Autorovi i jeho postavám svedčí nostalgický minulý čas

Kniha Prvá a posledná láska ponúka dva odlišné pohľady na vzájomnú súvislosť pamäti a slova.

Pri predchádzajúcej knihe Pavla Vilikovského Pes na ceste literárna kritika polemizovala o otázke, ako tento text žánrovo zaradiť. Komorný príbeh literárneho redaktora, rozvažujúceho otázkami svojej národnej aj osobnostnej identity, mal výrazné esejistické momenty, no celkovým kompozičným usporiadaním a najmä sebavedomým vstupom rozprávača do príbehu pripomínal skôr novelu.

Zmysel pre reflexívny príbeh a charizmatický rozprávač sa dostali aj do jeho najnovšej knihy Prvá a posledná láska (Slovart 2013). Nájdeme v nej dva texty – Na ľavom brehu pamäti a Štvrtá reč – a hoci ich formálna odlišnosť je zrejmá na prvý pohľad, možno ich čítať aj súvisle. Ako dva odlišné náhľady na rovnakú tému, ktoré sa síce odvíjajú opačnými smerom, no poukazujú na vzájomnú súvislosť slova a pamäti — dvoch elementov, z ktorých vzniká Vilikovského text.

Archeológ času

Ústredným motívom oboch próz sú dejiny, či skôr ich záblesky a reminiscencie. Ako archeológ času vystupuje protagonista úvodnej novely, renomovaný fotograf Kamil. Čoraz viac unavený vyčerpávajúcim statusom umelca – intelektuála nachádza autentický životný pocit zväčša už len v spomienkach. Emocionálny priestor pamäti je vo Vilikovského stvárnení chránený detstvom, a popraskanou patinou starých čias pripomína harmonický domov prešporského gymnazistu Andreasa Pohla.

Aj preto majú jeho impresie prekvapujúco idylickú podobu a predstavujú azda až príliš bezpečný azyl pred prospechárskou realitou, ktorá (ako inak) rezignovala na trpezlivé hľadanie krásy a na nič netušiaceho hrdinu v nej číhajú nevyhnutné kompromisy a ústupky (v preoblečení za ziskuchtivých sponzorov a pragmatických kamarátov.)

Dej novely je postavený na kontraste dvoch časových rovín, ktorý by za iných okolností pôsobil schematicky, jeho ošúchanosť však zachraňuje drsný humor empatického rozprávača. Je zrejmé, že Vilikovskému (a rovnako aj jeho postavám) oveľa viac pristane nostalgický minulý čas.

Navodzuje sled prchavých, premenlivých momentov, z ktorých mimovoľne vystupuje dvadsiate storočie, prenesené do životov „malých a bezvýznamných“. V Kamilovom príbehu ide o postavu slúžky Réziky: na jej osude autor doslova „láme“ dejiny a vysmieva sa ich bezzubým (pseudo)hodnotám.

Uchopiť hlasy mŕtvych

Tvarovo komplikovanejšia próza Štvrtá reč rovnako načiera do dejín, no tentoraz sa v nej čas ozýva slabnúcim hlasom mŕtvych. Preto má nielen výrazne tragickejší podtext, ale zámerne v nej dochádza aj k rozpadu epických kategórií a vzniká dojem, akoby každé vypovedané slovo bolo zameniteľné a nedôveryhodné.

Motív svedectiev pamätníkov na vojnové udalosti, preto v tejto próze nahrádza dialóg medzi rozprávačom a čitateľom o samotnom procese písania, ale aj o tom, ako uchopiť naprieč časom hlasy mŕtvych tak, aby sa nadobro nestratili, „iba“ rozdvojili na echo víťazov a porazených.

Ak na túto hru pristúpime, zistíme, že Vilikovský nestratil nič zo schopnosti konštruovať postmoderný text inteligentne a zábavne, a to dokonca ani pri takej ťaživej téme, akou sú židovské transporty. Cestu dejinami za prvou a poslednou láskou však treba prejsť pozorne a bez predsudkov, len tak si možno uvedomiť jej zákruty a vybočenia.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  4. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  5. Splnený sen
  6. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  7. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  8. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  9. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman
  10. Koniec štátnym príspevkom pre mladých
  1. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  2. Ako na refinancovanie hypotéky
  3. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  4. Splnený sen
  5. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  6. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  7. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  8. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  9. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie
  10. Chceme sa dívať na svet zdravými očami detí
  1. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 10 252
  2. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 6 173
  3. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 2 524
  4. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 462
  5. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 411
  6. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 2 204
  7. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 843
  8. Koniec štátnym príspevkom pre mladých 1 629
  9. Splnený sen 1 265
  10. Na bratislavskom nábreží vznikla Zóna tolerancie 1 190

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Bývalá opatrovateľka: Bol to prázdny život, nedalo sa to vydržať

Agentúry zneužívajú vodičov aj opatrovateľky, tvrdí bývalá opatrovateľka v Rakúsku Angelika Horňáková.

KOMENTÁRE

Kurz si vyberá kurz

Kurz možno bude tvrdiť, že si vzal od radikálov len toľko, aby nevládli oni.

Neprehliadnite tiež

Belgické rádio a minca medzi polkami zadku. Ako Suchet oživil svojho Poirota

Najťažší deň svojej filmovej kariéry si Suchet odbil pri nakrúcaní posledného dielu – Opona.

Zabil svoju priateľku a dnes je späť. Sudca nechápe, aký hnev rockový spevák vyvolal

Bertrand Cantat si po prepustení z väzenia opäť robí promo. Je to hanba, hovoria osobnosti.

Vyhlasovali najlepšie divadlo. Niektorí účinkujúci nevedeli, komu cenu odovzdávajú

Ceny Dosky vysielala RTVS, vtipy na adresu extrémistov škrípali.

Gary Numan pre SME: Talent je užitočný. Bez šťastia však hit nespravíte

Ikona elektronickej hudby príde na Slovensko predstaviť album o apokalypse.