SME

Šéf baletu SND: Pri Rómeovi a Júlii som nechcel inscenáciu na kľúč

S Jozefom Dolinským o spolupráci s Moriconem, Breinerom aj o finančnej situácii v Balete SND.

Jozef Dolinský ml. (1970) vyštudoval kulturológiu na FF UK a divadelnú dramaturgiu a réžiu na Akadémii umení. Od roku 1990 bol členom Baletu SND, kde ako prvý sólista stvárnil desiatky postáv. V rokoch 2005 - 2010 bol umeleckým šéfom Baletu Štátnej operyJozef Dolinský ml. (1970) vyštudoval kulturológiu na FF UK a divadelnú dramaturgiu a réžiu na Akadémii umení. Od roku 1990 bol členom Baletu SND, kde ako prvý sólista stvárnil desiatky postáv. V rokoch 2005 - 2010 bol umeleckým šéfom Baletu Štátnej opery (Zdroj: SME – GABRIEL KUCHTA)

Zajtrajšia premiéra Rómea a Júlie bude prvou veľkou skúškou Baletu SND pod vedením jeho riaditeľa JOZEFA DOLINSKÉHO.

Veríte, že nový titul bude ťahákom repertoáru?
„Rozhodne. Prokofievova hudba môže byť sama osebe nositeľom emocionálneho posolstva. A príbeh je nadčasový. Nebolo potrebné experimentovať. Návrat k rešpektovaniu klasických predlôh môže divadlo posunúť, niekedy sa zabúda na to, že tanečník je aj hercom.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Uvidíme kópiu verzie, ktorú taliansky choreograf Massimo Moricone v roku 1991 uviedol v Leedse?
„Nechcel som kupovať inscenáciu na kľúč. S pánom Moriconem sme diskutovali, čo nové by sme mohli doniesť. Nevraciame sa do renesančnej Verony, ale do obdobia Shakespeara, aj kostýmy sú z alžbetínskeho obdobia.“

SkryťVypnúť reklamu

Ako vznikol nápad, že scéna je ako shakespearovské divadlo Globe?
„Navštívili sme Villu Borghese v Ríme, kde je postavená jeho replika. To drevo síce nezažilo Shakespeara, ale atmosféra je očarujúca. Tu sa odohráva aj letný shakespearovský festival. Balet SND by mal na ňom vystupovať ako prvý tanečný súbor. Sme pred uzavretím kontraktu.“

Máme dnes interpretov na špičkové úlohy?
„Náš balet je mladý, treba mu dať priestor, čas a trpezlivosť, aby sa mohol učiť.“

Kto bude tancovať titulné postavy?
„V našej koncepcii je veľký priestor na individuálne stvárnenie, čo je náročné pre tanečníka bez dostatočných skúseností. Preto sme siahli aj k spolupráci s talianskymi sólistami. Nejde len o hosťovanie, ale o vzájomnú spoluprácu pri tvorbe.“

Kde sú sólisti, ktorí prišli za vedenia Ondreja Šotha?
„Vrátili sa po dohode do Košíc. Nikomu som nedával výpoveď.“

SkryťVypnúť reklamu

Prečo by mali prísť diváci na balet do SND a nie na rovnomenný muzikál na Novú scénu?
„Nie je to šťastná situácia. Všetci chcú mať na plagáte tento titul, lebo si myslia, že budú mať automaticky vypredané. Tento balet bude čoskoro možné vidieť aj v Prahe. Každý bude hovoriť, že práve to jeho spracovanie je shakespearovské.“

Prokofieva naplánoval bývalý šéf Baletu SND Andrij Sukhanov s inými tvorcami. Prečo ste zmenili tvorivý tím?
„Nemal som zámer niečo rušiť, vstupovať do rozbehnutých vecí, ale tento bod som považoval za problematický. Pre mňa bolo väčšou zárukou pripraviť inscenáciu, ktorú som poznal.“

Aké ďalšie zmeny ste urobili v pláne Baletu SND?
„Museli sme o rok presunúť premiéru Luskáčika.“

Verzia Luskáčika, ktorú doniesol Mário Radačovský, sa vám zdala predražená?
„Bola by finančne náročná, ale ide tu aj o umelecký názor na túto inscenáciu.“

