Muž a žena v nových časoch

Ešte sú možnosti, ako orginálne nakrútiť romancu. Dôkazom je film Z hrdze a kosti.

Belgický objav Matthias Schoenaerts a oscarová Marion Cotillard dostali vo filme Jacqua Audiarda veľké úlohy.(Zdroj: ITAFILM)

Nečakajte žiadne krásne emocionálne finále. Tento príbeh o láske nakrútil Jacques Audiard, francúzsky expert na film noir.

Raz zašiel režisér Claude Lelouch k moru na sever Francúzska, zobral so sebou jedného herca, jednu herečku a nakrútil takú prostú romancu, že poriadne skomplikoval prácu niekoľkým generáciám filmárov. Zdalo sa, že im nezostalo veľa možností, ako povedať čosi zmysluplné o vznikajúcom vzťahu medzi dvomi ľuďmi, keď už film Muž a žena raz nakrútený bol.

Lelouch zažíval hviezdne chvíle francúzskej novej vlny, sám ich aj vtedy vytváral. Použil detailné a magické zábery tvárí, skoro si s nimi vystačil na celý film, čím vytvoril novú módu, ktorá sa hneď prejavila aj v americkej kinematografii. Skeptici a nostalgici môžu vzdychať, že takú originalitu dávno odplavil čas, ale k tým mladším režisérom by to bolo nespravodlivé. Stále sa snažia.

Vo Francúzsku sa dnes jeden taký volá Jacques Audiard, v našich kinách má akurát film Z hrdze a kosti.

Recenzia
Z hrdze a kosti
  • Réžia
    Jacques Audiard
  • Kamera:
    Stéphane Fontaine.
  • Hudba: Alexandre Desplat
  • Hrajú: Marion Cotillard, Matthias Shoenaerts

Boli to len pekné nohy

Ani žena z jeho filmu, ani muž nie sú práve v takom rozpoložení, že by sa chceli zamilovať. Audiard nenakrúca romance bežne ani romance bežné, je skôr špecialista na film noir, a preto sú aj jeho hrdinovia z temnejšieho sociálneho prostredia.

On šiel za prácou zo severu na juh, pri mori sa z neho stal zápasník a vyhadzovač, ona je v zábavnom vodnom parku cvičiteľka kosatiek. Obaja majú teda zamestnania na hrane bezpečnosti a šanca, že pri nich prežijú zdraví, sa dá vypočítať asi rovnako ako pri hádzaní mincou. Keby sa krajine darilo ekonomicky lepšie, asi by robili niečo iné, lebo aspoň sebavedomie majú vysoké.

Takto sa aspoň stretnú, pretože ona sa raz pred nočným barom zapletie do bitky. On jej ochotne pomôže, a povie, aby sa neobliekala ako prostitútka. Na druhý deň pri podvečernom behu si možno na ňu ešte spomenie a vybaví si jej krásne nohy (všimol si ich na nej prvé), ale už asi nepočíta s tým, že mu niekedy zavolá.

Ale ona zavolá. Vážne sa zraní a miesto súcitu bude potrebovať jeho úprimnosť.

z_hrdze_a_kosti_3_res.jpg

Romantika v realizme

Audiard našiel cestu, ako romantický motív filmu vyrozprávať s novou estetikou, symbolicky, a teda aj úsporne. Veľakrát mu postačil aj jeden obraz na to, aby vystihol komplikované emócie a aj bez jediného dialógu rozpovedal myšlienku, rozpoloženie alebo vnútorné úsilie svojich dvoch postáv.

Keď sa v jeho filme vyskytne romantika, väčšinou má podobu realizmu v melancholickom tóne. Jemné a zároveň oslepujúce odlesky slnka na hladine mora, na skle, na listoch stromov zhmotňujú nejednoznačnosť života, že aj smútok býva krásny a krása sa stráca v smútku. V zložitých existenciálnych stavoch sa ťažko hľadá životný optimizmus a nie je pri tom isté, či sa duša a telo raz zregenerujú, opravia, vyliečila. Len nejaká neviditeľná sila a prísľub budúcnosti ich núti bojovať.

Niekoľko sto metrov od miesta, kde Jacques Audiard tento film nakrúcal, býva v máji festival v Cannes. Aj sa s ním vlani dostal do hlavnej súťaže – a nielen preto, že pravidlá festivalu umožňujú, aby v nej boli až tri francúzske filmy. Bol tam preto, lebo si to zaslúžil. Nikto by ani veľmi neprotestoval, keby Marion Cotillard dostala cenu pre najlepšiu herečku.

zhrdze.jpg

Až keď sa film skončí

Pred štyrmi rokmi mal Audiard veľký úspech s filmom Prorok z väzenského prostredia, v Cannes zaň aj dostal Grand prix. Opatrne v ňom ukladal jednu scénu za druhou, bez toho, že by v sebe niesli už na pohľad jasný zmysel – až takto nenápadne nakoniec dospel k veľkému príbehu o manipulácii, využívaní a zneužívaní človeka človekom.

Ani v tomto prípade sa neudeje nič naoko zásadné, film Z hrdze a kosti ani nevedie ku klasickému emocionálnemu finále. Až keď sa skončí, ľudia pochopia, čo všetko v ňom videli a čo všetko sa už stalo a medzi postavami vytvorilo.

Napokon, aj muž a žena u Leloucha si svoje city uvedomili, až keď sa rozišli.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  3. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  4. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  5. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  6. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  7. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  8. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  9. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  10. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  1. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  2. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  3. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  4. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  5. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  6. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  7. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  8. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  9. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  10. Rozprávkové tankovanie
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 15 242
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 941
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 456
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 10 213
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 691
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 581
  7. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 7 803
  8. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 919
  9. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 6 156
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 5 949