Štyri ročné obdobia trvajú tri mesiace

V prekvapujúcom koncepte štyroch výstav Otis Laubert opäť predstavil to, čo divák ešte nepoznal

V priebehu troch mesiacov predstavil Otis Laubert štvoricu výstav Štyri ročné obdobia.(Zdroj: PETER PIOVARCSY)

Štyri ročné obdobia ukázali najstaršie i najnovšie Laubertove práce, ako aj dve diametrálne odlišné polohy jeho zberateľskej vášne.

Keď sa koncom minulého roka rozchýrilo, že Otis Laubert bude mať v bratislavskej Galérii 19 štyri výstavy po sebe v cykle Štyri ročné obdobia, okamžitá reakcia sa dala zhrnúť konštatovaním: Otis bilancuje.

Životnosť tohto názoru však bola minimálna, a to nielen preto, že akosi chýbal dôvod bilancovať práve teraz. Podstatnejšie bolo spomenúť si na Laubertovu dôslednú snahu na každej výstave ukázať niečo zo svojej tvorby, čo návštevník ešte nevidel.

To je preňho prioritné, nie urobiť za každú cenu „dobrú výstavu“. Hoci, napriek tomu, či práve preto, vždy urobí výstavu nie dobrú, ale výbornú.

V každom prípade však celú pravdu o tom, čo sa v galérii v najbližších troch mesiacoch, vyhradených pre tento výstavný cyklus, malo chystať a objaviť, vedeli len on a kurátor tejto série Marian Meško.

Obaja si patrične vychutnávali postupné dávkovanie jednotlivých expozícií, a hoci ich názvy vždy niečo naznačovali, o prekvapenie nebola núdza. Nakoniec, ako pri každej Laubertovej prezentácii.

Náznaky chronológie

Už samotný koncept štyroch výstav bol prekvapujúci. Prvou, Zaváraninami - dielami zo šesťdesiatych rokov síce vytvoril dojem chronológie, no následné ukážky Z cudzej záhrady priniesli nečakaný oddychový čas v predpokladanom systematickom mapovaní jeho tvorby a predstavili známych i menej známych autorov z Laubertovej zbierky.

Tá vznikala desaťročia, rovnako ako jeho práce zo sféry poštového umenia na tretej výstave Už mi došlo, čo mi to došlo, aby vo finálnej prehliadke Nové ovocie, ktorá sa končí v nedeľu, ukázal pre zmenu len svoje úplne najnovšie veci.

So zreteľom na bezhraničnú rozmanitosť jeho tvorby a sčasti živelný charakter jej genézy (keď autor nepostupoval „klasicky“ od kresieb cez koláže a asambláže k objektom a inštaláciám) možno s istým zveličením povedať, že akákoľvek Laubertova výstavná koncepcia bude úspešná.

Dvojaký zberateľ

Ešte nedávno sa jeho meno spájalo predovšetkým s takzvaným umením odpadu, keď Laubert s neomylnou intuíciou zbieral nevyčísliteľné množstvo odhodených drobných vecí, zhromažďoval ich v legendárnom depozite (čo sú stovky dôkladne označených preplnených škatúľ), aby v pravý čas siahol do tých tisícok nepotrebných predmetov a v prekvapujúcich kombináciách im prisúdil nový význam.

Túto, ešte stále asi najznámejšiu podobu Otisa Lauberta, našli návštevníci na tretej z výstav, kde zo svojich pohľadníc, obálok alebo známok často razantnými zásahmi (vyrezávaním, preškrabaním či priklincovaním) vytvára vizuálne atraktívne navzájom prepojené celky. Hoci z obrovskej pestrej masy svojho materiálneho a inšpiračného zdroja si vybral len úzky fragment poštovej komunikácie, dokázal svojou vtipnou imagináciou oveľa viac, než len že „už mu došlo, čo mu to došlo“.

Naopak, asi najprekvapujúcejšia bola iná podoba jeho zberateľstva, výstava vecí Z cudzej záhrady, keď sa akvizícií - darovaných, kúpených či získaných na blších trhoch (pamätná je veta kunsthistoričky Jany Geržovej, že „pre Otisa má návšteva blšieho trhu rovnaký význam ako prehliadka Louvru“) ani nedotkol. A nie že by ho to nelákalo.

Mám farebný bod

Aj pre väčšinu znalcov boli novinkou exponáty na prvej a záverečnej výstave. Už spomínané Zaváraniny zo 60. rokov sú zaujímavé aj tým, že je to obdobie, keď absolvent „šupky“ spočiatku ešte prekvapujúco holdoval viac filmu a literatúre než výtvarnému umeniu. Svedčia o tom aj denníky, ktoré sú už takmer polstoročie preňho aspoň takým pokladom ako depozit.

Prvotné básne, záznamy snov či filmové „pseudoscenáre“ však postupne uvoľňovali miesto archivovaniu výtvarných inšpirácií, ktoré sa od polovice 70. rokoch stali úplne dominantnými.

Poézii však zostal verný aj Laubert-výtvarník, cítime ju v každom artefakte, raz dojemne zrejmú, inokedy skrytú v humornom výtvarnom prejave. A autor básnivosť nezaprel ani pri pomenúvaní Nového ovocia, geometrických kresieb a koláží z posledných dvoch rokov.

Pravda, je to geometria laubertovská, hravá, neviazaná. A také sú aj mnohé názvy diel ako Mám farebný bod a neviem pohnúť zemeguľou či Návrh pre tých, čo chcú vytvárať mimozemské obrazce.

Mimochodom, jeden z takýchto „návrhov“ si Laubert zapísal ešte v roku 1968: Ani som nezbadal, že cvičením v kresbe hviezdičiek som namaľoval nebo.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  2. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Equadiff 2017 – svetová konferencia o diferenciálnych rovniciach
  2. Priemerné ceny bytov v júni boli vyššie ako pred rokom
  3. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  4. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  5. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  6. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  7. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  8. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  9. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  10. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 10 440
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 715
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 4 307
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 155
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 868
  6. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 2 835
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 693
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 252
  9. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku 2 133
  10. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 2 096

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Polícia obvinila Kotlebu za šeky na 1488 eur

Banskobystrickému županovi hrozí za prejavovanie sympatií k extrémistickým hnutiam šesť mesiacov až tri roky.

DOMOV

Policajti koncerty neonacistov nezastavili, lebo je to ťažké

Nabehnúť na koncert extrémistov nie je jednoduché.

KOŠICE KORZÁR

Vodárne predali pozemky developerovi. Ich šéf tam kúpil 24 bytov

Hreha: Byty sú moja súkromná vec.

Neprehliadnite tiež

Keď bol Dave Grohl na vozíčku, chcel znieť ako Beatles

Ak najočakávanejší album roka v rocku chystajú U2, Foo Fighters sú hneď na druhom mieste.

Slovensko sa lúči so Štefanom Nosáľom

Dlhoročný umelecký šéf, choreograf a režisér umeleckého súboru Lúčnica zomrel vo veku 90 rokov v sobotu 22. júla.

Výtvarníka Kalmusa obžalovali z poškodzovania pomníka

František P. ho nahlásil polícii. Umelec podľa neho poškodzoval Pomník padlým v druhej svetovej vojne.

ROZHOVOR

Maliar Šille: Pred Mickey Mousom sa nedá ujsť. Je za tým krutý biznis

V Kunsthalle má Erik Šille veľkú výstavu plnú popkultúrnych postavičiek.