SkryťVypnúť reklamu

V budúcom roku ho má nanovo režijne pripraviť váš otec. Nebojíte sa, že sa to bude kritizovať?
„Ľudia potrebujú nájsť dôvod, aby vás mohli kritizovať. Choreografia, ktorú naštuduje s pánom Rafaelom Avnikjanom, je podľa mňa tá, ktorá by mala byť v SND.“

Akú situáciu ste našli po svojich predchodcoch?
„Nie je až také dôležité hľadať vinníka, ale nastaviť systém tak, aby sme sa v budúcnosti vyvarovali chýb. Keď som prišiel vlani v lete, bol už napríklad vyčerpaný rozpočet na hosťujúcich umelcov. Pol sezóny sme teda fungovali len s vlastnými silami, ale súbor to zvládol.“

Aká je dnes návštevnosť?
„Držíme si stabilné čísla. Divácky najvďačnejšia je, samozrejme, klasika – Labutie jazero. Návštevnosť sa dlhodobo pohybuje v rozmedzí 66 až 68 percent. Teraz sme napríklad klesli o dve percentá oproti minulému roku. Inokedy sme zas na tom lepšie.“

SkryťVypnúť reklamu

Ako sa postavíte ku choreografiám, ktoré na scénu SND priniesol Ondrej Šoth?
„Podľa záujmu divákov.“

Ondreja Šotha i Mária Radačovského kritizovali za to, že presadzovali hlavne svoje choreografie. Chcete aj vy sám režírovať?
„Nechcel by som rezignovať na svoje divadelné ambície, ale v tejto chvíli potrebuje dramaturgia niečo iné. SND je prvou scénou, prioritná by mala byť klasika, hodnoty preverené časom. Znie to ako fráza, ale platí to. Mám trochu iné režijné videnie, no nemyslím si, že by bolo vhodné vnucovať SND svoje inscenácie a už vôbec nie tie, ktoré som robil v Banskej Bystrici. Inscenácie nemusia po prenesení do iného priestoru fungovať.“

Ako si spomínate na svoje pôsobenie v Banskej Bystrici?
„Podmienky v oboch súboroch sú radikálne iné. V Bratislave sa žije aj tvorí inak ako v Banskej Bystrici, tam nemáte komfort a servis, mnohé veci si musíte vyrábať na kolene, čo vás na druhej strane učí pokore a úcte ku kolegom. Veľa mi to dalo, boli sme vynikajúci tím, podarilo sa nám uviesť pár zaujímavých titulov, ako je Stravinského Príbeh vojaka.“

SkryťVypnúť reklamu

V máji 2014 bude premiéra Sna noci svätojánskej. Prečo ďalší Shakespeare?
„Tento balet má veľa postáv i postavičiek, chceme si vyskúšať komediálny žáner. Rozhodli sme sa pre choreografiu Youriho Vamosa, no nechceme len preniesť predstavenie, ktoré vzniklo inde.“

Aké máte ambície v oblasti pôvodných diel? Začali ste rokovať o Breinerových Slovenských tancoch?
„Tento projekt by sa mal objaviť na jar 2015. Hľadáme vhodný tím, ktorý by ho preniesol na javisko vo vizuálnej podobe. Ešte predtým bude premiéra Suchoňovej Angeliky na Bratislavských hudobných slávnostiach.“

Do akej miery chcete využívať živý orchester pri predstaveniach?
„Divák v SND očakáva plnohodnotné divadlo. Aj klasiku 20. storočia by sme radi hrali s orchestrom. Reprodukovanú hudbu môžeme mať pri experimentovaní či počas zájazdov. Neviem si predstaviť, že by Slovenské tance nenaštudoval sám Breiner a neoddirigoval premiéru.“

SkryťVypnúť reklamu

Máte na tento rok naplánované nejaké zájazdy?
„V máji vystupujeme v talianskej Modene s Oneginom. Na základe toho sa rozhodne, či si nás pozvú na turné s Luskáčikom v januári 2014. A, samozrejme, na festival v Ríme práve s Rómeom a Júliou.“

Po vašom vymenovaní časť baletného súboru protestovala. Akú máte podporu dnes?
„Predstavitelia odborovej organizácie ma presviedčali, že ich výzvy neboli namierené proti mne. Ak niektorí nesúhlasia so zmenami, majú možnosť si vybrať. Ako šéf mám právo aj povinnosť robiť veci tak, ako si myslím, že je správne.“

V Rómeovi a Júlii ste dostali hereckú úlohu Kapuleta.
„Bolo to prianie pána choreografa. Ako rekvalifikovaný tanečník túto jeho požiadavku veľmi rád splním. Je to zaujímavá úloha.“

Po nástupe do funkcie ste sa vyjadrili, že to nebude sizyfovská práca. Aký prívlastok by ste jej dali dnes?
„Profesionálna. Na tomto poste si nemôžete dovoľovať pocity.“

SkryťVypnúť reklamu

Ste predsa umelec.
„Ako riaditeľ nestojím na javisku.“

Aké je postavenie baletu na Slovensku?
„Vstúpili sme do priestoru obmedzeného krízou. Čarovný prútik neexistuje, no rýchlym rozhodovaním sa dá veľa aj pokaziť.“

Ste absolventom Tanečného konzervatória Evy Jaczovej, ako sa dívate na dnešných študentov?
„Mohli by sme sa dlho rozprávať o financovaní umeleckého školstva, či majú mladí toľko príležitostí, ako sme mali kedysi my, a či si rodičia môžu vôbec dovoliť dať svoje talentované deti študovať, či nemajú iné predstavy o ich budúcnosti.“

Dokáže zaplatiť sólistka SND z platu hypotéku?
„Ak máme všetko súdiť podľa peňazí a prestíže, tak ťažko pôjde o umenie. Nespochybňujem však, že spoločenské povedomie je dnes postavené na iných princípoch.“

SkryťVypnúť reklamu

Robíte v novej budove, otvorenej pred šiestimi rokmi, ktorá má stále biľag zbytočného luxusu. Aké sú vaše skúsenosti?
„Ak sa ukáže, že ľudia potrebujú iné veci viac, ako príležitosť prežiť niečo mimoriadne, bude s tým musieť slovenská kultúra niečo urobiť tak, ako sa s tým vyrovnali aj iné krajiny.“

Prečo sú diváci ochotní dať aj veľké peniaze za lístky na jednorazové agentúrne predstavenia?
„Reklamnou kampaňou sa dajú robiť divy. Náročnejšie je v pretlaku informácií budovať povedomie, že aj my ponúkame kvalitu a zážitok.“

Prečo ste v reklamnej kampani na Rómea a Júliu nepoužili pôvodnú hudbu Prokofieva?
„Bolo by treba dať do poriadku autorské práva aj povolenie použitia nahrávky a práv interpretov. Za účelom výroby šotu by potom vznikli nemalé náklady okolo 850 eur, a to len od marca do konca decembra 2013. To si v čase úsporných opatrení nemôžeme dovoliť. Preto sme zvolili cestu lacnejšej verzie – aktuálny hudobný podklad k televíznemu šotu je kúpený z webovej hudobnej databázy a riadne autorsky doriešený. Vyšlo to na päťdesiatpäť dolárov. Šot je koncipovaný tak, aby informoval, že ide o hudbu Prokofieva, ktorú hrá orchester Opery SND a je v ňom uvedené hudobné naštudovanie a mená dirigentov. Bol odsúhlasený choreografom a režisérom, pánom Massimom Moriconem.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  2. Plátené tašky a opakované použitie
  3. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  5. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  7. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  1. Podpora projektov, ktoré učia ľudí postaviť sa za seba
  2. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  3. Nela Pocisková: Dovolím si už robiť chyby a nevyčítať si to
  4. Plátené tašky a opakované použitie
  5. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  6. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  7. Nespoliehajú sa na štát, ale na vlastné sily
  8. Digitálna bezpečnosť opäť v centre pozornosti
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 8 065
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 5 489
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 281
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 3 988
  5. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 715
  6. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 2 898
  7. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 198
  8. Nová predajňa PLANEO v Spišskej Novej Vsi 2 091
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 43 165
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 20 528
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 637
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 394
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 525
  6. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 9 654
  7. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 6 129
  8. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 782
  1. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  2. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  3. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  4. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  5. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  6. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  7. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  8. Věra Tepličková: Šok v Levoči
SkryťZatvoriť reklamu