Autorovi i jeho postavám svedčí nostalgický minulý čas

Kniha Prvá a posledná láska ponúka dva odlišné pohľady na vzájomnú súvislosť pamäti a slova.

Pri predchádzajúcej knihe Pavla Vilikovského Pes na ceste literárna kritika polemizovala o otázke, ako tento text žánrovo zaradiť. Komorný príbeh literárneho redaktora, rozvažujúceho otázkami svojej národnej aj osobnostnej identity, mal výrazné esejistické momenty, no celkovým kompozičným usporiadaním a najmä sebavedomým vstupom rozprávača do príbehu pripomínal skôr novelu.

Zmysel pre reflexívny príbeh a charizmatický rozprávač sa dostali aj do jeho najnovšej knihy Prvá a posledná láska (Slovart 2013). Nájdeme v nej dva texty – Na ľavom brehu pamäti a Štvrtá reč – a hoci ich formálna odlišnosť je zrejmá na prvý pohľad, možno ich čítať aj súvisle. Ako dva odlišné náhľady na rovnakú tému, ktoré sa síce odvíjajú opačnými smerom, no poukazujú na vzájomnú súvislosť slova a pamäti — dvoch elementov, z ktorých vzniká Vilikovského text.

Archeológ času

Ústredným motívom oboch próz sú dejiny, či skôr ich záblesky a reminiscencie. Ako archeológ času vystupuje protagonista úvodnej novely, renomovaný fotograf Kamil. Čoraz viac unavený vyčerpávajúcim statusom umelca – intelektuála nachádza autentický životný pocit zväčša už len v spomienkach. Emocionálny priestor pamäti je vo Vilikovského stvárnení chránený detstvom, a popraskanou patinou starých čias pripomína harmonický domov prešporského gymnazistu Andreasa Pohla.

Aj preto majú jeho impresie prekvapujúco idylickú podobu a predstavujú azda až príliš bezpečný azyl pred prospechárskou realitou, ktorá (ako inak) rezignovala na trpezlivé hľadanie krásy a na nič netušiaceho hrdinu v nej číhajú nevyhnutné kompromisy a ústupky (v preoblečení za ziskuchtivých sponzorov a pragmatických kamarátov.)

Dej novely je postavený na kontraste dvoch časových rovín, ktorý by za iných okolností pôsobil schematicky, jeho ošúchanosť však zachraňuje drsný humor empatického rozprávača. Je zrejmé, že Vilikovskému (a rovnako aj jeho postavám) oveľa viac pristane nostalgický minulý čas.

Navodzuje sled prchavých, premenlivých momentov, z ktorých mimovoľne vystupuje dvadsiate storočie, prenesené do životov „malých a bezvýznamných“. V Kamilovom príbehu ide o postavu slúžky Réziky: na jej osude autor doslova „láme“ dejiny a vysmieva sa ich bezzubým (pseudo)hodnotám.

Uchopiť hlasy mŕtvych

Tvarovo komplikovanejšia próza Štvrtá reč rovnako načiera do dejín, no tentoraz sa v nej čas ozýva slabnúcim hlasom mŕtvych. Preto má nielen výrazne tragickejší podtext, ale zámerne v nej dochádza aj k rozpadu epických kategórií a vzniká dojem, akoby každé vypovedané slovo bolo zameniteľné a nedôveryhodné.

Motív svedectiev pamätníkov na vojnové udalosti, preto v tejto próze nahrádza dialóg medzi rozprávačom a čitateľom o samotnom procese písania, ale aj o tom, ako uchopiť naprieč časom hlasy mŕtvych tak, aby sa nadobro nestratili, „iba“ rozdvojili na echo víťazov a porazených.

Ak na túto hru pristúpime, zistíme, že Vilikovský nestratil nič zo schopnosti konštruovať postmoderný text inteligentne a zábavne, a to dokonca ani pri takej ťaživej téme, akou sú židovské transporty. Cestu dejinami za prvou a poslednou láskou však treba prejsť pozorne a bez predsudkov, len tak si možno uvedomiť jej zákruty a vybočenia.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  6. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  9. Desať obľúbených miest v Chorvátsku
  10. Viac času pre rodinu by uvítala viac ako tretina Slovákov
  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Cambridge Business School, škola novej doby
  9. Cykloturistický trip študentov SvF STU v Bratislave – Vol. 4
  10. História sťahovania
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 9 521
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 035
  3. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 8 023
  4. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 7 777
  5. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 6 951
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 5 528
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 189
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 564
  9. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 760
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 2 166

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Nemýľte sa, toto nie je vaše Slovensko, zaznelo Kotlebovi pod oknom

Na to, aby zlo víťazilo, stačí, aby dobrí ľudia nerobili nič, pripomenul prezident Andrej Kiska.

EKONOMIKA

Evku vybral Lajčák priamo, pred mesiacmi hovoril niečo iné

Minister sa bránil prieskumom, teraz priznáva, že žiadny nebol.

TECH

Odhalili tajomstvo starovekej antikoncepcie. Skutočne fungovala

Rastlinné zložky zabránia počatiu.

Neprehliadnite tiež

Keď sa Slovák vyberie do sveta. Film OUT má za sebou historickú premiéru v Cannes

Režisér György Kristóf priniesol šarmantného hrdinu z východu.

Na premiéru v Cannes chcel prísť s opicou. Švédsky režisér si uťahuje zo sveta umenia

Ruben Östlund má na festivale komédiu s riaditeľom múzea v hlavnej úlohe.

Náš večerníček bodoval v zahraničí, no televízia ho odkladala. Teraz sa obáva volieb

Animovaný seriál Ivana Popoviča vznikal trinásť rokov. Konečne ho odvysielajú celý.

Dizajnérka loga Burger King: Mala som málo slobody. Ľudí aj tak nezaujímajú obaly

Debbie Millmanová navrhovala komerčné značky aj odznaky pre Hillary Clintonovú.