SME

Strohá geometria, ktorá sa vie dotknúť citov a núti premýšľať

Ašot Haas vystavuje v bratislavskej galérii Zoya prierez desiatimi rokmi svojej tvorby

Z výstavy Ašota Haasa v Zoya Gallery.Z výstavy Ašota Haasa v Zoya Gallery. (Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Nesúhlasí s názorom, že v geometrii je už všetko vyriešené. Pri pátraní po jej ďalších záhadách ráta aj s účasťou divákov, hoci nenástojí na tom, že musia všetkému porozumieť. Stačí, ak odídu z výstavy s „estetickým posolstvom“.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Počas štúdia na VŠVU vystriedal štyri odlišné ateliéry, lebo chcel zistiť, akými rôznymi spôsobmi sa dá zhmotniť myšlienka. Na výrobu svojich diel používa lasery, skenery, softvéry, kybernetické ramená a technológie, ktoré sa využívajú v priemysle. Dokáže narábať s krehkosťou skla aj stálosťou kovov. Robí objekty, obrazy, sochy aj videá. „Snažím sa ukazovať, že veci môžu fungovať aj úplne inak, ako sme zvyknutí,“ hovorí výtvarník Ašot Haas (1981).

SkryťVypnúť reklamu

Geometrii sa venuje desať rokov, čo dokumentuje jeho aktuálna výstava v bratislavskej Zoya Gallery. Dopĺňa ju obsiahla monografia s textami Jiřího Valocha, Miry Sikorovej­Putišovej a Ľudmily Kasaj Poláčkovej. A okrem očistnej strohosti geometrických tvarov a presnosti línií je v nej aj veľa miesta na city a premýšľanie.

Bez zbytočností

Ako poznamenal Valoch na vernisáži výstavy – všetci máme radi príbehy. Nedá sa s ním nesúhlasiť a uvedomuje si to aj Haas. Vraví však, že geometriou sa začal zaoberať práve pre príbeh a preto, aby ho zbavil zbytočností. „Mám rád príbehy a geometria dokáže to, že príbeh diela môže byť každý deň úplne iný,“ hovorí. „Všetko záleží na divákovi, na tom, ako sa naň pozerá, akú energiu a výpoveď si z neho vezme.“

SkryťVypnúť reklamu

Geometria aj konštruktivizmus sú umelecké smery, ktoré majú za sebou desaťročia zákonitostí a objavených možností. Haas však stále vidí priestor na objavy a inovácie. „Je to pre mňa výzva. Niektorí ľudia vravia, že všetko je už v geometrii vyriešené. A mňa neuveriteľne baví povedať im, že to tak úplne nie je a že sa do problému geometrie dá vniesť aj istá myšlienka.“

Nápad vystavovať v galérii Zoya považoval za dobrý spôsob vyjadrenia kontrastu k jeho tvorbe. Až keď tam však reálne prišiel a rozmýšľal, kde aké dielo umiestni, pocítil, že to nebude jednoduché – takmer všetky miestnosti sú priechodné, nemajú pravé uhly, na stenách sú honosné látkové tapety, ťažké dlhé závesy, ozdobné štuky a krištáľové lustre.

„Mal som asi dva mesiace času a snažil som sa nájsť tému, ktorá by bola reakciou na ten priestor. Zo všetkých vecí, ktoré som si všimol, mi vychádzal kontrast medzi systémom a chaosom. Snažil som sa zachytiť hranicu, ktorá je medzi nimi. Ukázať, ako vzniká chaos na mieste, kde je veľa systému a naopak,“ vysvetľuje.

SkryťVypnúť reklamu

Milovať nežiaduce prvky

Na to všetko je potrebná aj priam remeselná zručnosť a Haas priznáva, že niekedy trvá zhmotnenie diela dlhšie, ako sa vyvíja samotná myšlienka. Naraz máva rozpracovaných aj viacero vecí, lebo sa občas stane, že niečo sa skrátka nedá urobiť tak, ako si to predstavoval. „A niekedy je to tak, že jednu myšlienku môže výtvarník riešiť aj celý život,“ vraví.

„Počas tohto bilancovania desiatich rokov svojej tvorby som si napríklad všimol, že od začiatku sa veľa zaujímam o kruh a stále je pre mňa nepochopený. Je to pritom zvláštne, aké rôznorodé veci ovládame, ale nedokážeme úplne presne vypočítať jeho obvod,“ uvažuje.

Pracuje aj s moiré. Bežne sa s ním stretávame ako s nežiaducim vzorom v televízii či vo fotografii pri prelínaní rovnobežných čiar. Ašot Haas ho však miluje. V jeho dielach totiž moiré nevzniká náhodne, ale cielene, pomocou kódu, presnej hrúbky línií a medzier medzi nimi. V diele I love moiré, ktoré na prvý pohľad pôsobí ako sklený hranol, schválne znásobil princíp vzniku moiré, čím dosiahol to, že v istom uhle vidíme objekt zrkadliaci sa sám v sebe, a teda štvrtý rozmer.

SkryťVypnúť reklamu

Haas rád necháva divákov, nech si sami dielo interpretujú, „nech sa potrápia a zamyslia“. „Interaktivita je v mojich dielach dosť podstatná. Chcem diváka zaujať, chcem, aby sa stal spoluautorom, aby to dielo precítil. Chcem ho odpútať od stereotypu a ukázať mu nový spôsob fungovania vecí.“

Nenástojí však na tom, že diváci musia vedieť čítať príbeh diela a porozumieť mu. Z výstavy tak môžu odísť aj s „estetickým posolstvom“, ako sa tomu vraví v jazyku umenia geometrie. „Veď aj obyčajná linka vyžaruje nejakú energiu, ktorú nemusíme vedieť presne opísať,“ vraví.

Nech si vyberiete ktorúkoľvek možnosť, z Haasovej výstavy odídete veľmi spokojní.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Čo bude toto leto in?
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  3. Čo bude toto leto in?
  4. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 242
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 851
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 5 320
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 962
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 320
  6. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 2 672
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 574
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 365
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 314
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 367
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 202
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 977
  5. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 079
  6. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 743
  7. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 5 727
  8. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 5 501
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu