Je to vždy príjemný polrok

Ján Štrasser pokračuje v cykle svojich knižných rozhovorov. Po Milanovi Lasicovi, Zdene Studenkovej či Kamilovi Peterajovi tentoraz vyspovedal džezmena Petra Lipu.

Ján Štrasser (1946) je básnik, textár, prekladateľ a publicista. V posledných rokoch sa venuje najmä knižným rozhovorom so známymi slovenskými osobnosťami.(Zdroj: SITA)

JÁN ŠTRASSER pokračuje v cykle svojich knižných rozhovorov. Tentoraz vyspovedal džezmena Petra Lipu.

Nie ste ešte z toľkých kníh rozhovorov unavený? Otázka vyplýva aj z toho, že mnohí z vašich respondentov sú z jednej generácie.
„Bývam unavený skôr vtedy, keď nemám čo robiť. Ľudí na rozhovory si volím sám a viem, alebo aspoň tuším, že to bude príjemne strávený polrok – asi toľko pracujeme na jednej knihe. A že sú moji respondenti (fuj, aké škaredé slovo!) z jednej generácie? No iste, sú plus mínus z mojej generácie, inak povedané, sú starí (no dobre – starší). Takí starí, že už majú nažité na knižný rozhovor.“

Článok pokračuje pod video reklamou

Väčšina kníh vyšla vo Forze, ale niektoré nie. Prečo?
„Pre Forzu robím najmä rozhovory s ľuďmi z divadelného respektíve muzikantského prostredia, preto sa tam ’nevošla’ kniha s Tomášom Janovicom. A rozhovory s hercom Stanom Dančiakom síce vyšli tiež inde, lebo v tom roku som vo Forze už mal rozpracovaný ďalší titul. Tohto roku vyjdú rozhovory s básnikom Jánom Buzássym v Literárnom informačnom centre a vo Forze chystám knihu s Kamilou Magálovou.“

V čom sa Lipa odlišoval od predchádzajúcich, prepytujem, respondentov?
„V tom, že to bol Lipa. Každý jeden človek na druhej strane môjho mikrofónu je iný, každý jeden je individualita, osobnosť, na tom mi dosť záleží.“

Ako to býva s autorizáciou? Kto toho menil najviac a kto najmenej?
„Autorizácia je tá fáza tvorby knihy rozhovorov, pri ktorej som vždy dosť napätý. No môžem zodpovedne vyhlásiť, že tých zásahov či zmien nikdy nebolo veľa, možno pol, maximálne jedno percento textu. A vždy to bolo na základe vzájomnej dohody. Mám svoju vnútornú hranicu na zmeny a zásahy, a keby mala byť zo strany respondenta prekročená, asi by som tú knihu nevydal. To sa však zatiaľ nikdy nestalo a verím, že ani nestane.“

V čom spočíva príprava?
„Stručne: v poznaní života a práce ľudí, s ktorými sa rozprávam. Zvyknem hovorievať, že robím knihy s ľuďmi, ktorých dobre poznám, ale nie až tak dobre, aby som sa ich nemal na čo opýtať. Samozrejme, prv ako si sadneme k prvému rozhovoru, študujem si z otvorených zdrojov všetko, čo sa o nich dá dozvedieť.“

Ste tvrdší na ľudí, ktorých poznáte menej?
„Takto vec nestojí. Opäť poviem, čo zvyknem hovorievať každému vo chvíli, keď nadviažeme prvý kontakt a zhovárame sa o projekte: Nie som tvojím/vašim vyšetrovateľom, nerobím knihu proti tebe/vám, ale pozor: nestaviam sokel pod tvoj/váš pomník.“

Ani rozhovor s Kamilom Peterajom nebol pomník či investigatíva, ale pri niektorých témach to zaiskrilo. Bol ťažší ako ostatní?
„Áno, bol to jeden z tých ťažších rozhovorov, možno preto, že sa dlho poznáme a sme vlastne z jednej umeleckej brandže. Bola to pre mňa výhoda i nevýhoda. No práca na tej knihe bola príjemná a konštruktívna, Peteraj nemal v úmysle meniť svoje osobné dejiny, ako sa to dnes dosť často deje najmä v memoárovej literatúre. Ja mám z tej knihy celkom dobrý pocit.“

Sú ľudia, ktorí knihu rozhovorov odmietli? Aké mali dôvody?
„Odmietol jeden herec a konkrétny dôvod neuviedol. Plne som to rešpektoval. A jeden rozhovor som po štyroch stretnutiach vzdal ja, zrejme som nevedel svojho partnera otázkami správne motivovať.“

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  3. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  4. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  5. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  6. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  7. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  8. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  9. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  10. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  1. Dovolenka snov či chladnička plná jedla? Oslavujte s BILLA
  2. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  3. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  4. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  5. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  6. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  7. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  8. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  9. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  10. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 15 788
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 946
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 458
  4. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 702
  5. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 581
  6. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 8 009
  7. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 7 970
  8. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 832
  9. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 6 456
  10. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 5 494

Hlavné správy zo Sme.sk

Komentár Petra Schutza

Netrestať Saudov by bola ukážka dvojakého metra

Saudi vo veľmi nevhodnej chvíli prichádzajú – takpovediac – o poctivosť.

Autorská strana Michala Havrana

Páči sa ti na južnom Spiši, milá Lívia? (píše Michal Havran)

Je to možné, že sme niečo také dopustili?

DOMOV

Muž z identikitu zadržaný v kauze Kuciaka spáchal samovraždu

Mladík bol medzi zadržanými v Kolárove.

Neprehliadnite tiež

Zomreli pred sto rokmi, ale až teraz sa stali ľuďmi. Peter Jackson ohuruje novým filmom

Na premiére vojnového filmu They Shall Not Grow Old bol aj princ William.