Magicko­-realistické túžby štyroch bratov

Slovenské národné divadlo uviedlo ďalší projekt dramatizovanej slovenskej prózy. Bratia Jurgovci sú dobrá voľba.

Leopold Haverl (otec Jurga), Jozef Vajda (Arne Jurga) a Robert Roth (Tomáš Jurga).(Zdroj: ANDREJ BALCO)

Boli raz štyria bratia - Ján, Arne, Peter a Tomáš. Akoby to boli nejakí reálni ľudia z histórie, ale ide „iba“ o literárne postavy. Bratia Jurgovci sú dospelí muži, ktorí opustili rodičovský dom, aby hľadali svoje šťastie, ktoré napokon v istej forme nesie pečať domova.

Otec, ženy a poznanie

Jeden z nich je Ján. Unavený z pracovného kolobehu sa rozhodol opustiť mesto, v ktorom žil. Niekde v sebe našiel pustovníka, ktorý sa musel vrátiť do lona prírody. Ani tu však neuniká láske. Jeho brat Peter takéto nemateriálne gesto nechápe. Nevie byť dobrej vôle, krv v ňom stále vrie. Má svoje vážené postavenie, jeho bytím je však pitie. Podľa toho sa správa i k ženám.

Brat Tomáš má dušu nepokojného umelca. V rodičovskom dome, v dedinskej kúrii, zanechal svoje nedokončené obrazy a lieta po svete. Ako krehký motýľ prežíva v náručiach žien - múz, ktoré ho na umenie lákajú. Domov ho priťahuje ako problém, s ktorým si nevie rady. A napokon je tu Arne. Muž, ktorý svojím zmyslom pre tradíciu pripúta k sebe milovanú ženu. Ten z bratov, čo tak trochu zajatý vo vlastnej inteligencii zostáva opatrovať otca a spravovať rodičovský majetok. Hoci by sa to možno núkalo, o majetku a sporoch okolo neho reč nebude. Čo bratov vlastne spája? Otec, ženy či túžba po poznaní identity?

Autor, dramatik a režisér

Bratia Jurgovci je dielo poetické a zároveň triezve, nezaťažené komplexom malosti. Päť magicko-realistických noviel pochádza zo zbierky Človek na ulici. Jej autorom je Ivan Horváth - pozoruhodná osobnosť našej poprevratovej prózy. Rodák zo Senice študoval na parížskej Sorbonne, bol vyznávač modernistických smerov, intelektuál, publicista a diplomat (i spoluzakladateľ časopisu Kultúrny život).

Vstup do politiky sa mu však nevyplatil – v 50. rokoch ho obvinili z buržoázneho nacionalizmu a s podlomeným zdravím po dlhom väznení sa stal obeťou stalinských čistiek. Inscenácia jeho Jurgovcov je jedným z ďalších spoločných projektov dramatika Petra Pavlaca a režiséra Ľubomíra Vajdičku.

Pavlacov dramatizujúci jazyk je citlivo budovanou nadstavbou diel, s ktorými pracuje. Pristupuje k nim v snahe zachovať v nich čo najviac literárnosti a pôvodného autorského jazyka, čím podčiarkne jeho výnimočnosť, ale aj kladie nároky na inscenovanie. To sa prejavilo i v tomto prípade.

Režisér zostal verný svojmu minimalistickému videniu. Opäť nenechá diváka kochať sa na scéne niečím netradičným, rozptyľujúcim či technicky pointovaným. Stačia mu štyri stoličky a stôl. Scénu však povýši, keď ju mierne vyvýši a divákov posadí poniže okolo nej. Hrá sa do všetkých strán. Kulisy sa nemenia, postavy si na tom istom mieste evokujú svoj vlastný imaginárny priestor.

Do štyroch svetových strán sa z rázcestia diania rozchádzajú na móla života rôzne cesty bratov. Všetky sa končia verajami, za ktorými sa Jurgovci strácajú, aby sa mohli opäť objaviť a konfrontovať sa medzi sebou – v spoločnosti osudových žien či bez nich. V spojení s poetikou textu scéna funguje lepšie, než by sa na prvý pohľad čakalo.

Túžba mužov, hudba žien

Herci to nemajú ľahké. V dialógoch striedavo prechádzajú z úloh rozprávačov do úloh jednotlivých postáv, o to náročnejšie je udržiavať napätie a nenechať jednotlivé obrazy rozsypať sa. Muži sú oblečení jednoducho podľa svojho charakteru a postavenia, ženy panensky biele, každá krásna, zvodná a krajkovaná inak.

Vhodne sadne prírodný typ Jána Mariánovi Geišbergovi, Richard Stanke s rezervou zvláda obmedzenosť a krutosť svojho Petra, Robo Roth zase intenzívne prežíva rozporuplnosť mladíka s nespútanou umeleckou dušou. Serióznu polohu odhalil Jozef Vajda ako človek pútaný k zemi a rodine.

Herečky sa vcelku úspešne pasovali s dvojúlohami. Boli schopné pracovať s typológiou svojich postáv, nebránili sa však ich občasnému splývaniu. V konečnom dôsledku ich príbehy spájal večný motív nevinnosti proti hriešnosti. V niektorých prípadoch by pomohlo menej pátosu a viac osobného šarmu a prirodzenosti. Dobre fungovali ako živá súčasť hudobnej zložky.

Naozaj presvedčivou voľbou bol Leopold Haverl v úlohe otca, jeho herecký prejav výrazne podčiarkol magickú atmosféru inscenácie.

Z krehkého, dramaticky silného textu sa napokon vylúpol zodpovedne naštudovaný komorný divadelný kúsok. Možno usporiadanie hľadiska nie je pre každého diváka optimálne, no má význam ako súčasť uceleného konceptu.

Recenzia/divadlo

Ivan Horváth, Peter Pavlac: Bratia Jurgovci

Réžia: Ľubomír Vajdička

Scéna: Jozef Ciller

Kostýmy: Milan Čorba

Hudba: Peter Mankovecký

Hrajú: Leopold Haverl, Petra Vajdová, Eva Sakálová, Dominika Zeleníková, Marián Geišberg, Jozef Vajda, Richard Stanke, Robert Roth

Premiéra: 23. marca 2013 v Štúdiu SND v Bratislave

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  8. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 24 912
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 621
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 547
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 518
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 133
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 025
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 899
  8. Zo stredomorskej stravy sa nepriberá 851
  9. Túžite po práci z pláže? 7 rád, ako sa stať digitálnym nomádom 687
  10. Prísne kontroly a veľa tepla. Takto sa vyrába mlieko 676

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Súboj v koalícii Danko rozpútal a aj naň doplatil

Šéf SNS zváži odchod z politiky. Politológ hovorí, že predvídateľnosť jeho krokov sa stále znižuje.

KOMENTÁRE

Politika ako Danko nikto nechce, demokrati ani oligarchovia

Definitívny politický pád Danka sme sledovali v priamom prenose.

EKONOMIKA

Štát otočil, vyššie dôchodky zaručí len na štyri roky

Prečo novinka bude trvať len istý čas, nie je jasné.

KOMENTÁRE

Ficov perfektný deň a Dankova estráda ega

Novinári sa museli prehrabávať v úlomkoch Dankovho poníženia.

Neprehliadnite tiež

Vypočul si rozhovor bezdomovcov a použil ho v piesni. Taký nápad je na cenu

Britská kapela Glass Animals je nominovaná na cenu Mercury.

Smrť Elvisa Presleyho nie je konšpirácia. Naopak, jeho smrť bola nevyhnutná

Rocková hviezda môže zostať psychicky v poriadku len pod jednou podmienkou.

Bond zostáva blond. Daniel Craig sa ospravedlnil za stupídnu odpoveď

Ohlásenie bolo emotívne, herec sa červenal.

NEKROLÓG

Joe Bologna písal, hral aj režíroval. Spoznávali ho však najmä ako manžela

Už ako šesťdesiatnici v roku 2001 napísali ďalšiu hru o svojom manželstve. Ak ma raz opustíš...pôjdem s tebou!