Je spojenie prvkov národných a groteskných vhodné? Pýta sa na začiatku druhej časti divadelného sitcomu www.narodnycintorin.sk postava hudobníka/dramaturga. Takúto otázku možno tvorcom v Slovenskom komornom divadle Martin položil nejeden divák, ktorý sa v prvom dieli nemohol stotožniť s faktom, že k osobnostiam slovenskej histórie pristúpili bez bázne a hany.
Druhá časť nenaväzuje presne na prvú (primátorka spadla do hrobky medzi mŕtvoly), to už by bola skôr telenovela. Primátorku nachádzame v dobrej nálade v záhrobnom svete, ktorý sa snaží fungovať podľa pravidiel živých (lebo tie si postavy pamätajú z predchádzajúcej existencie), ale je v ňom možné všetko. Zombie svet pripomína film Mŕtva nevesta Tima Burtona.
V tomto dieli sa viac sústredíme na národné osobnosti. Tvorcovia sa ich snažia prezentovať ako obyčajných ľudí s chybami, odkláňajú sa od národných a vlasteneckých tém a približujú sa k žánru sitcomu rozohrávaním zápletky, vzťahov medzi postavami, slovných hračiek (tie predsa len viac fungujú v televízii s namiešaným smiechom).
Silnou stránkou je hudba, ktorá mieša žánre od hymnických melódií až po reggae, piesne nesú v sebe myšlienky a emócie. Martinské divadlo má šťastie na všestranne talentovaných umelcov, ktorí nielen dobre hrajú, ale aj skladajú piesne a spievajú.
Inscenácia narába s momentom prekvapenia, s neočakávaným, s paradoxom. V minulom dieli avizovaný najväčší fešák z cintorína Janko Francisci-Rimavský sa prvýkrát objaví v opare dymu, za zvukov melódie piesne Superstar, ktorá sprevádza vyhlasovanie Miss a inak je známa z muzikálu Jesus Christ Superstar. Po veľkolepom úvode namiesto vyhláseného „baliča“ uvidíme šťúpleho starého pána (Ján Barto), ktorý prespal celé 20. storočie.
Henrieta Jančišinová – Kolláriková nahradila Luciu Jaškovú v úlohe Aničky Jurkovičovej. Podarilo sa jej zachytiť temperament postavy, k čomu jej pomohlo aj výrazné líčenie a kostýmovanie.
Ako jednotlivé diely komediálnych seriálov postupujú po sviatkoch, aj narodnycintorin.sk používa sviatky aktuálne v čase prvého „vysielania“. Jednotka sa odohrávala na Dušičky, dvojka na Veľkú noc. S tým súvisí nielen spomínaná pieseň Superstar, ale aj šibák v rukách Janka Kráľa, oblievačka, či vstupná pieseň na tému momentálne márne očakávanej jari.
Ako chceli tvorcovia zložiť ikony slovenskej histórie zo steny, očistiť ich od učebnicového prachu, začali sa viac pohrávať s možnosťami žánru a s príbehom. Otvára to možnosti hereckej improvizácii a zábave. Netreba však zabudnúť na vážnu vec, že aj z drobností si diváci o osobnostiach skladajú svoj obraz. Napríklad, že Karol Kuzmány poeticky opisuje krásy Slovenska – v češtine.
Recenzia/divadlo
Slovenské komorné divadlo Martin
Dodo Gombár, Róbert Mankovecký: www.narodnycintorin.sk 2. časť
Dramaturgia: Róbert Mankovecký
Scéna a kostýmy: Hana Knotková
Hudba: Róbert Mankovecký, Dano Heriban, Marek Geišberg
Réžia: Dodo Gombár
Hrajú: Henrieta Jančišinová – Kolláriková, Nadežda Vladařová, Zuzana Rohoňová, Karol Čičmanec, Dano Heriban, Marek Geišberg, Dominik Zaprihač, Ján Barto, Róbert Mankovecký
Premiéra 28. marca
Autor: Dária F. Fehérová