David Bowie sa vracia vo veľkom štýle

Desať rokov sa pripomínal iba sporadicky, no o to viac sa vyhral s novými nápadmi. Album The Next Day takmer nemá hluché miesta a patrí medzi najvydarenejšie nahrávky britského hudobníka.

Oficiálna promo fotografia potvrdzuje Bowieho pravidelné imidžové premeny.

Britský spevák v tichosti po dlhej pauze pripravil silný nový album.

Aj po päťdesiatke stále patril medzi najvplyvnejších hudobníkov. Neúnavne išiel z projektu do projektu, pravidelne vydával nové nahrávky, kde udivoval schopnosťou vycítiť progresívne súčasné trendy, chodil na veľké svetové turné. Pribrzdil až po albume Reality (2003), keď dostal infarkt priamo na pódiu a musel zrušiť zvyšok koncertnej šnúry.

Pauza sa natiahla z pódia aj do štúdia. Hoci jeho nezameniteľný hlas sa dal z času na čas počuť, desať rokov nezaznel v nových skladbách. V roku 2006 David Bowie dostal Grammy za celoživotný prínos do hudby, no ako exponát v múzeu popu sa ešte necíti.

Robí, keď má čo povedať

Ôsmeho januára, presne v deň 66. narodenín, fanúšikov na jeho internetovej stránke z ničoho nič prekvapil oznam: „Nová nahrávka... Kto by ešte na ňu niekedy pomyslel. Lenže David je typ umelca, ktorý si robí, čo chce, vtedy, keď on sám chce. Vtedy, keď má čo povedať, nie keď má niečo na predaj.“

Výsledkom je kolekcia štrnástich skladieb s názvom The Next Day. Veľmi pestrá a veľmi vyvážená, oficiálne vychádza až budúci týždeň, ale dá sa voľne vypočuť v internetovom obchode iTunes.

Bowie na rozdiel od minulosti zostáva úplne v ústraní. Neposkytol žiadny rozhovor, komunikuje iba cez producenta a basgitaristu Tonyho Viscontiho, s ktorým spolupracuje už od svojich začiatkov. Návrat do minulosti potvrdzuje aj obal, jasná citácia prelomového albumu Heroes, ktorý nahral koncom 70. rokov v Berlíne.

Mesto, v ktorom vtedy žil, sa ešte konkrétnejšie skloňuje aj v prvom singli Where Are We Now?: „Musel som chytiť vlak/ z Potsdamer Platz,“ melancholicky spomína Bowie, lenže kto by sa nazdával, že takýto baladický bude celý album, asi ho nepozná.

Druhý singel The Stars (Are Out Tonight) už nesprevádzal videoklip, je to skôr krátky film. Spevák s herečkou Tildou Swintonovou predstavuje obyčajný postarší manželský pár, ktorému do života vhupnú bizarné postavičky z bulváru. Aj hudba je zrazu úplne iná – chytľavá popová melódia, sláčiky, tanečný rytmus, text hovorí o hviezdach, ktoré nikdy nespia.

Takýto kontrast je typický pre celý album. Naštartuje ho odpichnutý titulný funkrockový popevok: „Tu som/ ešte nie celkom mŕtvy/ moje telo ponechané k rozkladu v dutom strome,“ v refréne až takmer kričí Bowie.

Dá sa to brať osobne. Popový idol pripomínajúci bezpohlavného manekýna si vždy zakladal na imidži a telo v dôchodkovom veku už je, samozrejme, iné ako v tridsiatke. Lenže ono to zároveň osobné nie je – podľa Viscontiho totiž speváka silne inšpirovalo čítanie kníh o stredoveku.

Inteligentný pop

Bowieho schopnosť meniť polohy a štýl je neuveriteľná. Kým v minulosti takto striedal albumy, teraz to robí s pesničkami. Dirty Boys s príkrou gitarou a barytónsaxofónovými vyhrávkami by mohol pokojne nahrať Tom Waits, potom sa vynorí ozvena Stinga s The Police (If You Can See Me) aj dve spomienky na vlastnú tanečnú éru z 80. rokov (I’d Rather Be High, Dancing Out of Space).

O pár minút sa musíte v booklete uistiť, že tu nehosťuje Peter Gabriel (Boss of Me), úvodný riff (You Will) Set the World on Fire zase odkazuje ešte o dve dekády skôr, k The Kinks. Ku koncu albumu sa rockovosť aj tanečnosť úplne vytratia, hudba spomalí a na záver elektrizujúco odpláva do stratena.

Takto na papieri to vyzerá ako príliš pestrý guláš, no celé to prekvapivo drží pokope. Bowieho štýl je jednoducho kombinácia rôznych štýlov. Všetko slúži pesničke alebo presnejšie povedané príbehu, ktorý pesnička nesie.

Keď spomína na vlastnú minulosť či hovorí o smrti, je baladický, zmätené pocity vojnových veteránov ilustruje psychedelickou tanečnosťou. Bowie neomylne cíti, kedy treba posadiť hlas do spodnej polohy, kde pritlačiť a kde sa hodí falzet.

Stále je to pop, ale inteligentný a parádne muzikantsky zahraný. A podľa producenta Viscontiho ešte zostalo dosť dobrých piesní na ďalší album.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  2. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  3. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  6. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  7. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  8. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  9. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  10. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 115
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 998
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 140
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 316
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 924
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 258
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 065
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 598
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 795
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 2 652

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

KULTÚRA

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.

ROZHOVOR

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú, riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel vysvetľuje prečo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop