SME
Utorok, 29. september, 2020 | Meniny má Michal, MichaelaKrížovkyKrížovky

Ako fotil džentlmen zo starej školy

Slovenská národná galéria otvorila veľkolepú retrospektívnu výstavu fotodokumentaristu Viliama Malíka.

Výstava Viliama Malíka 1912 - 2012 potrvá v Slovenskej národnej galérii do 14. júla 2013. Jej kurátorom je Aurel Hrabušický.Výstava Viliama Malíka 1912 - 2012 potrvá v Slovenskej národnej galérii do 14. júla 2013. Jej kurátorom je Aurel Hrabušický. (Zdroj: VILIAM MALÍK)

Nebol ani prvý, ani jediný a veľmi dlho ostávali jeho unikátne fotografie v tieni dejín. Viliam Malík bol však výnimočným dokumentaristom, vďaka ktorému si nemusíme minulosť iba predstavovať.

Narodil sa v Rakúsko-Uhorsku, zažil obe vojny, február 1948 aj novembrovú revolúciu. Fotografoval dunajské nábrežie s rybármi a ženičky, čo prišli do hlavného mesta predávať zeleninu, otvorenie obchodného domu Bohuslav Brouk v roku 1936, do ktorého sa hlava­nehlava tlačili zvedaví zákazníci, aj sochu Štefánika pred nákupným centrom Eurovea.

Skryť Vypnúť reklamu

Zachytil bombardovanie Bratislavy, oslavy Veľkej noci na vidieku, následky kalamity v Tatrách aj Geraldine Chaplinovú na festivale v Trenčianskych Tepliciach.

Vlani by bol mal Viliam Malík, hlavný predstaviteľ modernej fotografie na Slovensku, krásnu oslavu stých narodenín – Slovenská národná galéria pripravovala jeho retrospektívu.

Nanešťastie sa jej už nedožil, zomrel v januári. Výstava sa posunula, a hoci je jej autor prítomný už iba na fotografiách, je to ohromný zážitok.

sm-0419-014-jablonice.rw_res.jpg

Kroj z Jablonice I., 1936. Slovenská národná galéria, Bratislava

sm-0419-014-aucafe.rw_res.jpg

Au Café Petržalka, 1935 – 1938

sm-0419-014-slnko.rw_res.jpg

Slnko svieti i pre chudobných. (Arvácska),1935 – 1936. Slovenská národná galéria, Bratislava

Amatér priekopník

Viliam Malík začal s fotografiou v 30. rokoch ako fotoamatér v združení YMCA, no ako prízvukuje Aurel Hrabušický, kurátor výstavy – bolo to obdobie, keď boli amatéri priekopníkmi. A presne to bol prípad Malíka – „nebol jediný z tých, čo dali základy modernému fotografickému dokumentarizmu a reportáži, ale zo všetkých autorov na konci 20. a začiatku 30. rokov bol práve on tým jediným, čo rozvíjal fotografický dokument najdôslednejšie,“ vraví Hrabušický.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako prvý si uvedomil, že nestačí niekam ísť iba raz a odfotiť to, ale že sa tam treba vracať, že sa na to miesto, situáciu či tému dá pozrieť z iného uhla a s odstupom času.

Zároveň mal vlastnosť, bez ktorej sa dobrý dokumentarista nezaobíde: „Viac fotografií zdôrazňuje situáciu na prelome, keď niečo staré odchádza a nové prichádza. Z množstva vecí, ktoré sa diali, dokázal vybrať tie situácie a javy, ktoré boli pre dané obdobie typické a vystihovali ho,“ hovorí Hrabušický.

A čo je azda ešte dôležitejšie – v jeho fotografii nie je prítomná tendenčnosť. Akoby všetkými obdobiami a politickými režimami preplával so cťou džentlmena zo starej školy.

Tak ho opisuje aj kurátor, ktorého tiež prekvapilo Malíkovo členstvo v komunistickej strane.

„Niekedy neviem, či ma na ňom viac fascinujú peripetie jeho života, alebo spôsob jeho fotografovania,“ vraví s úprimnosťou.

Skryť Vypnúť reklamu

Faktom však je, že súbor Malíkovho diela, z ktorého je na výstave iba malý zlomok (160 fotografií a 8 krátkych dokumentov) je pre Slovensko akousi vizuálnou databázou naprieč storočím od jedného autora, čo u nás naozaj nemá obdobu.

sm-0419-014-apolka.rw_res.jpg

Apolka horí, Bratislava. 16. 6. 1944, Bratislava, Viliam Malík - dedičia

sm-0419-014-sanitas.rw_res.jpg

Dunajské nábrežie (Sanitas), Bratislava. Okolo, 1940, Viliam Malík - dedičia

To najdôležitejšie

Výstava a aj publikácia, na ktorej Aurel Hrabušický spolupracoval s Filipom Vančom, sa zameriavajú najmä na obdobie 30. – 40. rokov, ktoré sú z hľadiska prínosu Malíka slovenskej fotografii najdôležitejšie.

