Zajtra večer sa začína 38. ročník Bratislavských hudobných slávností, najväčšieho festivalu vážnej hudby na Slovensku. Skončí sa 11. októbraBratislavské hudobné slávnosti sú jesenným sviatkom vážnej hudby. Na zostavovaní programu 38. ročníka sa podieľal .
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
FOTO - FILIP VANČO
Zajtra večer sa začína 38. ročník Bratislavských hudobných slávností, najväčšieho festivalu vážnej hudby na Slovensku. Skončí sa 11. októbraBratislavské hudobné slávnosti sú jesenným sviatkom vážnej hudby. Na zostavovaní programu 38. ročníka sa podieľal aj súčasný skladateľ vážnej hudby PETER ZAGAR. Ako člen festivalého výboru rozmýšľa nahlas o ďalšom smerovaní BHS.
„Tento festival sa súčasnej vážnej hudbe nevyhýba, tá mala na festivale vždy istý podiel.“
Ako je to so zahraničnými festivalmi, keďže ste členom Asociácie európskych festivalov?
„Svetové festivaly sa skôr špecializujú. Dramaturgovia zaraďujú diela a ich autorov do kontextu, vytvárajú bloky, ktoré majú spoločnú tému. V tomto smere sa náš festival nesnaží približovať tomu, čo sa deje vonku. Bratislavský festival mapuje situáciu okolo seba. Vo svete sa zasa snažia priniesť poslucháčovi konkrétnejšiu informáciu.“
Podľa akých kritérií zostavujete program?
„Dramaturgiou sa zaoberá festivalový výbor, ktorý má šesť členov. Každý z nich má trocha iný názor. Výsledkom je vždy kompromis. Možno preto má festival taký široký záber.“
Čo chýba na festivale?
„Chýbajú mi tematické bloky. Predostretie určitej témy spolu so zaujímavou štúdiou v bulletine. Jednoducho predložiť divákovi nielen dielo, ale aj kontext. Nedarí sa mi to presadiť v takej miere, akej som si predstavoval.“
Po prvýkrát ste objednali dielo napísané špeciálne pre BHS. Nie je to vo svete tradícia, akou sa podporuje súčasná hudba?
„Presne tak. Malo by byť samozrejmosťou, že najväčší festival vážnej hudby na Slovensku objednáva skladby do svojho programu. Konečne sa to presadilo. Naši predchodcovia si zrejme hovorili, že peniaze, ktoré by dali skladateľovi na novú skladbu, sa zídu na nejaký ďalší koncert. Nie je to podľa mňa rozumné.“
Prečo nie?
„Lebo nejde o toľko peňazí, že by ich nedostatok ohrozil chod festivalu. Objednávka skladby je tiež investíciou do kultúry.“
Prečo ste sa rozhodli pre Ilju Zeljenku?
„Zeljenka je našou žijúcou legendou. V päťdesiatych rokoch začal ako jeden z prvých komponovať pod vplyvom súdobej avantgardy. Bol pionierom elektroakustickej hudby na Slovensku, ktorá mala vtedy európsku úroveň. V súčasnosti intenzívne tvorí a je jedným z tých, ktorí si určite zaslúžia, aby boli oslovení.“
Na festivale by mohol vystúpiť aj Pavarotti, keby boli peniaze. Ako je to s financiami?
„Nechcem rozoberať situáciu kultúry na Slovensku. To je nám hádam jasné všetkým. Bratislavské hudobné slávnosti zväčša financuje ministerstvo kultúry. Sponzoring ani v priaznivých rokoch nestačí ani na polovicu rozpočtu. Ten je stále odkázaný na záujem štátu. Podľa mňa nie je normálne, že mesto Bratislava, pre ktoré je festival jednou z profilujúcich akcií, pre nás zatiaľ peniaze nenašlo.“
A sponzori?
„Vždy sa viac-menej úspešne darilo zohnať sponzorov. Tento rok je v tomto smere chudobnejší. Niektorí sponzori si dnes diktujú podmienky, určujú výber interpretov. Myslím si, že v prípade Bratislavských hudobných slávností by malo ísť predovšetkým o hudbu.“
„Hviezdy priťahujú pozornosť, my sme nútení vybrať osobnosti, ktoré možno nie sú typickými hviezdami, no poskytnú hodnotný zážitok. Hviezd je menej, tento rok je to napríklad Česká filharmónia so svetovým dirigentom Vladimírom Ashkenazym alebo huslista Gidon Kremer.“
Na festivale odznie aj vaša skladba. Je to v poriadku?
„Ide o predstavenie súboru Elisa Monte Dance. Súbor si celkom nezávisle odo mňa na pôde Hudobného informačného strediska vybral súčasné slovenské skladby, ktoré by sa mu hodili k choreografii, okrem iných aj moju skladbu Hudba k videu. Za jeho vystúpenie som sa nijako neangažoval. Ešte som to predstavenie nevidel.“
Ako sa pozeráte na komunistickú minulosť festivalu?
„Festival určite prežil rôzne povinné jazdy, ale hudba ako taká nie je zaťažená ideológiou a režim sa na dramaturgii festivalu prejavil minimálne. Keďže tento festival bol vždy prestížnou akciou a u nás neboli normálne trhové podmienky, tak veľké hviezdy sem prišli hrať za oveľa menej peňazí. V súčasnosti sa na nás pozerá zahraničie ako na rovnocenného partnera a veľká hviezda dá asi prednosť Viedni alebo Budapešti. Tam ju lepšie zaplatia. BHS majú napriek všetkému dobrú tradíciu.“