NEKROLÓG

Miroslav Fischer slúžil opere a neposluhoval

Bývalý generálny riaditeľ SND aj šéf opery rád svojim hercom predhrával. Opernú réžiu vyštudoval ako prvý na Slovensku.

Miroslav Fischer v kritických chvíľach za svojich hercov aj zaskakoval.(Zdroj: ARCHÍV SND)

Bol nadaný atlét aj basketbalista a uvažoval o povolaní športového pedagóga, lákala ho i medicína. Napokon zvíťazila hudba. Nenásilne ho k nej priviedol otec – komponista, učiteľ, organista a muzikológ, absolvent Majstrovskej školy pražského konzervatória.

Miroslav Fischer (6. 12. 1932 – 23. 4. 2013) sa narodil 6. decembra 1932 v Seredi. V roku 1950 sa na bratislavskej VŠMU otvoril odbor operná réžia. Osemnásťročný Miroslav sa stal jedným z troch poslucháčov. O päť rokov neskôr vyšiel zo školy ako jediný – a teda prvý – absolvent tejto profesie na Slovensku.

Článok pokračuje pod video reklamou

Začal Traviatou

Umelecký životopis Miroslava Fischera sa začal písať roku 1954 v Opere Slovenského národného divadla, kam nastúpil do pozície asistenta skúseného Miloša Wasserbauera. Prvou Fischerovou samostatnou réžiou bola Verdiho Traviata (1955), koncipovaná ešte v duchu doznievajúceho popisného realizmu.

No už v nasledujúcich sezónach sa jeho tvorivý svetonázor ubral vlastným smerom. Vzhľadom na široké časové rozpätie (absolventský Soročinský jarmok a posledný košický Nápoj lásky delí viac než pol storočia) sa režisérov rukopis prirodzene vyvíjal.

Po celý život však ostal verný realizmu v zmysle východiskového estetického princípu. Vo svojich najlepších inscenáciách sa prejavil ako majster dramatickej expresivity, hľadač plného divadelného tvaru.

Prvým vrcholom Fischerovej tvorby bola poeticky imaginatívna inscenácia premiérového slovenského Pelléasa a Mélisandy (1958).

V nasledujúcich rokoch sa spomedzi takmer poldruha stovky inscenácií, vytvorených na všetkých slovenských operných scénach, ale tiež v Bruseli, Ankare či Bilbau, do zlatého fondu slovenskej opery zapísali najmä kafkovsky dusivý Menottiho Konzul (1966), hlbokým humanizmom presiaknuté Grécke pašie Bohuslava Martinů (1969), strhujúco expresívne inscenácie Straussovej Salome (1976) a Elektry (1980), Šostakovičova Katarína Izmajlovová (1984) či Bergov Wozzeck so silným sociálnym akcentom (1986).

Hercom často a rád predhrával. FOTO - OPERASLOVAKIA.SK

Ťažisko Fischerovej práce spočívalo vo vernom aranžovaní spievaného príbehu – aj preto v kontexte vyvíjajúcej sa javiskovej praxe pôsobia jeho neskoré inscenácie priveľmi konzervatívne.

„Najhoršie je, keď sa chce režisér priveľmi ukázať, presadiť – na úkor diela, na úkor skladateľa. Dielu treba slúžiť, nie však posluhovať.“

Najsilnejšou stránkou režiséra bazírujúceho na detailnosti javiskovej koncepcie bola podrobná práca s interpretmi.

Sám bol fyzicky i herecky zdatný, vďaka čomu nemal problém spevákom pri skúškovom procese predhrávať či v najkritickejšej chvíli za nich dokonca zaskočiť. Tak ako na premiére Šebalinovho Skrotenia zlej ženy (1959), keď na javisku pohybovo suploval chorého speváka.

Boitov Mefistofeles v SND, 1996. FOTO - ARCHÍV SND

Hercom ukazoval, ako majú hrať

Na hereckom formovaní slovenských spevákov sa Miroslav Fischer podieľal nielen od režisérskeho pultu v profesionálnych divadlách, ale tiež ako zakladateľ a dlhoročný pedagóg operného štúdia na VŠMU, neskôr na bratislavskom konzervatóriu.

„Od hercov som vyžadoval iba to, čo dokážu urobiť. Ak som mal predstavu, aby zahrali niečo pohybovo odvážnejšie a oni sa báli, tak som im to ako bývalý atlét predviedol. Vysvetlil som im techniku, ako sa to dá zvládnuť a oni sa to postupne naučili. Práve preto, že som vnímal veci z pohľadu režiséra, diváka, speváka, hudobníka aj športovca, snažil som sa vycítiť, čo ktorý spevák potrebuje na dosiahnutie dobrého výsledku,“ povedal v rozhovore pri príležitosti osemdesiatych narodenín.

Miroslav Fischer bol režisérsky mimoriadne činný i v deväťdesiatych rokoch minulého a prvom desaťročí nového storočia. Popritom sa aktivizoval aj organizačne – ako šéf Komornej opery (1990 – 1996) a generálny riaditeľ SND (1996 – 1998). Zomrel po dlhšej chorobe v utorok 23. apríla v Bratislave.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Rozprávkové tankovanie
  3. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  6. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  7. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  8. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  9. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  10. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  1. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  2. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  3. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  4. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  5. Rozprávkové tankovanie
  6. AAA Auto zorganizovalo autogramiádu
  7. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  8. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  9. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 931
  2. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 449
  3. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 11 620
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 395
  5. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 11 214
  6. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 546
  7. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 563
  8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 7 242
  9. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 915
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 5 280

Téma: Nekrológy


Článok je zaradený aj do ďalších tém Víkend

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Opitý Stoch či divoký žúr mladíkov. Hráči opäť porušili vlastné pravidlá

Dávame si zbytočné vlastné góly, vraví Kováčik.

EKONOMIKA

Penta nevyplatí Kočnerove zmenky za 11 miliónov

Nie je známe, kde sú zmenky a kto je ich majiteľom.

Dnes píše Matúš Ritomský

Môže dievča z bilingválneho gymnázia šíriť rasizmus?

Pomenovať rasizmus rasizmom neznamená cenzúru ani koniec diskusie.

Neprehliadnite tiež

Na skúškach to fungovalo. Banksy ukázal, ako skartoval Dievča s balónom

Skartované dielo si majiteľka ponechala a zaplatila pôvodnú cenu.