„Dobrý deň, ja som Emir Kusturica, váš kolega,“ vravel na letisku v Nice plachý muž v stredných rokoch. „Nakrútil som Underground, a ak si neviete spomenúť, Zlatú palmu mám už aj za film Otec na služobnej ceste.“
Nevydarené zoznámenie s Francisom Fordom Coppolom z roku 1996 zaznamenal vo svojej knihe pamätí riaditeľ festivalu v Cannes Gilles Jacob.
Vraví, že trápnosť situácie bola neznesiteľná, trápne mu bolo za jedného aj druhého. Americká legenda sa práve chystala predsedať festivalovej porote, no netušila, aký film vyhral vlani. Dokonca si nevedela vybaviť nič, čo by súviselo s balkánskou kinematografiou. Spomenula si len, že raz bola v Belehrade.
„Kusturica vyzeral ako úbohý fanúšik, ktorý prišiel v nevhodnom čase,“ píše Jacob. „Coppola vtedy zastupoval Ameriku, ktorá, spokojná vo svojej nevedomosti, si práve premeriava novoobjavené krajiny. Kusturica sa tento rozhovor už len snažil rýchlo ukončiť. Povedal: „Dúfam, že budeme v tom istom hoteli.“
Silné americké zloženie zastupuje film Stevena Soderbergha Behind the Candelabra s Michaelom Douglasom (s okuliarmi) a Mattom Damonom.
V súťaži sú aj štyri filmy francúzskych režisérov, ale majú herecké obsadenie z Hollywoodu. Vo filme Jimmy P. (vľavo) hrá hlavnú úlohu Benicio del Toro. Film má podtitul Psychoteraphy of a Plains Indian.
Program pre Spielberga
Tento rok bude predsedom poroty Steven Spielberg. Keď sa koncom minulého týždňa zverejnilo, aké filmy budú v hlavnom programe, francúzske noviny začali vedenie festivalu podozrievať z toho, že sa mu chce zaliečať. Inak by vraj vo výbere nebolo toľko amerických filmov.
Prevaha amerických filmov v programe však asi nebude Spielbergova vec. Festival potrebuje spájať dva odlišné svety, vyvážiť ambiciózne autorské filmy hitmi pre publikum. Teší sa, keď objaví talent z Rumunska, ale vie, že sponzori viac reagujú na správu, že do mesta príde Johnny Depp.
Tentoraz sa síce nebudú premietať ani Piráti z Karibiku 5, ani Madagaskar 4, ale nemožno hovoriť ani o nezávislej americkej produkcii. Súťažné filmy vznikli vo veľkých hollywoodskych štúdiách a tie už si chystajú rozpočty na propagáciu. Denník Le Figaro píše, že to môže byť päť miliónov dolárov.
Štúdio Paramount Pictures takto napríklad odpremiéruje film Alexandra Payna Nebraska, CBS Films novinku bratov Coenovcov Inside Llewyn Davis a tradične silní Weinsteinovci uvádzajú koprodukciu Only God Forgives, ktorú nakrútil dánsky režisér Nicolas Winding Refn.
Dánsku kinematografiu zastupuje vraj punkový film Only God Forgives s hollywoodskou hviezdou Ryanom Goslingom.
Film Sofie Coppolovej Bling Ring otvorí vedľajšiu súťaž Istý pohľad. V hlavnej úlohe je Emma Watson (v strede).
Sex, lži a video
Nie je to pritom porážka pyšnej domácej kinematografie. Do súťaže sa dostalo viac francúzskych režisérov ako zvyčajne a spolu s kolegami z Európy a Ázie vraj nadiktovali hlavnú tému festivalu. Takú, s ktorou oni tradične experimentujú a ktorú Hollywood skôr opatrne obchádza: intimitu, sexualitu a homosexualitu. Francúz Francois Ozon bude vo filme Jeune & Jolie rozprávať o rozkoši neplnoletej prostitútky, Roman Polanski ukáže Venušu v kožuchu, adaptáciu sado-masochistického románu Leopolda von Sacher–Masoch.
Steven Soderbergh nezískal podporu žiadneho hollywoodskeho štúdia, keď šiel nakrútiť drámu Liberace, všetci sa báli, že príbeh o extravagantnom klaviristovi je „príliš gay“ a nepresvedčilo ich ani to, že si túto úlohu vzal Michael Douglas. Film nakoniec zaplatilo HBO a festival ho vďačne premietne. Veď Soderbergh sa preslávil práve tu, keď vyhral Palmu za Sex, lži a video.
Francúz Francois Ozon bude vo filme Jeune & Jolie rozprávať o rozkoši neplnoletej prostitútky.
Riziko pred večierkom
Festival sa začne 15. mája, otvorí ho Veľký Gatsby, nová adaptácia Fitzgeraldovho románu, organizátori sa oň uchádzali už od októbra. Baz Luhrmann obsadil do hlavnej úlohy Leonarda DiCaprio. „Veľký režisér, veľký herec, veľký román, čo viac by sme si mohli želať?“ cituje denník Le Monde programového riaditeľa Thierryho Frémeauxa.
Už len veľký film. Dvojminútový trailer sľubuje Luhrmannovým fanúšikom všetko, čo si želajú vidieť. Ale predsa, austrálsky režisér je špecifický zjav, festival riskuje, že ho polovica publika vypíska.
A boli už také prípady, že hollywoodska aura nezapôsobila. Napríklad v roku 2006 pri Da Vinciho kóde a pred tromi rokmi pri Robinovi Hoodovi. Tvorcovia filmu radšej ani nepočkali na večierok, z kinosály utekali rovno na letisko.
Víťazi Zlatej palmy v Cannes
2012
Láska
réžia: Michael Haneke
Dráma s prostým názvom neskôr získala aj Oscara v kategórii najlepší cudzojazyčný film.
Predseda poroty: Nanni Moretti
2011
Strom života
réžia: Terrence Malick
Americký režisér sa na festivale neukázal, hovorcom jeho ambiciózneho filmu bol herec v hlavnej úlohe Brad Pitt.
Predseda: Robert De Niro
2010
Strýko Búnmí, ktorý sa vedel rozpamätať na minulé životy réžia: Apichatpong Weerasethakul
Film dokáže vyjadriť viac, ako dokáže rozum spracovať.
Predseda:Tim Burton
2009
Biela stuha
réžia: Michael Haneke
Zavážilo, že o víťazovi rozhodovala herečka, ktorá si užila hlavnú úlohu v Hanekeho filme Pianistka?
Predsedníčka: Isabelle Huppert
2008
Medzi stenami
réžia: Laurent Cantet
Francúzi dlho čakali na víťazstvo, získal ho občiansky ladený a strhujúci film zo školského prostredia.
Predseda: Sean Penn
2007
4 mesiace, 3 týždne, 2 dni
réžia: Cristian Mungiu
Málokedy sa stane, že festivalové publikum má jasného favorita od prvého filmu, ktorý uvidí. Toto bol taký prípad.
Predseda: Stephen Frears
kk