Autorovi i jeho postavám svedčí nostalgický minulý čas

Kniha Prvá a posledná láska ponúka dva odlišné pohľady na vzájomnú súvislosť pamäti a slova.

Pri predchádzajúcej knihe Pavla Vilikovského Pes na ceste literárna kritika polemizovala o otázke, ako tento text žánrovo zaradiť. Komorný príbeh literárneho redaktora, rozvažujúceho otázkami svojej národnej aj osobnostnej identity, mal výrazné esejistické momenty, no celkovým kompozičným usporiadaním a najmä sebavedomým vstupom rozprávača do príbehu pripomínal skôr novelu.

Zmysel pre reflexívny príbeh a charizmatický rozprávač sa dostali aj do jeho najnovšej knihy Prvá a posledná láska (Slovart 2013). Nájdeme v nej dva texty – Na ľavom brehu pamäti a Štvrtá reč – a hoci ich formálna odlišnosť je zrejmá na prvý pohľad, možno ich čítať aj súvisle. Ako dva odlišné náhľady na rovnakú tému, ktoré sa síce odvíjajú opačnými smerom, no poukazujú na vzájomnú súvislosť slova a pamäti — dvoch elementov, z ktorých vzniká Vilikovského text.

Článok pokračuje pod video reklamou

Archeológ času

Ústredným motívom oboch próz sú dejiny, či skôr ich záblesky a reminiscencie. Ako archeológ času vystupuje protagonista úvodnej novely, renomovaný fotograf Kamil. Čoraz viac unavený vyčerpávajúcim statusom umelca – intelektuála nachádza autentický životný pocit zväčša už len v spomienkach. Emocionálny priestor pamäti je vo Vilikovského stvárnení chránený detstvom, a popraskanou patinou starých čias pripomína harmonický domov prešporského gymnazistu Andreasa Pohla.

Aj preto majú jeho impresie prekvapujúco idylickú podobu a predstavujú azda až príliš bezpečný azyl pred prospechárskou realitou, ktorá (ako inak) rezignovala na trpezlivé hľadanie krásy a na nič netušiaceho hrdinu v nej číhajú nevyhnutné kompromisy a ústupky (v preoblečení za ziskuchtivých sponzorov a pragmatických kamarátov.)

Dej novely je postavený na kontraste dvoch časových rovín, ktorý by za iných okolností pôsobil schematicky, jeho ošúchanosť však zachraňuje drsný humor empatického rozprávača. Je zrejmé, že Vilikovskému (a rovnako aj jeho postavám) oveľa viac pristane nostalgický minulý čas.

Navodzuje sled prchavých, premenlivých momentov, z ktorých mimovoľne vystupuje dvadsiate storočie, prenesené do životov „malých a bezvýznamných“. V Kamilovom príbehu ide o postavu slúžky Réziky: na jej osude autor doslova „láme“ dejiny a vysmieva sa ich bezzubým (pseudo)hodnotám.

Uchopiť hlasy mŕtvych

Tvarovo komplikovanejšia próza Štvrtá reč rovnako načiera do dejín, no tentoraz sa v nej čas ozýva slabnúcim hlasom mŕtvych. Preto má nielen výrazne tragickejší podtext, ale zámerne v nej dochádza aj k rozpadu epických kategórií a vzniká dojem, akoby každé vypovedané slovo bolo zameniteľné a nedôveryhodné.

Motív svedectiev pamätníkov na vojnové udalosti, preto v tejto próze nahrádza dialóg medzi rozprávačom a čitateľom o samotnom procese písania, ale aj o tom, ako uchopiť naprieč časom hlasy mŕtvych tak, aby sa nadobro nestratili, „iba“ rozdvojili na echo víťazov a porazených.

Ak na túto hru pristúpime, zistíme, že Vilikovský nestratil nič zo schopnosti konštruovať postmoderný text inteligentne a zábavne, a to dokonca ani pri takej ťaživej téme, akou sú židovské transporty. Cestu dejinami za prvou a poslednou láskou však treba prejsť pozorne a bez predsudkov, len tak si možno uvedomiť jej zákruty a vybočenia.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Ak Vás nikdy nič nebolelo, nestrácajte čas čítaním tohto článku!
  3. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
  4. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  5. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  6. Talent - vzdelanie - úspech
  7. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  8. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  9. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  10. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  1. Zastrašovanie od majiteľov hotela Danube nehoráznosťou!
  2. Naše finančné družstvo - postoj člena vyjadrený básňou
  3. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  4. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
  5. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  6. Depresia. Kedy ju treba liečiť?
  7. Bratislavčania môžu žiadať príspevok na polopodzemné kontajnery
  8. Mototechna predala za päť rokov už 40 tisíc áut
  9. HubHub spája sily s Neulogy
  10. Na SPU v Nitre vznikla Konfuciova trieda
  1. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 22 097
  2. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 17 171
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 8 784
  4. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 8 056
  5. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc 6 552
  6. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 5 858
  7. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 5 454
  8. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 147
  9. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 4 616
  10. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk 3 155

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Nebuď buzerant, zmláť manželku (píše Michal Havran)

Vy to viete, vy muži z Tvrdošína, čo pochodujete a zneužívate vieru, aby ste ľudí vydesili.

KOMENTÁRE

Kto vlastne môže podpísať Istanbulský dohovor

Súlad dojednaných medzinárodných zmlúv s ústavou posudzuje Ústavný súd.

Neprehliadnite tiež

ROZHOVOR

Psychologička: Čím menšie je sebavedomie brancov, tým stabilnejšia je ich organizácia

Majú pocit, že nie sú dosť dobrí. Potrebujú dostávať rozkazy, hovorí.

Výstava o Weinwurmovi vás prenesie na iné miesta. Pozrite si fotky

V SNG je skvelá výstava o medzivojnovom architektovi.

Postavil takmer polovicu Bratislavy a skoro sme naňho zabudli. Weinwurmov osud je záhada (rozhovor)

Kurátorka výstavy o medzivojnovom architektovi Henrieta Moravčíková vysvetľuje, čím sa začali socialistické paneláky.

Si žena? Nechcem tvoje diela, lebo pôjdeš na materskú. Kampaň #metoo sa týka slovenského umenia

Slovenské výtvarníčky hovoria o tom, prečo sú sily medzi mužmi a ženami nevyrovnané.