RECENZIA / MUZIKÁL
Rómeo a Júlia
Dve srdcia – jedno menšie druhé väčšie – rozdelené mečom. Už plagát k muzikálu Rómeo a Júlia napovedá, že pre umelecky odvážnu víziu si lístok kupovať nemusíte.
Naše divadlá rady odkazujú na svetovosť zvoleného titulu, v prípade muzikálu Gérarda Presgurvica nie je tento prívlastok prehnaný. Muzikál Rómeo a Júlia od svojej svetovej premiéry v roku 2001 inscenovali na viacerých scénach a je príjemné vidieť ho aj u nás.
Árie z tohto diela zatiaľ nie sú všeobecne známe, lákadlom môže byť práve neopočúvaná hudba. Na Novej scéne ju však zabila hlučnosť ozvučenia, pri ktorom si nemôžeme už ani nahovárať, že sú to tanečníci, ktorí spievajú zborové pasáže. V origináli pritom znejú romantické „slaďáky“, ale aj rytmickejšie pasáže lepšie. Vo francúzštine sa ani frázy o láske nezdajú až také banálne.
Libreto sa nesnaží o doslovný prepis Shakespeara ani o jeho aktualizáciu. Zvoliť správnu mieru neformálnosti dialógov bolo náročné. Aj skúsenému Ľubomírovi Feldekovi občas ušiel výraz ako „beťári“ pôsobiaci mimo kontextu.
Na nepresvedčivosti hraných pasáží sa však podpísalo predovšetkým prisladké (Peter Makranský ako Rómeo) či priveľmi schematické (Martin Hudec ako Tybalt) herectvo. Júlia bol stavaná pre Nelu Pociskovú, nenútenosťou príjemne prekvapila aj alternujúca Romana Dang Van.
Miroslava Marčeková (v alternácii s Katarínou Hasprovou) prejavila v postave Dojky síce komický talent, ale spevácky jej výrazná až šansónová ária nesadla.
Nová scéna investovala do muzikálu nadštandardne, na naše pomery bolo výpravné už svietenie. Kostýmy Ľudmily Várossovej sa snažili nájsť kompromis medzi historizujúcimi líniami a súčasnou poetikou. Scénograf Martin Černý urobil z obmedzeného javiskového priestoru to, čo mohol, z materiálu scény však bolo cítiť kašírovanosť.
Na tanečných výstupoch bolo badať dynamické cítenie režiséra a choreografa Jána Ďurovčíka i profesionalitu tanečníkov Slovenského divadla tanca, ktorí doplnili domáci súbor.
Ak poviem, že viac ako tragédia sa pred nami rozvíja rozprávka o Rómeovi, Júlii a ich zlých rodičoch, asi tým ani nikoho neodradím. Inscenácia sa však celkom zbytočne pohybovala na hornej hranici emočnej škály. Nenávisť znepriatelených rodín bola od prvej pesničky znázornená kŕčom, ktorý už nemal kam gradovať.
Napriek viacerým profesionálne zvládnutým stránkam tejto produkcie som si najviac zo všetkého uvedomovala umeleckú sterilitu muzikálového žánru. Ako zaznie v úvode tohto diela, ani Boh už nemá nápady.
Rómeo a Júlia
Réžia a choreografia: Ján Ďurovčík
Texty piesní: Ľubomír Feldek
Hudobné naštudovanie: Ľubomír Dolný
Hrajú: Peter Makranský / Milan Šimek / Patrik Vyskočil, Romana Dang Van / Miroslava Drínová / Nela Pocisková, Lukáš Pišta / Thomas Puskailer / Václav Púčik a ďalší.