Výstavu však prirodzene chronologicky dopĺňajú aj fotografie, ktoré Malík vytvoril v ostatných rokoch. Najmä po novembri 1989 sa vrátil k intenzívnemu fotografovaniu. Pomocou panoramatického kinofilmu zachytil aj ničivú kalamitu vo Vysokých Tatrách, kam sa presťahoval začiatkom 50. rokov. „Tie zábery potvrdzujú, o čo mu išlo celý život – nebola to iba snaha zaznamenať situácie či ľudí, ale čo najviac priestoru. Väčšina jeho fotografií vyžaruje schopnosť zachytiť veľký až kozmický priestor,“ dodáva kurátor.

Skryť Vypnúť reklamu

Okrem fotografií sú na výstave aj Malíkove krátke filmové dokumenty a dokument o ňom, ktorý nakrútila Viera Čákanyová.

Publikáciou o Malíkovej tvorbe sa začala aj spolupráca s Photoportom a vydavateľstvom Slovart, z ktorej by postupne mali vzísť ďalšie monografie významných slovenských fotografov. Okrem Malíka je už hotová aj monografia o Antonovi Podstraskom.

sm-0419-014-zhromazdenie.rw_res.jpg

Zhromaždenie na Firšnáli (dnešné Námestie Slobody), Bratislava, 1938, Viliam Malík - dedičia

sm-0419-014-deti.rw_res.jpg

Deti pri Čiernom mori, okolo 1960, Viliam Malík - dedičia

krivan_res.jpg

Slávnostná výzdoba pod Kriváňom, 1970 – 1985, Viliam Malík - dedičia

sm-0419-014-propaganda.rw_res.jpg

Propagandistická inštalácia, Bratislava. 1975 – 1980, Viliam Malík - dedičia

kalamita_res.jpg

Následky kalamity vo Vysokých Tatrách, 2005, Viliam Malík - dedičia

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. To treba vidieť. Blíži sa Deň otvorených dverí v Kolískach
  2. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  3. Päť najlepších doplnkov výživy na naberanie svalovej hmoty.
  4. Home (ale aj) Office
  5. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  6. UPC teraz ponúka internet 300 Mb/s len za 10,90 €
  7. Fedor Gál: Drtím, drtíš, drtíme (s krízou za zadkom)
  8. Tu sú najčastejšie signály nesprávneho zateplenia. Vyhnite sa im
  9. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  10. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  1. Brick Award 2020: Pocta kvalitnej tehlovej architektúre
  2. Union prepláca doplatky za lieky do 18 rokov neobmedzene
  3. UPC teraz ponúka internet 300 Mb/s len za 10,90 €
  4. Fedor Gál: Drtím, drtíš, drtíme (s krízou za zadkom)
  5. Tu sú najčastejšie signály nesprávneho zateplenia. Vyhnite sa im
  6. Digitalizácia prinesie zmeny v doručovaní dobierok
  7. Silnú imunitu bez týchto troch látok nedosiahnete
  8. Každý komín potrebuje svoj domov!
  9. To treba vidieť. Blíži sa Deň otvorených dverí v Kolískach
  10. Jeseň je ideálny čas pre začatie diéty
  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 20 632
  2. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy 19 109
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 17 956
  4. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali 12 489
  5. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 11 852
  6. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy 10 607
  7. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 9 593
  8. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 9 527
  9. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 9 475
  10. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 9 419
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dominika Uhráková žije vo Veľkej Británii od roku 2015. V súčasnosti pracuje na zákaznickom servise v spoločnosti PRS for Music.

Minúta po minúte: Covid-19 má ďalšiu obeť, biskupom sa nepozdáva zákaz bohoslužieb

Kňažko je s Covid-19 v nemocnici, odhalili nové ohnisko nákazy v Humennom.

Na bohoslužby v Dóme sv. Alžbety sa dá ísť len s rúškom.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Možno sme sa so semaforíkmi mali hrajuškať

Slabým miestom zákazov je to, čo pri nich chýba.

Peter Tkačenko

Incheba kreslí pri Dunaji prístav a pýta milióny od štátu

Projekt má konkurovať ponuke Istropolisu.

Návrh novej podoby výstaviska Incheba.
CYNICKÁ OBLUDA

Premiér Modrého koníka

Bolo by nekorektné tvrdiť, že Matovičovi voliči sú infantilní a slabomyseľní. Ale prečo potom sa im tak prihovára?