FÓRUM

Tatarkovo sprítomňovanie ľudskej pamäti

KNIHA TÝŽDŇA / NAVRÁVAČKY Životný autobiografický príbeh, ako ho sprostredkuje svedectvo Navrávačiek, je najmä príbehom premeny karpatského pastiera na moderného človeka, ale aj príbehom poďakovania, nadšenia a pátosu

KNIHA TÝŽDŇA / NAVRÁVAČKY

Životný autobiografický príbeh, ako ho sprostredkuje svedectvo Navrávačiek, je najmä príbehom premeny karpatského pastiera na moderného človeka, ale aj príbehom poďakovania, nadšenia a pátosu

Na začiatku Navrávačiek (Artforum, 2013) sa nám oslovením toho druhého sprítomňuje celá situácia nahrávania a navrávania, ktorá určuje dianie celého textu. Vzťahu, v ktorom sa v okamihu mení VY na TY a na vzťah medzi JA a TY, na oslovenie, rešpektovanie a akceptovanie toho druhého v jeho inakosti a individuálnosti, obozretne by sme mohli povedať na situáciu radikálneho humanizmu lévinasovskej filozofie toho druhého.

Čo znamená Tatarkov novotvar navrávačky, pendant slova písačky, ktoré použil Dominik Tatarka už kedysi v roku 1943 v liste priateľovi z čias pražských štúdií Jaroslavovi Pavelkovi? Zračí a zrkadlí sa v ňom spoločný prazáklad hybnosti hovorenia, nahrávania a písania ako sprítomňovania vnímania, zraku, sluchu a dotyku, zážitku, skúsenosti a zároveň základný rozdiel dvoch médií sprítomňovania, ktoré je raz spojené s písmom a tichom a druhý raz s hlasom a zvukom.

Lebo o to ide v Tatarkových navrávačkách – o sprítomnenie hovoreného slova, oral story do podoby písaného príbehu oral history. Navrávanie je štepné slovo - znamená niekomu niečo vravieť, niečo mu hovoriť, niečo mu nahovárať, nahovárať ho na niečo, nahovárať si ho, uchádzať sa o človeka, ale zároveň si ho aj získavať a tak trochu ho aj navádzať a zavádzať, vodiť na vôdzke vlichocujúceho sa slova.

Vedomie okrajového človeka

Dominik Tatarka označoval sám seba raz za karpatského pastiera, inokedy za moderného človeka. Jeho životný autobiografický príbeh, ako nám ho sprostredkuje svedectvo Navrávačiek, je však najmä príbehom premeny karpatského pastiera na moderného človeka, v ktorom a ktorým sa Tatarka zreteľne identifikuje s príbehom iného karpatského pastiera, rumunského sochára Constantina Bráncuşiho a s jeho premenou na jedného z najvýznamnejších moderných výtvarných umelcov dvadsiateho storočia.

V tejto premene však spočíva aj Tatarkovo vedomie okrajového človeka. Stáva sa ním v okamihu odchodu z dedinského prostredia a jeho uzavretosti do slastného idylického chronotopu, keď sa z neho vylučuje, lebo sa v ňom stáva výlučným. Okrajovým sa však stáva aj v modernom svete, pokiaľ si v ňom chce uchovať identitu, individuálnosť, ojedinenie slobodného človeka a svojprávneho občana v suverénnom štáte.

Dominik Tatarka bol moderný prezviedavý človek. Mal rád jedinečné odevy, jedlá, nápoje, prístroje. Začiatkom sedemdesiatych rokov, v prenatálnych časoch magnetofónov, mu jeden taký kúpil syn Oleg a už vtedy mu skrsla v hlave myšlienka nahrávania, ktorú potom uskutočnil o pätnásť rokov neskôr vo forme navrávania s Evou Štolbovou a sprítomnil v jazyku a písme prostredníctvom citlivého prepísania Martina M. Šimečku a Jána Langoša.

More, teraz ma kolíš

Dominik Tatarka bol človekom vnímavosti, naladenia na situáciu a jej atmosféru, ktorej dobovou súčasťou sa stala v tom istom čase aj oral history ako záznam traumatických zážitkov a svedectiev tých, čo prežili holokaust. Nie náhodou sa Tatarka obracia k dvom pôvodným skúsenostiam, svojej vlastnej, slovenskej, a židovskej, ktorá sa stala traumou dvadsiateho storočia.

Treba však povedať aj niečo iné. Základnou podmienkou navrávania bolo pre Tatarku potešenie, vzrušenie, nadšenie. V tomto zmysle sú jeho Navrávačky aj príbehom poďakovania a nadšenia, pátosu v pôvodnom zmysle slova, v ktorom ešte neznamenalo vzletnosť, ale empatiu, schopnosť vcítiť sa do toho druhého.

Navrávačky sú príbehom sprítomnenia, znovuzažívania zažitého a jeho premenou na slovo a písmo. Ich príbeh je trojjedinosťou pôvodného spojenia reči tela s telom reči, zrady tohto pôvodného sveta, pocit traumatickej, ale napokon vypovedanej fyzickej a metafyzickej viny a záverečné spočinutie v oceánickom pocite splynutia so svetom imaginatívnym súzvukom s okolím a s celým vesmírom, ako ho sprítomňujú posledné vety Navrávačiek: „Vystrel som sa, prehol ruky, nohy roztiahol. More, teraz ma kolíš. A som si pomyslel. Tvoje telo je pokryté tenkou blankou, nie kožou, ale blankou, tenkou blankou, ktorá sa rozpustí a ty splynieš.“ Toľko na úvod do čítania Navrávačiek.

Ďalšie knihy

Démon súhlasu

Artforum, 2009

Démon súhlasu (spolu s „rozprávkou“ O vládcovi Figurovi) bol dôležitým textom v čase svojho vzniku a knižného vydania a je – ako to už pri ozajstným prózach býva – dôležitý aj dnes. Lebo aj teraz je svet plný figúrok, ktoré ostošesť, zaštítené ochranou stáda a bez schopnosti predvídať a mať zásady, súhlasia s hocičím. Figúrka je nebezpečný človek, pretože si myslí, že za nič nemôže, že tamhore vyššie sú činitelia, ktorí za neho myslia, rečnia, plánujú, za neho rozhodujú, za neho nesú zodpovednosť... No a tade – vedie cesta priamo do pekla.

Prútené kreslá

Artforum, 2009


Rozprávač Bartolomej Slzička z krajiny nikoho, teda z Československa rokov 1938 a 1939, ocitá sa na štúdiách v Paríži, spoznáva cudzincov i krajanov, diplomatov, mesto, ale najmä platonickú lásku, parížsku kolegyňu Danielu.

Písačky pre milovanú Lutéciu

Literárne informačné centrum, 2013

Kniha nie je románovým dielom v pravom zmysle slova. Zachytáva erotický a duchovný vzťah medzi zakázaným starnúcim spisovateľom a Lutéciou (meno je emblematickým latinského prepisu mesta Paríž – Lutetia). Pomyselný Paríž sa stáva synonymom slobody vzťahu vo všetkých podobách - od slobody fyzickej po slobodu vyjadrovania, myslenia i cítenia. Monologizované listy mladej žene umožnili Tatarkovi formou i obsahom vyjadriť najautentickejšie polohy ľudskej intimity a odkryť duchovné postoje voči moci a mocenským praktikám ostrakizovaného autora.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  2. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  5. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  8. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  9. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  10. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 902
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 7 547
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 503
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 122
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 811
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 727
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 562
  8. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 906
  9. Ušetrite až 60 % nákladov na elektrinu využitím slnečnej energie 886
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 787

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

V súťaži Anasoft litera zvíťazil príbeh zo súčasnosti Som Paula

Román Som Paula presvedčil porotu túžbou po autentickosti.

SVET

Kiska v OSN: Agresívny sused podkopáva suverenitu Ukrajiny

Lajčák vedie Valné zhromaždenie OSN.

Neprehliadnite tiež

Ondrej Štefánik: Nerobme chyby našich rodičov, robme nové

Víťaz Anasoft litery vníma choroby sveta na šokovaných tvárach svojich detí.

V súťaži Anasoft litera zvíťazil nekompromisný príbeh

Román Som Paula presvedčil porotu túžbou po autentickosti.

Sexuálna služobníčka ovládla televíziu. Elisabeth Moss o nej hovorí pre SME

Herečka je hviezda, ale uvoľnená. Za seriál Príbeh služobníčky získala dve ceny EMMY naraz.