SME

Martin Huba pritiahol Kontrabasom ľudí do divadla na celé jedno štvrťstoročie

Sú chvíle, keď je osud priemerného kontrabasistu výnimočný. Martin Huba ho zahral už 168-krát.

Dvoch nerozlučných hrdinov videlo v slávnej monodráme takmer 35-tisíc divákov doma i vo sveteDvoch nerozlučných hrdinov videlo v slávnej monodráme takmer 35-tisíc divákov doma i vo svete (Zdroj: tasr)

Všetko sa začalo, keď v polovici osemdesiatych rokov minulého storočia napísal režisérovi a dramaturgovi Martinovi Porubjakovi z emigrácie jeho bývalý spolužiak z gymnázia Igor Čelko.

Známy saxofonista a kapelník legendárneho Traditional Clubu videl v Nemecku monodrámu Kontrabas a bolo to vraj úžasné.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Text zohnal a poslal Porubjakovi, ktorý ho aj hneď preložil. Prešli dva-tri roky, hru dal medzitým prečítať Martinovi Hubovi a ponúkol ju na zinscenovanie do vtedajšieho Štúdia S. Písal sa rok 1988, keď sa do toho spolu dali.

SkryťVypnúť reklamu

Hudobný proletár

Podali si chlapíka, ktorý ešte nemá štyridsať a žije svoj staromládenecký život. Už v detstve sa mu potvrdilo, že šťastie na úspech v jeho prípade nehrozí. Otec bol dominantný amuzikálny úradník, matka slabošská, múzicky zasnená flautistka. Miloval svoju matku, tá milovala otca, ten jeho sestru, a jeho nikto.

Z nenávisti k otcovi sa rozhodol nestať sa úradníkom, a z pomsty k matke začal hrať na najnemotornejší a najmenej sólový hudobný nástroj. Pre kontrabas sa totiž človek skutočne nerodí. Cesta k nemu vedie cez okľuky, náhody a sklamania. Náš kontrabasista si všetky svoje nedostatky uvedomuje.

Je schopný technicky zahrať čokoľvek, ale dušu hudbe vdýchnuť nedokáže. Nevie zahrať krásny tón. Je hudobným proletárom, zautomatizovaným remeselníkom.

SkryťVypnúť reklamu

Pre mladú talentovanú sopranistku, do ktorej je tajne zaľúbený, by chcel hrať čo najkrajšie. No ani túžba po nej v ňom nezapáli iskru hudobníka. Je neuspokojeným, nemilovaným mužom a vedome sa čvachtá v bahne vlastnej priemernosti.

Tu pomôže iba psychoanalytik

Text monodrámy oslovil Martina Hubu ako aktuálna metafora o človeku - outsiderovi s vierou vo vlastnú dominanciu. Spočiatku im s režisérom študovanie hry prinášalo skôr trápenie. Typ daného divadelného priestoru veľmi nenahrával tragikomickej situácii, v ktorej sa jediná postava na javisku zhovára sama so sebou.

Napokon prišlo riešenie. Kľúčom k uchopeniu sa stala postava imaginárneho psychoanalytika, ktorému sa kontrabasista v prvej časti hry spovedá. Keď režisér necháva jeho ducha opustiť javisko, hlavný hrdina sa odrazu môže sústrediť na svoje okolie.

SkryťVypnúť reklamu

Huba teda začal svoju úlohu hrať na divákov, dokonca ich priamo oslovovať, obracať sa k nim so svojimi otázkami, úvahami. Otvorený kontakt s publikom sa stal nevyhnutným interaktívnym momentom a správnou cestou.

„Úplne to prelomilo naše niekoľkotýždňové skúšanie, počas ktorého sme nevedeli, kam má herec na javisku podieť svoj zrak,“ vraví režisér.

Predsa len pozoruhodný nástroj

Inscenácia napokon u divákov zaznamenala obrovský ohlas. Priťahovala ich nielen herecká osobnosť, ale aj akýsi psychoterapeutický rozmer hry. A predovšetkým - hoci to znie paradoxne - atraktívnosť ľudskej obyčajnosti.

Bolo príjemné stotožniť sa s hudobne vzdelaným človekom, ktorý sa vyzná v teórii a dejinách hudby, ale zároveň sa dištancovať od zakomplexovaného hráča orchestra, ktorý si o sebe musí myslieť to najposlednejšie.

SkryťVypnúť reklamu

A napokon tu bola ešte aj možnosť veľkoryso konštatovať, že kontrabas je v konečnom dôsledku predsa len nástrojom pozoruhodným.

Dokáže síce neuveriteľne stáť v ceste a robiť sa dôležitým pre pár tónov, je obrovský, ťažký a neskladný, no jeho mohutnosť nás vlastne fascinuje. Navyše história už dávno potvrdila, že hudba všetkých možných žánrov a charakterov by sa bez neho nezaobišla.

Treba zabiť kontrabasistu?

Autorom Kontrabasu je ešte žijúci nemecký spisovateľ Patrik Süskind. Narodil sa v roku 1949 ako syn novinára, známeho svojimi esejami kritizujúcimi nacizmus. Süskind toho nenapísal veľa a už dlho žije utiahnutým životom, no len román Parfum (1985) mu postačil na celosvetovú slávu. ä

Spočiatku to však sľubne nevyzeralo. Štúdium histórie v Mníchove neukončil a finančne závislý od rodičov odišiel žiť do Paríža, kde písal krátke literárne útvary, ktoré nepublikoval, a scenáre, ktoré sa nikdy nesfilmovali. V roku 1981 však prišiel prelomový Kontrabas.

SkryťVypnúť reklamu

Pôvodne ho koncipoval ako rozhlasovú hru. V roku 1983 ho režisér Gerd Heinz vytiahol na divadelnú scénu zürišského Schauspielhausu, kde sa v hereckom podaní Huberta Kronlachnera (85) udržal v šesťsto reprízach neuveriteľných 26 rokov.

Ľudia si hru vyžiadali späť

U nás mu Hubov Kontrabas konkuruje minimálne v dĺžke uvádzania. Premiéru mal v roku 1988 v Štúdiu S a prvú derniéru zhruba pred trištvrte rokom.

Ľudia si ho však vyžiadali späť a v decembri minulého roka došlo k druhému pokusu.

Tretí sa konal v januári tohto roku v divadelnom klube Erb v Banskej Štiavnici. V lete má vraj slovenský kontrabasista splniť ešte jeden dávny sľub Petrovi Michalicovi a zahrať v Kremnici.

Zdá sa, že ukončiť jeho divadelný život nebude také ľahké, hoci Martin Huba odohral predstavenie už 168-krát.

SkryťVypnúť reklamu

Precestoval s ním Slovensko aj Česko, získal si divákov na festivale Pohoda či na severomoravskom hrade Sovinec v rámci známych akcií výtvarníka Jindřicha Štreita.

Zahral v Prahe, Ostrave (kde sa nešťastnou náhodou nástroj zlomil), vo Viedni, v Helsinkách či vo Varšave (v poľskej verzii od roku 1985 úspešne účinkoval Jerzy Stur) a dokonca ním inšpiroval francúzskych kolegov na festivale Divadlo národov v Paríži.

Áno, kontrabas je mindrák

O etape svojho života so slávnou monodrámou rozpráva herec MARTIN HUBA.

kontrabasbachraty.jpg

FOTO - CTIBOR BACHRATÝ

Je váš Kontrabas už naozaj minulosťou?

Vychádzajme z toho, že áno, hoci tiež sa s faktom, že som s ním skončil, ťažko vyrovnávam. Hrával som ho už len raz za pol roka. Vždy bolo plno, ale charakter publika sa trochu zmenil. Po rokoch som radšej smeroval energiu k čerstvejším projektom.

SkryťVypnúť reklamu

Čo znamená žiť s monodrámou?

Človek by si predstavoval jej špecifikum v tom, že je sám zodpovedný za celý divadelný kus. Ale to nóvum je samota, s ktorou nie sme v našom povolaní príliš zvyknutí spolunažívať. Zvláštne je to ticho okolo vás. Býval som neraz sám počas skúšok a potom aj pred predstaveniami. O to viac som sa tešil, keď prišli diváci a mohol som s nimi viesť svoj dialóg.

Kedy ste prvýkrát chytili do rúk tento hudobný nástroj?

Bolo to práve vďaka Süskindovi. Musel som sa s ním bližšie zoznámiť. Oslovil som kolegu kontrabasistu z divadla, aby ma zaučil. Bola to pre mňa trochu háklivá situácia, keďže inscenácia je k svojim dvom hlavným hrdinom dosť krutá.

Ako ste naňho išli?

Vysvetľoval som mu, veľmi opatrne, že ide o takú hru, ktorá je vlastne metaforou, a kontrabas je úžasný, vážim si ho, ale v orchestri to predsa len nie je až taký sólový nástroj... Kolega ma prerušil: „...pán Huba, ak je to o tom, že kontrabas je mindrák, tak vám rovno hovorím, že je to pravda.

SkryťVypnúť reklamu

Áno, kontrabas je mindrák!“. Odvtedy som s kolegom v dobrom priateľskom vzťahu, naučil som sa flažolet, dokonca som sa stal čestným členom asociácie kontrabasistov. Mnohí aj prišli na predstavenie a niektorí mi aj priniesli platňu s nejakým tým koncertom pre kontrabas.

Váš hrdina je zaľúbený do mladej speváčky. Počas mnohých rokov sa ich v inscenácii vystriedalo pri vás niekoľko. Ako ste to vnímali?

Priznávam, že som začal intenzívnejšie pociťovať problém vekového rozdielu, i keď sú situácie, keď vek prestane byť prekážkou. Poviem vám to takto: v jednej scéne z Kontrabasu si kladiem rečnícku otázku, či som pre ženy ešte vôbec použiteľný.

Dlhé roky sa z hľadiska ozývali pozitívne hlasy, že jasné, áno. Ale môžem povedať, že ku koncu toho povzbudenia už rapídne ubúdalo (smiech).

SkryťVypnúť reklamu

Bolo vaše predstavenie pre diváka príťažlivejšie za starého režimu?

Keď sme ho začali uvádzať, ľudí oslovila metafora o tom, že priemerný človek sa môže pasovať za spoločenskú špičku. Potom prišiel prevrat a po ňom som mal chvíľu dojem, akoby v hre prestalo fungovať spoločenské chvenie. Čoskoro sa znova vynorilo. Süskind objavil hrdinu dušou, nie je to mŕtvy človek, ale nešťastný chlap, pomýlený človek nenaplnených ambícií, veľmi ambiciózny, ale netalentovaný.

Také obdobie človek v živote má. Aj ja som ho prežíval – mal som oveľa väčšie ambície ako schopnosti ich naplniť. Dostať po nose, to každý z nás pozná a vyrovnať sa s tým je vždy bolestný proces. Téma, ktorú ponúka autor, má v sebe veľkú vznešenosť. Chápe hrdinu a neodsúdi ho, ponúka nám ho ako smutného klauna.

SkryťVypnúť reklamu

Eva Andrejčáková

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  2. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  4. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  5. Plátené tašky a opakované použitie
  6. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  7. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  8. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  1. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  3. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  6. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  7. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  8. Plátené tašky a opakované použitie
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 13 908
  2. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 6 187
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 897
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 498
  5. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 4 245
  6. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 743
  7. Plátené tašky a opakované použitie 3 107
  8. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 3 049
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezident vraj zmaril referendum, porovnávajú ho s Čaputovou.


46

Zapojil sa Gašpar, vzdialený príbuzný Bödöra.


36
Minister spravodlivosti Boris Susko a podnikateľ Michal Suchoba.

V dovolaní minister žiada, aby špecializovaný súd znovu posúdil vinu podnikateľa.


7
Peter Tkačenko.

Uznesenie o protiruských sankciách najviac skomplikuje život premiérovi.


55
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 017
  2. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 17 998
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 830
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 788
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 830
  6. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 10 812
  7. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 6 281
  8. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 080
  1. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  2. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  3. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  4. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  5. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  6. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  7. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  8. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu