SME

Skladanie je ako výroba konzerv

„Mám rád každú hudbu, hlavne suši,“ smeje sa český hudobník MICHAL PAVLÍČEK, ktorý sedí so SME v orientálnej reštaurácii v petržalskom Auparku. Tento český skladateľ a gitarista, člen legendárnych skupín Pražský výběr a Stromboli, propagoval na Slovensku


MICHAL PAVLÍČEK (1956) - český skladateľ a gitarista, hudobné dvojča Michaela Kocába, sa preslávil ako člen skupín Pražský výběr a Stromboli. Druhý album Výberu s názvom Straka v hrsti sa v hodnotení kritikov hudobného magazínu Rock and Pop o najlepší československý album ocitol na druhom mieste. Táto karikatúra na politické represie režimu sedemdesiatych a osemdesiatych rokov vyšla až pred revolúciou roku 1988.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


Pražský výběr sa pred revolúciou pohyboval medzi undergroundom a oficiálnou scénou, v závislosti od toho, či bolo na skupinu vyhlásené embargo. Keď sa roku 1986 zákaz pominul, Pavlíček predstavil projekt Stromboli so speváčkou Bárou Basikovou. Ich prvá rovnomenná nahrávka vyšla ako dvojalbum, zložený z inštrumentálnych kompozícií, piesní s Basikovou a koncertným záznamom. Skúsenosti zo Stromboli a Pražského výberu neskôr zúročil v inštrumentálom triu Big Heads, s ktorým vystupuje a nahráva dodnes, podobne ako s obdobou českej superskupiny BSP. Je autorom scénickej, filmovej hudby, producentom a skladateľom pre iných interpretov (Michnová, Načeva, Střihavka). Je autorom televízneho hudobného live programu Na Kloboučku. Od roku 1997 sa viac venuje skladaniu symfonickej hudby. (peb)

SkryťVypnúť reklamu


FOTO SME – PAVOL MAJER


obnovenú premiéru baletu Zvláštna radosť žiť II, ktorú od 13. septembra uvádza Balet Štátneho divadla v Košiciach. Záznam z predstavenia vyšiel v roku 1991 v džezovom vydavateľstve Arta.

Predstavte si Michala Pavlíčka, ako sedí nad notovým záznanom a trpezlivo prepisuje svoje hudobné myšlienky. A porovnajte si ho s obrazom nepríčetne sa tváriaceho gitaristu, ktorý skacká na pódiu s Michaelom Kocábom a Pražským výberom. Gitarový virtuóz, ktorý v hraní spája viacero štýlov, sa v poslednom čase snaží presvedčiť, že je hlavne skladateľom symfonickej hudby. A odborníkom na suši, tiež.

Česká televízia nedávno odvysielala film Svědek, pre ktorý ste nahrali filmovú hudbu. Na vaše skladateľské ambície bola príliš jednoduchá. Prečo?

SkryťVypnúť reklamu

„Nerobím komplikovanú hudbu, aby som sa v nej vyžíval. Skôr v sebe živím túžbu po večnom hľadaní. Nechcem sa uspokojiť so zabehaným melodickým klišé, ktoré počuť v nepatrných obmenách v pop music. Keď som robil hudbu k filmu Svědek, v ktorom skončil hlavný hrdina ako ‚homlesák‘, zvolil som jednoduchú, surovú a čistú formu. Naopak pri balete Zvláštna radosť žiť, kde je množstvo rôznych pocitov, som musel použiť arzenál od jednoduchých melódií až po komplikované pasáže. Neznášam samoúčelnú komplikovanosť, ale mám rád, keď hudba kvitne a rozvíja sa. Ako strom.“

Dežo Ursiny hovoril, že si na filmovej hudbe testoval nápady na albumy. Pracujete podobne?

„Nie. Oddeľujem to. Možno dva-trikrát sa mi stalo, že motív pre kino sa stal základom pesničky. Scénická hudba má svoje zákonitosti a nebýva často sebestačnou hudbou. Funguje len v spojení s ostatnými prvkami. Spoluvytvára celkové vyznenie predstavenia - divadelného či filmového. Scénická hudba v divadle tým, že je to live performance, môže hercov vyprovokovať a ovplyvniť ich výkon. Je to iné ako vo filme, kde hudba niekedy len vypomáha ako doktor, teda vtedy, ak má snímka hluché miesta.“

SkryťVypnúť reklamu

Sedíte v súčasnosti viac nad notovým papierom alebo hrávate na koncertoch?

„Hranie patrí k môjmu životu. Myslím, že som viac skladateľ ako gitarista.“

Ale nevnímajú vás ľudia skôr ako gitaristu?

„To je môj osud. Skladateľskú prácu som vložil do hudobných skupín. Potom vás, prirodzene, nevnímajú ako skladateľa, ale ako člena kapely. Skôr mám problém, aby ma ľudia odškatuľkovali z rockovej brandže.“

Prečo?

„Šesť rokov mi už vychádzajú symfonické skladby na cédečkach a v Anglicku na filmovom a televíznom festivale v Birminghame ma nominovali na cenu za scénickú symfonickú hudbu. Je však ťažké dostať sa zo zaužívaného škatuľkovania.“

Je pre vás rocková hudba pritesná?

„Aj dnes sa mi páčia súčasné speváčky - experimentátorky ako Björk alebo Tori Amos, ale mňa naplňuje harmonická a melodická pestrosť. A tú poskytuje vážna hudba.“

SkryťVypnúť reklamu

Je množstvo pokusov ako spojiť tieto dva svety, nie?

„Rock s vážnou hudbou je spojiť ťažké.“

Ťažké?

„Bigbít je jednoduchý, surový, agresívny, rymicky striktný, nadupaný. Vážna hudba má opačné vlastnosti - neustále meniaci sa rytmus, dynamickosť, melodickú a harmonickú pestrosť a precíznosť.“

Nie je elitárska?

„Áno je, trochu. Akoby sa vzďaľovala ľuďom, hlavne tým, ktorí sa pozerajú na komerčnú televíziu. Šoubiznis ich ovláda tak, že si pop púšťajú ako mixér v kuchyni.“

Roku 1998 ste začali učiť na pražskom konzervatóriu odbor pop skladby na oddelení populárnej hudby. Dá sa pop vôbec naučiť?

„Vyučoval som dva roky a potom som skončil. Takáto práca ma nenapĺňala. Bol som samouk a nemám pocit, že sa skladba dá naučiť. Buď to tam je, alebo nie je. Všetko ostatné je iba škrupina a produkcia priemernosti.“

SkryťVypnúť reklamu

A klasická hudba?

„Týka sa to aj vážnej hudby, ale tam to je oveľa komplikovanejšie. Svet je plný skladateľov vážnej hudby, ktorí nevedia, čo s ňou majú robiť. Tejto hudbe dnes chýbajú silné osobnosti, akoby sa čakalo na nových Dvořákov. Súčasní talentovaní skladatelia neoslovujú širšiu verejnosť nielen preto, že svet zachvátila pop music. Vážna hudba dnes prežíva vlastnú krízu. Prečo asi ľudia prestali masovo vnímať túto kráľovnú hudby?“

Možno ľudia potrebujú na takúto hudbu čas a ten nemajú.

„Ľudia zabudli počúvať hudbu, vnímajú ju ako kulisu. Súčasná pop music, bohužiaľ, väčšinou tieto kritériá spĺňa.“

Nie je to tým, že vlastníme recept, ako zložiť pesničku, ktorá musí mať 2 minúty 50 sekúnd?

„A spev sa má začať do pätnástich sekúnd. To je absurdné. Skladanie pesničiek dnes pripomína výrobu konzerv. Najväčší problém vidím v komerčných rádiách. Tie majú okrem televízií najväčší dosah na to, čo sa páči ľuďom. Sú to dramaturgovia komerčných staníc, kto poťahuje nitkami. A sú to takí ľudia, ako boli stranícki tajomníci za boľševika, ktorí rozhodovali, čo sa robiť môže a čo nie. Keď sa dramaturg rozhodne pre istú pesničku a bude ju vysielať donekonečna, tak ju do poslucháčov natlčie.“

SkryťVypnúť reklamu

Spomínali ste, že vaša hudba je kombináciou rôznych štýlov. Ako sa pozeráte na Michaela Kocába, ktorý na jeseň vydáva album v modernom strihu?

„Určite nemôžem hrať ako mladí. To je iný svet, iná doba. Môžem si od nich zobrať iba to, čo sa mi páči. Aby som nebol ako starý pardál, ktorý búcha do staromládeneckej gitary.“

Ale čo si myslíte o Michaelovi Kocábovi?

„Michael vydáva po desiatich rokoch album, kde sa bude snažiť komunikovať s modernými sounddizajnovými zvukmi, ale bude to ten istý Kocáb ako pred desiatimi rokmi. Nahral som mu tam gitary a ten album poznám. Ale texty budú iné, tie si napísal sám.“

Ste autorom hudobného televízneho programu Na Kloboučku. Aký je český muzikant?

„Českí hudobníci sú oproti americkým či anglickým kolegom slabší.“

SkryťVypnúť reklamu

Ako slabší?

„Z hľadiska energie. Keď zahraničná skupina búši do gitár, stojí to zato. My nie sme zvyknutí trieskať do nástrojov ako v anglickom pube. V Česku zatiaľ komerčne víťazí sarkazmus, zábava alebo kolovrátková pop music než hlbšie emócie.“

Mladé kapely?

„Chýbajú osobnosti s vlastným rukopisom. Za väčšinou skupín dokážem po prvých tónoch odhaliť ich vzory.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 057
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 025
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 828
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 946
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 627
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 5 485
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 953
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 534
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu