Magicko­-realistické túžby štyroch bratov

Slovenské národné divadlo uviedlo ďalší projekt dramatizovanej slovenskej prózy. Bratia Jurgovci sú dobrá voľba.

Leopold Haverl (otec Jurga), Jozef Vajda (Arne Jurga) a Robert Roth (Tomáš Jurga).(Zdroj: ANDREJ BALCO)

Boli raz štyria bratia - Ján, Arne, Peter a Tomáš. Akoby to boli nejakí reálni ľudia z histórie, ale ide „iba“ o literárne postavy. Bratia Jurgovci sú dospelí muži, ktorí opustili rodičovský dom, aby hľadali svoje šťastie, ktoré napokon v istej forme nesie pečať domova.

Otec, ženy a poznanie

Jeden z nich je Ján. Unavený z pracovného kolobehu sa rozhodol opustiť mesto, v ktorom žil. Niekde v sebe našiel pustovníka, ktorý sa musel vrátiť do lona prírody. Ani tu však neuniká láske. Jeho brat Peter takéto nemateriálne gesto nechápe. Nevie byť dobrej vôle, krv v ňom stále vrie. Má svoje vážené postavenie, jeho bytím je však pitie. Podľa toho sa správa i k ženám.

Brat Tomáš má dušu nepokojného umelca. V rodičovskom dome, v dedinskej kúrii, zanechal svoje nedokončené obrazy a lieta po svete. Ako krehký motýľ prežíva v náručiach žien - múz, ktoré ho na umenie lákajú. Domov ho priťahuje ako problém, s ktorým si nevie rady. A napokon je tu Arne. Muž, ktorý svojím zmyslom pre tradíciu pripúta k sebe milovanú ženu. Ten z bratov, čo tak trochu zajatý vo vlastnej inteligencii zostáva opatrovať otca a spravovať rodičovský majetok. Hoci by sa to možno núkalo, o majetku a sporoch okolo neho reč nebude. Čo bratov vlastne spája? Otec, ženy či túžba po poznaní identity?

Autor, dramatik a režisér

Bratia Jurgovci je dielo poetické a zároveň triezve, nezaťažené komplexom malosti. Päť magicko-realistických noviel pochádza zo zbierky Človek na ulici. Jej autorom je Ivan Horváth - pozoruhodná osobnosť našej poprevratovej prózy. Rodák zo Senice študoval na parížskej Sorbonne, bol vyznávač modernistických smerov, intelektuál, publicista a diplomat (i spoluzakladateľ časopisu Kultúrny život).

Vstup do politiky sa mu však nevyplatil – v 50. rokoch ho obvinili z buržoázneho nacionalizmu a s podlomeným zdravím po dlhom väznení sa stal obeťou stalinských čistiek. Inscenácia jeho Jurgovcov je jedným z ďalších spoločných projektov dramatika Petra Pavlaca a režiséra Ľubomíra Vajdičku.

Pavlacov dramatizujúci jazyk je citlivo budovanou nadstavbou diel, s ktorými pracuje. Pristupuje k nim v snahe zachovať v nich čo najviac literárnosti a pôvodného autorského jazyka, čím podčiarkne jeho výnimočnosť, ale aj kladie nároky na inscenovanie. To sa prejavilo i v tomto prípade.

Režisér zostal verný svojmu minimalistickému videniu. Opäť nenechá diváka kochať sa na scéne niečím netradičným, rozptyľujúcim či technicky pointovaným. Stačia mu štyri stoličky a stôl. Scénu však povýši, keď ju mierne vyvýši a divákov posadí poniže okolo nej. Hrá sa do všetkých strán. Kulisy sa nemenia, postavy si na tom istom mieste evokujú svoj vlastný imaginárny priestor.

Do štyroch svetových strán sa z rázcestia diania rozchádzajú na móla života rôzne cesty bratov. Všetky sa končia verajami, za ktorými sa Jurgovci strácajú, aby sa mohli opäť objaviť a konfrontovať sa medzi sebou – v spoločnosti osudových žien či bez nich. V spojení s poetikou textu scéna funguje lepšie, než by sa na prvý pohľad čakalo.

Túžba mužov, hudba žien

Herci to nemajú ľahké. V dialógoch striedavo prechádzajú z úloh rozprávačov do úloh jednotlivých postáv, o to náročnejšie je udržiavať napätie a nenechať jednotlivé obrazy rozsypať sa. Muži sú oblečení jednoducho podľa svojho charakteru a postavenia, ženy panensky biele, každá krásna, zvodná a krajkovaná inak.

Vhodne sadne prírodný typ Jána Mariánovi Geišbergovi, Richard Stanke s rezervou zvláda obmedzenosť a krutosť svojho Petra, Robo Roth zase intenzívne prežíva rozporuplnosť mladíka s nespútanou umeleckou dušou. Serióznu polohu odhalil Jozef Vajda ako človek pútaný k zemi a rodine.

Herečky sa vcelku úspešne pasovali s dvojúlohami. Boli schopné pracovať s typológiou svojich postáv, nebránili sa však ich občasnému splývaniu. V konečnom dôsledku ich príbehy spájal večný motív nevinnosti proti hriešnosti. V niektorých prípadoch by pomohlo menej pátosu a viac osobného šarmu a prirodzenosti. Dobre fungovali ako živá súčasť hudobnej zložky.

Naozaj presvedčivou voľbou bol Leopold Haverl v úlohe otca, jeho herecký prejav výrazne podčiarkol magickú atmosféru inscenácie.

Z krehkého, dramaticky silného textu sa napokon vylúpol zodpovedne naštudovaný komorný divadelný kúsok. Možno usporiadanie hľadiska nie je pre každého diváka optimálne, no má význam ako súčasť uceleného konceptu.

Recenzia/divadlo

Ivan Horváth, Peter Pavlac: Bratia Jurgovci

Réžia: Ľubomír Vajdička

Scéna: Jozef Ciller

Kostýmy: Milan Čorba

Hudba: Peter Mankovecký

Hrajú: Leopold Haverl, Petra Vajdová, Eva Sakálová, Dominika Zeleníková, Marián Geišberg, Jozef Vajda, Richard Stanke, Robert Roth

Premiéra: 23. marca 2013 v Štúdiu SND v Bratislave

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  3. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  7. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  1. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  2. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  3. Detské zúbky sú veda
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  6. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  8. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 9 839
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 4 243
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 787
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 231
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 463
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 262
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 033
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 867
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 851
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 741

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Kto sa bojí boja proti korupcii

Vo virtuálnom priestore sa objavujú útoky na prezidenta či protikorupčných aktivistov.

PRIMÁR

Päťdesiatnici a stres: Po päťdesiatke začne stres zabíjať

Nikto nie je stavaný na to, aby prežíval dlhodobý stres.

Neprehliadnite tiež

Písať je dobré, keď sa necítite pod psa

Víťaz súťaže Poviedka vsadil na poviedku, ktorá nie je o psoch. Pomohla mu čeština

Chýbal nám dobrý album od speváka. Dal nám ho bývalý bubeník IMT Smile

Marián Slávka na svojom debute pekne spieva, básnicky recituje, hrá na klavíri a má cit pre koncepčné myslenie.

Ešte v marci robil v obleku kľuky. Železná vôľa urobila z Jana Třísku Američana

Legendárny herec z Obecnej školy sa už v Česku necítil doma.

Jan Tříska pre SME: Pod nohy mi hádzali polená, aj tak ma nezastavili

Po návrate z Ameriky sa mu práca doma zdala spomalená.