Hľadať nesmrteľnosť je náročné

Karamazovovci sú poctivo vyskladanou mozaikou, nie obrazom vystihnutým niekoľkými geniálnymi ťahmi.

Alexander Bárta a Táňa Pauhofová v Bratoch Karamazovovcoch.(Zdroj: PETER ČANECKÝ)

Štyri a pol hodiny, vyše tridsiatka účinkujúcich, množstvo prestavieb či kostýmov. Už tento výpočet je obdivuhodný.

Režisér Roman Polák sa vrátil na scénu národnej činohry svojím doteraz azda najväčším projektom, sám bol aj spoluautorom adaptácie známeho románu pre javisko.

Ruská nekonečnosť

Náročná dramatizácia zostala verná dialógu ako hlavnému nástroju, k monológom či opisom sa utiekala len výnimočne a trochu nesystémovo. Ak si v zásade udržala pozornosť diváka počas niekoľkých hodín, neznamená to, že každé slovíčko, každá scéna či postavu boli nevyhnutné.

Dramaturg Majling si mohol od dramatizátora Majlinga udržať väčší odstup, podobne sa mohol šéf činohry Polák trochu pohádať s režisérom Polákom.

Argumentom v prospech krátenia mohli byť nielen prevádzkové dôvody. Aj umeleckej výpovedi často svedčia obmedzenia a Karamazovovci tak zbytočne trpia ruskou nekonečnosťou.

Tvorcovia pristúpili k Dostojevského poslednému dielu azda až s priveľkým rešpektom. Na scéne (na rozdiel od kvalitného bulletinu) chýbala troška heretickej diskusie s autorovými tézami. Zbytočne poučný pátos odblokoval účinnosť záverečnej scény súdu nad Dmitrijom.

Za to, že prestavby scén sa odvíjali v relatívne svižnom tempe, vďačíme hlavne scénografovi Pavlovi Borákovi, ktorý vymyslel systém dômyselne sa pohybujúcich pódií. Scéna je striedma s niekoľkými efektnými akcentmi.

Aj kostýmový výtvarník Peter Čanecký inscenáciu očistil od rustikálnosti a posunul do veľkosvetského prostredia zo začiatku minulého storočia.

K bonusom ambicióznej inscenácie patrí podmanivá hudba Lucie Chuťkovej, škoda, že scény s príjemnou živou hudbou boli trochu násilne bujaré.

Solídne herectvo širokého kádra súboru

Inscenácia Bratov Karamazovovcov v Činohre SND je založená na solídnom herectve širokého kádra súboru. Treba oceniť aj pokoru tých, ktorým sa v náročnom viachlase ušli len menšie roly či zapojenie menej často obsadzovaných hercov ako Oldo Hlaváček.

Dušan Jamrich pokračuje v sérii zaujímavých postáv, jeho Karamazov nie je netvorom, len „obyčajným“ na seba zameraným človekom.

Najvýraznejšie vyznieva postava Aľošu, v ktorej podal Alexander Bárta výnimočne sústredený, presvedčivý výkon.

Postava brata Ivana nebola až tak dobre načrtnutá – na začiatku bol Tomáš Maštalír dlho len nemým svedkom scén. O jeho vnímaní sveta sa dozvieme len z krátkeho dialógu so Smerďakovom, a tak záverečné scény jeho zúfalstva nepôsobia až tak dôveryhodne. Pekne rozohraná bola však scéna rozhovoru Ivana a Aľošu o Bohu.

Oľhovej dokonalá irónia

Milan Ondrík je typom milovaniahodných zurvalcov, Dmitrija Karamazova zahral v rámci svojho dobrého štandardu. Ľuboš Kostelný bol v postave Smerďakova zapamätateľne podlízavý.

Táňa Pauhofová bola záhadná i nežná, kostýmy z nej možno urobili až priveľmi formálne dokonalú dámu. Zuzana Fialová pracovala s afektom, ale nepomohla divákom vyznať sa v komplikovanej postave Kateriny Ivanovny, ak sa v nej vôbec vyznal sám autor.

Celkovo pôsobili milostné vzťahy v hre skôr ako paródia reálnych citov.

V menšej postave vdovy Chochlakovovej, sledujúcej najnovšie trendy, dokázala svojou dokonalou iróniou absolútne vyniknúť Jana Oľhová. Výrazný bol Ján Koleník v úlohe zákerného Rakitina a aj Ivan Romančík pôsobivo využil peknú úlohu mnícha Zosimu.

Bratia Karamazovovci sú dielom mnohých talentovaných tvorcov, ale do obecenstva neprúdila z javiska energia až tak dokonale. Je to poctivo vyskladaná mozaika spoločnosti a názorov, nie však obraz vystihnutý niekoľkými geniálnymi ťahmi, ktorý by dojal k slzám, šokoval či zostal neodbytne v pamäti.

Dramatizácia: Daniel Majling, Roman Polák. Dramaturgia: Darina Abrahámová, Daniel Majling.
Réžia: Roman Polák.
Hrajú: Dušan Jamrich, Milan Ondrík, Tomáš Maštalír, Alexander Bárta, Ľuboš Kostelný, Zuzana Fialová, Táňa Pauhofová, Jana Oľhová, Ján Koleník, Ivan Romančík, Anna Javorková, František Kovár, Szidi Tobias a ďalší.
Premiéra: 13. a 14. apríla 2013 v Novej budove SND.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  2. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  3. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  4. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  5. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  6. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  7. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  8. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  9. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  10. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 803
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 599
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 346
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 143
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 588
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 589
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 247
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 988
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 783
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 722

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Spasí nás univerzálny základný príjem?

Stroje a automatizácia prinesú v budúcnosti stratu polovice pracovných miest. Spolu s tým príde ešte väčší hnev ľudí bez práce. Bude to znamenať pád demokracie?

AUTO

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie.

ROZHOVOR

Zosnulá Jaroslava Blažková: V Kanade som žila náhradný život

V tomto smutnom svete treba vyhľadávať jagavé momenty.

Neprehliadnite tiež

Do ankety Radio_Head Awards zasiahli aj kvóty. Cenu vyhrajú silné ženské hlasy

Zoradili sme šance interpretov, ktorí môžu získať cenu za najlepší slovenský album roka.

Černošskí herci a Oscary, to je jednoduchá matematika

Tipnite si počet afroamerických hercov, ktorí získali Oscara za hlavnú úlohu


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop