SME

Miroslav Fischer slúžil opere a neposluhoval

Bývalý generálny riaditeľ SND aj šéf opery rád svojim hercom predhrával. Opernú réžiu vyštudoval ako prvý na Slovensku.

Miroslav Fischer v kritických chvíľach za svojich hercov aj zaskakoval.Miroslav Fischer v kritických chvíľach za svojich hercov aj zaskakoval. (Zdroj: ARCHÍV SND)

Bol nadaný atlét aj basketbalista a uvažoval o povolaní športového pedagóga, lákala ho i medicína. Napokon zvíťazila hudba. Nenásilne ho k nej priviedol otec – komponista, učiteľ, organista a muzikológ, absolvent Majstrovskej školy pražského konzervatória.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Miroslav Fischer (6. 12. 1932 – 23. 4. 2013) sa narodil 6. decembra 1932 v Seredi. V roku 1950 sa na bratislavskej VŠMU otvoril odbor operná réžia. Osemnásťročný Miroslav sa stal jedným z troch poslucháčov. O päť rokov neskôr vyšiel zo školy ako jediný – a teda prvý – absolvent tejto profesie na Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu

Začal Traviatou

Umelecký životopis Miroslava Fischera sa začal písať roku 1954 v Opere Slovenského národného divadla, kam nastúpil do pozície asistenta skúseného Miloša Wasserbauera. Prvou Fischerovou samostatnou réžiou bola Verdiho Traviata (1955), koncipovaná ešte v duchu doznievajúceho popisného realizmu.

No už v nasledujúcich sezónach sa jeho tvorivý svetonázor ubral vlastným smerom. Vzhľadom na široké časové rozpätie (absolventský Soročinský jarmok a posledný košický Nápoj lásky delí viac než pol storočia) sa režisérov rukopis prirodzene vyvíjal.

Po celý život však ostal verný realizmu v zmysle východiskového estetického princípu. Vo svojich najlepších inscenáciách sa prejavil ako majster dramatickej expresivity, hľadač plného divadelného tvaru.

SkryťVypnúť reklamu

Prvým vrcholom Fischerovej tvorby bola poeticky imaginatívna inscenácia premiérového slovenského Pelléasa a Mélisandy (1958).

V nasledujúcich rokoch sa spomedzi takmer poldruha stovky inscenácií, vytvorených na všetkých slovenských operných scénach, ale tiež v Bruseli, Ankare či Bilbau, do zlatého fondu slovenskej opery zapísali najmä kafkovsky dusivý Menottiho Konzul (1966), hlbokým humanizmom presiaknuté Grécke pašie Bohuslava Martinů (1969), strhujúco expresívne inscenácie Straussovej Salome (1976) a Elektry (1980), Šostakovičova Katarína Izmajlovová (1984) či Bergov Wozzeck so silným sociálnym akcentom (1986).

Hercom často a rád predhrával. FOTO - OPERASLOVAKIA.SK

Ťažisko Fischerovej práce spočívalo vo vernom aranžovaní spievaného príbehu – aj preto v kontexte vyvíjajúcej sa javiskovej praxe pôsobia jeho neskoré inscenácie priveľmi konzervatívne.

SkryťVypnúť reklamu

„Najhoršie je, keď sa chce režisér priveľmi ukázať, presadiť – na úkor diela, na úkor skladateľa. Dielu treba slúžiť, nie však posluhovať.“

Najsilnejšou stránkou režiséra bazírujúceho na detailnosti javiskovej koncepcie bola podrobná práca s interpretmi.

Sám bol fyzicky i herecky zdatný, vďaka čomu nemal problém spevákom pri skúškovom procese predhrávať či v najkritickejšej chvíli za nich dokonca zaskočiť. Tak ako na premiére Šebalinovho Skrotenia zlej ženy (1959), keď na javisku pohybovo suploval chorého speváka.

Boitov Mefistofeles v SND, 1996. FOTO - ARCHÍV SND

Hercom ukazoval, ako majú hrať

Na hereckom formovaní slovenských spevákov sa Miroslav Fischer podieľal nielen od režisérskeho pultu v profesionálnych divadlách, ale tiež ako zakladateľ a dlhoročný pedagóg operného štúdia na VŠMU, neskôr na bratislavskom konzervatóriu.

SkryťVypnúť reklamu

„Od hercov som vyžadoval iba to, čo dokážu urobiť. Ak som mal predstavu, aby zahrali niečo pohybovo odvážnejšie a oni sa báli, tak som im to ako bývalý atlét predviedol. Vysvetlil som im techniku, ako sa to dá zvládnuť a oni sa to postupne naučili. Práve preto, že som vnímal veci z pohľadu režiséra, diváka, speváka, hudobníka aj športovca, snažil som sa vycítiť, čo ktorý spevák potrebuje na dosiahnutie dobrého výsledku,“ povedal v rozhovore pri príležitosti osemdesiatych narodenín.

Miroslav Fischer bol režisérsky mimoriadne činný i v deväťdesiatych rokoch minulého a prvom desaťročí nového storočia. Popritom sa aktivizoval aj organizačne – ako šéf Komornej opery (1990 – 1996) a generálny riaditeľ SND (1996 – 1998). Zomrel po dlhšej chorobe v utorok 23. apríla v Bratislave.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: autorka je hudobná publicistka

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 237
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 264
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 086
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 138
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 793
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 252
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 546
  8. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 501
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu