obchvate Prešovčanom z kamióna
  10. Peniaze začali strácať hodnotu, treba sa brániť!
  1. Digitálne zručnosti žiakov a študentov podporí Nadácia Orange
  2. Chcete dočasné tetovanie, používajte Hennu
  3. Vyťahovanie zapadnutého jazyka je mýtus
  4. Heľenine oči zahrajú hit o obchvate Prešovčanom z kamióna
  5. Spoľahlivá energia a úspora technológiami
  6. P3 stavia pri Lozorne novú halu
  7. Ako by ste chceli bývať? Zapojte sa do prieskumu o bývaní
  8. Až dve tretiny Slovákov chcú mať všetky služby v jednom balíku
  9. A čokoládového Oscara získava – táto slovenská pralinka! Mňam!
  10. Takto ochránite peniaze pred infláciou
  1. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova 9 538
  2. Chladené halušky? Od tejto firmy si ich obľúbili na Slovensku 9 398
  3. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 9 075
  4. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 6 097
  5. Najtajnejšie ponuky módnych kúskov v Európe – iba na pozvanie 5 226
  6. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania 3 697
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 219
  8. Chcete ušetriť na aute? Namiesto kúpy si ho prenajmite 2 449
  9. Nechajte kryptomeny na Fumbi 2 389
  10. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor 2 323
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Aktuality.sk získali zábery z chaty, kde sa stretával Robert Fico (vpravo hore), Miroslav Bödör (vpravo hore), advokát Marek Para (vľavo dole) a syn Tibora Gašpara (vpravo dole).

Z deviatich stretnutí v poľovníckej chate pozná verejnosť zatiaľ len pár minút.


a 1 ďalší 7 h

Blogy SME

  1. Anton Kaiser: Život a dielo Františka Hermana
  2. Monika Nagyova: Luník IX. Myslela som si, že som naň pripravená, ale nebola som.
  3. Marek Kendera: Príbeh Alvina Straighta, David Lynch
  4. Samuel Ivančák: Bezodný archív RTVS a jeho poklady: Marián Varga
  5. Viera Polakovičová: Hviezda kontratenorového neba Jakub Józef Orliński po prvýkrát v Bratislave
  6. Viera Polakovičová: Fascinujúca Messa da Requiem Giuseppe Verdiho v Redute
  7. Zuzana Pavlisová: Putovanie dejinami Spiša
  8. Roman Kebísek: Avantgardista Malevič a suprematické porcelánové súpravy z 20. rokov 20. storočia
  1. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 16 284
  2. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 13 128
  3. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 9 449
  4. Rastislav Čurma: Kde zobrať vodičov kamiónov (Hommo na ceste zavadzalis) 7 478
  5. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 6 419
  6. Stanislav Martinčko: Veno pre drahú nevestu z úradu práce v Pezinku?? 5 300
  7. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať 5 125
  8. Július Kovács: Kaliňák a Počiatek ma chcú dostať do basy pomocou justičnej a policajnej mafie, dodnes ju riadi Fico, lebo som upozornil na ich zlodejstvá. 4 979
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu