SME

Hľadať nesmrteľnosť je náročné

Karamazovovci sú poctivo vyskladanou mozaikou, nie obrazom vystihnutým niekoľkými geniálnymi ťahmi.

Alexander Bárta a Táňa Pauhofová v Bratoch Karamazovovcoch.Alexander Bárta a Táňa Pauhofová v Bratoch Karamazovovcoch. (Zdroj: PETER ČANECKÝ)

Štyri a pol hodiny, vyše tridsiatka účinkujúcich, množstvo prestavieb či kostýmov. Už tento výpočet je obdivuhodný.

Režisér Roman Polák sa vrátil na scénu národnej činohry svojím doteraz azda najväčším projektom, sám bol aj spoluautorom adaptácie známeho románu pre javisko.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ruská nekonečnosť

Náročná dramatizácia zostala verná dialógu ako hlavnému nástroju, k monológom či opisom sa utiekala len výnimočne a trochu nesystémovo. Ak si v zásade udržala pozornosť diváka počas niekoľkých hodín, neznamená to, že každé slovíčko, každá scéna či postavu boli nevyhnutné.

SkryťVypnúť reklamu

Dramaturg Majling si mohol od dramatizátora Majlinga udržať väčší odstup, podobne sa mohol šéf činohry Polák trochu pohádať s režisérom Polákom.

Argumentom v prospech krátenia mohli byť nielen prevádzkové dôvody. Aj umeleckej výpovedi často svedčia obmedzenia a Karamazovovci tak zbytočne trpia ruskou nekonečnosťou.

Tvorcovia pristúpili k Dostojevského poslednému dielu azda až s priveľkým rešpektom. Na scéne (na rozdiel od kvalitného bulletinu) chýbala troška heretickej diskusie s autorovými tézami. Zbytočne poučný pátos odblokoval účinnosť záverečnej scény súdu nad Dmitrijom.

Za to, že prestavby scén sa odvíjali v relatívne svižnom tempe, vďačíme hlavne scénografovi Pavlovi Borákovi, ktorý vymyslel systém dômyselne sa pohybujúcich pódií. Scéna je striedma s niekoľkými efektnými akcentmi.

SkryťVypnúť reklamu

Aj kostýmový výtvarník Peter Čanecký inscenáciu očistil od rustikálnosti a posunul do veľkosvetského prostredia zo začiatku minulého storočia.

K bonusom ambicióznej inscenácie patrí podmanivá hudba Lucie Chuťkovej, škoda, že scény s príjemnou živou hudbou boli trochu násilne bujaré.

Solídne herectvo širokého kádra súboru

Inscenácia Bratov Karamazovovcov v Činohre SND je založená na solídnom herectve širokého kádra súboru. Treba oceniť aj pokoru tých, ktorým sa v náročnom viachlase ušli len menšie roly či zapojenie menej často obsadzovaných hercov ako Oldo Hlaváček.

Dušan Jamrich pokračuje v sérii zaujímavých postáv, jeho Karamazov nie je netvorom, len „obyčajným“ na seba zameraným človekom.

Najvýraznejšie vyznieva postava Aľošu, v ktorej podal Alexander Bárta výnimočne sústredený, presvedčivý výkon.

SkryťVypnúť reklamu

Postava brata Ivana nebola až tak dobre načrtnutá – na začiatku bol Tomáš Maštalír dlho len nemým svedkom scén. O jeho vnímaní sveta sa dozvieme len z krátkeho dialógu so Smerďakovom, a tak záverečné scény jeho zúfalstva nepôsobia až tak dôveryhodne. Pekne rozohraná bola však scéna rozhovoru Ivana a Aľošu o Bohu.

Oľhovej dokonalá irónia

Milan Ondrík je typom milovaniahodných zurvalcov, Dmitrija Karamazova zahral v rámci svojho dobrého štandardu. Ľuboš Kostelný bol v postave Smerďakova zapamätateľne podlízavý.

Táňa Pauhofová bola záhadná i nežná, kostýmy z nej možno urobili až priveľmi formálne dokonalú dámu. Zuzana Fialová pracovala s afektom, ale nepomohla divákom vyznať sa v komplikovanej postave Kateriny Ivanovny, ak sa v nej vôbec vyznal sám autor.

SkryťVypnúť reklamu

Celkovo pôsobili milostné vzťahy v hre skôr ako paródia reálnych citov.

V menšej postave vdovy Chochlakovovej, sledujúcej najnovšie trendy, dokázala svojou dokonalou iróniou absolútne vyniknúť Jana Oľhová. Výrazný bol Ján Koleník v úlohe zákerného Rakitina a aj Ivan Romančík pôsobivo využil peknú úlohu mnícha Zosimu.

Bratia Karamazovovci sú dielom mnohých talentovaných tvorcov, ale do obecenstva neprúdila z javiska energia až tak dokonale. Je to poctivo vyskladaná mozaika spoločnosti a názorov, nie však obraz vystihnutý niekoľkými geniálnymi ťahmi, ktorý by dojal k slzám, šokoval či zostal neodbytne v pamäti.

Dramatizácia: Daniel Majling, Roman Polák. Dramaturgia: Darina Abrahámová, Daniel Majling.
Réžia: Roman Polák.
Hrajú: Dušan Jamrich, Milan Ondrík, Tomáš Maštalír, Alexander Bárta, Ľuboš Kostelný, Zuzana Fialová, Táňa Pauhofová, Jana Oľhová, Ján Koleník, Ivan Romančík, Anna Javorková, František Kovár, Szidi Tobias a ďalší.
Premiéra: 13. a 14. apríla 2013 v Novej budove SND.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 380
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 271
  3. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 554
  4. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 434
  5. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 945
  6. Plátené tašky a opakované použitie 3 526
  7. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 427
  8. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 2 071
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 489
  2. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 039
  3. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 005
  4. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 961
  5. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 8 374
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 8 114
  7. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 8 059
  8. Ján Valchár: No a tie Orešniky gďe? 4 756
  1. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  2. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  3. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  4. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  5. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  7. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  8. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
SkryťZatvoriť reklamu