Bratislava 23. septembra (TASR) - Od prekvapenia a nadšenia až po pocity zdesenia vyvolávala u okoloidúcich pod Novým mostom dnešná dvojhodinová performance švajčiarskeho výtvarníka Heinricha Lübera, ktorý sa zavesil na betónovú plochu mosta tvárou prilepený o symbolickú žuvačkovú bublinu.
Renomovaný umelec pricestoval do Bratislavy na pozvanie Strediska pre švajčiarsko-slovenskú kultúrnu výmenu Pro Helvetia a jeho pôvodným zámerom bolo uskutočniť akciu na niektorom z domov na Laurinskej ulici. "Museli by sme však prizvať statikov a kvôli vŕtaniu nám to majitelia nakoniec nedovolili," povedal v rozhovore s TASR Dušan Brozman z Pro Helvetie a podotkol, že si nevie predstaviť, že sa to ľuďom nebude páčiť. Jeho slová potvrdili skupinky prihliadajúcich chodcov, ale aj spomaľujúcich áut, ktorých prekvapení vodiči sa rovnako stali návštevníkmi "pouličnej galérie".
Brozman sa s Lüberom zoznámil pred dvoma rokmi v Prahe počas projektu Hniezdo hier. Umelec tu prezentoval performance, počas ktorej "ležal" na vrchole kužeľa. A keďže už pred dvoma rokmi pripravil zástupca Pro Helvetie projekt s ozvučením Nového mosta, po neúspechu s Laurinskou ulicou sa rozhodli pre jeho betónovú konštrukciu. "Je tu výhľad na Dóm sv. Martina a kaviareň Bystrica. Tiež tadiaľto chodí veľa ľudí, ktorí by na podobné umenie do galérie asi neprišli," komentoval finančne nenáročný projekt Brozman.
Heinrich Lüber (1961) na seba upozornil výtvarnými projektmi public art, určenými do verejného priestoru alebo postavenými na vizuálnom paradoxe. Ich antigravitačná estetika chce vzrušiť záujem okoloidúcich a upozorniť na možnosti ľudskej fantázie. Hlavným vyjadrovacím prostriedkom je jeho telo, ktoré zakomponováva do ulice, námestia či architektúry. Pripevňuje sa na fasády domov, alebo steny v galérii tak, že to na prvý pohľad vyráža dych. Technická náročnosť, prepočty statikov, ktoré sú pre ich realizáciu nevyhnutné však dômyselne ukrýva.