Pražský komorný balet v SND vyberal z diela svojho zakladateľa a potvrdil, že choreograf Pavel Šmok je fenomén.
Pavel Šmok ovplyvnil všetkých významných českých aj slovenských baletných umelcov, pracoval v divadle, televízii a vo filme, spoluzakladal na to obdobie unikátny Balet Praha a ako profesor pôsobil na AMU v Prahe.
Narodil sa v Levoči a vzťah k Slovensku asi najlepšie vystihuje jeho choreografia Musica Slovaca na hudbu Ilju Zeljenku, ktorá sa v programe tiež objavila. Krátke sedemminútové dielo z roku 1983 inšpirované slovenským folklórom, ale zásadná ukážka jeho nápaditého rukopisu.
Dvadsiate storočie dýcha aj z ďalších uvedených choregrafií Stabat, Trio G Moll a Sinfonietta na hudbu Dvořáka, Smetanu a Janáčka. Choreografia je skvelá. Rýchlo sa meniaca štruktúra a mimoriadne dramatické cítenie hudby udržujú pozornosť v napätí tak, že vlastne vôbec neprekáža, aký starý je pohybový slovník a prostriedky na jej vyjadrenie. Čo vidíme, je formálne baletná neoklasika a moderna, ale schopnosť očariť v podstate dobovým materiálom pripisujeme dielam, ktoré tým tak ako tu nadobúdajú nadčasovú, klasickú hodnotu. Použitie pohybového slovníka, ktorý by za iných okolností pôsobil smiešne, tak plní svoju funkciu a komunikuje s divákom - schopnosť pri tanci absolútne zásadná.
Ocenilo ju aj bratislavské publikum a súbor odmenilo ováciami. Všetci vstali, keď riaditeľ Baletu SND Jozef Dolinský ml. na javisku privítal samotného osemdesiatpäťročného Pavla Šmoka.
Dolinský hovorí, že odteraz bude Pražský komorný balet v SND každoročným hosťom. Aj keby mal čerpať len z repertoáru diel svojho zakladateľa, vyjde to na desaťročia.
Autor: Katarína Zagorski