Štyri ročné obdobia trvajú tri mesiace

V prekvapujúcom koncepte štyroch výstav Otis Laubert opäť predstavil to, čo divák ešte nepoznal

V priebehu troch mesiacov predstavil Otis Laubert štvoricu výstav Štyri ročné obdobia.(Zdroj: PETER PIOVARCSY)

Štyri ročné obdobia ukázali najstaršie i najnovšie Laubertove práce, ako aj dve diametrálne odlišné polohy jeho zberateľskej vášne.

Keď sa koncom minulého roka rozchýrilo, že Otis Laubert bude mať v bratislavskej Galérii 19 štyri výstavy po sebe v cykle Štyri ročné obdobia, okamžitá reakcia sa dala zhrnúť konštatovaním: Otis bilancuje.

Životnosť tohto názoru však bola minimálna, a to nielen preto, že akosi chýbal dôvod bilancovať práve teraz. Podstatnejšie bolo spomenúť si na Laubertovu dôslednú snahu na každej výstave ukázať niečo zo svojej tvorby, čo návštevník ešte nevidel.

To je preňho prioritné, nie urobiť za každú cenu „dobrú výstavu“. Hoci, napriek tomu, či práve preto, vždy urobí výstavu nie dobrú, ale výbornú.

V každom prípade však celú pravdu o tom, čo sa v galérii v najbližších troch mesiacoch, vyhradených pre tento výstavný cyklus, malo chystať a objaviť, vedeli len on a kurátor tejto série Marian Meško.

Obaja si patrične vychutnávali postupné dávkovanie jednotlivých expozícií, a hoci ich názvy vždy niečo naznačovali, o prekvapenie nebola núdza. Nakoniec, ako pri každej Laubertovej prezentácii.

Náznaky chronológie

Už samotný koncept štyroch výstav bol prekvapujúci. Prvou, Zaváraninami - dielami zo šesťdesiatych rokov síce vytvoril dojem chronológie, no následné ukážky Z cudzej záhrady priniesli nečakaný oddychový čas v predpokladanom systematickom mapovaní jeho tvorby a predstavili známych i menej známych autorov z Laubertovej zbierky.

Tá vznikala desaťročia, rovnako ako jeho práce zo sféry poštového umenia na tretej výstave Už mi došlo, čo mi to došlo, aby vo finálnej prehliadke Nové ovocie, ktorá sa končí v nedeľu, ukázal pre zmenu len svoje úplne najnovšie veci.

So zreteľom na bezhraničnú rozmanitosť jeho tvorby a sčasti živelný charakter jej genézy (keď autor nepostupoval „klasicky“ od kresieb cez koláže a asambláže k objektom a inštaláciám) možno s istým zveličením povedať, že akákoľvek Laubertova výstavná koncepcia bude úspešná.

Dvojaký zberateľ

Ešte nedávno sa jeho meno spájalo predovšetkým s takzvaným umením odpadu, keď Laubert s neomylnou intuíciou zbieral nevyčísliteľné množstvo odhodených drobných vecí, zhromažďoval ich v legendárnom depozite (čo sú stovky dôkladne označených preplnených škatúľ), aby v pravý čas siahol do tých tisícok nepotrebných predmetov a v prekvapujúcich kombináciách im prisúdil nový význam.

Túto, ešte stále asi najznámejšiu podobu Otisa Lauberta, našli návštevníci na tretej z výstav, kde zo svojich pohľadníc, obálok alebo známok často razantnými zásahmi (vyrezávaním, preškrabaním či priklincovaním) vytvára vizuálne atraktívne navzájom prepojené celky. Hoci z obrovskej pestrej masy svojho materiálneho a inšpiračného zdroja si vybral len úzky fragment poštovej komunikácie, dokázal svojou vtipnou imagináciou oveľa viac, než len že „už mu došlo, čo mu to došlo“.

Naopak, asi najprekvapujúcejšia bola iná podoba jeho zberateľstva, výstava vecí Z cudzej záhrady, keď sa akvizícií - darovaných, kúpených či získaných na blších trhoch (pamätná je veta kunsthistoričky Jany Geržovej, že „pre Otisa má návšteva blšieho trhu rovnaký význam ako prehliadka Louvru“) ani nedotkol. A nie že by ho to nelákalo.

Mám farebný bod

Aj pre väčšinu znalcov boli novinkou exponáty na prvej a záverečnej výstave. Už spomínané Zaváraniny zo 60. rokov sú zaujímavé aj tým, že je to obdobie, keď absolvent „šupky“ spočiatku ešte prekvapujúco holdoval viac filmu a literatúre než výtvarnému umeniu. Svedčia o tom aj denníky, ktoré sú už takmer polstoročie preňho aspoň takým pokladom ako depozit.

Prvotné básne, záznamy snov či filmové „pseudoscenáre“ však postupne uvoľňovali miesto archivovaniu výtvarných inšpirácií, ktoré sa od polovice 70. rokoch stali úplne dominantnými.

Poézii však zostal verný aj Laubert-výtvarník, cítime ju v každom artefakte, raz dojemne zrejmú, inokedy skrytú v humornom výtvarnom prejave. A autor básnivosť nezaprel ani pri pomenúvaní Nového ovocia, geometrických kresieb a koláží z posledných dvoch rokov.

Pravda, je to geometria laubertovská, hravá, neviazaná. A také sú aj mnohé názvy diel ako Mám farebný bod a neviem pohnúť zemeguľou či Návrh pre tých, čo chcú vytvárať mimozemské obrazce.

Mimochodom, jeden z takýchto „návrhov“ si Laubert zapísal ešte v roku 1968: Ani som nezbadal, že cvičením v kresbe hviezdičiek som namaľoval nebo.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. Leto nekončí!
  3. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  4. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  5. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  6. Už aj seniori presadajú do SUV
  7. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  8. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  9. Bratislava gets a new public space and park
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 493
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 4 089
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 183
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 776
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 736
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 341
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 091
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 088
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 668
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 564

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Branci pýtajú peniaze na domobranu. Končia na súkromnom účte

Výzvou na posielanie finančných príspevkov sa už zaoberá polícia.

KOMENTÁRE

Zmizne dôkaz o krytí Bašternáka?

Inšpekcia koná, akoby kryla ľudí, ktorí vlani zmarili raziu u developera.

KULTÚRA

Vojna bez krvi. Dunkirk je filmová anomália

Film leta bol prijatý s istým nepochopením.

Neprehliadnite tiež

Nové Káčerovo lahodí oku. Pravé dobrodružstvo však neukázalo

Animované seriály za tridsať rokov vyrástli. Musia si to uvedomiť aj disneyovky.

Organizátor Grapu: Zvažovali sme evakuáciu festivalu

Piešťanský festival potrápilo najmä počasie, návštevníci mu vyčítali hygienu a zvuk.