SME
Utorok, 22. október, 2019 | Meniny má Sergej

Spýtal sa ma: Prečo ten pohľad zhora?

Autor filmov 322, Obrazy starého sveta, Ružové sny, Ja milujem, ty miluješ či Papierové hlavy sa dnes dožíva 75 rokov.

Keď ma pred pár dňami z denníka SME požiadali, aby som sa podelil o svoju osobnú skúsenosť s Dušanom Hanákom, mal som zrazu pocit, že to nie je náhoda.

V poslednom čase som si viackrát spomenul na Dušana Hanáka. Mal by som mu zavolať, stretnúť sa, ísť na kávu a porozprávať mu o nových projektoch, zistiť, ako sa má.

Už je to pomaly rok, čo odišiel zo školy a mne tam akosi chýba.

Zodpovednosť za človeka

Na prijímacie pohovory na dokumentárnu tvorbu som priniesol krátky film o hrobárovi, ktorý veril komunizmu a kopal si hrob. Kamera ho snímala z nadhľadu, ako stojí vo vlastnom hrobe a rozpráva o svojom presvedčení. Pri tomto zábere sa ma jeden člen komisie opýtal: „Prečo ten pohľad zhora? Znamená to, že sa nad tohto človeka povyšujete?“ To bolo moje prvé stretnutie s Dušanom Hanákom.

Na VŠMU som prišiel s určitými skúsenosťami s prácou v televízii, ale až po stretnutí s Hanákom som zistil, že dokumentárny film má oveľa hlbší zmysel, ako len zaujať atraktívnou témou. Ako režisér musím niesť zodpovednosť za človeka, ktorého snímam a zároveň vedieť prostredníctvom neho vypovedať o celej spoločnosti.

Dôležité bolo, že ma Hanák zasiahol aj ľudsky. V jeho postojoch, názoroch, v riešení každodenných situácií a problémov som zrazu zistil, že filmárovi nestačí len talent, ale potrebuje aj určitú morálnu a etickú výbavu, aby jeho tvorba mala zmysel.

Keď som pre televíziu režíroval časť dokumentárneho cyklu Gen.sk o Dušanovi Hanákovi, zažíval som podobné pocity, ako teraz pri písaní. Ako obsiahnuť jeho prácu?

Tak ako u každého tvorcu ani jeho osobný život sa nedá od nej oddeliť. V každej dobe bol sám sebou. Doba a ľudia okolo neho sa menia, ale on zostáva verný svojim ideálom pravdy. Je jedno, aký režim nás obklopuje, Hanák je ustavičným bojovníkom za slobodu človeka, jeho slobodné prejavy. Uniformovanosť pokladá za spoločenské nebezpečenstvo.

Myslím, že verí tomu, že obyčajní ľudia sú duchovné bohatstvo. V človeku vidí detaily a z toho vzniká celok. Tak je to aj s jeho filmami. Presné detaily vytvárajú dokonalý celok, v ktorom je skrytá vnútorná téma. Téma človeka.

Myslím, že verí v to, že tvorca-umelec má myslieť niekedy aj proti duchu svojej doby, proti pragmatizmu. Tak môže byť nadčasový. Čo filmy Dušana Hanáka jednoznačne sú. Vďaka nemu som začal veriť v emocionálnu pamäť. To sa týka zážitkov s ním ako s človekom, ale aj s jeho filmami na plátne.

Dôslednosť v detailoch

Pár rokov po škole nás oboch pozvali na premietanie filmov do Štrasburgu. Na ceste do hotela sme prechádzali okolo bronzovej sochy. Bola to figurína pána, pripomínajúca Chaplina, s cylindrom a hlavou naklonenou doľava. Každé ráno sa pri nej na okamih zastavil. Po štyroch dňoch ma poprosil, aby som sa postavil vedľa nej. Hlavu som mal nakloniť jemne doprava a presne tak ma odfotil.

Stále to mám pred očami, vryté do pamäti. Vždy, keď riešim ďalší film, spomeniem si, aké je dôležité byť uvážlivý, dôsledný v detailoch a najmä vnímavý k prostrediu. Pripomína mi to, že každá myšlienka, každý koncept potrebuje určitý čas na vyzretie a iba spojením precíznosti a schopnosti nazerať na svet vlastnou optikou môže vzniknúť autorsky silný film.

Včera som sa stretol s dvoma utečencami z Tibetu. Keď som sa opýtal, či budú vystupovať v mojom filme, odpovedali, že sa musia spojiť s duchovným učiteľom v Tibete, aby si potvrdili, či to nenaruší ich karmu. Ja sa svojho učiteľa nemusím zakaždým pýtať, mám tú pozitívnu karmu od neho hlboko v sebe a čerpám z nej doteraz. Je to určitý silný nemenný bod, o ktorý sa môžem vždy oprieť.

(Autor je režisér.)

Dušan Hanák - vizitka

27. 4. 1938 – narodil sa v Bratislave

1965vyštudoval FAMU v Prahe, podobne ako Juraj Jakubisko a Elom Havetta. Ešte na škole nakrútil podľa vlastného scenára prvý film Šesť otázok pre Jana Wericha

1969debutový celovečerný hraný film 322, ktorý bol adaptáciou prózy Jána Johanidesa Potápača priťahujú pramene mora. Táto psychologická dráma získala Grand Prix festivalu v Mannheime a je zapísaná v zozname kinematografického dedičstva UNESCO

1972 – dokument Obrazy starého sveta o starých ľuďoch na okraji spoločnosti skončil v trezore

1976 – poetická komédia Ružové sny

1980 - ďalší zakázaný film Ja milujem, ty miluješ uviedli po ôsmich rokoch na festivale v Berlíne, kde získal Strieborného medveďa za najlepšiu réžiu

1985 - Tichá radosť, Grand Prix na festivale v San Reme a Cena československej filmovej kritiky

1990 - komorný film Súkromné životy, cena festivalu v Štrasburgu

1995 – dokument Papierové hlavy, svedectvo o komunistickom režime, ktoré získalo cenu Golden Spire na festivale v San Franciscu

1997 – stal sa profesorom na Filmovej a televíznej fakulte VŠMU v Bratislave.

1999 – vyšla mu kniha záznamov a fotografií s názvom Slepec a nahá slečna

2011nový dekan VŠMU mu nepredĺžil zmluvu, čo vyvolalo protesty študentov aj mnohých osobností

2012 – vyšli kolekcie DVD s jeho filmami, na Slovensku a vo Francúzsku

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  2. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  3. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  4. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  5. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  6. Koľko ovocia a zeleniny potrebujú deti? Mnohí rodičia to nevedia
  7. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  8. Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim
  9. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  10. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  1. Zdravotné stoličky Adaptic sú v predaji tiež na Slovensku
  2. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  3. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  4. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  5. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  6. Koľko ovocia a zeleniny potrebujú deti? Mnohí rodičia to nevedia
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  8. Katarína pomáha ľuďom svojimi mydlami
  9. Levanduľa pre zamestnancov
  10. Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 17 431
  2. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 15 525
  3. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 15 119
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 11 047
  5. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 9 184
  6. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 7 850
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 6 382
  8. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 5 919
  9. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu 5 377
  10. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 5 359

Hlavné správy zo Sme.sk

Pre správy s Kočnerom skončil ako predseda súdu. Lindtner však môže mať aj ďalšie problémy

Debata o sudcovskej etike je podvyživená, upozorňuje Pavol Žilinčík.

Dávid Lindtner.
Dobré ráno

Dobré ráno: Kiskovci povedali nie PS/Spolu. Urobili dobre?

S predĺženým moratóriom prišla trojica koaličných poslancov

Podcast Dobré Ráno
Marian Kočner na súde v kauze falšovania zmeniek TV Markíza a kancelársky dvojvežiek a kongresové centrum Technopol v Bratislave.

Neprehliadnite tiež

Nová budova SND.

Môže človek za to, že je homosexuál? Aj medvede sú tolerantnejšie ako ľudia

Vo filme Divoké bytosti majú ľudia a zvieratá vymenené roly.

Divoké bytosti.
Karl Ove Knausgård sa už niekoľko rokov spomína ako možný kandidát na Nobelovu cenu.

Otvorili ateliéry v Bratislavskom kraji (foto)

Kultúrne centrum v Modre chce pozastaviť uponáhľané dni.

Bábkar a scénograf Miroslav Duša vo svojom ateliéri počas Dňa otvorených ateliérov 2019.