Nobelovku architektúry dostal Japonec, ktorý vnáša do budov ľahkosť

Nobelovka architektúry ide do Japonska už po šiesty raz. Pritzker prize získal Toyo Ito.

Detail múzea architektúry, ktoré nesie meno svojho autora, tohtoročného laureáta prestížnej Pritzker prize.(Zdroj: Yoshiaki Tsutsui)

Jeho diela sú spojením skvelého dizajnu, duchovného rozmeru a poézie. Toyo Ito si prestížnu cenu za štyridsať rokov svojej práce zaslúžil.

Keď vyhlásila porota víťaza najvýznamnejšieho ocenenia za svetovú architektúru, reakcia mnohých vraj bola: Ako to? On ju ešte nedostal?

Začudovanie bolo namieste. Japonec Toyo Ito patrí medzi špičkových architektov, aktívne pôsobí už viac ako štyridsať rokov.

Ocenenie však zaskočilo aj jeho. „Vôbec som to nepredpokladal,“ povedal pre LA Times.

Vlani totiž cenu získal Číňan, pred troma rokmi tím japonských architektov známych pod značkou Sanna. Toyo sa stal už šiestym japonským architektom v histórii Pritzker prize.

toyo-ito_main-stadium-01-120x90.jpg
Pozrite si budovy, ktoré vytvoril Toyo Ito.

Postaví čokoľvek

Definovať niečo, na čo sa Toyo špecializuje, by bolo zbytočné.

Medzi jeho výnimočné stavby totiž patrí množstvo rozličných budov, počnúc rodinnými domami, obchodmi, parkmi, končiac pri štadiónoch, divadlách či administratívnych budovách.

portret.jpg„Viac ako štyridsať rokov vytvára výnimočné diela a vždy nimi zároveň rozširuje možnosti, ktoré architektúra má. Objavuje ich v ktorejkoľvek zákazke a v akomkoľvek prostredí,“ znelo v oficiálnom stanovisku poroty.

Pred dvoma rokmi sa Toyo s ďalšími architektmi zapojil aj do projektu Home-for-All, ktorý bol reakciou na ničivé cunami. Tisíce ľudí ostali bez domova a architekti sa snažili navrhnúť a postaviť účelné spoločenské strediská.

Tento projekt bol podľa Toya aj vyjadrením pochybnosti voči princípom modernej architektúry: „Najviac sa v nej cenila originalita, ale výsledkom je, že najdôležitejšia téma architektúry, a teda – pre čo a pre koho sa budova vlastne stavia – ostala akosi pozabudnutá,“ hovorí Toyo.

„Zóna katastrofy, kde zrazu všetko zmizlo, nám dala príležitosť pozrieť sa na veci novým pohľadom a zistiť, čo architektúra vlastne je.“

toyo-ito_taichung-opera-house-02_res.jpg

Vizualizácia metropolitnej opery v meste Taichung, hotová by mala byť v decembri tohto roka.

Ako vietor a vzduch

Toyo Ito razí myšlienku, že architektúra nemá spĺňať iba fyzické potreby, ale aj zmysly a inšpiruje sa prírodou. Už keď začínal, vravieval, že sa snaží do architektúry vniesť ľahkosť podobnú vzduchu či vetru.

Budovu obchodu s topánkami v Tokiu napríklad navrhol tak, že vyzerá, akoby ju celú obopínali konáre stromov, ktoré sú zároveň základnou stavebnou jednotkou. „Príroda je nesmierne komplikovaná a plná možností,“ hovorí Toyo.

Prvé vlastné štúdio si založil už v roku 1971 a nazval ho Urban Robot (Urobot). Spočiatku navrhoval najmä rodinné domy. Dnes ho však medzinárodná porota vyzdvihuje najmä pre zmysel pre spoločenský rozmer jeho stavieb: „Toyo rozumie ľuďom aj tomu, čo chcú v jeho budovách robiť.“

Záleží mu na vzťahoch – medzi interiérom a exteriérom, medzi budovou a jej okolím. Jeho Dom smútku v meste Gifu pôsobí tak pokojne a prívetivo, že by ste v ňom chceli nielen smútiť, ale aj oslavovať.

Svoje skúsenosti si však nenecháva iba pre seba – naopak. Jeho pracovňa vraj pripomína školu, kam sa chodia učiť mladí architekti nielen z Japonska, založil aj múzeum, kde sa pravidelne konajú workshopy a prednášky o súčasnej architektúre.

„On je priekopník a povzbudzuje aj ostatných, aby čerpali z jeho objavov. V tomto zmysle je skutočným majstrom svojho remesla, ktorý viac kyslíka vytvára, ako sám prijíma,“ povedal šéf poroty.

toyo-ito_tama-library-08_res.jpg

Univerzitná knižnica v Tokiu.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  4. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  5. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  6. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  7. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  8. Splnený sen
  9. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  10. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  1. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  2. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  3. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  4. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  5. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  6. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  7. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  8. Vysoká hra o súdne trovy
  9. Pozvánka na verejnú diskusiu o obnove Pisztoryho paláca
  10. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  1. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 13 517
  2. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 13 429
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 4 934
  4. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 3 415
  5. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 568
  6. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 2 267
  7. Splnený sen 2 201
  8. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 1 293
  9. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 136
  10. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou 1 109

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prečo sa na verdikt v nástenkovom tendri čakalo desať rokov?

Prípad stále nie je na konci. Odvolanie exministrov bude riešiť Najvyšší súd, ktorý naťahuje aj kauzu tunelovania nebankovky, za ktorou je Jozef Majský.

Neprehliadnite tiež

Vec a Midi: Neonacisti na nás čakali pred klubom. A polícia nás neochránila

Kultový album Trosky oslavuje dvadsať rokov. Vtedy to mal rap ťažké, vravia jeho tvorcovia.

Aké je počúvať Trosky po dvadsiatich rokoch

Debut Trosiek z roku 1997 je jedným z najzásadnejších albumov slovenskej modernej hudby.

Hrobári mali súťaž, rozhodcom bola smrtka. Česi oceňujú reportáž fotografa zo SME

Jozef Jakubčo nechcel znevažovať súťaž hrobárov, ale musel sa smiať.